Ack, Bruce - gamle vän...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Ack, Bruce - gamle vän...

Inlägg av Anders S » fre 21 dec 2007, 20:46

Nu har jag också köpt ett Delta. Döm om min förvåning - när jag drog av plasten för att ta hand om garantikortet (dvs, medlemskortet i Club Gunnar) visade sig de slemma bodknoddarna på Hjertman ha skickat ett simpelt 16-kg:s i stället för ett nobelt 20-kg:s. Lömskt!

Naturligtvis ställer de misstaget tillrätta och jag har inte så förfärligt långt till affären, men skulle någon annan handla så kolla redan i affären!

PS: Bruce får hänga i aktern och jäsa i stället. Inget skall förfaras.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 21 dec 2007, 22:07

Välkommen i klubben ... som du såg av den lilla foldern så skulle 16 kg ankaret räcka mycket väl för din båt. Själv tvekade jag, men insåg sedan att för min del "räcker" 16 kg, det andra ankaret är för stort. Så är det med kompromisser.

Antar att du köpte på Råå. Som ren kuriosa så ... var en tidigare innehavare av den butikslokalen Bruce ... inte ankar-Bruce så klart (och inte den omtalade bocken heller).

Skulle vara kul om vi återkommer i höst (nästa!) och ger våra erfarenheter - funkade Delta så bra som vi drömt om?

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 dec 2007, 23:11

Nu tar jag det säkra före det osäkra och går upp fem kilo. Då kan jag vara säker på att inte ha valt fel, och det spelar ingen större roll med fem kilo hit eller dit eftersom jag har ankarspel och kätting. Antingen märks det inte, eller så blir det ändå jättejobbigt (om spelet skulle krångla, gud förbjude).

Jag är ganska säker på att Delta blir bra, men osvuret är förstås bäst. Brucet har heller aldrig krånglat och biter mycket säkert, men Deltat bör å andra sidan ge litet större marginaler i hållkraft. Skulle det betyda någon enstaka omankring må det vara hänt.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 22 dec 2007, 14:22

Jaramaz skrev:Välkommen i klubben ... Själv tvekade jag, men insåg sedan att för min del "räcker" 16 kg, det andra ankaret är för stort. Så är det med kompromisser.
/J
Hanterar du det för hand? Jag hade också tänkt mig ett 16´s men sket knäck när jag provlyfte i butiken, tur jag åkte dit och inte bara beställde. Det skulle ställa till jobbiga situationer för mig när man ska iväg och inte får upp kroken nog snabbt där det är trångt. Att dunka peket i en annan båts skrovsida är mitt värsta scenario. Tomten gav mig även Hjertmans ankardävert och ankarlinesäck, så det blir nåt att rapportera om efter sommarn.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 22 dec 2007, 22:09

Se där, det finns lite skala på valet av ankare!

För min del stod jag i valet mellan 16' och 20'. Hade egentligen bestämt mig för ett 20', "sover lugnare då", dvs ganska likt Anders situation (fast han hade bestämt sig ännu mer). I butiken, klart man åker dit, såg jag att 20' var för stort! Kanske inte för tungt, fast det är lätt hänt att det blir knäckproduktion också, men för stort. Skymmer genuan ...

På stående fot ändrade jag mig till 16' favör. Borde räcka med råge, får jag problem med sömnen får jag väl ta en stilla funderare tillsammans med en en liten whiskey. Kan vara trevligt, det med.

Men, M. Guitarr, valde du ett lättare så är det säkert inget problem. Med en vagabond så skall inte de tyngsta grunksen behövas i vår svenska skärgård. Jag har faktiskt klarat mig bra med antingen ett 10 kg eller ett 16 kg Bruce som svajankare (min båt är lite större än Vagabonden). Delta borde ta mycket bättre.

Ankare i teori och praktik, det är stort det!

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 22 dec 2007, 22:48

Jaramaz skrev: Jag har faktiskt klarat mig bra med antingen ett 10 kg eller ett 16 kg Bruce som svajankare (min båt är lite större än Vagabonden). Delta borde ta mycket bättre.
/J
När det gäller ankare gäller vanligen den gamla sanningen att om mycket är bra, så är ännu mer ännu bättre. (Den gäller inte nödvändigtvis alla ting). Även om jag varit nöjd med Bruceankaret genom åren, så har 15 kg känts i minsta laget till min nuvarande båt. Min nattsömn (den är god i största allmänhet) lär nu bli ännu bättre.

(Och, javisst - den unge bodbetjänten hos Hjertman i Helsingborg var mycket hövlig och hjälpsam när han fick höra om viktminskningen, och ordnar fram ett redigt ankare snarast)
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 23 dec 2007, 04:04

Jag får inte leka med mitt 10 kilos förrns på julafton så nu ligger jag bara å väntar. Jag har föresten kommit på att Delta inte alls är nåt original, det är en kopia av ett potatisåder eller nån annan jordbruksplog.
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... nt&Showpic
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

smoegen
Silvermedlem

Inlägg av smoegen » tis 25 dec 2007, 12:54

Själv sitter jag och skissar på det peke som kommer att husera mitt tio-kilos Delta.

