Väjningsregler

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
morg
Diamantmedlem

Re: Väjningsregler

Inlägg av morg » tis 25 aug 2009, 09:59

Mr Sailman skrev:Mitt vanliga seglingsvatten är Öresund som väl räknas som ett att världens mest trafikerade farvatten och här funkar inget annat än att hålla undan för den tunga trafiken bäst man kan. På ett flertal ställen (Drogdenrännan, Helsingborg/Helsingör) är det dessutom så smala passager för den tunga trafiken i nord-sydlig riktning så att de ofta inte har möjlighet att väja även om det skulle vilja. Vid en normal helgsegling till Danmark är det inte ovanligt att man måste ta hänsyn till ett antal (ibland ända upp till 10-tal) fartyg vars väg man korsar.
Där är det ju trafiksepareringszon, grunt, smalt och trångt så vad är det konstiga med det? Skall du till Danmark skall du ju dessutom korsa trafiksepareringen och skall ge väg för fartygen som puttrar norrut och söderut. Inget konstigt, du följer regelverket hur jobbigt det än kan kännas att egentligen vilja vara brödseglarmyterist! ;)

"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra den säkra genomfarten för maskindrivet fartyg som följer ett trafikstråk."

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 25 aug 2009, 10:10

Dumförklarad ska ingen behöva bli, men det ligger ganska nära till hand att göra så om den som anser att en liten fritidsbåt "måste" stå på och hålla sin kurs likt en kamikazepilot rakt in mot ett stort fartyg. Eller den som tror att fartyget skulle "föredra" att fritidsbåten gör så. Men det tror jag inte om någon här på forumet, så ingen ska behöva bli dumförklarad.

Regeln är till för stora fartyg och för att förhindra kollisioner typ Andrea Dorea / Stockholm. Tröga stora fartyg som kanske kan tvingas stå och bevittna att de kolliderar 30 sekunder innan smällen, utan att hinna gira undan. En liten fritidsbåt kan ju köra i åttor runt sin egen axel och förväntas nog helt enkelt hålla undan. All praxis visar på det.

Själv är det faktiskt inget problem. Mina kontakter med stora fartyg består i

a) Inne i exempelvis trång skärgård eller Stockholms hamn >>> Alla fritidsbåtar håller undan, och går i kanten av farleden. Detta är hänsyn.

b) Ute på öppet hav exempelvis mellan Gotland och fastlandet. Jag ser skeppet på sjömils avstånd och ser till att egentligen aldrig komma närmare än så. Kräver bara några graders kursändring. Detta är självbevarelsedrift, för man kan misstänka obefintlig utkik och autopilot på fartyget.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 25 aug 2009, 13:32

Tommy skrev:Dumförklarad ska ingen behöva bli, men det ligger ganska nära till hand att göra så om den som anser att en liten fritidsbåt "måste" stå på och hålla sin kurs likt en kamikazepilot rakt in mot ett stort fartyg. Eller den som tror att fartyget skulle "föredra" att fritidsbåten gör så. Men det tror jag inte om någon här på forumet, så ingen ska behöva bli dumförklarad.

Regeln är till för stora fartyg och för att förhindra kollisioner typ Andrea Dorea / Stockholm. Tröga stora fartyg som kanske kan tvingas stå och bevittna att de kolliderar 30 sekunder innan smällen, utan att hinna gira undan. En liten fritidsbåt kan ju köra i åttor runt sin egen axel och förväntas nog helt enkelt hålla undan. All praxis visar på det.

a) Inne i exempelvis trång skärgård eller Stockholms hamn >>> Alla fritidsbåtar håller undan, och går i kanten av farleden. Detta är hänsyn.

b) Ute på öppet hav exempelvis mellan Gotland och fastlandet. Jag ser skeppet på sjömils avstånd och ser till att egentligen aldrig komma närmare än så. Kräver bara några graders kursändring. Detta är självbevarelsedrift, för man kan misstänka obefintlig utkik och autopilot på fartyget.
Precis! Det är just som jag skrev förut - se till att man inte hamnar i en väjningssituation. Inte alls särskilt svårt på öppet hav.
---
Bosse
Monsun 31, #116

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 25 aug 2009, 14:09

Tommy skrev: Regeln är till för stora fartyg och för att förhindra kollisioner typ Andrea Dorea / Stockholm. Tröga stora fartyg som kanske kan tvingas stå och bevittna att de kolliderar 30 sekunder innan smällen, utan att hinna gira undan. En liten fritidsbåt kan ju köra i åttor runt sin egen axel och förväntas nog helt enkelt hålla undan. All praxis visar på det.

Storbåtsregeln och Andrea Doria samt att sjövägsreglerna bara gäller mellan stora båtar är ett nonsenspåstående som inte har stöd i någonting.
a) om du gjort något annat hade du inte följt sjövägsreglerna.
b) är INGEN väjningssituation. Så reglerna för väjningssituationer är inte tillämpliga.

