Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Re: matsa

Inlägg av Ravage » lör 26 aug 2006, 08:36

matsa skrev:bra! att jag ska få segla 707 nån gång. jag har 3 veckors semester i september och blir det inte seglarväder då så tar jag bilen och slänger in en madrass där bak och åker till danmark å kollar båtar, i regnet. då kan jag komma förbi för en provtur. /m
ps. isåfall får du slänga i staren åxå! även om jag ALDRIG vill ha en båt UTAN spinnaker, så vill jag alla fall testa den
Du är välkommen men staren kan du glömma, den ligger inpackad i trädgården och jag har lovat min fru att det får vara slut på galenskaperna detta år. Jag har bara onsdagarna mellan 17-22 till mitt förfogande. Mitt mål detta år är att försöka få så mycket erfarenhet så möjligt av 707:an så jag vet vad som skall göras under vintern.

/Dan

matsa
Diamantmedlem

matsa

Inlägg av matsa » lör 26 aug 2006, 22:19

låter som ett bra mål!
hur länge håller onsdagsseglingarna på?
feta trisse kom förresten på 19de plats på arkö, och vi vann på mälaren. det gick som det ska. först i mål och första plats. tror vi alla fall? expressen som vi i vanlig ordning kryssade om i lä kom i mål som 2a. det var en H-båt som kom lite väl nära efter oss men det ska nog räcka till? nu kommer väl Mini-Me att bli lite kaxig men det går nog över när LYS-talet höjs :lol: . det var en kul segling i lite mer vind än förra gången. tyvärr gjorde vi en rätt sopig start då skepparn inte ville riskera en tjuvstart även denna helg och därför valde att styra själv :roll: . det var mitt fel förra helgen. man jag skulle ju bara göra en kanonstart, men båten är ju så jäkla snabb så vi hann 2 decimeter för långt fram innan startskottet small. så kan det gå när man är van vid lite långsammare båtar. jag tycker fortfarande att det är en kul båt, men den borde ha en express-spinnaker. jag tror att du åxå skulle gilla den Dan? men jag fattar inte hur den kan gå så högt i vind med bara den lilla sketna kölen under?
-tack Mini-Me för ännu en kul dag på mälarens bruna vatten! /m

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 26 aug 2006, 22:36

Ravage skrev: MiniMe,

Mälarcupen kommer att gå bra och om den inte gör det så fundera inte på den saken innan segling. Bara koncentrera dig på seglingen och ta det lugnt och metodiskt. Det värsta man kan göra är att stressa upp sig och vara nervös. Jag brukar tänka på att det värsta som kan hända är att jag sänker en Diva 38 i en missad styrbordsituation, och för det finns det försäkringar. Var lugn och fin och ta det lugnt i båten. En stressad skeppare stressar upp hela besättningen...och då går det garanterat inte bra.

Ni kommer att vinna, så är det bara. Expressen är bara ett dussinfuskbygge , ni har ett unikt fullblod...glöm inte det :wink: .

/Dan
...och då fick vi målskottet. Följd av Expressen som låg före efter första kryssen. På slören seglade vi om men vart omseglade i början av sista kryssen igen. På sista delen av kryssen seglade vi om honom igen - i lä men med några båtlängder avstånd. Vidare seglade vi om en soling, safir och H323 och några till. Jag hade dock bråttom att komma hem och kunde inte stanna till prisutdelning.

Vindförhållande var mycket skiftande. Tidvis fanns det vindstråk och många starka vindskifte. Det då svårt att avgöra om det löna sig att slå i alla lägen. När vinden friskade upp till 3m/s (eller var det kanske 4?) då gick det bra för Expressen.

Målet har blivit uppnått. Expressen inte 1:a, vi bättre än 3:a och därmed borde vi har vunnit Mälar Cupen 2006. Det var totalt 5 race. De bästa tre race räknades. De första tre race seglade vi med ett LYS-tal på 1,11. Då jag använde felaktiga uppgifter från föregåede ägare kontrollvägdes båten och LYS-talet korrigerades till 1,08. (fortfarande 0,03 högre än de danska systerbåtar har) våra resultat var 4,4,1,1,1? (sista 1:a inte bekräftat ännu då jag inte kunnde stanna till prisutdelning). Expressen hade 1, 2, DNC, 2, 2? (vet ej om de har blivit slagen av båt till)

Tack för all uppmuntran här i forum och tack till en underbar besättning! (bland de Sotarn och Matsa)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 26 aug 2006, 22:39

matsa skrev:låter som ett bra mål!
feta trisse kom förresten på 19de plats på arkö, och vi vann på mälaren. det gick som det ska. först i mål och första plats. tror vi alla fall? /m
Bra jobbat! Jag har några bilder på er i kameran, ska ladda batteriet och ser till att få in dem idatorn så ni alla kan se hur det ser ut när Mustangen sopar banan. Var ute och veglade lite och kollade in hur grabbarna skötte sig. Bra Mustangväder var det, kompisen i Solingen hade önskat minst det dubbla.

