Hej Goran A,
Lägga GPS'en i stuvfacket? Hmm... Det är just för att INTE tappa bort mig jag kommer att använda GPS'en.
- För att våga ge mig ut i mer svårnavigerat vatten med vind i seglen och utan möjlighet att snabbt stanna vid osäkerhet.
- För att få ut mer av seglingen och naturupplevelserna. Det är faktiskt därför jag också seglar.
- För att öka säkerhetsmarginalerna vid dålig sikt. Visst ser jag andra båtar och kommer fortsätta att titta efter andra båtar. En GPS fråntar oss inte skyldigheten att hålla uppsikt och följa väjningsregler.
Är det säkrare med sjökort än GPS? Kanske. De går oftast inte sönder men det kan vara nog så bevärligt att i hällregn och hård vind försöka avgöra avstånd mellan öar och bränningar. Jag har hittills använt sjökort precis som du. Jag kommer inte att slänga dem nu. De är min backup OM något händer med tekniken. De är också, precis som du säger, trevliga att använda vid planering av rutter över en kopp kaffe. Men GPS'en blir hjälpmedlet för att segla den planerade rutten.
Jag tror inte att allt måste vara svart eller vitt, man kan faktiskt plocka de bästa bitarna ur det mesta och hitta en vettig nivå som passar ens egna premisser. Jag sitter framför datorn hela dagen så fler \"teknikupplevelser\" behöver inte jag heller. Det är inte därför jag köpt GPS. Men jag tycker att din slutkommentar säger allt. \"Det viktiga är att man trivs och har koll!\"

Trevlig sommar!
Mvh
Matthe