Toalettavfall, sugtömning

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » lör 03 mar 2012, 18:00

Bra sammanfattning Minne. För er som inte noteras så blir nu reglerna liknande i Sverige:

http://www.transportstyrelsen.se/Sjofar ... ritidsbat/

Väntar med spänning på att läsa hela texten den 7nde mars :) Men som det mesta är detta en storm i ett vattenglas. Det var samma ramaskri/gnäll då lagen kom i Finland. Den har nu 10 år på nacken och i början var det sisådär med hur det fungerade, men det tog inte många år förrän det började flyta riktigt bra i hamnarna.

I det flesta fall är det relativt enkelt att bygga om befintliga båtar till sugtömning. Personligen bytar jag i vår ut den löjliga 24l plasttanken i båten mot en betydligt större, specialbyggd RF-dito. Kostar en slant, men ändå mindre än tex ett storsegel och livslängden är betydligt längre.
/Anders G

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » lör 03 mar 2012, 19:58

AndersGustafsson skrev:Bra sammanfattning Minne. För er som inte noteras så blir nu reglerna liknande i Sverige:

Väntar med spänning på att läsa hela texten den 7nde mars :) Men som det mesta är detta en storm i ett vattenglas. Det var samma ramaskri/gnäll då lagen kom i Finland. Den har nu 10 år på nacken och i början var det sisådär med hur det fungerade, men det tog inte många år förrän det började flyta riktigt bra i hamnarna.

I det flesta fall är det relativt enkelt att bygga om befintliga båtar till sugtömning. Personligen bytar jag i vår ut den löjliga 24l plasttanken i båten mot en betydligt större, specialbyggd RF-dito. Kostar en slant, men ändå mindre än tex ett storsegel och livslängden är betydligt längre.

Tack för tacken Anders Gustafsson,

Har nu fört septitanken från HR 372:an till en tanktillverkare här i Finland för att förstoras. Ursprungligen var den 70 l men nu blir den mellan 130 och 140 l. Huvudorsaken till att förstoringen blir av var att då jag i fjol skulle montera Gobius övervakningssystem på tanken så buktade tankväggarna inåt och det får de inte göra enligt Gobius montageinstruktion. Så jag beslöt mig för att uppskjuta monteringen och i stället under vintern ta ut tanken före jag monterar in tankmätningssystemet.

Vi har båten på svaj vid en boj i hemmaviken och har 3 eller 4 timmars seglatser till de två närmaste tömningsställena. Då vi bor på sommarstugan använder vi förstås torrdasset så det kan ta lång tid tills vi kommer förbi sugtömningsanläggningarna. Ändå känns det helt rätt för oss att suga ut septins innehåll till reningsverken.

För förra båten som vi hade bara i två somrar beställde vi en extra septitank på 100 l och med den ursprungliga på 60 l var det totalt 160 l och detta visade sig vara mycket bra för oss. De somrar vi hade båten tömde vi inte en enda gång ut i havet. Men det är ett MÅSTE och alltså absolut nödvändigt att ha en tillförlitlig septitankmätare så man vet hur mycket plats det ännu finns kvar i tanken före den blir full. Annars leder det till onödig stress och onödiga tömningar "för säkerhets skull".

Minne

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » lör 03 mar 2012, 20:06

Minne skrev:
AndersGustafsson skrev:Bra sammanfattning Minne. För er som inte noteras så blir nu reglerna liknande i Sverige:

Tack för tacken Anders Gustafsson,

Har nu fört septitanken från HR 372:an till en tanktillverkare här i Finland för att förstoras. Ursprungligen var den 70 l men nu blir den mellan 130 och 140 l. Huvudorsaken till att förstoringen blir av var att då jag i fjol skulle montera Gobius övervakningssystem på tanken så buktade tankväggarna inåt och det får de inte göra enligt Gobius montageinstruktion. Så jag beslöt mig för att uppskjuta monteringen och i stället under vintern ta ut tanken före jag monterar in tankmätningssystemet. Storleken på luckan till förvaringsutrymmet begränsade mig nu från att göra tankens volym ännu större.

Vi har båten på svaj vid en boj i hemmaviken och har 3 eller 4 timmars seglatser till de två närmaste tömningsställena. Då vi bor på sommarstugan använder vi förstås torrdasset så det kan ta lång tid tills vi kommer förbi sugtömningsanläggningarna. Ändå känns det helt rätt för oss att suga ut septins innehåll till reningsverken.

För förra båten som vi hade bara i två somrar beställde vi en extra septitank på 100 l och med den ursprungliga på 60 l var det totalt 160 l och detta visade sig vara mycket bra för oss. De somrar vi hade båten tömde vi inte en enda gång ut i havet. Men det är ett MÅSTE och alltså absolut nödvändigt att ha en tillförlitlig septitankmätare så man vet hur mycket plats det ännu finns kvar i tanken före den blir full. Annars leder det till onödig stress och onödiga tömningar "för säkerhets skull".

