Ack, Bruce - gamle vän...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 26 dec 2007, 11:32

Vilket väger mest,15 kg lättmetallankare eller 15 kg gjutjärn med blyinlägg?
Farsan brukade fråga: -Vad är tyngst 10 kilo bly eller 10 kilo vadd? Sen svarade han själv och sa; släpp det på tån får du känna!

Det är klart, att stå på fördäck och hala upp ankaret över en rulle på fördäck går lättare än att hålla på och lyfta det bak. Fram skulle jag nog också palla att manuellt hala upp ett 16 kg. Och till akterankare räcker nog ett 6-kilos.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » ons 02 jan 2008, 23:57

Nu är det dags att bestämma sig!
Hjertmans rea pågår fram till den 9/1 och jag har ännu inte gjort något inköp av nytt ankardon.
6 eller 10 kilo Delta är frågan.
Så här ser det ut; jag har 7,5 kg fulbruce och 2 ton båt idag.
Enligt Lewmars tabeller så ska ju 6 kg Delta passa bra till båtar upp till 3 ton och 6 kilo skulle förmodligen funka alldeles utmärkt vid de flesta fall för mig.

Men, mitt fulbruce ska enligt uppgift funka för upp till 3,5 ton båt (vilket i och för sig är helt beroende av mätmetod, för båda ankaren) och det känns ju lite dumt att gå ner i kapacitet.
Den extrakapacitet som ett 10-kilos Delta skulle ge är nog rätt gott att ha när man har lagt till på fel ställe i fel vind, samtidigt som de extra kilona är till förtret när man ska dra upp ankaret vid alla andra tillfällen...

Kom på den lysande idén att skaffa ett 10 kilos att använda som bronko-ankare när "mer är bättre" och ett 4 kilos att använda som ett lättare alternativ i lugna förhållanden. Vore ju underbart att klara sig med fyra kilo och ett par meter kätting i de flesta fall. Tror 4-kilos är specat till båtar upp till två ton.

Nu har de ju inte 4 kilos på Hjertmans så det lär ju bli dyrare än deras reapris på 10 kilos...

Hur ska jag göra?
Köra 6 kilo som all round?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 03 jan 2008, 04:48

Jag skulle gå på ett 6-kilos. Lewmars rekomendationer i hänseende till båtvikt är ju ganska diffusa, men på "längden" borde 6 kg räcka fint. Och det kommer ändå att kännas lättare än 7,5-bruset.
Nackdelen med ett 4 kg är att ett så lätt ankare oavsett modell och båt kanske har svårt att gräva ner sig genom sjögräs. Sen är det ju ingen Hjertmans-rabatt heller som du skrev.
Jag valde ett 10-kilos Delta. Men då väger min 31" nästan 6 ton.
Fast även jag hade funderingar liknande dina. Hade jag haft, vilket jag inte har, elankarspel på näbben hade jag velat ha ett 16-kilos där framme och ett lättsvingat 6-kilos bak. Nu blev det ett 10-kilos plus en ankardävert eftersom jag tycker att det är ganska gristungt för ryggen att hålla ut 10 kg från skrovsidan. Du klarar dig säkert på 6 kilo, betydligt lättare för ryggen utan spel eller dävert...
Man funderar nog nästan för mycket innan man bestämmer sig när det gäller båten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 03 jan 2008, 15:26

Ligger och glor på en rekomendationstabell som följde med Deltat.
10 kg täcker från tunga 28-fotare till lättare 42-fotare.
6-kilos täcker från tunga 20-fotare till lätta 32-fotare.
4 kg täcker från tung 14 fot till lätt 24 fots båt.

Så enligt den här tabellen blir 10 kg rent overkill för en tvåtons 23-fotare.

Och ett 16-kilos skulle också vara för mycket för min 5,7 tons 31-fotare. 16 kiloset täcker från heavy 38 fots båtar till lättare 53-fotare! Fast minst en av de andra i Vagabondklubblen kör med ett 16 kilos delta på peket. Den jag tänker på har ett manuellt spel han gillar, han fick ett elektriskt med till båten men tänker visst inte byta. Kättingen drar med sig en massa sörja som sen rinner över däck bakåt. Det skulle han försöka fixa på nåt klurigt vis skrev han.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tor 03 jan 2008, 16:17

Jo, det är nog sant som du säger men två ankaren bör man ju ha ombord där ett av dessa är ett tyngre alternativ för tuffare förhållanden. Min tanke var att där andra har ett übertungt stockankare som inte ens greppar särskillt bra i lera skulle jag i stället kunna ha ett överdimensionerat men hanterbart Delta.
Vet jag att jag kan få upp det själv så kanske man vågar använda det också.
Fan, svårt det här...
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 03 jan 2008, 18:04

Ett fyrakilos kan ju ha den fördelen att du kan kasta iväg det en skaplig bit om du hamnat lit snett. Och på så sätt räta upp båten utan att lägga lös och göra om alltihop.

Mats Brage
Diamantmedlem

Bruce eller delta

Inlägg av Mats Brage » mån 21 jan 2008, 22:18

Hej,

Nu är det så dags efter att ha ransakat sitt minne över händelser som jag inte vill uppleva igen under kommande säsong. Skulle angöra en brygga, pålandsvind, och när motorn visade sig från sin tjurigaste sida, var det endast att segal in.

Normalt inga problem, men när mitt 10 kg Danfort inte tog blev det lite panikkänslor innanför flytvästen. Tack var snälla (eller livrädda redan förtöjda seglingsvänner) slutade det hela lyckligt.

För att fortsätt på denne tråd om ankare - har ni något första handsval mellan Bruce och Delta?

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Bruce eller delta

Inlägg av Anders S » tis 22 jan 2008, 07:54

Mats Brage skrev:Hej,

För att fortsätt på denne tråd om ankare - har ni något första handsval mellan Bruce och Delta?

Hälsningar
Jag har under lång tid (och fortfarande) tyckt att Bruce är "jättebra". Många har tyckt samma, och "Bruceankare" finns i många skepnader. Mina erfarenheter är enbart av äkta Bruce, sk FinBruce. Tyvärr finns inte FinBruce att köpa längre i affären, därför att tillverkningen upphört, sannolikt av lönsamhetsskäl. Någon kanske fnyser och menar "lika bra det", men det tycker som sagt inte jag. Kopiorna är notoriskt underpresterande, i varierande grad. I bästa fall är de bara litet sämre, i värsta fall mycket sämre. Den mekaniska kvaliteten kan skilja ordentligt, också.

På min nya båt fanns ett 15kg Finbruce" och det tycker jag är litet i minsta laget (10 ton, mycket skrov, mast och rigg). Därför köpte jag ett 20 kg Delta som (turligt) lade sig tillrätta i ankarrullen som om det aldrig varit någon annan stans. Till saken hör att Delta (Hjertmans rea) var "halva pris" mot motsvarande FinBruce, som ändå inte fanns. Valet var därför ganska lätt :-)

Problemet är att hitta ett Finbruce" om man vill gå den vägen. Jag säljer inte mitt!
Anders S

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tis 22 jan 2008, 20:09

Delta utan minsta tvekan. Jag har inte sett ett enda test där Bruce legat bättre än Delta.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tis 22 jan 2008, 20:10

Delta utan minsta tvekan. Jag har inte sett ett enda test där Bruce legat bättre än Delta.

Skriv svar