Hmm blev lite sugen på en Dehler 29, de var visst 3 st idag, det måste va skoj, de var inte mycket långsammare än Dehler 36:an tycker jag. Men alla kan ju inte segla Dehler, nån måste ju ta hand om vårt svenska kulturarv också. Har hört att det ska va svårt att få en Albin O22 i nya Dehler också, och det vill man ju inte va utan...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa
Diamantmedlem

matsa

Inlägg av matsa » lör 26 aug 2006, 23:04

nu minns jag faktiskt att jag såg en vega som nästan välte i svallen efter mustangen :lol: . nä ja skojade bara! men jag såg vegan det gjorde jag... skynda på nu med bilderna så man kan få sova en stund sen. har precis ätit upp dom sista mackorna som blev kvar från seglingen.
jag tyckte att solingen var jättefin och jag tycker att dom seglade den bra i den lilla vind som var. lite sugen på soling blir man.... eller hur Dan???

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 26 aug 2006, 23:12

matsa skrev:skynda på nu med bilderna så man kan få sova en stund sen. har precis ätit upp dom sista mackorna som blev kvar från seglingen.
jag tyckte att solingen var jättefin och jag tycker att dom seglade den bra i den lilla vind som var. lite sugen på soling blir man.... eller hur Dan???
Sorry, det blir inga bilder ikväll. Kom precis hem från en kräftskiva och nu ska både jag och kameran ladda batterierna :)

Jo Solingen är fin nu. Han har lackat om och donat och grejat. Men lättvind är inte favoritväder. Det är ju ingen LYS-sleeper heller precis. Men jag gillar konceptet, bara fock ingen genua, precis som på H-båten, men självslående dessutom! Det gör det enkelt att segla ensam. Till spinnakern behövs det ju alltid ett par extra händer, men som sagt, stor och fock det är melodin.

Tyvärr hade jag ont om ström i batterierna så det blev inte så många bilder, inte så spektakulärt heller då det var lugnt väder och lite gråmulet. Hur som helst så dyker bilderna upp här inom nåt dygn.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 08:13

MiniMe skrev:
Ravage skrev: MiniMe,

Mälarcupen kommer att gå bra och om den inte gör det så fundera inte på den saken innan segling. Bara koncentrera dig på seglingen och ta det lugnt och metodiskt. Det värsta man kan göra är att stressa upp sig och vara nervös. Jag brukar tänka på att det värsta som kan hända är att jag sänker en Diva 38 i en missad styrbordsituation, och för det finns det försäkringar. Var lugn och fin och ta det lugnt i båten. En stressad skeppare stressar upp hela besättningen...och då går det garanterat inte bra.

Ni kommer att vinna, så är det bara. Expressen är bara ett dussinfuskbygge , ni har ett unikt fullblod...glöm inte det :wink: .

/Dan
...och då fick vi målskottet. Följd av Expressen som låg före efter första kryssen. På slören seglade vi om men vart omseglade i början av sista kryssen igen. På sista delen av kryssen seglade vi om honom igen - i lä men med några båtlängder avstånd. Vidare seglade vi om en soling, safir och H323 och några till. Jag hade dock bråttom att komma hem och kunde inte stanna till prisutdelning.

Vindförhållande var mycket skiftande. Tidvis fanns det vindstråk och många starka vindskifte. Det då svårt att avgöra om det löna sig att slå i alla lägen. När vinden friskade upp till 3m/s (eller var det kanske 4?) då gick det bra för Expressen.

Målet har blivit uppnått. Expressen inte 1:a, vi bättre än 3:a och därmed borde vi har vunnit Mälar Cupen 2006. Det var totalt 5 race. De bästa tre race räknades. De första tre race seglade vi med ett LYS-tal på 1,11. Då jag använde felaktiga uppgifter från föregåede ägare kontrollvägdes båten och LYS-talet korrigerades till 1,08. (fortfarande 0,03 högre än de danska systerbåtar har) våra resultat var 4,4,1,1,1? (sista 1:a inte bekräftat ännu då jag inte kunnde stanna till prisutdelning). Expressen hade 1, 2, DNC, 2, 2? (vet ej om de har blivit slagen av båt till)

Tack för all uppmuntran här i forum och tack till en underbar besättning! (bland de Sotarn och Matsa)
MiniMe,

Återigen bara att gratulera, ni och Mustangen verkar var en vinnande kombination i lätta vindar!!!

