Renovering - vilken metod att välja?
Renovering - vilken metod att välja?
Jag behöver inspel på ett problem jag har med min båt. Tidigare ägare hade problem med läckande teakdäck som fixades men det hade redan orsakat en del skador på inredning och specifikt exv på ett av skotten där röstjärnsförstärkningen sitter bultad. Konkret innebär detta att det i dagsläget bara är 2 av 5 bultar som sitter i friskt trä, 1 som sitter i ok trä och två som sitter i murket trä (se bild)
Jag har vänt och vridit på lösningar själv och jag har visat och diskuterat med andra för att komma fram till hur jag på bästa sätt kan åtgärda det. Kortfattat så finns det ju tre aspekter i det hela (1) att det ska hålla (2) att det ska se bra ut och (3) att det ska kännas bra. Skadans ena sida är inne i en garderob så där är man ju lite mer "fri" att åtgärda det utan finsnickeri medan andra sidan skottet är ut mot salongen fast där sitter å andra sidan pentrymodulen som täcker nästan hela skadan.
De tre huvudsakliga sätt (med interna variationer) att fixa felet som jag kommit på:
A. Byta ut hela skottet. Det blir ju rätt men jobbet att göra det och kostnaden för det känns inte försvarbar i förhållande till båtens ålder och värde och dessutom lär det ju bli svårt att få in ett nytt skott genom ruffluckan...
B. Byta ut den del av skottet som är skadad, eventuellt med att fanera om hela skottet för att få ett helt utseende. Var först mitt huvudalternativ tills jag insåg att jag kommer att få en skarv i skottet som kanske försvagar styvheten i båten mer än vad vinsten blir att förstärka infästningen.
C. Detta alternativ innebär att jag istället skulle förlänga förstärkningen med längd motsvarande 2-3 bultinfästningar till, plats finns för detta med samma bultdelning så att sista bulten sitter ganska nära skrovsidan. Sedan tänker jag mig att på den sida som är in mot garderoben plasta upp hela skottet för att definitivt förstärka konstruktionen medan jag på sidan mot salongen istället låter tillverka lister för att täcka över de skador som syns där. Dessa lister skulle utseendemässigt matcha inredningens övriga utseende.
Jag får för mig att alternativ C borde vara det som faktiskt ger bäst styrka totalt sett men det känns som att "fuska". Det skulle se bra ut och vara starkt men jag skulle veta att det är murket trä bakom plasten. Kostnadsmässigt är det dessutom den klart mest effektiva lösningen och dessutom snabbaste.
Vore oerhört tacksam för kommentarer, synpunkter och även förslag på alternativa metoder.
Jag har vänt och vridit på lösningar själv och jag har visat och diskuterat med andra för att komma fram till hur jag på bästa sätt kan åtgärda det. Kortfattat så finns det ju tre aspekter i det hela (1) att det ska hålla (2) att det ska se bra ut och (3) att det ska kännas bra. Skadans ena sida är inne i en garderob så där är man ju lite mer "fri" att åtgärda det utan finsnickeri medan andra sidan skottet är ut mot salongen fast där sitter å andra sidan pentrymodulen som täcker nästan hela skadan.
De tre huvudsakliga sätt (med interna variationer) att fixa felet som jag kommit på:
A. Byta ut hela skottet. Det blir ju rätt men jobbet att göra det och kostnaden för det känns inte försvarbar i förhållande till båtens ålder och värde och dessutom lär det ju bli svårt att få in ett nytt skott genom ruffluckan...
B. Byta ut den del av skottet som är skadad, eventuellt med att fanera om hela skottet för att få ett helt utseende. Var först mitt huvudalternativ tills jag insåg att jag kommer att få en skarv i skottet som kanske försvagar styvheten i båten mer än vad vinsten blir att förstärka infästningen.
C. Detta alternativ innebär att jag istället skulle förlänga förstärkningen med längd motsvarande 2-3 bultinfästningar till, plats finns för detta med samma bultdelning så att sista bulten sitter ganska nära skrovsidan. Sedan tänker jag mig att på den sida som är in mot garderoben plasta upp hela skottet för att definitivt förstärka konstruktionen medan jag på sidan mot salongen istället låter tillverka lister för att täcka över de skador som syns där. Dessa lister skulle utseendemässigt matcha inredningens övriga utseende.
Jag får för mig att alternativ C borde vara det som faktiskt ger bäst styrka totalt sett men det känns som att "fuska". Det skulle se bra ut och vara starkt men jag skulle veta att det är murket trä bakom plasten. Kostnadsmässigt är det dessutom den klart mest effektiva lösningen och dessutom snabbaste.
Vore oerhört tacksam för kommentarer, synpunkter och även förslag på alternativa metoder.
