Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jonasulveseth
Guldmedlem

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » mån 17 okt 2016, 12:10

Så som jag har förstått det så skaffar man större kolvar när man borrar upp cylindern för att reparera större repor eller ojämnheter.

Honing är ju bara ett sätt att lätt "rispa" cylinderväggen så att ringarna får bättre fäste, och ska inte öka diametern så mycket att jag behöver nya kolvar. Men ska höra mig för.

Hoppas inte jag behöver nya kolvar(större) för det verkar inte vara lätt att få tag i :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 okt 2016, 13:01

jonasulveseth skrev:Så som jag har förstått det så skaffar man större kolvar när man borrar upp cylindern för att reparera större repor eller ojämnheter.

Honing är ju bara ett sätt att lätt "rispa" cylinderväggen så att ringarna får bättre fäste, och ska inte öka diametern så mycket att jag behöver nya kolvar. Men ska höra mig för.

Hoppas inte jag behöver nya kolvar(större) för det verkar inte vara lätt att få tag i :)
Det här är ju egentligen väldigt "old school", men på den gamla (onda) tiden var reparationer av den här typen (omborrningar) rätt vanliga. Då brukade man bestämma överdimensionen efter tillgång på kolvar i lämplig dimension. Idag har metallurgi, tillverkningstoleranser och bearbetningskvalitet kommit litet längre - en ny kolv i rätt dimension kommer att passa fint. (Jag TROR att den kommer med nya ringar. Sitter de inte på plats, var försiktig - de är sprödare än man tror.

I ditt fall blir det med största sannolikhet bra med en ny kolv, nya ringar och "lagom" honat lopp. Lagom är "så litet som möjligt", bara så pass att ringarna får en nybruten yta (som bär olja i tillräcklig, men mycket liten mängd) att arbeta mot. Cylindern som är OK skall du inte behöva röra.
Anders S

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » mån 17 okt 2016, 13:19

Jo, jag tror också det blir bra med den kolven du beställt.
Det jag beskrev med toleransklasser är nog överkurs och kanske inte ens tillämpligt vid Yanmars motorer.
Jag skrev ur minnet det som gällde när jag mekade med motorcykelmotorer (HVA) och någon bilmotor (Volvo B16) i forntiden (60-talet).

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » mån 17 okt 2016, 14:32

Väldigt tacksam för alla tips :)

En sista sak bara. Är det dumt att göra detta nu när båten är på land? Jag har ju inte direkt möjlighet att köra in den för än till våren igen.

Kan ringarna eller kolv skadas av att stå oinkördq genom vinter osv?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 17 okt 2016, 18:20

Häng en spann eller något större under avgasröret, drag en slang från kylvattenpumpens sugsida till spannen och du kan köra i "timmar".
Håll koll på att vattnet inte blir för varmt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 18 okt 2016, 06:21

Jag skulle vara mycket försiktig med att "köra in" motorn på tomgång. Att prova så den startar (hur skall man kunna hålla sig? :D ) bör inte vara så farligt, men kör man på tomgång (låg belastning) någon längre tid sätter sig inte ringarna som de skall. De skall slitas in mot kolvspåret lika väl som mot loppet.

Det får bli till våren, när man kan låta propellern hålla emot och vara belastning, även vid bryggan.

Om du följer rådet om att olja in alltsammans ordentligt, vågar provstarta med ny olja i motorn, kör fem minuter (för att se så allt fungerar och få ny olja i hela motorn) så händer inget med de nya delarna. Jag skulle, givet dina primitiova verkstadsförhållanden) också tipsa om att byta olja efter att ha kört någon timme till våren.
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 19 okt 2016, 17:30

Då var det dags igen :)

Plockade ur ringarna ur den gamla kolven för nyfikenheten skull
IMG_1581.JPG
Då gav delarna mellan ringarna med sig, de var spröda som papper. Man kan ju undra hur detta kunde hända? Jag pratade med en mekaniker. Han sa att det bara är överupphettning som kan göra nåt sånt.

Sen gick jag över till honingen
IMG_1583.JPG
Körde en del, så här såg cylindern ut sen
IMG_1582.JPG
Kanske skulle kört lite mer egentligen men jag tror det räcker. Fick sen via en kolvhållare knackat i kolven försiktigt
IMG_1584.JPG
Har också fått fäst vevstaken med rätt moment igen och rensat bort all gammal packning, så om några dagar blir det säkert provstart :)

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 19 okt 2016, 17:54

Bra jobbat :)

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 19 okt 2016, 17:59

Kan bara instämma.

Jag håller alla tummar för att motorn hoppar igång på söndag och går som aldrig förr:-)

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 19 okt 2016, 18:34

jonasulveseth skrev:Då var det dags igen :)

IMG_1581.JPG

Då gav delarna mellan ringarna med sig, de var spröda som papper. Man kan ju undra hur detta kunde hända? Jag pratade med en mekaniker. Han sa att det bara är överupphettning som kan göra nåt sånt.

IMG_1583.JPG

IMG_1582.JPG

Kanske skulle kört lite mer egentligen men jag tror det räcker. Fick sen via en kolvhållare knackat i kolven försiktigt IMG_1584.JPG

Har också fått fäst vevstaken med rätt moment igen och rensat bort all gammal packning, så om några dagar blir det säkert provstart :)
Ja du, det var ett sprödbrott utan dess like.

Jag vill inte sätta griller i huvudet på dig, men jag skulle säga att du kört mer än tillräckligt med honingsverktyget och dessutom med lite ofördelaktig vinkel. Laterala spår kan haka upp sig i ringarna och ge ökat slitage medan vertikala spår typiskt ger högre oljeförbrukning för att oljan smiter upp. Därför vinklar man spåren i loppen. Spåren är typiskt av storleksordningen några mikrometer, deras funktion är att bära olja för att minimera friktion och slitage.

Sedan kan man säga så här, oavsett om det nu blev bättre eller sämre så lär du inte märka det på många många timmar. Spåren ser ganska flacka ut (svårt att säga från bilden dock).

Precis som anders skrev skall du undvika att köra in på för låg last. Faktum är att på moderna motorer så är det absolut bästa (sett till kolvsystems-funktion) att köra in på väldigt hög last (läs moment och inte nödvändigtvis effekt), kolvringarna hårdnar typiskt under de första timmarnas gång, därför skall man se till att få dem ordentligt inslitna innan de hårdnat för mycket. Det kommer att påverka oljeförbrukning och kompression betydligt. I ditt fall skulle jag rekommendera inkörning med "lagom" last, vad nu det kan vara.

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 19 okt 2016, 18:48

jonasulveseth skrev:Då var det dags igen :)

IMG_1581.JPG

IMG_1583.JPG

IMG_1582.JPG

Kanske skulle kört lite mer egentligen men jag tror det räcker. Fick sen via en kolvhållare knackat i kolven försiktigt IMG_1584.JPG

Angående den ömtåliga kolven. Utan att veta skulle jag tro att kolvarna är i aluminium? Det ser ut så om man ser till dimensionerna. De flesta aluminiumlegeringar är väldigt duktila och blir än mer duktila ju varmare de blir. Det kan tillochmed vara så att de relaxerar när de upphettas ordentligt. Det gör man ofta avsiktligt, efter att man värmebehandlat/härdat aluminiumlegeringar, för att lösa ut restspänningar. De uppvisar också mycket sällan sprödbrott då aluminium är en ganska mjuk/duktil metall. Det finns förstås undantag, ju mer järn i legeringen desto sprödare exempelvis. Däremot ser man ofta restbrott som är spröda där sprickinitieringen beror på utmattning, vilket inte är osannolikt för de här delarna som upplevt en sanslös mängd lastväxlingar.

Vad jag försöker säga är att du behöver inte tro att motorn varit kraftigt överhettad, det kan mycket väl gå att förklara på annat sätt.

Snyggt jobbat för övrigt! Skall bli grymt spännande att se när den väl är igång!

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 19 okt 2016, 19:03

Ja jag blev inte supernöjd med honingen heller. Men vinkeln är bättre än vad det ser ut på bild. Dock finns det lite ojämnheter.

Men vet inte om ni tycker det är värt att hona mer eller med finare bryne för att bättra på det?

Jag resonerar som att "det blir säkert helt ok"

Oavsett kommer min upplevelse vara många hundra procent bättre, än tidigare :)

Om den nu funkar :)

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » ons 19 okt 2016, 20:47

Jag funderar lite på kolv #2. Kan den ha haft en helt annorlunda miljö än den trasiga?
Det vore intressant att få en orsak till felet för att kunna utesluta att även kolv #2 är felaktig.
Ursäkta om jag orsakar merarbete för dig, men ska kolv #2 fixas så är det nu.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 19 okt 2016, 21:13

Du har en god poäng.

Borde jag beställa en kolv till och göra jobbet på båda cylindrarna nu när jag ändå håller på?
Jag har funderat på det själv. Men med komp bara på den friska cylindern startade motorn inom ett par sekunder.
Så förmodligen är kompen bra på den. Så det blir att byta eller strunta i det.

Givetvis kan också den kolven vara försvagad. Något man kanske inte heller ser om jag plockar ur den.

Hur hade ni gjort? Bytt båda för att vara på den säkra sidan?

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 19 okt 2016, 21:23

Jag har en förmåga att alltid riva mer än nödvändigt när jag renoverar motorer så jag hade tagit bägge. Det betyder alltså att det kanske ute är nödvändigt men jag skulle känna mig mer nöjd om jag iaf kontrollerat den.

Skriv svar