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 08:17

Seglaren skrev:
matsa skrev:låter som ett bra mål!
feta trisse kom förresten på 19de plats på arkö, och vi vann på mälaren. det gick som det ska. först i mål och första plats. tror vi alla fall? /m
Bra jobbat! Jag har några bilder på er i kameran, ska ladda batteriet och ser till att få in dem idatorn så ni alla kan se hur det ser ut när Mustangen sopar banan. Var ute och veglade lite och kollade in hur grabbarna skötte sig. Bra Mustangväder var det, kompisen i Solingen hade önskat minst det dubbla.

Hmm blev lite sugen på en Dehler 29, de var visst 3 st idag, det måste va skoj, de var inte mycket långsammare än Dehler 36:an tycker jag. Men alla kan ju inte segla Dehler, nån måste ju ta hand om vårt svenska kulturarv också. Har hört att det ska va svårt att få en Albin O22 i nya Dehler också, och det vill man ju inte va utan...
Seglaren,

Var 3 sekunder i från att köpa en Dehler 29 förra hösten, det räcker att se båten på land för att inse dess potential. Det omvända gäller vegan, jag är övertygad om att du kommer att köpa en vassare mer lättdriven båt inom kort. Fast du inte är övertygad själv :wink:

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 08:23

matsa skrev:nu minns jag faktiskt att jag såg en vega som nästan välte i svallen efter mustangen :lol: . nä ja skojade bara! men jag såg vegan det gjorde jag... skynda på nu med bilderna så man kan få sova en stund sen. har precis ätit upp dom sista mackorna som blev kvar från seglingen.
Jag var även 3 sekunder från att köpa en soling förra hösten, hittade en för 28 papp i fint skick. Tyvärr var det en gammal häck som vissa inte ansåg kunna hävda sig på banan. Jag hoppade av i sista stund. En stare till lättvind och en soling till hårdvind vore kanske inte fel :roll: , båda har 1,14 men mår bra i olika vindregister. Tror det blir en CB 66:a istället.

Sedan måste jag vara ärlig och säga att 707:an är ruskigt go, jag har bara känt så i 3 av mina 26 (? tror jag, börjar tappa kollen) båtar. Edwardsson bygger in ett speciellt driv som attraherar mig starkt.

/Dan(som även hade en blöt gårdag men på land :cry: )

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 27 aug 2006, 08:58

Här kommer ett par smakprov. Ska inte fylla forumet med tunga bilder så jag lägger upp två här och sedan länk till de övriga. Men det kommer senare, kanske i kväll. Men visst finns det nån bra sajt där man kan ladda upp bilderna och dessutom få bilderna nedskalade till just forum?

Jo, du Dan en Dehler vore inte fehl! Men jag tror ändå det är mer känsla i en 707 särskilt om man räknar segling/kr :D

Fast man bor nog lite bättre i en Dehler än i en 707, nästan lika bra som i en Vega...

Ja, vi får se vad det blir av mitt kappseglande framöver. Just nu ser det kärvt ut att få loss pengarna till en till båt, vore annars skoj med en 707, 606 el nåt sånt också, just för kappsegling. Men det får nog vänta ett slag och kanske att jag ger farsans Scanper en chans.

Ok, njut nu av MiniMe´s framfart nedan när de i vanlig ordning seglar om Expressen i lä! Man vill ju inte störa i onödan. Och så en avhuggen Dehler.

Bild

Bild

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 09:50

Seglaren skrev:Här kommer ett par smakprov. Ska inte fylla forumet med tunga bilder så jag lägger upp två här och sedan länk till de övriga. Men det kommer senare, kanske i kväll. Men visst finns det nån bra sajt där man kan ladda upp bilderna och dessutom få bilderna nedskalade till just forum?

Jo, du Dan en Dehler vore inte fehl! Men jag tror ändå det är mer känsla i en 707 särskilt om man räknar segling/kr :D

Fast man bor nog lite bättre i en Dehler än i en 707, nästan lika bra som i en Vega...

Ja, vi får se vad det blir av mitt kappseglande framöver. Just nu ser det kärvt ut att få loss pengarna till en till båt, vore annars skoj med en 707, 606 el nåt sånt också, just för kappsegling. Men det får nog vänta ett slag och kanske att jag ger farsans Scanper en chans.

Ok, njut nu av MiniMe´s framfart nedan när de i vanlig ordning seglar om Expressen i lä! Man vill ju inte störa i onödan. Och så en avhuggen Dehler.
Det är verkligen en liten pärla den däringa Mustangen! Och dessutom en vinnare !