Nog lär ett tiokilos Delta och fem meter 8mm kätting räcka för att ankra på svaj med en 3 tons Fin-Gal?

God fortsättning Smoegen

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 25 dec 2007, 13:17

smoegen skrev:Själv sitter jag och skissar på det peke som kommer att husera mitt tio-kilos Delta.

Nog lär ett tiokilos Delta och fem meter 8mm kätting räcka för att ankra på svaj med en 3 tons Fin-Gal?

God fortsättning Smoegen
God fortsättning på dig själv.

Är inte 5 meter kätting lite väl kort?

Om du skall ha 5 ggr djupet blir det ju bara 1 m djupt och jag har för mig att Fin§gal sticker 1,35. Får du in henne på så grunt vatten behöver du ju inte ankra. :twisted:

Om du tar dig över på fastlandsidan har jag nog en bit ankarlina du kan få "låna"

Har du varit å handlat?

Sliter nog på svärsonens 15 kg orginalBruce så länge jag får låna det. Sen får det väl bli ett 16 kg Delta att pryda peket med. Min skuta väger ju 3,1 ton

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 25 dec 2007, 19:08

15, resp 16 kilo till 3,1 ton? Är inte det overkill? Har du kraftigt automatspel? På näbben? Mindre bak?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 25 dec 2007, 20:43

När jag köpte ett litet Delta noterade jag att man dimensionerar ju efter båtlängd. Blir ju i bland lite knepigt om man då har en väldigt lätt båt.
Jag köpte enbart på vad ankaret skulle klara i last och gick då ner en storlek. Problemet kan ju då bli att garantin inte gäller eftersom man inte uppfyllt dimensioneringskraven...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 25 dec 2007, 21:56

I de flesta fall räknar man med att luftmotståndet (vindkraften) är den dimensionerande kraften. Så det finns nog en poäng att Bannern skall ha "ankare efter längd" även om hon är lätt i skrov och köl. Samtidigt går det inte att bortse från att en heffaklump (som min) som fått upp litet fart på en slack ankartamp drar ordentligt i linan, mer än en lika stor lättviktare.

Men när det drar ordentligt, i riktigt hård vind är skillnaden mellan lätta och tunga båtar inte så stor, om de har motsvarande yta mot vinden. I strömmande vatten, däremot, blir det en annan sak, förstås.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 25 dec 2007, 22:09

Det där med vindmotståndet visste inte jag. Då ligger jag ju bra till med 10-kilos Delta till min 31-fotare. De rekomenderar ju 10 kg som standard ända upp till 40 fot. Det var som en liten extra julklapp.
http://en.lewmar.com/products/index.asp ... page_id=63
Och eftersom jag oftast ligger långskepps kajerna så är det nog hel-lugnt!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 25 dec 2007, 22:59

Guitar Nilsson skrev:15, resp 16 kilo till 3,1 ton? Är inte det overkill? Har du kraftigt automatspel? På näbben? Mindre bak?
Har ankaret längst fram på peket. Behövs som motvikt mot skepparen som för det mesta håller sig i sittbrunnen :?

Av samma anledning har jag ett Fortress på 3,6 kg i aktern som jag normalt använder som akterankare. Det var bara en kulingnatt på Brändöskär (som ligger ca 300 distansminuter fågelvägen NNO Ljusne) som jag fick ankra om med orginalBrucen när vinden vred från ostlig till sydvästlig. Svärsonen hade Brucen som enda ankare på en Albin Express.

Nej jag har inget ankarspel. Vi är rediga pojkar här på västkusten och tar upp ett 15 kg ankare som det var av lättmetall :lol: Eller är det pga ankarvikten jag helst lägger mig i SXXK´s bojar ?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 26 dec 2007, 08:57

Hej,

Det låter iallafall ganska mastigt med 15 kg Bruce till en 3.1-tons båt, för att inte tala om en Albin Express. Men man ligger ju iallafall riktigt riktigt riktigt säkert, om man kan stå ut med jobbet att få upp det.

Vi kör med ett 7.5 kg orginalbruce till vår Albin Ballad, inga problem och har i princip aldrig draggat vad jag kan minnas. Det är kanske precis på gränsen enligt den välkända tabellen (återges nedan), eftersom nog Balladen smyger upp strax över 3.5 ton. Brucen är standardankare, sen har vi en del i reserv såsom en tung blyplätt och en hemsk "danfourth".

0-2 ton: 5 kg
2-3.5 ton: 7.5 kg
3.5-6 ton: 10 kg
6-10: 15 kg
10-15: 20 kg
15-40: 30 kg

Hälsningar
Tommy

Skriv svar