Re: Renovering - vilken metod att välja?
Glömde visst bilden...
Det första du bör göra är ju att reda ut hur dålig plywooden är, på riktigt. Är den dålig vid däck-skrovtriangeln saknar skrovet också en bit av sin hållfasthet. Då skulle jag antingen byta skottet, och om det inte går/är rimligt kan man lägga en dubbel bit plywood på garderobssidan, väl förbi skadan - det håller men är inte lika "elegant". Om du dels limmar denna noggrant (förankra med många utspridda skruvar, som säkring och som limpress) dels förankrar röstjärnet i den blir det bra. Kan du inte flytta röstjärnet en plywoodbredd föröver kan du lägga en distansbit med ursparing för röstjärnet mellan den gamla och den nya skivan och limma dessa lika noga. Röstjärnets tjocklek avgör dimensionen. Tanken är då att få en byggd ficka för röstjärnet. Sedan plastas nya förstärkningen i skrovet och däcket, enligt konstens alla regler, eventuellt i två steg om du lägger en distans. Jag hade (min vana otrogen) gjort detta med epoxy, eftersom det ändå går åt en del till limningarna.
Innan du gör förstärkningar måste du utrota allt ruttet i skottet (stämjärn och dammsugare) och sedan fylla ut din åverkant, men där kan du använda epoxy med lämpligt fyllmedel (West systems) för utjämning och "hårdhet". Samma smet duger bra att limma med, om dina slipningar innebär ojämn yta på skottet. Tänk på att hållfastheten i röstjärnet är beroende på att du kan dra skruvar/muttrar med rejält moment, skottet får inte vara svampigt.
Innan du gör förstärkningar måste du utrota allt ruttet i skottet (stämjärn och dammsugare) och sedan fylla ut din åverkant, men där kan du använda epoxy med lämpligt fyllmedel (West systems) för utjämning och "hårdhet". Samma smet duger bra att limma med, om dina slipningar innebär ojämn yta på skottet. Tänk på att hållfastheten i röstjärnet är beroende på att du kan dra skruvar/muttrar med rejält moment, skottet får inte vara svampigt.
Anders S
Jag skulle demontera röstjärnen, sedan lägga en bit plywood på varje sida med ett ordentligt överlapp över skadan, formad som en triangel, lätt avfasade kanter. Plywoodens tjocklek skall då vara halva tjockleken som skottet (ex skott = 12 mm, ny plywood 6 mm x två sidor). Den dåliga delen skulle jag - precis som Anders beskriver kolla HUR dålig den är, och kan du inte trycka fingret genom den skulle jag behandla den med oförtunnad marinepoxy (som förstärker och dödar röta) och sedan limma fast plywoodskivorna med förtjockad marinepoxy. Kanske fästa med skruvar i hörnorna.
Sedan slipa och lacka allt, tillbaka med röstjärnen.
Alla borde ha skägg
Kan man flytta röstjärnet en smula i däck (det är nog av typen "pinne som går genom däck") och komma åt på framsidan blir en dubbel lagning (tvåsidig) stark och bra. Min variant är tänkt för den som inte vill riva köket på motsatta sidan. Jag misstänker också att skadorna kan ha påverkat inlamineringen i skottet. Men allt sådant blir uppenbarat när man river i grejorna.Peter_K skrev:Jag skulle demontera röstjärnen, sedan lägga en bit plywood på varje sida med ett ordentligt överlapp över skadan, formad som en triangel, lätt avfasade kanter. Plywoodens tjocklek skall då vara halva tjockleken som skottet (ex skott = 12 mm, ny plywood 6 mm x två sidor). Den dåliga delen skulle jag - precis som Anders beskriver kolla HUR dålig den är, och kan du inte trycka fingret genom den skulle jag behandla den med oförtunnad marinepoxy (som förstärker och dödar röta) och sedan limma fast plywoodskivorna med förtjockad marinepoxy. Kanske fästa med skruvar i hörnorna.
Det där med skruvar skall man ta på allvar. Troligen har man inte så många tvingar med ett gap på dryga metern, och då gör skruvarna jobbet så att limmet biter. Sedan kan man ta ut dem, teoretiskt utan minsta styrkeförlust, men det är ju arbete som inte ger så stort utbyte.
