Ren tur att du gissat rätt i så fall. Helt omöjligt att "känna" så små förändringar som beror på om propellern står "fel" eller "halvfel".Seawolf skrev: Och jag kunde faktiskt känna på båtens gång hur propellern stod: Bekanta trodde jag skämtade, men jag kunde upprepat segla in i hemmahamnen (utan finjusterad propeller) och säga om propellern stod rätt, fel, eller halvfel.
PROVA! Om ni lärt känna er båt kommer ni att bli förvånade. Samma fenomen kan delvis förklara tilfälliga avvikelser i kryssfart på BB och SB bog.
Segla högt !
-
ITI
Re: Om foldingpropellrar på axel och kryssfart
Låter knepigt ja, men sant
En felställd foldingpropeller med nedåtlutande axel ger ett motstånd som nog motsvarar att sticka ned en jolleåra i vattnet med lite mera lutning än axeln har (vattnet stömmar ju lite uppåt där propellern sitter.) Stick ned den med ungefär den längd som propellerbalden har. Prova sen att vrida den i de två lägena. Prova på läns i fyra knop, eller kryssbog i lättvind.
Gör det. Vi hörs!
Gör det. Vi hörs!
-
ITI
Re: Låter knepigt ja, men sant
Jag förnekar inte att det har en viss inverkan men ytterst liten, så liten att man omöjligt kan "känna" den. Frågan är om den ens är mätbar.Seawolf skrev:En felställd foldingpropeller med nedåtlutande axel ger ett motstånd som nog motsvarar att sticka ned en jolleåra i vattnet med lite mera lutning än axeln har (vattnet stömmar ju lite uppåt där propellern sitter.) Stick ned den med ungefär den längd som propellerbalden har. Prova sen att vrida den i de två lägena. Prova på läns i fyra knop, eller kryssbog i lättvind.
Gör det. Vi hörs!
Hur känns det förresten? Var känns det?
Det är väl där vi skiljer oss åt. Vissa har en extrem känsla och anra nästan ingen alls. Ibland blir man dock imponerad.ITI skrev:Jag förnekar inte att det har en viss inverkan men ytterst liten, så liten att man omöjligt kan "känna" den. Frågan är om den ens är mätbar.
Hörde om en gubbe som rakade sig bort håret i nacken för att få bättre känslan för vinden....
-
ITI
Visst är det så. Horatio Hornblower, C S Foresters romanhjälte, kände på vindens vinkel mot kinden när rorsman gick någon bråkdel av ett streck för högt.MiniMe skrev:Det är väl där vi skiljer oss åt. Vissa har en extrem känsla och anra nästan ingen alls. Ibland blir man dock imponerad.ITI skrev:Jag förnekar inte att det har en viss inverkan men ytterst liten, så liten att man omöjligt kan "känna" den. Frågan är om den ens är mätbar.
Hörde om en gubbe som rakade sig bort håret i nacken för att få bättre känslan för vinden....
Men vad säger du själv, MiniMe, tror du att du skulle kunna "känna" den MiniMala fartändringen, om de små bladen på foldingpropellern vore delvis "felställda"?
Personligen kan jag säga att jag inte märkt en sådan skillnad. Det enda jag gör är att köra fullgas, stanna motorn och sedan slå i backen så att bladen smäller ihop. Om axlen skulle snurra hör jag det tydligt men annars är det ofta för mycket på gång i båten för att jag skall vara så superfokuserad på just den biten. Kanske kommer sådant med tiden och om man seglar samma båt under många år.ITI skrev: Men vad säger du själv, MiniMe, tror du att du skulle kunna "känna" den MiniMala fartändringen, om de små bladen på foldingpropellern vore delvis "felställda"?
/Dan
Om man lärt känna sin båt på riktigt så vet man om man på t.ex. lättvindskryss med viss vindstyrka får 4.6 eller 4.8 knop vid den vanliga höjden. Att säga att det handlar om endast en känsla är kanske att ta i, men summan av indicier blir tillräckligt tydligt när man känner båten väl.
