Äntligen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 jun 2007, 10:20

jason skrev:Speciellt tråkigt är det ju i fall som denna tråd. Vickeboy ville ju bara dela med sig av sin lycka över att ha köpt en ny båt, och nästan omedelbart får han slängt i ansiktet att hans båt inte är en segelbåt, att alla som äger en dylik båt inte kan segla samt att hans logg definitivt är felkalibrerad.

/j
Ingen 30 fot deplacement båt gör 8-9,5 knop på en bidevind.
Har inget med tillverkare och märke på båt att göra.
Att ha en rättvisande logg kan ju dessutom ha en avgörande betydelse vid navigation.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 07 jun 2007, 10:33

SWE54 skrev:
Segelbo skrev:Utan att ha gjort någon vetenskaplig studie av det, är det mitt intryck att stämningen på utländska fora, särsklit engelska och amerikanska, är att det råder en påfallande artig och respektfull ton. Väldigt sällan ser man inlägg som känns sura, griniga eller grälsjuka.
Är det lättare att vara trevlig mot varandra i England? Eller är vi i Sverige ärligare?
Mitt intryck är att många slänger ur sig formuleringar som är skarpare och vassare på svenska forum av det här slaget, än vad man skulle drömma om att fälla muntligt på en brygga.
Undrar vad det kan bero på?
En liten fundering bara...
Antagligen vanlig "hederlig" Svensk avundsjuka bara....
Hmm, kanske det. Fast avundsjuka är nog ingen svensk nationalegenskap egentligen. Tror nog att engeslmän och amerikaner kan vara nog så avundsjuka...
Jag slås av att många verkar bli elakare bakom ett tangentbord än i verkliga livet. I skydd av anonymiteten kan man tryggt tala om för en glad, nybliven båtägare att hans båt är ganska kass på det hela taget. Något som (förhoppningsvis) de flesta skulle hålla inne med när de möts på bryggan...
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 07 jun 2007, 10:53

Hur uppkom diskussionen om fart på kryssen? Under alla mina år som kappseglare har vi aldrig diskuterat hur fort båten rör sig genom vattnet. Vad som är relevant är ju hur fort man tar sig framåt mot målet. Vad som inverkar då är:
- Vindstyrka (observera vattnet och terrängen). Kan det vara bättre om man tar sig åt till andra kanten?
- Vindvrid. Man tar sig fram så oändligt mycket snabbare om man slår på rätt vrid.
- Höjdtagning. Seglar man jättefort på halvvind kommer man ju ingenstans mot vinden, men loggen kan visa mycket fart.
- strömmar. En gång seglade jag i 13 knop med IF-båten i Öresund. Iofs var det ju 5 knop medström... 8) Och nej, jag kryssade inte.
- osv...

Jag har seglat med personer som har stora båtar och mycket elektronik ombord. Vissa verkar helt ha glömt bort dessa grundläggande kunskaper och tittar istället på logg, gps, vmg-förändringar m.m. och noterar glatt hur något värde har varit mycket bra, men det betyder ju inte att man inte hade kunnat segla ännu bättre om man var mer observant. Att loggen visar en fart på kryssen, säger ju ingenting om hur fort man seglade mot målet.

Oavsett vad man har för båt, iallafall om det är enskrov, gäller ju de grundläggande lagarna, inte ens en VO70 seglar ju snabbare än vad skrovlängden tillåter. Rätta mig om jag har fel.

En 30-fotare går ungefär lika fort som alla andra 30-fotare. Det kan skilja något i höjdtagning, men jag vågar nog säga att alla båtar av samma längd har en maxfart på kryssen som inte skiljer sig mer än högst en knop. One-off-racer mot Cruisingbåt. Det kan dock skilja sig otroligt mycket hur snabbt de olika båtarna tar sig runt en bana just pga skillnader i höjdtagning, manöverförmåga, möjlighet att bära mer segel etc.

Jag vill inte förstöra glädjen för den som har köpt en ny båt, men jag tycker att man får vara beredd på att det kommer att bli en debatt kring båten man köpt, om man skriver ett sådant inlägg. Vad är annars anledningen till att skriva inlägget? Vad skall folk svara? Självklart är det trevligt att ha en ny båt, men för en utomstående är det inte så intressant med en massa ryggdunkningar, man får vrida och vända på ämnet tills ingen längre är intresserad av att skriva fler inlägg...

