Åldrande och styrka

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Re: Åldrande och styrka

Inlägg av Schvidja » tor 04 feb 2010, 00:09

Det låter sunt, jag ska lämna min stol hemma och ta med klätterselen och ett klätterrep utan mask, kilarna finns ju redan med till förtöjning och det finns ofta många fina klippor att klättra på efter kusten. Enda nackdelen med ksele är att de inte är så kul att hänga länge i, kselen borde funka bra att bära ofta vid segling för ökad säkerhet, någon med erfarenhet?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 04 feb 2010, 10:53

Fredrik skrev:....Oftast brukar jag ha en riktig klättersele liggandes i båten, den är lätt att ta på sig och känns mycket säker, man rör sig fritt och kan klättra själv i riggen. Det är heller ingen risk att man halkar ur selen...
Är en klättersele ett rimligt alternativ till båtsmansstol för någon som är 50+ och som inte ens riktigt vet vad en klättersele är och ännu mindre använt en sådan?

naffatS
Platinamedlem

Klättersele

Inlägg av naffatS » tor 04 feb 2010, 15:30

Kanske någonting i den här stilen. http://www.addnature.com/product.asp?de ... LNAVAHOBOD
/S

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » fre 05 feb 2010, 02:03

maststeg är underbart. sele/båtsmansstol när man väl klättrat upp och sätter sig tillrätta för att jobba. Det gör en otrolig skillnad när man har fötterna i byglarna och kan avlasta och byta ställning då och då. Sedan jag blev med båt utrustad med steg skulle jag aldrig vilja vara utan igen,
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 05 feb 2010, 08:41

Schvidja skrev:Det låter sunt, jag ska lämna min stol hemma och ta med klätterselen och ett klätterrep utan mask, kilarna finns ju redan med till förtöjning och det finns ofta många fina klippor att klättra på efter kusten. Enda nackdelen med ksele är att de inte är så kul att hänga länge i, kselen borde funka bra att bära ofta vid segling för ökad säkerhet, någon med erfarenhet?
Klättersele är standardutrustning för fördäcksgastar på litet mer seriösa rejsers. Har man regelbundet ärende upp i riggen är det säkert en "bra grej". Sedan vet jag inte hur det går med blodcirkulation i benen om man behöver sitta/hänga någon tid. Båtsmansstol är ett arbetsredskap snarare än ett klätterhjälpmedel, tycker jag. "Man klättrar inte i en nylackad mast", gammalt djungelordspråk. :P
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 05 feb 2010, 09:15

Om man börjar fundera på om grejor försvagats pga ålder tror jag man ska byta. För även om grejorna håller länge till kommer man inte ifrån obehagskänslan. Det man byter ut kan man ju alltid sälja på Blocket ...
--
Min kompis hade en båtsmansstol som såg ut som en jätte-blöja. Man satt bekvämt i den men det krävdes att man lutade sig lite bakåt vilket var lite läskigt när man som jag också tillhör 3 meters klubben. Men det löstes oftast genom att i stället skicka upp kompisen. Det innebar också en viss energibesparing. Men stolen var bra med fickor och öglor för verktyg.
Ett viktigt tillbehör är hjälm till den som står på däck, detta sen ett mordförsök med en skruvmejsel tappad från hög höjd.

Jag hade kvar en fallvinsch på masten och den användes alltid i kombination med ett block på däck. Sen skedde det mesta av hissandet på gammaldags vis, så som man förr alltid gjorde när man satte segel. Det var betydligt tyngre att hissa med ett nerdraget fall som dessutom oftast innebär en oergonomisk arbetsställning för vev-slaven.
Fallet knyter man med en dubblerad åtta i stolen, det har klätter-nissarna lärt mig.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 05 feb 2010, 09:26

bosseh skrev:...Om man börjar fundera på om grejor försvagats pga ålder tror jag man ska byta...
Jag tror du har rätt! Fast det där med Blocket....när, jag tror inte det.

Det är samma princip som med revning, när man första gången slås av tanken att man borde reva är det faktiskt dags att göra det!

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » lör 06 feb 2010, 15:12

Något som underlättar mastklättring avsevärt är elvinsch med fjärrkontroll.

Skriv svar