Placering av vatten och diesel påfyllning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Robin
Diamantmedlem

Placering av vatten och diesel påfyllning

Inlägg av Robin » ons 28 feb 2007, 19:41

Godkväll!

Är det någon som vet om det finns några Ce-krav på placeringen av vatten och dieselpåfyllning samt landströms anslutning? Framförallt tänker jag på om det finns något som säger att man inte får montera dem i närheten av varandra? Alltså typ max en dm från varandra. Mellan ytterkanterna då:)

Anledning är båtens totaldesign, vill ju ha de helt flushad, om jag ska gå på den moderna designen. Ingenting skall sticka upp, ja, bortsett från mast och stag då:) Och kanske rorkult och winchar då:) Men så mycket som möjligt ska vara dolt eller infällt.

Då vill jag slippa ha tre fula anslutningar i däcket. Jag vill montera alla tre(vatten,diesel,el) bredvid varandra i en grund recess i utsidan av sittbrunns sargen. Över detta skall det då ligga ett lock, som blir flush utan synliga gångjärn eller lås.
Hade vart praktiskt att bara behöva bygga en sådan recess. Så jag funderar på om det finns någon egentlig anledning till att inte ha anslutningarna brevid varadra.

Behöver ju inte tanka vatten och diesel och koppla in landströmmen samtidigt, eller hur? Elkontakten är ändå vattentät, och sötvatten leder ändå inte ström. Kan ju lätt göra extremt tydliga uppmärkningar på vad som är vad...

Nån som har nån invänding(bortsett från att det är jobbigt att bygga, det vet ja redan:)?

//Robin[/code]

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Placering av vatten och diesel påfyllning

Inlägg av Håkan » ons 28 feb 2007, 20:16

Robin skrev:Godkväll!

Är det någon som vet om det finns några Ce-krav på placeringen av vatten och dieselpåfyllning samt landströms anslutning? Framförallt tänker jag på om det finns något som säger att man inte får montera dem i närheten av varandra? Alltså typ max en dm från varandra. Mellan ytterkanterna då:)

//Robin[/code]
Ingen aning men beakta spill och överfyllning så att diesel ej kommer in i färskvattentanken :wink:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 28 feb 2007, 20:36

Självklart måste man beakta spill, tänkte göra typ små väggar mellan varje anslutning, och antagligen placera elkontakten mellan diesel och vatten. Men som sagt, man måste kanske inte ha alla anslutningar öppna samtigt:) Och måste man det får man väl vara försiktig:)

Men visst vore det snyggt?:)

//Robin

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 01 mar 2007, 09:07

Robin skrev:....bredvid varandra i en grund recess i utsidan av sittbrunns sargen...[/code]

En sak som jag nojar över är den lilla, tunna O-ring som fungerar som tätning i bränslepåfyllninglocken. Det är inte mycket som skyddar mot vatten i dieseltanken...
Särskilt inte på typen där locket är infällt, alltså ligger flush med själva förskruvningen och minsta regndroppe skulle rinna ner om ringen inte tätar. Jag har bytt ut förskruvningarna mot en typ där locket är svagt kullrigt och täcker hela diametern på förskruvningen. Skall vatten krypa in måste den stå, eller sköljas över med vatten.

Därför skulle jag aldrig montera bränslepåfyllningen så att den under några omständigheter kan stå i eller under vatten, exempelvis vid krängning eller sköljas över vid segling. Vilket diskvalificerar många placeringar på däck.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 01 mar 2007, 10:52

Jag förstår vad du menar Gunnar, inte mycket till tätning i dem. Men har du haft problem med det någongång, eller vet någon som har haft det? Ren nyfikenhet, ibland så blir man ju nojjig över inget:) Men jag delar din oro:)

Men den montering jag tänker mig måste väl nästan vara den bästa då, om man inte vill ha förskruvningarna nere i sittbrunn eller stuvarna där, vilket inte känns så skoj det heller.

En vertikal montering ganska högt upp bakom ett \"tätt\" lock, borde ju vara bra. Om inte då mitt flushlock släpper in vatten men inte släpper ut det igen... Men det går nog att komma ifrån. Antingen gör man det jättetätt, eller inte tätt alls, då skyddar det mest mot höga vattentryck när man lägger ner sargen i vattnet på kryssen:)

Men själva grejen att montera vatten,diesel,el förskruvningar så nära har ni alltså inga direkta invändningar mot?