Minne

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 03 mar 2012, 20:52

Vi är bara tre så jag tänkte helt enkelt ha en "prob" en bit ner så att jag får en indikation då tanken är 75% full. Detektor och en lysdiod. Inget avancerat.
Tycker att Gobiusmätare är litet i dyraste laget.
/Anders G

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » sön 04 mar 2012, 21:00

AndersGustafsson skrev:Vi är bara tre så jag tänkte helt enkelt ha en "prob" en bit ner så att jag får en indikation då tanken är 75% full. Detektor och en lysdiod. Inget avancerat.
Tycker att Gobiusmätare är litet i dyraste laget.

Det har ofta visat sig "att snål spar och fan tar" om jag sparar. Men tyvärr har det också ofta hänt att fan ändå har tagit fast jag inte har sparat alls. Har köpt Gobiusen med mässrabatt för att spara lite. Du klarar dig mycket bra med det du tänkt dig.

Minne

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 05 mar 2012, 11:22

Dessutom gillar jag att skruva :)
/Anders G

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tor 08 mar 2012, 15:29

Här kommer länken till webben också, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... ritidsbat/

Jag är i grunden positiv, men det finns några saker som inte är så väl genomtänkta.

1) Hur ser man till att det även kommer att finnas möjlighet att tömma hålltanken när man ligger i ex.vis Stockholms ytterskärgrård? Det är bara krav på att hamnar ska ha sugtöningsutrustning.

2) Hur undviker man att de små och/eller ideelt drivna hamnarna drabbas negativt nu när de måste installera sugtömningsutrustning.

3) Hur säkerställer man att nätet av sugtömningsstationer blir tillräckligt finmaskigt. Ingen har i uppgift att bevaka att så blir fallet.

4) Hamnarna måste ju även installera andra typer av mottagning av toalettavfall om behov föreligger, ex.vis kemtoaavfall.

Framtiden får utvisa hur det går.
Jag ska i alla fall installera utrustning för sugtömning före sjösättning i år.

Ni som redan har sådan utrustning kan väl ta er lite tid och lägga in ett par sugtömningsstationer på MarinWiki (www.marinwiki.se) eller några andra intressanta platser.

Lycka till!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 09 mar 2012, 10:22

Det finns en del text kring dessa frågor i Transportsyrelsens konsekvensutredning. Jag har full förståelse för att vissa typer av seglare, typ långseglare, kan få problem, men de seglar oftast utan familj, varför tanken räcker längre. Långseglare kan ju dessutom tömma utanför 12M gränsen om det kniper.

Annars blir det väl att se till att förankra ett gäng flytande tömningsanordningar i ytterskärgården.
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 09 mar 2012, 11:10

Hur blir det med måstoaletter och blöjor till sälarna ?
För att inte tala om fiskarnas avföring, har man ens skissat på hur man skall ta hand om detta ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » fre 09 mar 2012, 12:01

Man måste skilja på sådant som tillförs det relativt känsliga innanhavet Östersjön naturligt och mindre naturligt. Det vi människor på olika vis tillför rubbar balansen medan det som äts av djur i Östersjön och sedan återförs inte påverkar balansen.

Jag tror inte vi ska oroa oss för mycket över alla problem med hantering av toaavfall utan göra så gott vi kan, kan vi inte tömma tanken på lagligt vis får vi väl se till att - som tidigare - göra det så förnuftigt som möjligt.

För den saken skull skadar det ju inte om vi båtägare ligger på kommun, länsstyrelse, Transportstyrelsen, m.fl. för att det ska bli ett väl utbyggt nät av sugtömningsanläggningar med god geografisk spridning även där det inte finns hamnar.

Mackey
Comfort 32

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 09 mar 2012, 18:24

Det vi människor ätit och druckit, Mackey och andra, rubbar ingen balans om det som djuren ätit och druckit inte gör det. Det du gissningsvis syftar på med mänsklig tillförsel är avrinningen från jordbruk och avlopp från alla länder runt Östersjön med ett par hundra millioner människor. Så gott som alla utan båtar.
Tillförseln av "obalans" från de som faktiskt har båtar är inte mätbar, vilket till och med den så kallade konsekvensutredningen medger.

Det du säger i andra stycket, Mackey, håller jag med om, kan vi framöver inte tömma tanken lagligt så gör vi det olagligt. Kände du inte igen vad du skrev? Nä, jag bara förtydligade det.