Själv har jag fått massa information om Bavaria. T.ex. har jag fått veta att en 35 match, som jag innan hade trott var den enda Bavaria jag skulle kunna ha intresse av, inte verkar vara något höjdarköp pga att de sparat in för mycket på materialet.

Det har framkommit att båtarna kanske inte seglar så dåligt som man kan tro, att det är bra bobåtar, och att även seglingsintresserade familjer kan få vad de är ute efter med en sådan båt.

För den som går i båtköpartankar är en sådan här diskussion enormt värdefull. Den innefattar ju inte bara Bavaria, utan alla de punkter som diskuterats, kan man ju kolla upp på vilken båt man än skall köpa Kanske får man lite mer kött på benen och vet vilka punkter man skall titta extra på när man skall göra den för många största affären i sitt liv.
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 jun 2007, 11:51

Fredrik skrev:Hur uppkom diskussionen om fart på kryssen? Under alla mina år som kappseglare har vi aldrig diskuterat hur fort båten rör sig genom vattnet. Vad som är relevant är ju hur fort man tar sig framåt mot målet.
Här...
Vickeyboy skrev: 9,5 knop i 8 m/sec på kryssen är helt ok för mig! Även 5 knop i 3,5 m/sec på undanvind är helt ok! Sen handlar ju mycket om trimmning som ni vet...

Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Inlägg av vickeboy » tor 07 jun 2007, 12:47

"Trodde inte jag behövde förklara att båten naturligtvis inte hade en bibehållen fart på 9,5 knop... Däremot hade vi en fart runt 8... vilket fortfarande är helt ok för en familjecruiser... "

RUNT 8kn !!!!!!! Inte konstant :roll:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 jun 2007, 13:18

Skulle vara intressant att få höra en jämförelse mellan din logg, GPS och kända avstånd mot tid.

Helt ok för en 30 fot cruiser hade varit ett snitt på dryga 6, inte 8...
Båtfart och vattenlinjelängd är alltså inte en linjär funktion så man gör inte 8 knop på 8 m vatten...

Kan förstå att det känns som lite smolk i bägaren men det är ju något som inte stämmer.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tor 07 jun 2007, 13:30

Bavaria 30 verkar vara en riktigt bra familjeseglare, det ligger en vid vår brygga och den verkar otroligt rymlig!

Så grattis till en fin båt!

(sen tror jag tyvärr att det var litet glädjemätare på 8 knops kryss, men strunt i det -ni har ju en fin båt!)

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 13:36

Fredrik skrev:Vad som är relevant är ju hur fort man tar sig framåt mot målet.
Jo, självklart är det VMG som är viktigast, men man kan ju diskutera fart på bidevind också.

Btw, nämn inte VMG i en tråd gällande bavaria :lol:
Fredrik skrev: men jag vågar nog säga att alla båtar av samma längd har en maxfart på kryssen som inte skiljer sig mer än högst en knop.
kan nog skilja något mer i vissa vindförhållanden, i t ex lättvind där blekskenare troligen kan segla mer än en knop snabbare än t ex en Bavaria (speciellt om den har rullstor). Dock inte så mycket som två knop

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 13:51

Segelbo skrev:Utan att ha gjort någon vetenskaplig studie av det, är det mitt intryck att stämningen på utländska fora, särsklit engelska och amerikanska, är att det råder en påfallande artig och respektfull ton. Väldigt sällan ser man inlägg som känns sura, griniga eller grälsjuka.
Är det lättare att vara trevlig mot varandra i England? Eller är vi i Sverige ärligare?
Jag surfar inte särskilt mycket på utländska båtforum, men brukar besöka sailinganarchy ibland och där har jag vid ett flertal tillfällen sätt rena personangrepp. Här på sailguide har jag inte sett något sådant.
Segelbo skrev: Mitt intryck är att många slänger ur sig formuleringar som är skarpare och vassare på svenska forum av det här slaget, än vad man skulle drömma om att fälla muntligt på en brygga.
Diskussionsforum är ju till för diskussioner, inte småprat. Prat på bryggorna har ju en annan funktion. Dessutom som jag sagt tidigare så tenderar foruminlägg att tolkas mycket hårdare än vad avsändaren menat. Mycket sägs med skämtsam ton, men blir svårt att uppfatta då det står som text.

