kölsvin???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Iza
Trogen medlem

kölsvin???

Inlägg av Iza » tis 14 aug 2007, 19:12

Skulle vilja få lite hjälp.

Vissa båtar (t.ex If) har kölsvin under en lucka på golvet (i salongen). Andra som t.ex Maxi 77 har det inte. Varför är det så? Tittade på en båt som hade kölsvin där det var lite vatten i botten som man kunde pumpa ut med en pump om det blev för mycket (kanske en gång i veckan). Blir det så i "klösvinbåtar" när man seglar och lutar mycket eller om det regnat mycket? Har hört att det borde vara helt tort men har också hört att det är normalt...

Hur ska det vara egentilgen, var kommer vattnet iftån och varför är det i så fall inget vatten i en Maxi?

MVH
Iza

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tis 14 aug 2007, 19:41

Om det finns ett djupt kölsvin eller ej beror på båtens konstruktion.
Maxin har ganska flat botten med en smal köl monterad under.
IF båten är långkölad med en rätt mjuk övergång mellan skrov och köl vilket ger en djup ficka.

Anledningar till att det kan samlas vatten i kösvinet kan vara läckande kölbultar, läckande packboxar osv.
Kraftiga grundstötningar kan orsaka sprickbildningar i skrovet runt kölen där vatten kan tränga igenom.
även regn- och stänkvatten som letar sig in genom otäta beslag, luckor och fönster bidrar.

Ytterligare en källa kan vara kondens. När det är kallt i vattnet men varmt i luften som det blir i en båt som ligger i gassande solsken blir det en rätt stor temperaturskillnad mellan insidan av skrovet och luften i båten. Då fälls luftfuktigheten ut och blir till droppar som rinner ner i kölsvinet.

Naturligtvis är det optimala en båt som alltid är helt torr men så tycks det sällan bli.

Jag vet t.ex. att min packbox droppar någon gång i bland och att jag har ett fönster som inte riktigt håller tätt.
Det är inga allvarliga fel och genererar bara små vattenmängder.

Har man däremot kölbultar och plastskador som läcker så kan det vara nödvändigt med ganska omfattande reparationer.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 14 aug 2007, 19:45

Det är inget ovanligt eller kostigt att det är lite vatten i kölsvinet. Ett ordentligt djupt kölsvin är bra, så man slipper blöta mattor vid krängning om det står någon cm vatten där. Sen är det ett utmärkt komplement till kylskålet för t.ex. ölen..

Orsaker till vatten i kölsvinet på en plastbåt kan vara:
- Litet, droppvis läckage vid kölbultar. Ofta inget akut farligt.
- Kondensvatten från ruffen, som samlas där nere
- Regnar in någonstans, som samlas där nere
- Tränger in vatten från t.ex. ankarbox vid gång i sjö, som samlas där nere
- Läcker ut vatten från färskvattentankens lock, om man toppfyller den (mitt eget "problem").
- mm, kan jag tänka...

Hela poängen med kölsvinet är att alla dess sektioner ska vara hopkopplade med små rör, så att allt vatten samlas på djupaste stället, och där bör man ha uppsuget för sin länspump.

Hälsningar
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 14 aug 2007, 19:56

Det är vatten i botten på "nästan alla" båtar. Av de skäl som nämnts. I sig alltså inget att oroas över, men vattnet kan komma från farliga ställen (kölbultar) eller från okomfortabla ställen (fönster, ventiler) - eller just bara kondens.

Båtar med platt botten, man kan diskutera om de har kölsvin eller ej, där är vattnet ett direkt problem: då vattnet inte samlas i en ficka (kölsvinsficka ...) så skvalpar det omkring, och har en tendens att blöta ner allt i båten. När båten kränger, och när den stampar på en fin kryss. Därför är det speciellt viktigt att hålla sådana båtar torra.

I en båt med uttalat kölsvin kan man låta vattnet stå, det gör inte så mycket. Kan börja lukta om man lägger ner tömda ölflaskor där, kanske tillsammans med sina icke-tömda kompisar, som ligger där för att de får sån bra temperatur där.

Man har alltmer gått från de nerbyggda kölsvinen, av i huvudsak två skäl:
- platta bottnar ger högre fart, kanske tom planing om det vill sig.
- nedbyggda kölsvin är dyrare att bygga.

Inget är svart och vitt, så också här: det finns båtar med platta bottnar och nerbyggda kölsvin. Ofta för att de har en blyköl, som man då villskall komma ner en bit. Järnkölar på platta båtar brukar bultas direkt till bottnen, vilket är mycket omdiskuterat.

/J

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 14 aug 2007, 20:08

Jag har en riktigt platt botten och inte tillstymmelse till kölsvin...:)
Det vatten som kommer in det kommer via masten vid kraftigt regn (genomgående mast).
Annars är det torrt och fint. En fördel kan tyckas med platt botten är att man jagar varenda lite läcka eftersom det annars samlas till en liten pöl vid nedgångsluckan.
Beträffande platta bottnar så är det konstruktionen i sig man ska undersöka inte bara fenköl i platt botten.
Jag har själv en stålplatta ingjuten i botten som kölen är bultad i, masten står på och röstjärnen är dragna ner till, så det är en kraftig konstruktion som tål en del (testat..:)).
Kölsvin eller inte är som sagt ett resultat av båtkonstruktörens design av botten på båten...

