Plats för GPS-plotter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 12 mar 2007, 13:09

enter the dragonfly skrev:alla ni som har 276:or.

Är ni nöjda med batteritiden? Hinner man ladda över natten för att köra hela dagen?

Använder ni den som handhållen eller som portabel fixerad enhet?

Jag går och lurar mellan en 276 och en geonav 4, men det är stort sett omöjligt att besluta sig...
Hej, ja man hinner ladda över natten. Mitt batteri tar ungefär 5-6 timmar för att bli fulladdat helt. Med min montering så har jag en kabel dragen ut till sittbrunnen.
http://upload7.postimage.org/147074/photo_hosting.html

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 12 mar 2007, 14:54

Har en Garmin 72 i en särskild hållare (egentillverkad) monterad på ruffskottet vid nedgången. Den drivs normalt från båtens elsystem. Den är vidare alltid kopplad till VHF:en.

I farleder med tät utprickning eller där det i övrigt är lättnavigerat (t ex med öar) följer vi vanligtvis med i kortet där vi lägger ut en \"grov\" kurs med transportör. Använder gärna enslinjer, \"frimärken\" mm ur sjökortet för att följa med i detalj.

Vid segling utanför utprickade farleder använder vi waypoints och rutter som vi matar in innan vi startar. Utlagd waypoint markeras i sjökortet med en enkel kod (för ev återanvändning). Naturligtvis noterar vi även kurser och för in uppgifterna i loggboken.

Vid navigation i trånga områden och i tät dimma, totalt mörker etc lägger vi in \"tänkta gränslinjer\" i kortet och där en styr och en läser GPS:en kontinuerligt, plottar, navigerar och ger styrinstruktioner.

Jag har iofs ingen erfarenhet av plotter men känner inget egentligt behov av den. Har en dator med Seaclear och inscannade kort men den ligger oanvänd. Blir kanske något annorlunda när AIS kommer ombord. Att enbart styra efter \"aktuell position\" angiven i en plotter känns inte som en bra metod.

OttoW
Silvermedlem

Förslag på montering av plotter

Inlägg av OttoW » mån 12 mar 2007, 15:20

Jag har monterat min Lowrance 3600C såhär. Funkar bra för mig på min Smiling.
Armen är igentligen för en LCD-TV, kostade ca 300:-.

Mvh Otto

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 12 mar 2007, 15:56

OttoW Ang bild 2, har du ett bryggfäste för GPS:en eller vad är det?

OttoW
Silvermedlem

Inlägg av OttoW » mån 12 mar 2007, 21:19

Nej Kjelle, det är bara en bild jag tog på hur jag bockade fästet... :D
Skruvade fast det i bryffan o tog i med en stor tång.

Matthe
Trogen medlem
Kontakt:

Re: Förslag på montering av plotter

Inlägg av Matthe » mån 12 mar 2007, 21:43

OttoW skrev:Jag har monterat min Lowrance 3600C såhär. Funkar bra för mig på min Smiling.
Armen är igentligen för en LCD-TV, kostade ca 300:-.

Mvh Otto
Snyggt montage! "Kostade ca 300:-" var? Elgiganten, Clas Ohlson, Biltema? Mycket intressant lösning...

/Mathias

OttoW
Silvermedlem

Arm

Inlägg av OttoW » tis 13 mar 2007, 16:35

Armen köpte jag från Swedeltaco (www.deltaco.se). Deltaco säljer dock inte till slutkund, endast ÅF. Deltaco artikelnummer är ARM-178A, sök på deras site effer detta nr så får du mer info (ritning mm).

Den ser ut att finnas hos Inwarehouse som säljer direkt till slutkund över nätet: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=991771
Ring dom och kolla! Priset ser ut att vara ännu lägre än när jag köpte...

Mvh Otto

GoranA
Platinamedlem

GPS?

Inlägg av GoranA » tis 13 mar 2007, 18:34

Föreslår att du lägger GPS:en i ett stuvfack i sittbrunnen och tar fram om du tappat bort dej, i alla fall så länge du har land i sikte. Att hålla koll med hjälp av sjökort och enslinjer m.m. tycker jag både är trevligare och säkrare. Man ser ju andra båtar då också, de är sällan med på GPS:en :)... Att lägga ut en rutt tycker jag är enklare att göra med penna på sjökortet än att lägga ut waypoints. Men för mej är segling en naturupplevelse, teknikupplevelser har jag så många ändå. Men vi är olika, ska inte klaga på dem som gillar att kolla GPS-displayen istället. Det viktiga är ju att man trivs och har koll!

Någon frågade om ekolod. Är väl lika teknikfientlig här. Om det gäller grund så går jag hellre runt än väntar på att ekolodet ska plinga. Vid stranden har jag hittills inte haft problem att bedöma djupet med hjälp av sjökort och strandform. Och som en kompis sa - man går in sakta tills det tar emot, då är man framme... :P. Men har bara ett nedåtriktat ekolod, de som ser framåt kan nog vara till mer nytta.

Matthe
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Matthe » tis 13 mar 2007, 21:23

Hej Goran A,

Lägga GPS'en i stuvfacket? Hmm... Det är just för att INTE tappa bort mig jag kommer att använda GPS'en.
- För att våga ge mig ut i mer svårnavigerat vatten med vind i seglen och utan möjlighet att snabbt stanna vid osäkerhet.
- För att få ut mer av seglingen och naturupplevelserna. Det är faktiskt därför jag också seglar.
- För att öka säkerhetsmarginalerna vid dålig sikt. Visst ser jag andra båtar och kommer fortsätta att titta efter andra båtar. En GPS fråntar oss inte skyldigheten att hålla uppsikt och följa väjningsregler.