Hoppas att du återkommer med mer konkreta sätt att "ligga på" för att få ett tätt nät av sugtömningsstationer, liksom hur vi med toaletter ombord ska ligga på för att få kostnaderna för detta nät fördelade på alla som bidrager till Östersjöns obalans. För inte är det väl bara båtägare med toaletter ombord som ska betala?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » sön 11 mar 2012, 13:03

När det gäller den viktigaste frågan hoppas jag verkligen inte att alla vill lämnar över åt mig att komma med alla lösningar. Bäst är naturligtvis om vi tillsammans hjälps åt att komma fram till förslag och lösningar på hur och var sugtömningsstationer ska användas och placeras.

Jag vet inte om vi ska eftersträva ett tätt nät av sugtömningsstationer som Maxi33 skriver, det blir väldigt kostsamt. Det viktiga är att det finns möjlighet att tömma hålltanken där behov av tömning finns. Här kan vi alla hjälpas åt genom att föra fram våra önskemål. Jag är helt säker på att det funkar att tala med kommunens miljökontor i denna fråga. Om inte de ansvarar för frågan kan de säkert tala om vart man bör vända sig.
Andra att kontakta är - som jag skrev - ex.vis länsstyrelsen och Transportstyrelsen. Nya förslag är Skärgårdsstiftelsen, Västkuststiftelsen och Båtmiljö.se

Vad gäller kostnaderna kan jag inte se något konstigt i att de som skiter betalar för att ta hand om skiten. Så är det där du bor, så är det för de som har fritidshus och så bör det vara för oss båtägare.

Ett försök att förklara varför faktiskt balansen rubbas när människor skiter i Östersjön.
(Sedan kan man fundera på varför man inte ska göra något åt det lilla, allt går ju att dela ner i tillräckligt små delar med så liten påverkan att det inte är någon idé att göra något.)

Tänk dig att du lever tillsammans med ett antal andra människor i en glasbubbla. Allt ni äter producerar ni själva inom glasbubblan och vattnet får ni från avdunstning som kondenserar. Plötsligt en dag kommer någon på att man kan få in både mat och vatten genom en liten öppning högt upp i glasbubblan. Ni slutar att odla, ni slutar att föda upp djur och ni slutar att samla vatten. Allt ni behöver tas in genom öppningen i glasbubblan. Vad händer, jo glasbubblan fyll succesivt med allt ni tar in och en obalans har skapats.

I det här fallet kan tiden innan öppningen upptäcktes beskriva djurens liv i Östersjön och tiden efter öppningen den påverkan som bl.a. vi båtfolk bidrar med genom att ständigt tillföra ny skit.

Slutligen
Maxi33, jag förstår inte ditt förtydligande angående olaglig toatömning. Jag skriver först att man i värsta fall får tömma olagligt och du skriver samma sak och frågar om jag känner igen det. :?
Förklara hur du menar är du snäll.

Mackey
Comfort 32

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 11 mar 2012, 16:00

Eftersom du frågar mig direkt, Mackey, så svarar jag på din avslutande fråga och mitt svar är att du inte tidigare skrev det du nu påstår att du skrev.
Ditt tidigare "kan vi inte tömma tanken på lagligt vis får vi väl se till att - som tidigare - göra det så förnuftigt som möjligt." är rätt olikt det du nu skriver "Jag skriver först att man i värsta fall får tömma olagligt..."
Det är bra att du tydliggör att det blir olagligt att tömma tanken men märkligt att du påstår att det under vissa omständigheter förblir tillåtet.
Eller är det bara en olycklig formulering?

Enligt lagstiftarnas visdom förblir det tillåtet för de cirka nittio procent båtägare som inte har toalett ombord att göra vad de vill överallt, medan de med toalett ombord får börja välja dagsetapper efter tömningsstationer snarare än efter väder och vind och skärgårdarnas möjligheter.
Alternativt förstås att använda sitt förnuft...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 12 mar 2012, 20:22

Tillförseln av "obalans" från de som faktiskt har båtar är inte mätbar, vilket till och med den så kallade konsekvensutredningen medger.
Fritidsbåtarnas påverkan av den globala eutrofieringen av Östersjön är marginell (tror inte det står "inte mätbar" i utredningen, men jag kan ha fel). Däremot har lokala utsläpp en betydande lokal påverkan och alla måste vi dra vårt strå till stacken,

Som Transportstyrelsen påpekar fanns det en viss tro på att detta skulle gå att lösa på frivillig väg, men av det blev intet. Om inte moroten funkar så tar man piskan. Motsvarande lag trädde ikraft för 10 år sedan i Finland och det var samma gnäll här och då. Numera funkar det bra. Nätet med tömningsstationer är tätt, tekniken fungerar etc.

Att någon som lägger ned en mille eller mera på en båt inte skulle kunna lägga en par lappar på toa+tank tror jag inte en sekund på.
/Anders G

Skriv svar