Volvo Ocean Race leg 5

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Volvo Ocean Race leg 5

Inlägg av Tommy » lör 14 mar 2009, 18:12

Det drar ihop sig till rundning av Kap Horn, för min del lär det bli imorgon förmiddag/lunch. Sen kommer ju Falklandsöarna ivägen.. Frågan är om man ska gå utanför eller innanför? Innanför är något kortare verkar det som, utanför kan det vara mer vind.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 17 mar 2009, 17:09

Så är vi äntligen inne på dom sista dygnen på den här maraton etappen. Jag har just nu ca 70 timmer kvar, anländer till Rio någon gång på fredag eftermiddag/kväll. Men vi har ett högtryck att passera på vägen så tiderna kan variera en del. Ska i alla fall bli rätt skönt att slippa det här ett tag sedan. :?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 mar 2009, 19:13

Har väl ungefär den dubbla tiden kvar, fast jag ligger egentligen bara 400 distansminuter efter dig.

Såg att du just nu ligger rankad 1;a, fyra kabellängder för Mac.

Själv har jag knappt 200 båtar före mig. Pga mitt veleri norr om Nya Zeland hade jag ca 950 före mig när jag "gick på grund" på 70;e breddgraden. Sen har det "gått som tåget"

Det finns väl knappast nått att göra i Rio i flera veckor :P så jag funderar om jag inte skulle börja segla mot Boston direkt :D så jag får lite försprång :mrgreen:

Fast det är nästan roligare med de korta loppen i den svenska och andra skärgårdar. Ornö runt i Lördags gick väldigt bra, bortsett från att jag gjorde en liten tabbe på sista slaget upp mot 2;a rundningen och en jättetabbe en stund senare. Den senare kostade mig ca 30 platser.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 19 mar 2009, 17:59

Drygt ett dygn kvar nu då. Vi går väl i mål i Rio i morgon kväll äntligen. Får se nu bara hur det här högtrycket över Rio kommer att påverka, det blir väl till att paddla över mållinjen....
Paddlar gör väl en och annan redan nu i det södra högtrycket iof..

Leaderboarden har ju inte riktigt varit som det skulle men nu stämmer den väl hyffsat, ligger 7:a nu och hoppas i alla fall att inte bli sämre placerad än så, ser inte ut att bli bättre heller å andra sidan. 23.300 nm och det kommer inte att skilja särskilt många timmar på dom första 20 båtarna... fantastiskt egentligen. Har gjort några småmissar den andra halvan när orken tar ut sin rätt lite, hamnade lite väl långt västerut nu sista dagarna och har haft bra mycket sämre VMC än topp båtarna, det var väl då jag rasade från 1:a till 7:a.

Dom korta bus racen är lite väl korta för min smak, lite längre får det allt vara för min del. Men visst är det kul på sitt sätt, variation om inte annat...:)
Är ju lite nyfiken på Bohusracet i SOL, och helst innan det riktiga går om i fall att man skulle får för sig att köra på riktigt...
Lite banbesiktning kan väl inte vara fel.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 20 mar 2009, 21:12

Och så är man äntligen framme. 34 dagar, 14 timmar och 20 minuter.
En 7:e plats av 1600+ båtar, helt klart godkänt.
Nu ska det bli skönt att slippa ställa klockor efter väderuppdateringar och eventuella kursändringar.
Blir väl lite riktigt båtmeck i helgen kanske. Ta bort pressening och riva ställningen kanske man kan göra nu i helgen-

Skriv svar