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 14 aug 2007, 20:12

Jag spacklade och plastade om alla sprickor jag hittade i plasten runt och på undersidan av kölen på min RJ85:a för att få bort ett läckage jag trodde kom från kölbultarna. Denna sommar visade sig båten läcka som ett såll från en gammal gummilist runt houdiniluckan (skylighten).

Jag skulle tittat upp innan jag tittade ner och tror det gäller rätt ofta! :)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 14 aug 2007, 20:26

Om jag har tagit in vatten i båten använder jag alltid ett beprövad trick innan jag börjar leta läckan; Först smakar jag vattnet. Är det salt, kommer vattnet nerifrån, är det sött kommer det uppifrån (om båten legat still). Funkar förstås bara i havet... :-)
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 14 aug 2007, 20:42

Funkar bra..
Man kan bli lite konfunderad ibland bara..
Som att man haft spinnakern i sjön, tryckt ner den i säcken som hänger i luckan, saltvattnet letar sig ner i kölsvinet....:)
Man får ha lite is i kistan med så man inte får slaget när man hittar saltvatten i kölsvinet.
Det kan ju finnas helt naturliga orsaker som inte alls är särskilt oroväckande...

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 14 aug 2007, 22:33

Jag smakade på läcka två... så man lär sig :)

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 14 aug 2007, 22:37

Har båten på land i år. Noterade efter att ha varit bortrest att det var vatten i kölsvinet, trots att jag mer eller mindre vet att hon är tät. Tänkte till lite grann och bestämde mig för slutsatsen att blykölen är den kalla yta som fukten dras till när solen hunnit värma upp skrovet, men ännu inte den massiva kölen.

Vädrade ett par timmar - lyfte på durken, sedan var hon torr. Har inte hänt igen, trots att det regnat och varit luftfuktigt.

Rudi

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 14 aug 2007, 22:51

En orsak som inte kommit upp...

Om man har sittbrunn utan självläns hamnar ju både slagvatten och regnvatten i kölsvinet. Kanske väldigt ovanligt nuförtiden men på min Smaragd var det så. Efter kraftiga regn gällde det att åka till båten och pumpa. Precis som vilken gammal eka som hellst.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

KÖLSVIN

Inlägg av Lasse L » ons 15 aug 2007, 07:19

KÖLSVIN är en långskepps förstärkning.
En kraftig balk som är bultad inombords ovanpå spanten.
Få båtar idag har kölsvin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6lsvin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2007, 07:22

Fredrik skrev:Om jag har tagit in vatten i båten använder jag alltid ett beprövad trick innan jag börjar leta läckan; Först smakar jag vattnet. Är det salt, kommer vattnet nerifrån, är det sött kommer det uppifrån (om båten legat still). Funkar förstås bara i havet... :-)
Med koppling till en annan tråd (om septiktankar), så kan man ju börja med att lukta, innan man smakar ... (finns det ingen "bläh"-smiley?)

Men läckage från "egna källor" är inte alls ovanligt. Har man inombordare, toa med dusch, tryckvatten, en kylbox och än mer komfortgrejor så kan det bli en del vatten därifrån också. I värmeböljan såg jag tex att det bildades centimetertjocka islager runt ledningen mellan kompressor och kylbox - dagens i-landsproblem på läckfronten kan man säga.

Bor man i båten lär man ju garanterat hitta alla takdropp somrar som denna.
Anders S

Iza
Trogen medlem

Inlägg av Iza » ons 15 aug 2007, 08:16

fribbe skrev: Anledningar till att det kan samlas vatten i kösvinet kan vara läckande kölbultar, läckande packboxar osv.
Kraftiga grundstötningar kan orsaka sprickbildningar i skrovet runt kölen där vatten kan tränga igenom.
även regn- och stänkvatten som letar sig in genom otäta beslag, luckor och fönster bidrar.
Hej igen!
Om då läckan mot förmodan skulle bero på sprickbildningar i skrovet till följd av en grundstötning, då borde den ha varit så rejäl att man ser det på skrovet om man tar upp båten, eller? Kan man mäta sprickbildningar med något instrument?
Om läckan beror på läckande kölbultar, byter man ut dem då? Om de är rostiga borde man väl se det?
Är det brukligt att ta in en besiktningsmann för båtar som "bara" är 8 meter?

MVH/ Iza :D

Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: KÖLSVIN

Inlägg av Nautihamstern » ons 15 aug 2007, 09:46

Lasse L skrev:KÖLSVIN är en långskepps förstärkning.
En kraftig balk som är bultad inombords ovanpå spanten.
Få båtar idag har kölsvin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6lsvin
Det visste jag inte!
Vad heter då det utrymme som jag fordom kallade kölsvin?
"Utrymmeunderdurken" låter inte tillräckligt maritimt, arrr... :wink:

Skriv svar