Jag förstår inte varför vi pratar om det här. Jag menar att väjningsreglerna gäller i väjningssituationer vilket de gör... Man har haft 30 år på sig att föra in brödsegleriet men inte gjort det, man har haft trettio år på sig att differentiera för storlek men nöjt sig med trång farled och manöverförmåga, djupgående etc. Den utveckling man har fört in i reglerna är att göra de MER strikta, tydligare skyldigheter för båda båtarna etc och inte i någon annan riktning...

För att summera:
- Du menar att väjningsreglerna inte gäller i icke väjningssituationer vilket är helt naturligt - containerbåt vid horisonten
- Du att gör någon konstig tolkning att du kör storbåtsregler i trånga farleder och hamnbassänger när du i själva verket följer reglerna till punkt och pricka.

När du kommer runt en udde 200 meter från en Vaxholmsbåt med 50 andra båtar runt omkring hoppas jag att du och alla andra följer reglerna annars riskerar det bli farligt.

Du är däremot farlig när du säger att sjövägsreglerna bara gäller mellan stora fartyg. Tänk om någon skulle lyssna och ta dig på orden...
Senast redigerad av 1 morg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 25 aug 2009, 14:12

Sjövägsreglerna räcker fullständigt, och där finns inga brödseglare.
De flesta större fartyg som trafikerar våra farleder i skärgården kan sägas tillhöra kategorin "begränsad manöverduglighet", i synnerhet i jämförelse med små fritidsbåter. Dem skall man väja för med liten båt.
Om någon inte väjer, oavsett fartygstyp och anledning, så säger reglerna att du skall väja i stället.
Svårare än så är det inte.
Men några brödseglare finns inte, och det skulle ha behövts en tjockare bok än sjövägsreglerna för att reda ut vad det är för något om de skulle kunna ha en juridiskt bindande väjningsordning.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 25 aug 2009, 14:25

Egentligen är det här som sagt var ett ickeproblem.

Men det vore intressant att höra vad Tommy, Eilean, peterh och Segelbo anser om den första båten, kusttankern, som såg till att undvika en situation genom att på mycket långt håll öka farten en aning samt gira babord någon grad.

Förstod inte skepparen på det fartyget att han var "brödseglare" och att sjötrafikföreskrifterna bara gällde mellan honom och andra stora fartyg? Kunde han på mycket långt håll se att jag var en kamikazepilot och rättshaverist?

Nej, regelverket gäller naturligtvis lika för alla. Ett förutsägbart agerande är till gagn för all sjötrafik, fritids- likväl som yrkessjöfart.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 25 aug 2009, 14:30

Förr i tiden brukade fritidsbåtarna göra en liten kursändring i god tid för att slippa hamna i en närsituation med ett större fartyg. Inget problem för någondera parterna. Fast då fanns ju inte Sailguide förstås.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 25 aug 2009, 14:32

Morg, Seawolf, S-B A-son: Bra, då är vi ju helt överrens! :D

De allra flesta ser till att inte komma ivägen för fartyg, så tidigt så att de strikta sjövägsreglerna ännu ej börjat gälla.
Varför vi diskuterar detta: Det är ju för det första inlägget i tråden, komplett med bilder på en situation så nära ett fartyg som åtminståne inte jag vill försätta mig.

En annan fråga: I fallet med en stor tanker (>100 meter) och en segelbåt (ca 10 meter) på öppet hav. På ungefär vilket avstånd anser ni att sjövägsreglerna kan sägas börja gälla?

EDIT Bosseh: Inte bara förr i tiden. Även numera gör de allra flesta så, och det är fint och harmoniskt alltihop. :P

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 25 aug 2009, 14:37

S-B A-son skrev:Men det vore intressant att höra vad Tommy, Eilean, peterh och Segelbo anser om den första båten, kusttankern, som såg till att undvika en situation genom att på mycket långt håll öka farten en aning samt gira babord någon grad.
Det låter som en riktigt god och hänsynsfull skeppare. Ett bra prov på gott sjömanskap. På långt håll så kunde du se hur han förändrade kurs/fart i förhållande till dig, och att det inte skulle bli någon närsitation. Du själv slapp i sin tur gira för honom.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 25 aug 2009, 15:05

Tommy skrev: Det låter som en riktigt god och hänsynsfull skeppare. Ett bra prov på gott sjömanskap. På långt håll så kunde du se hur han förändrade kurs/fart i förhållande till dig, och att det inte skulle bli någon närsitation. Du själv slapp i sin tur gira för honom.
En båt som har en nykter person till rors som följer sjövägsreglerna. Bra, en god människa precis som alla vi hänsynsfulla människor som inte våldtar barn... :wink:
Senast redigerad av 1 morg, redigerad totalt 0 gånger.

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tis 25 aug 2009, 15:06

Tommy skrev:
En annan fråga: I fallet med en stor tanker (>100 meter) och en segelbåt (ca 10 meter) på öppet hav. På ungefär vilket avstånd anser ni att sjövägsreglerna kan sägas börja gälla?