//Robin

PelleH
Silvermedlem

Inlägg av PelleH » tor 01 mar 2007, 11:50

Det är möjligen lite lättare att ta fel, fylla vatten i dieseltanken och tvärtom. Det kan ju förstås undvikas genom att tänka först och fylla sen.
--
Pelle

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 01 mar 2007, 12:09

Är det verkligen så mycket större risk? Kanske. Men jag \"målar\" ju självklart blått runt vattenpåfyllningen och kanske rött runt dieselpåfyllningen, plus att det kommer stå på anslutningarna, och så kan man ju komma ihåg att det är den aktre som är diesel tex:)
Har man en på var sida på båten kanske det är ännu lättare att göra fel?;)
Ja kan ju ha tydliga färgmärkningar mm, syns ju ändå inte när det yttre locket är stängt:)

//Robin

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 01 mar 2007, 13:53

Eilean skrev: En sak som jag nojar över är den lilla, tunna O-ring som fungerar som tätning i bränslepåfyllninglocken. Det är inte mycket som skyddar mot vatten i dieseltanken...
Särskilt inte på typen där locket är infällt, alltså ligger flush med själva förskruvningen och minsta regndroppe skulle rinna ner om ringen inte tätar. Jag har bytt ut förskruvningarna mot en typ där locket är svagt kullrigt och täcker hela diametern på förskruvningen. Skall vatten krypa in måste den stå, eller sköljas över med vatten.

Därför skulle jag aldrig montera bränslepåfyllningen så att den under några omständigheter kan stå i eller under vatten, exempelvis vid krängning eller sköljas över vid segling. Vilket diskvalificerar många placeringar på däck.
Det är inte riktigt så illa. Öppnar du locket så ser du att det finns en dränerad ränna runt det upphöjda påfyllningshålet. Så påfyllningen är självdränerande. Men visst måste o-ringen bytas ofta, utan den regnar det rätt inte i tanken om det kommer stora mängder regn.

Jag gissar att vatten i bränslet stor för majoriteten av motorstoppen. De flesta skyller på "kondens" och dylikt när den största boven är en uttorkad o-ring i bränslepåfyllningslocket.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 01 mar 2007, 15:29

Robin skrev:Jag förstår vad du menar Gunnar, inte mycket till tätning i dem. Men har du haft problem med det någongång, eller vet någon som har haft det?
Jo. Jag vet någon. Jag själv.
Det var typen med aluminiumfläns och plastlock med ett grepp som fälls upp ur en skåra i locket.
Fyllningen satt på däcket som var otäckt under vintern. Regn- och smältvatten rann över/förbi fyllningen.
På våren startade motorn - gick kanske 1 minut och tvärdog. Felsökningen visade att hela bränslesystemet då var fyllt med vatten, filter, matarpump, insprutningspump. Ja rubbet!
Och i tanken stod det någon decimeter vatten längst ner i botten. Det hade helt enkelt runnit in under hela vintern!
Jag kastade påfyllningen, skaffade en med heltäckande lock och satte den på sittbrunnssargen där det i alla fall inte rinner vatten över den hela tiden.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 04 mar 2007, 00:52

Skall du sätta en kontakt på det viset så måste hela den försänkta lådan vara drenerad, annars så går säkringarna i land i bästa fall!

Vidare så skulle jag känna det lite olustigt att ha en 220 kontakt i närheten av bränslet. Jag hoppas att det är diesel då är det antagligen bara lite korkat, bensin och det är livsfarligt.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » sön 04 mar 2007, 01:50

Martin M, menar du att en Ip66 klassad kontakt skulle antända dieselångor från en stängd förskruvning? Eller för den delen kortslutas i lite vatten? Den är ju trots allt gjord för att sitta oskyddat... Jo, recessen ska nog vara dränerad, men när man använder någon av anslutningarna är ju locket över recessen öppet, och eftersom den ska vara vertikal så lär det inte samlas en massa vatten på hög... Men elanslutningen är ändå vattentät..:)

Men kan diesel verkligen antändas av den gnista som kan bildas när man kopplar ihop en 220kontakt? Om man nu skulle vara så otålig att man koppla landström samtidigt som man tankar diesel. Det bildas ju liksom inte några gnistor i en kabel. Inte heller ångar det väl knappast några stora mängder från en stängd dieselförskruvning?

Varför nämndes bensin? Jag har bara pratat om diesel. Med bensin skulle det ju vara lite farligare, men ändå lite samma sak, men behöver ju inte koppla landström när man tankar...

Sen kommer jag bygga landströmsystemet sådant att man först kopplar i kabel i båten och kajen, sedan slår man på en brytare på centralen. Då undviker man möjlighet till gnistor vid inkopplingen av kabeln. Plus att man får har rutin på att slå på förbrukare efterhand, så undviker man spikar i hamnens elnät.

Men kom gärna med fler ideér och tankar om detta:)
Jag lovar att käfta emot :twisted: :wink:

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 04 mar 2007, 08:31

\"Fel\" kan de det bli hur som helst, eftersom det är en människa som stoppar ner tankmunstycke respektive vattenslang i respektive påfyllningsbeslag. Allt man gör för att skilja dem åt visuellt och funktionellt hjälper. Men den dagen man är \"dum i huve\" kan det bli fel ändå.

På min förra båt hade jag diesel och vattenintagen nära varandra. En nackdel var att det alltid gällde att tanka i rätt ordning - man tog vatten först, och diesel sedan. Om man ALLTID tar litet vatten först fäster nämligen inte dieseln lika lätt på plast eller trä. Att göra fel gjorde jag aldrig under 17 år, men så dubbelkollade jag alltid, och lät ingen utifrån \"hjälpa till\". Mitt stora dieselmisstag var av en helt annan art...

Gunnar var (berättigat) nervös för att få vatten i dieseln, men tvärtom är lika illa. En dieselkontaminerad vattentank är ytterst svår att få ren.

Vad gäller landström är det inte bara gnistbildning som är ett problem, utan också värmeutveckling och kortslutning (kanske en med tiden litet dålig anslutning, en skruv som gått upp eller en kabel som med tiden vibrerat och gått av?). Handlar det om saltvatten och 220V skall man heller inte ta minsta risk, men då handlar det naturligtvis om risken för personskada.

I princip är det bra att skydda intaget under en lucka, men varför inte ha landströmsintaget \"inomhus\"? IP-klassning i all ära, men det är svårt att få ett elintag alldeles tätt. De skyddsanordningar man har i båten är ju gott och väl, men innan den egna jordfelsbrytaren hänger ju allt på vad som finns i land. Nu finns det ju litet finare sorters intag, med skruvlock och vederhäftigt utseende - kanske är det ett sådant du tänkt dig? De vanliga \"blåa\" är inte så \"submarina\" så det stör.
Anders S

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » sön 04 mar 2007, 19:06

Ja, det är ett sådant lite finare, faktiskt ganska väldigt fint, elintag jag tänkt mig. Har det redan tom, från Niro Petersen, svindyrt... Skruvlock i grovt rostfritt med rejäl packning, inga synliga skruvar, en liten smidig kontakt med skruvlås med ordentlig O-ring.

Hur menar du med inomhus Anders? Genom nedgångsluckorna eller ner i ett stuvfack? Vilket som så känns det som en större risk att få in vatten i det utrymmet, svårt att stänga luckan med en kabel igenom öppningen. Om man gör ett gummifylt urtag i karmen så håller det väl hyfsat halvtätt med kabeln på plats, men inte annars. Plus att kabeln får ligga antigen ner i sittbrun och lejdare, eller på annat ställe där den är i vägen:) Nja, har nog hellre kabeln ansluten på utsidan sargen. Kommer ju trots allt ligga med landström en hel del när ja ska bo i båten:)

Bra tips om att tanka vatten först:) Nej, den dan manär dum i huvet så spelar det nog ingen roll om det är 2dm mellan anslutningarna eller om det är en på var sida båten, klantar man sig så...

Nej, det får bli en sådan recess, tror att luckan blir mest kosmetisk och mekanisktskydd för grejerna under, snarare än vattentät.

Tack för en givande tråd:)

//Robin

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 04 mar 2007, 21:07

Robin, det jag tänkte på när det gäller elen var :
1. Om du har uttaget i botten på ett hål, så kommer det hålet att fyllas med vatten som med största sannolikhet är lite salt. Det kvittar hur dyra grejer du har det blir ändå kortis med tiden om det hela badar i vatten.

2. Dieseln tänder när det blir varmt, jag har varit med om att kontakter blivit väldigt varma p.g.a att det bildas ett lager oxid som fungerar som resistans och det utvecklas värma. Om du tittar på lite äldre grejer på bryggor är ofta kontakter sönderbrända. Så med tiden kan du nog lyckas tända lite diesel om du har riktig otur.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 04 mar 2007, 22:26

MartinM skrev: 2. Dieseln tänder när det blir varmt, jag har varit med om att kontakter blivit väldigt varma p.g.a att det bildas ett lager oxid som fungerar som resistans och det utvecklas värma. Om du tittar på lite äldre grejer på bryggor är ofta kontakter sönderbrända. Så med tiden kan du nog lyckas tända lite diesel om du har riktig otur.
Ja varmt kan det bli om man har hög förbrukning. Hemma i huset började det lukta illa för en tid sedan. När jag till slut hittade felet visade det sig vara ett utanpåliggande eluttag som delvis smält med "härdsmälta" inuti och brännmärke på tapet/väggen. Förmodligen har det varit lite dålig kontakt på någon kabel i uttaget och med ökat effektuttag (nytt för i år) på den kretsen blev det varmt! Uttaget är "seriekopplat" med ett annat och uttaget skedde alltså inte i uttaget som smälte.

Men som sagt, detta hände nu, 6 år efter att uttaget monterades, kanske hade det hänt från början om jag haft samma effektuttag som i år, jag vet inte. Men med lite oxid och glappkontakt kan det bli varmt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar