Åldrande och styrka

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Åldrande och styrka

Inlägg av Eilean » tis 02 feb 2010, 11:26

Nej, det handlar inte om mig själv.

Utan om en båtsmansstol, ganska lik den på bilden. Fast blå.

Fabrikat Plastimo, inköpt på mitten av 80-talet. Välgjord i tjock, sydd plastbelagd väv, typ galon med isydd träskiva och sydda textilband, rostfria rejäla beslag. Den används i snitt 1 gång per år. Den har alltid förvarats ombord och alltid i mörker.
Noggrann inspektion visar inga som helst ålderstecken på materialen, sömmarna är fina och allt verkar tip-top.

Men ändå finns en liten oro - har den försvagats av ålder och det är lika bra att köpa en ny?

Vad tror ni?
Bilagor
bosun chair.jpg
bosun chair.jpg (12.55 KiB) Visad 5440 gånger

gvs
Diamantmedlem

Re: Åldrande och styrka

Inlägg av gvs » tis 02 feb 2010, 12:29

Om du kör med däckssele på och spänner fast dig i fallet med en lina? Då har du ju säkerhet om den brakar....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 feb 2010, 17:01

Här skall du inte var enfaldig, utan sexfaldig ! Provdra med 6 ggr den praktiska maxlasten, och kontrollera därefter alla ingående detaljer. Ser det bra ut då, så är det bra. 6 ggr låter sanslöst, men det är den gängse marginalen för personbefordringsanordningar. Rådet om sele och extra fallskydd (!) är bra. Så gör jag också.

Min egen lösning? En traditionell båtsmansstol, i trä och med stroppen lagd korsad under sittbrädan. Lätt att kolla och man ser direkt om något är skavt.
Anders S

behan
Trogen medlem

Inlägg av behan » tis 02 feb 2010, 17:13

Varför inte provbelasta? Under "ofarliga"förhållanden förstås. Skepparn själv med kanske fyra tioliters vattendunkar i knät och rejäla försök att åstadkomma "dynamiska effekter". Inte sexfaldigt förstås men lätt fixat.

Apropå åldrande upptäckte jag att ett av de äldre fallskärmsljusen på båten hade ett bästföredatum 1974. När själva nyåret bröt in dristade jag mig att avfyra denna antikvitet upp mot den mörka natthimlen.
Ja, jag vet, det är oförlåtligt och antagligen for helikoptrar och sjöräddningsfartyg om varandra ute i natten på grund av mitt obetänksamma agerande. Evig skam vilar över mig.

Men, det intressanta var att den fungerade alldeles utomordentligt bra. De kanske är som goda viner, blir bara bättre med åren.

Den gamle, som inledde syndigt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 feb 2010, 18:21

Vill man testa stolen (utan certifikat från Arbertarsskyddstyrelsen eller vad de nu kan heta) kan man nog göra det ganska enkelt. Om man hänger den i något stabilt och på låg höjd över marken kan man kanske ställa sig två personer och hoppa litet grand. Då får man nog en bra approximation av sexdubbel last. Låter man fallhöjden vara begränsad till någon eller några dm skall nog även en överraskande "förstörande provning" uthärdas. Om stolen är riktigt, riktigt seriös kanske öglorna är sydda med brottmarkerande sömmar, där man ser om det förekommit överlast?
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 02 feb 2010, 18:22

behan skrev:Varför inte provbelasta? Under "ofarliga"förhållanden förstås. Skepparn själv med kanske fyra tioliters vattendunkar i knät och rejäla försök att åstadkomma "dynamiska effekter". Inte sexfaldigt förstås men lätt fixat.

Apropå åldrande upptäckte jag att ett av de äldre fallskärmsljusen på båten hade ett bästföredatum 1974. När själva nyåret bröt in dristade jag mig att avfyra denna antikvitet upp mot den mörka natthimlen.
Ja, jag vet, det är oförlåtligt och antagligen for helikoptrar och sjöräddningsfartyg om varandra ute i natten på grund av mitt obetänksamma agerande. Evig skam vilar över mig.

Men, det intressanta var att den fungerade alldeles utomordentligt bra. De kanske är som goda viner, blir bara bättre med åren.

Den gamle, som inledde syndigt
8) Gamla nödraketer bränner jag av upponer i en sandlåda. Blir en praktfull bengalisk eld under stak rökutveckling.
:x För övrigt är du förvisad till skampålen för ditt tilltag med din raket. Skäms

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 feb 2010, 18:35

Man kan ju göra det här mer eller mindre ansvarslöst. I skärgården eller vid kusten är det totalfel, medan i Hästveda eller Mjölby kan det vara en annan sak.
En ny grej detta år är värmeljusdrivna rispappersballonger. Mycket effektfulla. Förmodligen inte för båtbruk, dock.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 02 feb 2010, 19:28

Stolen är bara en del av säkerheten, den används sällan men åldras givetvis, fallet däremot används ofta och hur ser det ut? Som fd klättrare så hade man råkoll på repen att använda dem till något annat var inte att tänka på. Jag har själv en gammal stol och ett gammalt fall, jag undviker att hänga fritt utan klättrar på masten och har stolen som en säkerhet och att man får draghjälp när man klättrar upp.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 02 feb 2010, 19:54

Anders S skrev:Här skall du inte var enfaldig, utan sexfaldig ! Provdra med 6 ggr den praktiska maxlasten, och kontrollera därefter alla ingående detaljer. Ser det bra ut då, så är det bra. 6 ggr låter sanslöst, men det är den gängse marginalen för personbefordringsanordningar. Rådet om sele och extra fallskydd (!) är bra. Så gör jag också.

Min egen lösning? En traditionell båtsmansstol, i trä och med stroppen lagd korsad under sittbrädan. Lätt att kolla och man ser direkt om något är skavt.
Det skulle allt se ut det, 6 medelålders, kulmagade herrar står och trängs i en liten båtsmansstol 1 dm över marken...

Men hoppmetoden kan nog vara bra, vi kör nog den.
Dn traditionella stoen tycker jag inte om. Den är kankse ok om man bara åker upp och sedan ner efter en kort koll. Men sitta och jobba i den - nej tack.

Apropå säkerhet - vi kör alltid livsele och tamp till fallet samt till dirken som hänger med upp som extra säkerhet. Men ändå, skulle stolen brista och man faller om så bara en halvmeter är det illa nog.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 02 feb 2010, 21:23

Kan inte annat än att imponeras av herrarna. Med min höjdskräck skulle jag aldrig någonsin klättra upp i mastkran. Åka gunga upp i ett fall? Ni kan bryta istappar ur helvetets herres bockskägg innan!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 02 feb 2010, 22:15

morg skrev:Kan inte annat än att imponeras av herrarna. Med min höjdskräck skulle jag aldrig någonsin klättra upp i mastkran. Åka gunga upp i ett fall? Ni kan bryta istappar ur helvetets herres bockskägg innan!
Det verkar vara dags att bekänna färg.
Jag åker inte upp. Min gräns ligger på ca 3-4 meter, inte en decimeter till!

Så det blir Fru S. Jag vevar.
Men inte kan man ställa läge krav på stolens styrka fördet, eller?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 02 feb 2010, 23:09

Eilean skrev:Men inte kan man ställa läge krav på stolens styrka fördet, eller?
Ja, att du ens behöver ställa frågan kan man ju fundera över.

Rent tekniskt kanske det är lättare att få rum med sex kvinnor i en båtmansstol. De är ju oftast mindre. Och om man ser till att uitföra ett prov enligt Anders S hoppfulla metod så kanske kvinnor har lättare att hoppa jämfota i en båtmanstol än män har. Dels beroende på taktkänsla vilket många av oss karlar helt saknar men dels åter beroende på storlek.

Det som brukar bryta ned plast och tyg är ju UV-strålning. Och stolen har inte varit utsatt för denna i någon omfattning. Vilka andra processer är det egentligen som tär på materialet?

mvh Sven-Barry

PS. Det enda stora felet med segling är höjden på masten om något i denna skulle fallera DS.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 03 feb 2010, 00:09

Eilean skrev:
morg skrev:Kan inte annat än att imponeras av herrarna. Med min höjdskräck skulle jag aldrig någonsin klättra upp i mastkran. Åka gunga upp i ett fall? Ni kan bryta istappar ur helvetets herres bockskägg innan!
Det verkar vara dags att bekänna färg.
Jag åker inte upp. Min gräns ligger på ca 3-4 meter, inte en decimeter till!

Så det blir Fru S. Jag vevar.
Men inte kan man ställa läge krav på stolens styrka fördet, eller?
Absolut inte. Du står ju under.

I mitt fall är det dock inte obehaget som begränsar, utan arbetslasten. På den som hissar.
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » ons 03 feb 2010, 15:41

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 03 feb 2010, 23:20

Jag har aldrig sett fördelen med en sådan båtsmansstol. Oftast brukar jag ha en riktig klättersele liggandes i båten, den är lätt att ta på sig och känns mycket säker, man rör sig fritt och kan klättra själv i riggen. Det är heller ingen risk att man halkar ur selen.

Jag nöjer mig med att säkra mig i ett fall när jag går upp i masten, däremot litar jag jag inte på schackel eller karbinhake utan jag knyter alltid in mig i selen för att minska antalet saker som kan gå sönder.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar