Hur uppkom diskussionen om fart på kryssen? Under alla mina år som kappseglare har vi aldrig diskuterat hur fort båten rör sig genom vattnet. Vad som är relevant är ju hur fort man tar sig framåt mot målet. Vad som inverkar då är:
- Vindstyrka (observera vattnet och terrängen). Kan det vara bättre om man tar sig åt till andra kanten?
- Vindvrid. Man tar sig fram så oändligt mycket snabbare om man slår på rätt vrid.
- Höjdtagning. Seglar man jättefort på halvvind kommer man ju ingenstans mot vinden, men loggen kan visa mycket fart.
- strömmar. En gång seglade jag i 13 knop med IF-båten i Öresund. Iofs var det ju 5 knop medström...

Och nej, jag kryssade inte.
- osv...
Jag har seglat med personer som har stora båtar och mycket elektronik ombord. Vissa verkar helt ha glömt bort dessa grundläggande kunskaper och tittar istället på logg, gps, vmg-förändringar m.m. och noterar glatt hur något värde har varit mycket bra, men det betyder ju inte att man inte hade kunnat segla ännu bättre om man var mer observant. Att loggen visar en fart på kryssen, säger ju ingenting om hur fort man seglade mot målet.
Oavsett vad man har för båt, iallafall om det är enskrov, gäller ju de grundläggande lagarna, inte ens en VO70 seglar ju snabbare än vad skrovlängden tillåter. Rätta mig om jag har fel.
En 30-fotare går ungefär lika fort som alla andra 30-fotare. Det kan skilja något i höjdtagning, men jag vågar nog säga att alla båtar av samma längd har en maxfart på kryssen som inte skiljer sig mer än högst en knop. One-off-racer mot Cruisingbåt. Det kan dock skilja sig otroligt mycket hur snabbt de olika båtarna tar sig runt en bana just pga skillnader i höjdtagning, manöverförmåga, möjlighet att bära mer segel etc.
Jag vill inte förstöra glädjen för den som har köpt en ny båt, men jag tycker att man får vara beredd på att det kommer att bli en debatt kring båten man köpt, om man skriver ett sådant inlägg. Vad är annars anledningen till att skriva inlägget? Vad skall folk svara? Självklart är det trevligt att ha en ny båt, men för en utomstående är det inte så intressant med en massa ryggdunkningar, man får vrida och vända på ämnet tills ingen längre är intresserad av att skriva fler inlägg...
Själv har jag fått massa information om Bavaria. T.ex. har jag fått veta att en 35 match, som jag innan hade trott var den enda Bavaria jag skulle kunna ha intresse av, inte verkar vara något höjdarköp pga att de sparat in för mycket på materialet.
Det har framkommit att båtarna kanske inte seglar så dåligt som man kan tro, att det är bra bobåtar, och att även seglingsintresserade familjer kan få vad de är ute efter med en sådan båt.
För den som går i båtköpartankar är en sådan här diskussion enormt värdefull. Den innefattar ju inte bara Bavaria, utan alla de punkter som diskuterats, kan man ju kolla upp på vilken båt man än skall köpa Kanske får man lite mer kött på benen och vet vilka punkter man skall titta extra på när man skall göra den för många största affären i sitt liv.