Täckningsstrategi

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Täckningsstrategi

Inlägg av matz » ons 10 sep 2008, 19:36

Drar man rören över hela stöttan får man förstås en annan stabilitet i bygget.
finnessen med pemrören är att dom rör sig när det blåser..all snölast skramlar av

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » ons 10 sep 2008, 20:04

Viktigaste funktionen med täckning är väl att ha torrt på däck/sittbrunn?

Apropå plaströr testade jag en billig täckställning från Sea Sea ett år. Excel har jag för mig den hette, den var i glasfiber och hade klädnypsliknande infästning mot pulpit. Den ställningen lindade sig som en elegant korskruv runt båten efter höststormen och gav spännande repor i gelcoaten. Ibland bedrar snålheten visheten. Nu kör jag med en rejäl Noaställning i Alu och spänner ned mittsektionerna mot däck med extra tampar.

Isbildning brukar jag ta väck genom att inspektera båten minst en gång i månaden under vinterhalvåret. Is kan ju orsaka skador på pressen. Det finns ju teorier om allting, en teori som jag läst i nån båttidning är att man ska sträcka upp pressenningstamparna ordentligt. Jättebra tills isen lägger sig som klumpar och spänner pressen så att samtliga öglor på ena sidan rappar ur. :roll: :)
Gillar att segla!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 10 sep 2008, 22:13

Oavsett hur man täcker båten bör man nog titta till den typ en gång i veckan.
Är man beroende av självlänsarna så får man peta med en pinne.
Störst problem verkar vara a) att få till en riktig täckställning b) att presenningarna ligger som de ska.
Det brukar se ganska hemskt ut för många båtar på vintern.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 10 sep 2008, 23:36

eriksbo1 skrev:Snö! Det hela beror ju på var man har båten, men är det ingen som är rädd för snön? Slaskig, tung, ömsom is, ömsom vatten. Om det nu blir en vargavinter, alltså. För många år sedan hade jag en massiv isklump i hela sittbrunnen på en illa täckt IF-båt. Klumpen var där i veckor. Vågade inte riktigt ge mig på den med järnspett.Tycker snön är det mest vägande (bokstavligen!) skälet till att ha täckning med tillräcklig ås, så att det hela rinner av. Eller kanske båten inte tar skada av det och hela täckningsbestyret är en ritualhandling som somligt i båtsammanhang? Vad vet jag!
Jag ligger ju i Stockholm. Och under 17 år har jag sett det mesta i form av vintervariationer. Snölösa till mängder av snö och 70 cm is runt båten.
Snön gör ingen skada även om den ligger som en stor frusen kaka. Problemet kan vara om självlänsarna inte fungerar men det har aldrig hänt mig. Men de mynnar ut ovan v.l.
Att vatten skulle rinna in genom ruffluckan - jag förutsätter båten har en självlänsande brunn och därtill tillhörande tröskel vid nedgången.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 11 sep 2008, 06:35

Eilean skrev: Att vatten skulle rinna in genom ruffluckan - jag förutsätter båten har en självlänsande brunn och därtill tillhörande tröskel vid nedgången.
Det är heller inte alla båtar som har ett bridgedäck i däcksnivå, som din.

Om isproppar eller för den delen damm, skit och höstlöv i oskön förening, täpper till självlänsarna har man ju inte längre (per definition) en självlänsande brunn, utan en självfyllande. Det kan då vara en smaksak om man får isblocket eller spillvattnet i present av Moder Natur. Det skulle jag tycka var... otäckt.
Anders S

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tor 11 sep 2008, 07:05

40cm blötsnö och en liten vinterstorm kan ju ställa till det rejält. Lite fukt i båten är jag inte rädd för. Jag är mer orolig för att den inte ska stå stadigt. Hoppas ingen binder fast pressen i stöttorna bara...

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 12 sep 2008, 06:35

Nu kom ju PB med en himla inspirerande byggbeskrivning för en täckställning. Nästan så man blir sugen att bygga en. Men då återkommer mardrömmen: Hur hålla kvar presenningen? Vattendunkar som fryser? Egentillverkade betongklumpar? Köpta betongklumpar? Två bitar järnvägsräls, eller motsvarande? Och hur mycket behövs i varje pressening för att den ska ligga kvar?

/j

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » fre 12 sep 2008, 08:24

jason skrev:Nu kom ju PB med en himla inspirerande byggbeskrivning för en täckställning. Nästan så man blir sugen att bygga en. Men då återkommer mardrömmen: Hur hålla kvar presenningen? Vattendunkar som fryser? Egentillverkade betongklumpar? Köpta betongklumpar? Två bitar järnvägsräls, eller motsvarande? Och hur mycket behövs i varje pressening för att den ska ligga kvar?

/j
Om inte sandhinkar och vattendunkar hjälper, så går det också att hänga dit en traktor...

http://picasaweb.google.com/Konklaven/F ... 4180225922

Detta var vad som krävdes för att eländet skulle klara av förra årets vinterstorm.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 12 sep 2008, 13:45

OK. Så cirka 2 ton skulle räcka ;-)

Men skämt åsido, hur många kilo behövs i varje öljett för total presenningsläng av ca 9 meter?

/j

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 12 sep 2008, 13:52

Har man en vagga så kan man ju lugnt binda i den. Tidigare hade vi SeaQuip-stöttor och band även i dem, men de kanske man inte ska göra (även om inget hände på 10 år). Men vaggan kan man nog lugnt binda i. Tror inte ens att Gustav skulle kunna rucka på den.

Verkar alldeles för bökigt att hänga dussintals dunkar eller sandhinkar som en del gör.

/Tommy

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 12 sep 2008, 15:21

Har stöttor och dem vill jag inte knyta fast något i. Fasar för om någon juvenil dilinkvent tycker det skulle vara skojigt att flytta på dem aldrig så lite :o I sidled har jag dem sammanbundna men inte i längsled.

/j

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » fre 12 sep 2008, 15:35

Jag har kört strategin att binda presenningen tajt kring båten för att inte få in så mycket vind under presenningen. Över sittbrunnen har jag byggt en täckställning som gjort det lite luftigare och haft öppet ner till ruffen för att få bättre luftgenomströmning. I år har jag tänkt bygga ställning kring hela båten. Genom att se till att presenningen går ända ner till marken hoppas jag även i år att kunna undvika att hela konstuktionen lyfter. Tänkte binda/skruva fast presenningen i ställningen. Har tankar på att förankra ställningen i marken på något sätt. Förra vintern efter lite blåsigt väder kom jag ner till klubben och såg en hel täckställning med presenning liggandes ett tjugotal meter från båten (inte min) uppe på några andra båtar. Jag är också lite emot att hänga dunkar. Dels är det jobbigt att fylla alla dunkar med sand, dels kan de ligga och slå mot båten och göra fula märken.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » fre 12 sep 2008, 16:03

Som träbåtsägare så behöver man absolut ett riktigt heltäckande båthus. Jag förankrar hela konstruktionen med spett eller nedslagna pålar o dyl. Presenningen som ligger över själva taket binder jag fast i hörnen, och på långsidorna tynger jag ned den med ett par tunga stockar. Det har hittills stått på för stormar och eländen. Problemet har snarast varit att presenningarna suttit för bra, och har flyttat på hela båthuset. Kontentan är alltså: bättre med bortblåsta presenningar än ett båthus som lättar eller börjar trycka mot båten som repas och riskerar att välta.

Tycker jag.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 12 sep 2008, 17:30

Underbart, nu är jag helt övertygad varför jag ska stå inomhus även i år! :D

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » fre 12 sep 2008, 19:26

Det där med att vara inomhus har börjat locka mig också. Vad kan man räkna med i kostnadsväg? Å andra sidan säger onda tungor att båtarna skrapas mot varann något förbenat när de ska stuvas in och ut i trånga utrymmen, men det är kanske bara elakt förtal.

Visst, OK, man borde se till båten en gång i veckan, men min ligger på 250 km avstånd, så vintertäckningen måste lyckas med en gång. Shoot and forget. Och med teakdäck tycker jag nog att man behöver ett "heltäckande" tak över båten, närmast med tanken på snön i dess olika, obehagliga former. (Medges förstås att söderöver står båtarna utan täckning på vintern och verkar klara sig bra. De nordiska snillrika tältkonstruktionerna är okända. Aber doch...)

Har ett system med aluminiumrör och "lastbilspresenning" 700g/m2 som är skräddarsytt, men oerhört tungt och klumpigt att montera. Fordrar dessutom att bommen fungerar som en del av åsen, och denna vinter tänkte jag ta avmasta, så det måste bli något annat.

Har ett antal gånger haft båten på ett båtvarv typ skärgårdsgubbe, och där är stämningen mera, vad ska jag säga, "artistisk". Rangliga tripoder av plank surras fast i för och akter, masten fungerar som ås, lättpresenning av olika ålder och format drapereras över det hela och vägs ned av vattensunkiga ca femtums trästockar längs sidorna. Öljetterna ger gubbarna f-n i: tretumspikar trycks genom dubbelvikt presenning och i dem fästs stockarna. Det hela har hållit båten oklanderligt torr, det ska gärna erkännas.

Nånting med lättpresenning blir det i år också. Tyngder måste man ju ha; inte fasta surrningar som gör att hela tabernaklet kan rivas sönder i blåsten. Men betongbitar klonkande mot ställningen? No kidding?! Ett år sparade jag sorgfälligt alla använda plastdunkar, som jag sedan fyllde med vatten enligt alla konstens regler. Oljedunkarna höll, men Biltemas vindrutespolardunkar frostsprängdes och tyngden i dem försvann.

Men ingen kommer att få mig att sitta och sila sand i dunkarna. Nån måtta får det vara!

Skriv svar