Hur som helst så är propellerläget mycket större motstånd än t.ex försänkta bordsörskruvningar eller ej. Men hela frågan är rätt meningslös att diskutera. Prova.
(På en normal S-drevsinstallation spelar propellerläget nästan ingen roll bara propellern fäller ihop sig, för där sitter propellern lite mer midskepps i horisontellt strömmande vatten, och axeln är horisonotell.)
Hur som helst så är propellerläget mycket större motstånd än t.ex försänkta bordsörskruvningar eller ej. Men hela frågan är rätt meningslös att diskutera. Prova.
(På en normal S-drevsinstallation spelar propellerläget nästan ingen roll bara propellern fäller ihop sig, för där sitter propellern lite mer midskepps i horisontellt strömmande vatten, och axeln är horisonotell.)
-
ITI
Seawolf seglade sin halvtonnare i c:a 10 år. Jag har seglat min i 30 år och känner den utan och innan. Vågar påstå att jag inte behöver några polärdiagram eller någon elektronik för att segla optimalt. Men bara tanken att jag skulle kunna "känna" fartskillnaden om bladen till den lilla foldingpropellern är något "felställda" är helt orimlig. Visst känner man tydligt om propellern skulle snurra med, men i vilket läge de fälls ihop, det känner inte jag - nevver!Ravage skrev:Personligen kan jag säga att jag inte märkt en sådan skillnad. Det enda jag gör är att köra fullgas, stanna motorn och sedan slå i backen så att bladen smäller ihop. Om axlen skulle snurra hör jag det tydligt men annars är det ofta för mycket på gång i båten för att jag skall vara så superfokuserad på just den biten. Kanske kommer sådant med tiden och om man seglar samma båt under många år.ITI skrev: Men vad säger du själv, MiniMe, tror du att du skulle kunna "känna" den MiniMala fartändringen, om de små bladen på foldingpropellern vore delvis "felställda"?
/Dan
Jag är inte ens övertygande överbevisad om att förändringen i vattenströmning är negativ i farthänseende. Kanske hjälper "felställda" blad till att lyfta aktern och öka farten?
Borde inte ett S drev skapa betydligt mer motstånd än en axel ?Seawolf skrev:Om man lärt känna sin båt på riktigt så vet man om man på t.ex. lättvindskryss med viss vindstyrka får 4.6 eller 4.8 knop vid den vanliga höjden. Att säga att det handlar om endast en känsla är kanske att ta i, men summan av indicier blir tillräckligt tydligt när man känner båten väl.
/Dan
S-drevet har visserligen lite större yta än en axel, men en axel som är så lång att den har ett stödlager oh där vattnet strömamr sett upp runt axelsn så skulle jag gissa att det jämnar ut sig ungefär. Men på grund av att läget på den hopfällda propellern är mindre kritiskt så är nog S-drevet bättre i genomsnitt. (Så länge man inte ställer propellern rätt på vanlig axel)
Stilling av foldepropell
Jeg klarer ikke forstå at stillningen av foldepropellen kan ha nevneverdig betydning på en strak aksel? På min båt peker nå akselen mer eller mindre rett bakover, men uansett er nå arealforskjellen i bremsende retning...liten.
-
UTI
Helt korrekt analys av Seawolf.
Det finns två sakliga anledningar till att den bör stå rakt upp (ihopfälld!). Det ena är att strömningen då minskar därför att frontytan minskar relativt det andra läget, den andra är att den håller sig hopfälld lättare därför att underbladet inte kan falla ner och dra med sig överbladet. Går det sakta nog inträffar detta.
Om man bryr sig om att slipa sin botten bör mman bry sig även om detta. I litteraturen avseende trebladiga propellrar kan man läsa sig till att en lutande axel är en indikation för en flöjlande propeller - foldingpropellrar kan i det fallet inte justeras på ett meningsfullt sätt.
Det finns två sakliga anledningar till att den bör stå rakt upp (ihopfälld!). Det ena är att strömningen då minskar därför att frontytan minskar relativt det andra läget, den andra är att den håller sig hopfälld lättare därför att underbladet inte kan falla ner och dra med sig överbladet. Går det sakta nog inträffar detta.
Om man bryr sig om att slipa sin botten bör mman bry sig även om detta. I litteraturen avseende trebladiga propellrar kan man läsa sig till att en lutande axel är en indikation för en flöjlande propeller - foldingpropellrar kan i det fallet inte justeras på ett meningsfullt sätt.
Anders S
-
UTI
Anders S skrev: ”Helt korrekt analys av Sea-Wolf.
Om man bryr sig om att slipa sin botten bör man bry sig om även detta.
Ander S, du slår in öppna dörrar. Du har helt missuppfattat ämnet. Du borde ha läst ursprungsinläggen innan du svarade.
Så här skrev Seawolf: ”Och jag kunde faktiskt känna på båtens gång hur propellern stod: Bekanta trodde jag skämtade, men jag kunde upprepat segla in i hemmahamnen (utan finjusterad propeller) och säga om propellern stod rätt, fel, eller halvfel.
PROVA! Om ni lärt känna er båt kommer ni att bli förvånade. Samma fenomen kan delvis förklara tillfälliga avvikelser i kryssfart på BB och SB bog.”
Och så här svarade ITI (=UTI): ”Ren tur att du gissat rätt i så fall. Helt omöjligt att \"känna\" så små förändringar som beror på om propellern står \"fel\" eller \"halvfel\".”
Det är ingen som har förnekat att Seawolf har gjort en korrekt analys. Naturligtvis har det betydelse om foldingpropellerns blad är ”felvinklade”. Vad jag vände mig emot var att han med sådan tvärsäkerhet och trosvisshet hävdade att han kunde ”känna” hur bladen råkat hamna, när de slogs ihop. Samma sak med slät botten jämfört med ojämn botten. Inte kan man ”känna” någon skillnad. Men att det gör skillnad är vi nog alla överens om.
Jag tror inte ens Anders S skulle klara av det. Är i så fall mycket intresserad av att lära mig hur ni bär er åt. Men till skillnad från mig har ni det väl i generna bevars?
Om man bryr sig om att slipa sin botten bör man bry sig om även detta.
Ander S, du slår in öppna dörrar. Du har helt missuppfattat ämnet. Du borde ha läst ursprungsinläggen innan du svarade.
Så här skrev Seawolf: ”Och jag kunde faktiskt känna på båtens gång hur propellern stod: Bekanta trodde jag skämtade, men jag kunde upprepat segla in i hemmahamnen (utan finjusterad propeller) och säga om propellern stod rätt, fel, eller halvfel.
PROVA! Om ni lärt känna er båt kommer ni att bli förvånade. Samma fenomen kan delvis förklara tillfälliga avvikelser i kryssfart på BB och SB bog.”
Och så här svarade ITI (=UTI): ”Ren tur att du gissat rätt i så fall. Helt omöjligt att \"känna\" så små förändringar som beror på om propellern står \"fel\" eller \"halvfel\".”
Det är ingen som har förnekat att Seawolf har gjort en korrekt analys. Naturligtvis har det betydelse om foldingpropellerns blad är ”felvinklade”. Vad jag vände mig emot var att han med sådan tvärsäkerhet och trosvisshet hävdade att han kunde ”känna” hur bladen råkat hamna, när de slogs ihop. Samma sak med slät botten jämfört med ojämn botten. Inte kan man ”känna” någon skillnad. Men att det gör skillnad är vi nog alla överens om.
Jag tror inte ens Anders S skulle klara av det. Är i så fall mycket intresserad av att lära mig hur ni bär er åt. Men till skillnad från mig har ni det väl i generna bevars?