Skulle en person på bryggan fråga mig vad jag tyckte han skulle satsa på i båtväg så skulle jag räkna upp alla mina invändningar mot båten.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 07 jun 2007, 14:12

Jerry skrev:Skulle en person på bryggan fråga mig vad jag tyckte han skulle satsa på i båtväg så skulle jag räkna upp alla mina invändningar mot båten.
Absolut! Det skulle jag med. Och hade vickeboy gått och funderat på en Bavaria och frågat efter synpunkter hade det varit läge för alla och envar att komma med alla tänkbarta kritiska och positiva omdömen.
Men nu var det inte det saken gällde, utan min iakttagelse av hur en glad och lycklig nybliven båtägare ganska omgående får höra av några skribenter som har behov av att låta världen veta vad de tycker om hans nyköpta båt, hur dåligt byggd den är, hur dåligt den seglar, vilka hopplösa nybörjare och klåpare de flesta Bavaria-ägare är m.m.
Jag ser liksom inte vitsen med att i en "hurra vad glad och lycklig jag är"-tråd komma med sådant.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tor 07 jun 2007, 14:58

Segelbo skrev:Jag ser liksom inte vitsen med att i en "hurra vad glad och lycklig jag är"-tråd komma med sådant.
Hear, hear! Men diskutera gärna Bavaria och andra båtars brister och företräden i en annan tråd (här upprepar jag mig själv).

/j

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 07 jun 2007, 15:24

Anders S skrev:[Men alla förstår ju också att om man kan använda 30 % mindre material kan man bygga billigare - både material och byggkostnader minskar ju om man varken köper eller rullar ut lika många lager i skrovet.
Upptäckte en sak för ett tag sedan som kanske någon kan förklara för mig:
En Scampi från 70-talet är byggd i enkellaminat. Det är tungt. Man snålade inte på plasten.
En Bavaria 30 är byggd i sandwich, lätt och styvt.
Inredningen i dessa båtar borde väga ungefär lika mycket, +- några hundra kilo.
Korrekt?

En Scampi väger 3,3-1,3 = 2,0 ton utan köl
En Bav 30 väger 4,4-1,1 = 3,3 ton utan köl

Vad är det som väger 65% mer på Bavaria 30:n som ju är byggd med 30 % mindre material enligt ovanstående inlägg?!!
Alla borde ha skägg

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 07 jun 2007, 15:35

Utan att lägga sig i diskussionen desto mer antar jag att Bavarian har tyngre inredning, mer innerutrymmen att plasta in och att Scampivikten troligen är önsketänkande/förhoppning om vad en tävlingsbåt borde väga.
~~~~~_/)~~~

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 07 jun 2007, 15:58

Jo, men 1,3 ton! Det är ju mer än en kubikmeter virke! Så mycket inrening är det väl inte...

Man kan också jämföra med en modernare båt som är jämnstor, t ex
- Hanse 300 väger 2,0-2,2 ton utan köl...
- Jeanneau Sun Odyssey 29.2 väger 1,7-1,9 ton utan köl
- Elan 295 väger 2,1 ton utan köl
Ingen av båtarna är speciellt extrema, alla har riktig inredning och är ungefär lika långa och breda.
Alla borde ha skägg

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » tor 07 jun 2007, 16:15

vickeboy skrev:"Trodde inte jag behövde förklara att båten naturligtvis inte hade en bibehållen fart på 9,5 knop... Däremot hade vi en fart runt 8... vilket fortfarande är helt ok för en familjecruiser... "

RUNT 8kn !!!!!!! Inte konstant :roll:
Fortfarande lika osannolikt menar du? Gör du 8 knop så är det inte bidevind.

Igår körde jag förresten 280 Km/h med min Volvo 240. Det är sant. Helt OK för en familjebil. Klockad fart. Den som påstår annat är bara avundsjuk

Klaga inte på svaren du får i en tråd när du kommer med så fullständigt orimliga påståenden som du gör.
Senast redigerad av 1 dator9, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar