kölsvin???
Äh lägg av. Språket förrändras hela tiden. Då alla vi som skriver här (nästan) tycks använda ordet kölsvin för utrymmet under durken och alla förstår vad vi menar så är saken klar. Vad ordet ursprunligen betydde är inte relevant i sammanhanget. Inressant information dock, som jag inte hade en aning om.
/ Jojje
Jag är av den åsikten att det alltid är bra att ta in en besiktningsman, så snart man börjar prata om båtar i prisklassen 40-50.000 eller mer.Iza skrev:[Är det brukligt att ta in en besiktningsmann för båtar som "bara" är 8 meter?
Då är kostnaden för mannen nere på under 10% av båtens inköpspris, och själva värdet av båten kan variera så mycket mer än så om det skulle uppdagas något som är strukturellt fel...
Givetvis ska man först försöka kolla allt så noga det går, gärna med kunniga kamraters hjälp, för att minimera risken att bränna kostnaden för besiktningsmannen...
En ordentlig/seriös besiktning ger också en bra grundintroduktion till skicket på den aktuella båten, man brukar kunna få lite tips om vad som bör åtgärdas, kanske till och med hur man kan göra osv.
För övrigt håller jag med Jojjes kommentar i fråga om "kölsvin", klockrent!
/Tommy
Re: KÖLSVIN
"Kölfickan" är ett uttryck jag har läst i relaterade sammanhang.Nautihamstern skrev:
Det visste jag inte!
Vad heter då det utrymme som jag fordom kallade kölsvin?
"Utrymmeunderdurken" låter inte tillräckligt maritimt, arrr...
Jag besiktade en RJ85:a för 40000. Det kostade mig i runda slängar 2000. Ut av det fick jag en fuktmätning (kvitto på torr balsa i däcket), bakläxa på gasolen (ingen kaboom efter åtgärd), genomgången rigg etc samt prioriteringshjälp för standardhöjning på gammal och sliten utrustning och lite annat gott och smått. En bedömning mellan tummen och pekfingret av seglens skick då åldern på seglen var okänd vid tidpunkten var också viktigt.
Jag tyckte verkligen att det var värt det, allt dyrt är kollat och funnet ok! Framförallt var det skönt att veta att man kan segla lugnt utan några jätteprojekt som flåsar en i ryggen!
Pengarna är inte så intressanta i sammanhanget tycker jag. Det är så lite ändå men om man vet att tjurskallen i en kommer laga, fixa och byta allt som är trasigt svärandes och muttrandes tills psykjouren hämtar en så kan det vara skönt att veta att det mesta är ok.
Jag tyckte verkligen att det var värt det, allt dyrt är kollat och funnet ok! Framförallt var det skönt att veta att man kan segla lugnt utan några jätteprojekt som flåsar en i ryggen!
Pengarna är inte så intressanta i sammanhanget tycker jag. Det är så lite ändå men om man vet att tjurskallen i en kommer laga, fixa och byta allt som är trasigt svärandes och muttrandes tills psykjouren hämtar en så kan det vara skönt att veta att det mesta är ok.