Placering av vatten och diesel påfyllning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » sön 04 mar 2007, 22:50

Jo, visst blir det varmt med lite dålig kontakt, eller för hög förbrukning.
Men ändå, är det verkligen så mycket högre koncenration av dieselångor runt en stängd förskruving, som sitter utomhus, på utsidan båten, än vad det är någon annanstans? Känns lite tveksamt. Men visst är det väl dieselångor i slangen till förskruvningen, men att värmen från elkontakten skulle värma upp en bränsleslang så mycket att dieselångorna(vilka är i låg koncentration tack vare dieselns höga ångbildningstemp +60grader) skulle antändas, känns inte bara löjligt? Det tycker jag. Då skulle det ju vara mycket värre att ha tex en motor i närheten av dieseltanken, eller ledningarna till motorn för den delen, motorn blir ju faktiskt ganska varm.... Ni hör ju själva hur duar smältmt det låter, inte sant?

Visst, om kontakten blir 300grader varm, då kanske det kan finnas risk att den smälter dieselsslangen och antänder gaser...
Men innan dess tror jag kontakten har smält, kortslutits och bränt säkringar/jordfelsbrytare... Eller? Eller så märker man det på andra sätt.

//Robin

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » sön 04 mar 2007, 22:51

Jo, visst blir det varmt med lite dålig kontakt, eller för hög förbrukning.
Men ändå, är det verkligen så mycket högre koncenration av dieselångor runt en stängd förskruving, som sitter utomhus, på utsidan båten, än vad det är någon annanstans? Känns lite tveksamt. Men visst är det väl dieselångor i slangen till förskruvningen, men att värmen från elkontakten skulle värma upp en bränsleslang så mycket att dieselångorna(vilka är i låg koncentration tack vare dieselns höga ångbildningstemp +60grader) skulle antändas, känns inte bara löjligt? Det tycker jag. Då skulle det ju vara mycket värre att ha tex en motor i närheten av dieseltanken, eller ledningarna till motorn för den delen, motorn blir ju faktiskt ganska varm.... Ni hör ju själva hur dumt det låter, inte sant?

Visst, om kontakten blir 300grader varm, då kanske det kan finnas risk att den smälter dieselsslangen och antänder gaser...
Men innan dess tror jag kontakten har smält, kortslutits och bränt säkringar/jordfelsbrytare... Eller? Eller så märker man det på andra sätt.

//Robin

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 05 mar 2007, 07:41

Robin skrev: Då skulle det ju vara mycket värre att ha tex en motor i närheten av dieseltanken, eller ledningarna till motorn för den delen, motorn blir ju faktiskt ganska varm.... Ni hör ju själva hur duar smältmt det låter, inte sant?
//Robin
Vad är det du säger, tänker du ha motorn i båten, det går ju inte, tänk på explosionsrisken. Ha ha, nä jag lägger ingen värdering i antändningsrisken, ville bara skriva under på att det kan bli varmt ibland. Men vad det gör i praktiken för ditt multiuttag på båten är svårare att säga. Jag skulle inte vara orolig för det, snarare risken för diesel i vattentanken, till bränsle finns ju vattenfilter, men det är värre att få tag på bränslefilter till vattentanken skulle jag tro :o
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 mar 2007, 08:37

Problemet med elintaget (som så mycket annat) är ju inte när allt är som det skall vara, utan om något inträffar. Ett tänkbart scenario kan ju vara att man tankar, och något ljushuvud får tanken att ta bort elsladden, med förbrukare ansluten i båten. Det kan aldrig vara bra att ha elsladden ansluten vid tankning - bäst att ta loss den...

Tänker man säkerhet bör man tänka hela vägen, och gå igenom tänkbara och otänkbara scenarios. Den största faran med 220V är inte brandfaran, men man kan ändå ta sig en funderare på om det går att undvika en ytterligare risk.
Anders S

Skriv svar