S-B A-son skrev:...Men det vore intressant att höra vad Tommy, Eilean, peterh och Segelbo anser om den första båten, kusttankern, som såg till att undvika en situation genom att på mycket långt håll öka farten en aning samt gira babord någon grad.
Förstod inte skepparen på det fartyget att han var "brödseglare" och att sjötrafikföreskrifterna bara gällde mellan honom ....
Sven-Barry trots god whisky och fin present måsta jag ändå säga det rent ut - ibland är du synnerligen trögfattad!
Jag tror de flesta som debatterat frågan det sensaste varvet har börjat begripa vad exempelvis Segelbo och jag menar. Men du är kvar i någon slags parallellvärld där du tycks tro att jag far runt rikoschetterande kula och girar än hit, än dit, babord som styrbord i min iver att undvika allt som flyter och som möjligtvis kan misstänkas vara någon som använder havet som sin yrkesutövning. Och i kölvattnet lämnar jag en förvirrad röra av båtar som förgäves följer regelverket.
En parallell till biltrafiken vore att påstå att jag inte kör högertrafik. Möter jag en bil kör jag på den sidan vägen är bredast...
Morg uttryckte det fint när han använde ordet "väjningssituation". Jag undviker så långt som möjligt att komma stora fartyg och i någon mån mindre yrkesutövande så nära att den s.k. "väjningssituationen" uppstår.
På havet kan det innebära att när jag ser containerbåten dyka upp över horisonten ändrar jag kurs några grader för att se till att vi alltid kommer att ha flera sjömil mellan oss.
Och i skärgården kan det innebära att när jag ser Waxholmbolagets båt lägga till vid en brygga och ligga och köra mot ett spring medan passagerare stiger av och på, så håller jag undan så att jag har ett hyggligt avstånd till hans akter när jag passerar. Instället för att bibehålla min kurs och kanske passera 20 m akter om honom och onödigtvis tvinga fram att han skall behöva vänta tills jag passerat innan han backar ut från bryggan. För jag vet ju att ett sådant stopp bara varar i högst några minuter.
Dessa är exempel på åtgärder som knappast kan missuppfattas eller ställa till oreda och som har fördelen att det underlättar för yrkesutövarna och gagnar mig genom att jag undviker en stressituation.
Ordet "brödseglare" använder jag bara i betydelsen att jag är mer benägen att hålla undan för passagerarbåten som backar ut från bryggan än det kanske lika stora ginpalatset framförd av någon polare till Madoff.