Tommy
Räknas svag vind som begränsad manöverbarhet för segelbåten?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 25 aug 2009, 15:21

Det där med svag vind avhandlade vi i förra tråden. Och vi var ganska eniga i att i totalt bleke så skulle segelbåten inte behöva starta motorn och köra undan. Så i det läget är det helt rimligt att fartyget som kommer rakt emot den stilladrivande segelbåten, kör en omväg runt densamma.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 25 aug 2009, 15:38

Tommy skrev:Det där med svag vind avhandlade vi i förra tråden. Och vi var ganska eniga i att i totalt bleke så skulle segelbåten inte behöva starta motorn och köra undan. Så i det läget är det helt rimligt att fartyget som kommer rakt emot den stilladrivande segelbåten, kör en omväg runt densamma.
Låter som det blev fel i förra tråden...

Regel:
f. Med ”ej manöverfärdigt fartyg” avses fartyg, som till följd av någon
särskild omständighet är ur stånd att manövrera i överensstämmelse med
dessa regler och därför ej kan hålla ur vägen för annat fartyg.

Kommentar:
f. Gott sjömanskap kräver, att t.ex. mindre båtar, som fått maskinhaveri eller ligger och driver i
bleke, bör försöka att med hjälp av åror, paddel eller annat förflytta sig ur farleden och inte uppträda
som ej manöverfärdigt fartyg.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 25 aug 2009, 16:28

S-B A-son skrev:...Men det vore intressant att höra vad Tommy, Eilean, peterh och Segelbo anser om den första båten, kusttankern, som såg till att undvika en situation genom att på mycket långt håll öka farten en aning samt gira babord någon grad.

Förstod inte skepparen på det fartyget att han var "brödseglare" och att sjötrafikföreskrifterna bara gällde mellan honom ....
Sven-Barry trots god whisky och fin present måsta jag ändå säga det rent ut - ibland är du synnerligen trögfattad!

Jag tror de flesta som debatterat frågan det sensaste varvet har börjat begripa vad exempelvis Segelbo och jag menar. Men du är kvar i någon slags parallellvärld där du tycks tro att jag far runt rikoschetterande kula och girar än hit, än dit, babord som styrbord i min iver att undvika allt som flyter och som möjligtvis kan misstänkas vara någon som använder havet som sin yrkesutövning. Och i kölvattnet lämnar jag en förvirrad röra av båtar som förgäves följer regelverket.
En parallell till biltrafiken vore att påstå att jag inte kör högertrafik. Möter jag en bil kör jag på den sidan vägen är bredast...

Morg uttryckte det fint när han använde ordet "väjningssituation". Jag undviker så långt som möjligt att komma stora fartyg och i någon mån mindre yrkesutövande så nära att den s.k. "väjningssituationen" uppstår.

På havet kan det innebära att när jag ser containerbåten dyka upp över horisonten ändrar jag kurs några grader för att se till att vi alltid kommer att ha flera sjömil mellan oss.

Och i skärgården kan det innebära att när jag ser Waxholmbolagets båt lägga till vid en brygga och ligga och köra mot ett spring medan passagerare stiger av och på, så håller jag undan så att jag har ett hyggligt avstånd till hans akter när jag passerar. Instället för att bibehålla min kurs och kanske passera 20 m akter om honom och onödigtvis tvinga fram att han skall behöva vänta tills jag passerat innan han backar ut från bryggan. För jag vet ju att ett sådant stopp bara varar i högst några minuter.
Dessa är exempel på åtgärder som knappast kan missuppfattas eller ställa till oreda och som har fördelen att det underlättar för yrkesutövarna och gagnar mig genom att jag undviker en stressituation.
Ordet "brödseglare" använder jag bara i betydelsen att jag är mer benägen att hålla undan för passagerarbåten som backar ut från bryggan än det kanske lika stora ginpalatset framförd av någon polare till Madoff.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 25 aug 2009, 16:44

S-B A-son skrev:Egentligen är det här som sagt var ett ickeproblem.

Men det vore intressant att höra vad Tommy, Eilean, peterh och Segelbo anser om den första båten, kusttankern, som såg till att undvika en situation genom att på mycket långt håll öka farten en aning samt gira babord någon grad.

Förstod inte skepparen på det fartyget att han var "brödseglare" och att sjötrafikföreskrifterna bara gällde mellan honom och andra stora fartyg? Kunde han på mycket långt håll se att jag var en kamikazepilot och rättshaverist?

Nej, regelverket gäller naturligtvis lika för alla. Ett förutsägbart agerande är till gagn för all sjötrafik, fritids- likväl som yrkessjöfart.

mvh Sven-Barry
Man kan tolka den första tankerns beteende antingen som :
- han skulle ändå svänga ( du vet ju inte om han verkligen väjde för Dig )
- han var vänlig mot dig ( kunde kosta på sig att bränna 500 liter extra bunker så du slapp svänga)

Välj vilket du vill.

Visst gäller regelverket för alla. Till och med stycket om "begränsad manövrebarhet" och hänsyn.
Inte heller är sunt förnuft förbjudet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar