Ravage skrev:
MiniMe,
Mälarcupen kommer att gå bra och om den inte gör det så fundera inte på den saken innan segling. Bara koncentrera dig på seglingen och ta det lugnt och metodiskt. Det värsta man kan göra är att stressa upp sig och vara nervös. Jag brukar tänka på att det värsta som kan hända är att jag sänker en Diva 38 i en missad styrbordsituation, och för det finns det försäkringar. Var lugn och fin och ta det lugnt i båten. En stressad skeppare stressar upp hela besättningen...och då går det garanterat inte bra.
Ni kommer att vinna, så är det bara. Expressen är bara ett dussinfuskbygge , ni har ett unikt fullblod...glöm inte det

.
/Dan
...och då fick vi målskottet. Följd av Expressen som låg före efter första kryssen. På slören seglade vi om men vart omseglade i början av sista kryssen igen. På sista delen av kryssen seglade vi om honom igen - i lä men med några båtlängder avstånd. Vidare seglade vi om en soling, safir och H323 och några till. Jag hade dock bråttom att komma hem och kunde inte stanna till prisutdelning.
Vindförhållande var mycket skiftande. Tidvis fanns det vindstråk och många starka vindskifte. Det då svårt att avgöra om det löna sig att slå i alla lägen. När vinden friskade upp till 3m/s (eller var det kanske 4?) då gick det bra för Expressen.
Målet har blivit uppnått. Expressen inte 1:a, vi bättre än 3:a och därmed borde vi har vunnit Mälar Cupen 2006. Det var totalt 5 race. De bästa tre race räknades. De första tre race seglade vi med ett LYS-tal på 1,11. Då jag använde felaktiga uppgifter från föregåede ägare kontrollvägdes båten och LYS-talet korrigerades till 1,08. (fortfarande 0,03 högre än de danska systerbåtar har) våra resultat var 4,4,1,1,1? (sista 1:a inte bekräftat ännu då jag inte kunnde stanna till prisutdelning). Expressen hade 1, 2, DNC, 2, 2? (vet ej om de har blivit slagen av båt till)
Tack för all uppmuntran här i forum och tack till en underbar besättning! (bland de Sotarn och Matsa)