När det gäller den viktigaste frågan hoppas jag verkligen inte att alla vill lämnar över åt mig att komma med alla lösningar. Bäst är naturligtvis om vi tillsammans hjälps åt att komma fram till förslag och lösningar på hur och var sugtömningsstationer ska användas och placeras.
Jag vet inte om vi ska eftersträva ett tätt nät av sugtömningsstationer som Maxi33 skriver, det blir väldigt kostsamt. Det viktiga är att det finns möjlighet att tömma hålltanken där behov av tömning finns. Här kan vi alla hjälpas åt genom att föra fram våra önskemål. Jag är helt säker på att det funkar att tala med kommunens miljökontor i denna fråga. Om inte de ansvarar för frågan kan de säkert tala om vart man bör vända sig.
Andra att kontakta är - som jag skrev - ex.vis länsstyrelsen och Transportstyrelsen. Nya förslag är Skärgårdsstiftelsen, Västkuststiftelsen och Båtmiljö.se
Vad gäller kostnaderna kan jag inte se något konstigt i att de som skiter betalar för att ta hand om skiten. Så är det där du bor, så är det för de som har fritidshus och så bör det vara för oss båtägare.
Ett försök att förklara varför faktiskt balansen rubbas när människor skiter i Östersjön.
(Sedan kan man fundera på varför man inte ska göra något åt det lilla, allt går ju att dela ner i tillräckligt små delar med så liten påverkan att det inte är någon idé att göra något.)
Tänk dig att du lever tillsammans med ett antal andra människor i en glasbubbla. Allt ni äter producerar ni själva inom glasbubblan och vattnet får ni från avdunstning som kondenserar. Plötsligt en dag kommer någon på att man kan få in både mat och vatten genom en liten öppning högt upp i glasbubblan. Ni slutar att odla, ni slutar att föda upp djur och ni slutar att samla vatten. Allt ni behöver tas in genom öppningen i glasbubblan. Vad händer, jo glasbubblan fyll succesivt med allt ni tar in och en obalans har skapats.
I det här fallet kan tiden innan öppningen upptäcktes beskriva djurens liv i Östersjön och tiden efter öppningen den påverkan som bl.a. vi båtfolk bidrar med genom att ständigt tillföra ny skit.
Slutligen
Maxi33, jag förstår inte ditt förtydligande angående olaglig toatömning. Jag skriver först att man i värsta fall får tömma olagligt och du skriver samma sak och frågar om jag känner igen det.
Förklara hur du menar är du snäll.
Mackey