Är det säkrare med sjökort än GPS? Kanske. De går oftast inte sönder men det kan vara nog så bevärligt att i hällregn och hård vind försöka avgöra avstånd mellan öar och bränningar. Jag har hittills använt sjökort precis som du. Jag kommer inte att slänga dem nu. De är min backup OM något händer med tekniken. De är också, precis som du säger, trevliga att använda vid planering av rutter över en kopp kaffe. Men GPS'en blir hjälpmedlet för att segla den planerade rutten.
Jag tror inte att allt måste vara svart eller vitt, man kan faktiskt plocka de bästa bitarna ur det mesta och hitta en vettig nivå som passar ens egna premisser. Jag sitter framför datorn hela dagen så fler \"teknikupplevelser\" behöver inte jag heller. Det är inte därför jag köpt GPS. Men jag tycker att din slutkommentar säger allt. \"Det viktiga är att man trivs och har koll!\" :D Trevlig sommar!

Mvh
Matthe

GoranA
Platinamedlem

ursäkta påhoppet...

Inlägg av GoranA » ons 14 mar 2007, 07:03

Hej Matthe,

ber om ursäkt, det var inte meningen att kritisera ditt val att använda GPS! Själv är jag bekväm och seglar mest med familjen, då försöker jag att planera seglingen så vi kan ligga still när vädret är för dåligt, kanske därför jag inte ser behovet.
Vad jag ville säga var att jag tror på idén att tänka efter vad man gillar och känner, inte bara skaffa prylar för att de finns. Men du verkar att ha tänkt till och då är det bra! Sommaren är för kort för att vi ska tala om för varandra hur man ska njuta mest av den.

Rent praktiskt, om jag skulle ha en GPS så skulle jag försöka att \"bygga in den\", kanske ett fäste i stuvfacket jag nämnde så att displayen inte sticker ut för mycket. Gillar inte saker i sittbrunnen som linor och jag själv kan fastna i, speciellt inte i dåligt väder och då det är lite stressigt. Lycka till!

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » lör 17 mar 2007, 23:22

Förstår inte hur ni vågar att segla enbart efter GPSen, eftersom många öar inte ligger exakt där kortet visar.
Har själv seglat, enligt GPSen, \"igenom\" flertal öar, och i områden som Kosterskärgården är såpass trångt mellan öarna och ett antal meter fel på det elektroniska sjökortet och man kör på grung eller ö.

Ni som sglar efter GPS en hur gör ni i trånga passager utanför farleden där öarna inte ligger exakt som GPS kortet visar?

Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 17 mar 2007, 23:40

Det fick jag lära mig för länge sedan.

\"När kartan och verkligheten inte stämmer, då gäller verkligheten\".
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 18 mar 2007, 00:10

asdsj skrev:Förstår inte hur ni vågar att segla enbart efter GPSen, eftersom många öar inte ligger exakt där kortet visar.
Har själv seglat, enligt GPSen, "igenom" flertal öar, och i områden som Kosterskärgården är såpass trångt mellan öarna och ett antal meter fel på det elektroniska sjökortet och man kör på grung eller ö.

Ni som sglar efter GPS en hur gör ni i trånga passager utanför farleden där öarna inte ligger exakt som GPS kortet visar?

Stefan
Ursäkta, men jag förstår inte.
Vad är skillnaden om jag seglar efter sjökort eller elektroniska sjökort.. :wink:

På min båt har jag även installertat ett par ögon, det kan jag rekommendera..... :lol:
Calle

Se gla ut

SWE54
Diamantmedlem

Re: Arm

Inlägg av SWE54 » sön 18 mar 2007, 15:36

OttoW skrev:Armen köpte jag från Swedeltaco (www.deltaco.se). Deltaco säljer dock inte till slutkund, endast ÅF. Deltaco artikelnummer är ARM-178A, sök på deras site effer detta nr så får du mer info (ritning mm).

Den ser ut att finnas hos Inwarehouse som säljer direkt till slutkund över nätet: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=991771
Ring dom och kolla! Priset ser ut att vara ännu lägre än när jag köpte...

Mvh Otto
Såg av en händelse att Jula har något liknande för 299:-
Ett väggstativ för LCD TV mm
Finns under HiFi.../Hemelektronik/Övrigt

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » sön 18 mar 2007, 18:24

enter the dragonfly skrev:alla ni som har 276:or.

Är ni nöjda med batteritiden? Hinner man ladda över natten för att köra hela dagen?

Använder ni den som handhållen eller som portabel fixerad enhet?

Jag går och lurar mellan en 276 och en geonav 4, men det är stort sett omöjligt att besluta sig...

Batteritiden är beroende på hur mycket bakgrundbeslysning som är på. Om jag "hushåller" räcker en laddning en dag. Har 276:an som en "portabel fixerad enhet" Har byggt en liten låda jag ställer på skotvagnens ändstopp och flyttar den mellan slagen. Den här säsongen skall jag ha den på en arm som är ledad på ruffskottets insida och kan då vikas fram och ha strömmen ansluten. Om jag sedan behöver ha
den bredvid mig kör jag på acc.

Jag är nöjd med 276:an Mycket att läsa på om man skall nyttja till max. Bra att kunna köra på acc och tillräckligt stor skärm att kunna navigera efter. - dock tycker jag det är mycket pengar :-( Har använt den i bilen, men har inte bilkitet som kostar lika mycket som en enkel bilGPS.

Skriv svar