En liten fråga angående bilden bara....seglar många med utombordarna på i era seglingar. Det är ju något ovanligt om det inte gäller tursegling :roll:. Att ha en Johnson Sailmaster (eller vad de nu heter) på 20 kg hängandes i en punkt bakom akterspegeln är ju inte direkt något man eftersträvar om man vill ha minimal pitching och korrekt släpp i aktern.

Seglaren,

Tror och hoppas att du får loss lite stålar, ett blancolån på banken kostar inte mycket när totalsumman på båten är under 50 papp och sedan har du det bästa av 2 världar. Vegan för tursegling och 707:an,606:an, Staren eller Solingen för kappsegling... only. Amorteringen motsvarar bara en liten runda in på ICA/månad och den kan du ju vara utan om syftet är gott :wink:

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 27 aug 2006, 10:27

Endast några få har med motorn bl.a. den Expressen som brukar vinna våra tisdagsseglingar. de flesta plocka dock bort utombordaren. Hur mycket det ger kan man undrar. Vikten kan t.ex. balanseras genom besättningens viktfördelning. Man ser på bilden t.ex. endast 2 per i Expressen. Den tredje fick plats långt fram.

Vi seglade med 4 pers och fick fram att i så fall bör en gast sitta vid vanten. Längre fram avtar farten likaså längre bak. Pitching är på Mälaren minimal. Vågorna är små och korta. Släpet i aktern uppnår man med rätt viktfördelning dvs. balansen är viktigast. Vikten har visserligen också betydelse med ser bara hur det gick när vi tungde ner lilla Mustangen och seglade om alla ändå... :lol:

Många M30:or plocka bort motorn från akterspegeln och placera motorn sedan någonstans i ruffen (långt framme som motvikt till besättningen). Ett sätt att använda motor till något nyttigt under seglingen... :wink:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 10:48

MiniMe skrev:Endast några få har med motorn bl.a. den Expressen som brukar vinna våra tisdagsseglingar. de flesta plocka dock bort utombordaren. Hur mycket det ger kan man undrar. Vikten kan t.ex. balanseras genom besättningens viktfördelning. Man ser på bilden t.ex. endast 2 per i Expressen. Den tredje fick plats långt fram.

Vi seglade med 4 pers och fick fram att i så fall bör en gast sitta vid vanten. Längre fram avtar farten likaså längre bak. Pitching är på Mälaren minimal. Vågorna är små och korta. Släpet i aktern uppnår man med rätt viktfördelning dvs. balansen är viktigast. Vikten har visserligen också betydelse med ser bara hur det gick när vi tungde ner lilla Mustangen och seglade om alla ändå... :lol:

Många M30:or plocka bort motorn från akterspegeln och placera motorn sedan någonstans i ruffen (långt framme som motvikt till besättningen). Ett sätt att använda motor till något nyttigt under seglingen... :wink:
MiniMe,

Förmodligen gör utombordaren inte så stor skada om vattnet är plant, när det är sjögång är det solklart inte bra(speciellt inte när den doppar i lite då och då). Men ändå... bara känslan att ha en fet klump på ett sådant ställe kan ju inte vara kul. Kan man ha den klumpen där kan man nog också tänka sig att ha båten full med annan utrustning också. Menar du att expressen som toppar era veckoseglingar har motorn på?Har han seglat Express SM någongång ?

Hur mycket vägde mustangen nu igen och hur många m2 har du i genua 1 och storseglet ?

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 27 aug 2006, 10:53

MiniMe skrev:Endast några få har med motorn bl.a. den Expressen som brukar vinna våra tisdagsseglingar. de flesta plocka dock bort utombordaren. Hur mycket det ger kan man undrar. Vikten kan t.ex. balanseras genom besättningens viktfördelning. Man ser på bilden t.ex. endast 2 per i Expressen. Den tredje fick plats långt fram.

MiniMe,

Förmodligen gör utombordaren inte så stor skada om vattnet är plant, när det är sjögång är det solklart inte bra(speciellt inte när den doppar i lite då och då). Men ändå... bara känslan att ha en fet klump på ett sådant ställe kan ju inte vara kul. Kan man ha den klumpen där kan man nog också tänka sig att ha båten full med annan utrustning också. Menar du att expressen som toppar era veckoseglingar har motorn på?Har han seglat Express SM någongång ?

Hur mycket vägde mustangen nu igen och hur många m2 har du i genua 1 och storseglet ?

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 27 aug 2006, 13:38

Ravage skrev:
MiniMe,

/Dan
SWE 105 var varken med i SM 2005 eller 2006.

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar