FredrikW skrev:Svar Tomes E: Med all respekt för Brendans erfarenhet, Sverige är till för innevånarna. Att med statliga förordningar styra vem som ska bo var t.ex. Robin Hodd skatter, glesbygdsbidrag mm anser jag är en styggelse betydligt värre än en eventuell bruten strandlinje i Hunnebostrand.
Menar du att Sverige är till för alla invånare, eller endast dem som har råd med egen strandtomt?
Vad glesbygdsbidrag och Robin Hood-skatt har med strandskyddet har jag svårt att se. Antagligen har det något med politisk ideologi att göra. Sådana används ofta som en ursäkt för att man ska slippa brottas med svåra frågeställningar. Köper man ett paket rätt av slipper man ta ställning till enskilda frågor, som ständigt ligger och gnager i bakhuvet på de icke ideologiskt förblindade.
FredrikW skrev:
Jag har själv bevittnat charterresandets utveckling vid medelhavet då min pappa jobbade på Vingresor när vi var små. På 70 talet var Alcudias beach helt orörd och det fanns knappt några hotell. Nu finns det hotell 5 rader in från beachen. Visst var det kanske bättre förr, men orsaken att det ser ut som det gör är ganska enkel, folk vill komma dit!
Det som (kanske) är bra för individen blir ofta dåligt för kollektivet när många individer kommer i åtnjutande av det åtråvärda. Bilen är fantastisk så länge jag kan köra ensam på vägen, eller endast tillsammans med ett fåtal. När alla har köpt bil för att snabbt ta sig till jobbet förvandlas bilen till ett helvete p g a köerna.
T o m den mest inbitne sommarstugefanatiker kommer att tycka att tillvaron har blivit trist när den sista biten allmän strand har bebyggts och blivit oåtkomlig för kollektivet.
Vi är alla delar av ett kollektiv, oavsett vad vi tycker om det. En del hanterar denna sanning genom att förneka den, andra genom att försöka styra så att situationen blir så bra som möjligt för alla i kollektivet. Samhällsplanering är ett måste för att samhället ska fungera - för alla.
Så här skriver The Economist (en ekonomisk-politisk tidskrift med knivskarpa analyser och som politiskt brukar sorteras in någonstans i höjd med eller till höger om de svenska Moderaterna) på ledarplats i dagens nummer, med anledning av den ökande världsturismen (rubriken är - mycket talande - "Asia, beware Benidorm":
"During the 40 years of breakneck development that followed, vast stretches of the Spanish coast were concreted over, transforming the Costa del Sol into the Costa del Concrete and attracting hordes of tourists in search of sun, sea and sand. ---
Some people in tourism made good money, but in recent years even they have started to notice how the ugliness and the noise is keeping visitors away. The government in Madrid grew so concerned that it bought tracts of seaside land itself, to stop developers from getting their hands on it."
Jag talar en del spanska, gillar klimatet, människorna, maten, kulturen, men har övergivit planerna på ett andra hem i åtminstone den här delen av Spanien av just de skäl som The Economist anger.
FredrikW skrev:
Jag tror inte på att reglera och styra. Vi "ungdomar", jag är själv 60-talist kanske inte förstår hur livet var under andra världskriget, men vi har ändå hittat på nymodigheter som mobiltelefoner, internet och snabbmat. Jag tror spontant att den yngre generationen är mer van vid förändring och att den äldre gärna vill klamra sig fast vid hur det var förr. Min far är i 70-årsåldern, fast han har börjat svänga om och hänger med riktigt bra. Bredband, DVD, parabol, mobiler, japp fullt utrustad skulle man kunna säga!

Du och jag är jämngamla, men uppenbarligen med diametralt motsatta perspektiv. Det du i ditt inlägg ger uttryck för är pendelns extremläge åt ett håll, som en reaktion på det du upplever som gammalt. Pendeln kommer att slå tillbaks, dels av sig själv - pendlar fungerar på det sättet, dels därför att vi mycket fort närmar oss en punkt där jordens begränsade resurser kommer att sätta stopp för vår nuvarande livsstil, oavsett om vi vill det eller inte.
När det inte längre är möjligt med en veckoslutstripp till New York för lite shopping gäller det att ha alternativa sysselsättningar hemmavid, som att till exempel kunna njuta av obebyggda stränder på nära håll. Då kommer även du sätta värde på dem.