Anders S
Den egentliga och bärande delen av skottet måste ju vara plastat runtom mot skrov och däck. Denna plastning borde eller kan ha skyddat plywoodens känsliga ändträ mot vattnet. Jag hade först sågat bort den skadade tunna täckande plywooden m.h.a av en multisåg för att kunna inspektera och bedöma det egentliga skottet.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Vi har två problem i ett att ta hänsyn till här. Det ena problemet är hur väl skottet uppfyller sin uppgift att vara en förstyvning, den andra är skottets möjligheter att vara en förankringspunkt för vantet. I det senare fallet krävs att skruvarna (jag ser 5 stycken) kan dras med lämpligt moment och att skruvhålen är rimligt oskadade och inte förstorade, i tillägg till att skottet i stort är helt och inte lossnat från däck och skrov. Som bekant är det friktionen i skruvförbandet som egentligen håller röstjärnet på plats, beräkningsmässigt tittar man skjuvhållfastheten på skruvarna. I det här fallet är skjuvhållfastheten helt ointressant, eftersom ingen vet skicket på träet, vilka förstärkningar som finns på andra sidan och vilken dimension skottet har.Archibald skrev:Den egentliga och bärande delen av skottet måste ju vara plastat runtom mot skrov och däck. Denna plastning borde eller kan ha skyddat plywoodens känsliga ändträ mot vattnet. Jag hade först sågat bort den skadade tunna täckande plywooden m.h.a av en multisåg för att kunna inspektera och bedöma det egentliga skottet.
Det som är viktigt är att utröna skadans omfattning och sedan reparera den på lämpligt sätt. Det som passar bäst in med avseende på egenskaper i befintligt skott är (förstås) en plywoodförstärkning, en plastförstärkning rör sig annorlunda. Man kan ju börja med att lossa alla skruvar och dra ut röstjärnet och sedan bedöma hur skadat skottet egentligen är. Visar det sig (man kan ju ha tur) vara skadat bara runt skruvhålen kan man troligen flytta dessa, kanske räcker det att borra ur befintliga hål och noggrant limma in nya plywoodrundlar i hålen (tänk "stort proppborr"). Det kan t o m göras med armerad epoxy om det bara är helt små skador.
Det är bara i värsta fall som skottet måste ersättas (det var ju svårt) eller repareras med en dubblering, på ena eller båda sidorna.
Anders S
Tusen tack för alla kloka tankar och förslag så här långt. Jag inser att vissa saker jag tänkt (plasta förstärkning) kanske inte var en så klok idé. När det gäller skadans omfattning så kan konstateras att åtminstone de två övre bultarna sitter i helt skadat trä som inte tar upp någon last alls. Det går lokalt att trycka skruvmejseln igenom träet
Jag inser att jag får se till att få bort allt dåligt trä (bra).
Jag saknar kommentarer på idén att förlänga röstjärnet för att på så vis ta upp samma kraft. En kombination av detta med att förstärka hela träkonstruktionen med en förstärkning utefter hela skottet på insidan av garderoben som plastas mot skrov och däck borde göra jobbet, eller? Kanske i kombination med att flytta infästningen till vanten motsvarande mycket (12 mm?) föröver för att på så vis få en sammanhängande förstärkning.
Jag saknar kommentarer på idén att förlänga röstjärnet för att på så vis ta upp samma kraft. En kombination av detta med att förstärka hela träkonstruktionen med en förstärkning utefter hela skottet på insidan av garderoben som plastas mot skrov och däck borde göra jobbet, eller? Kanske i kombination med att flytta infästningen till vanten motsvarande mycket (12 mm?) föröver för att på så vis få en sammanhängande förstärkning.
Ett alternativ om du vill ha storre fastyta pa rostjarnet mot plyfan, svetsa dit en snygg rostfri plattriangel i ex 2 mm plat i befintliga rostjarn. med ex antal traskruvar in i trat.
/Thomas
/Thomas
+1thomask skrev:Ett alternativ om du vill ha storre fastyta pa rostjarnet mot plyfan, svetsa dit en snygg rostfri plattriangel i ex 2 mm plat i befintliga rostjarn. med ex antal traskruvar in i trat.
/Thomas
Prexis vad jag tänkte på. En trekant med basen ner, spetsen upp.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Om nu inte skottet är skadat utan det bara är kosmetiskt...
En hylla? Tavla kanske? Eller blir det ett brott mot önskemålet att det skulle kännas bra? =)
En hylla? Tavla kanske? Eller blir det ett brott mot önskemålet att det skulle kännas bra? =)
Hur gick det med skottet? Berätta gärna.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Hej
Skadan visade sig vara betydligt värre än vad som först tycktes vara. Jag har fått offerter på reparation som motsvarar halva båtens värde. Så status just nu är att det blev motorgång i somras och jag har fått anlita en advokat för att strida mot besiktningsmannens försäkringsbolag... Så kort sagt, det suger
/Patrik
Skadan visade sig vara betydligt värre än vad som först tycktes vara. Jag har fått offerter på reparation som motsvarar halva båtens värde. Så status just nu är att det blev motorgång i somras och jag har fått anlita en advokat för att strida mot besiktningsmannens försäkringsbolag... Så kort sagt, det suger
/Patrik