Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
beason
Trogen medlem

Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av beason » ons 13 feb 2013, 13:29

Hej,

Jag funderar på hur jag bäst drar en kontrolllina för justering av travaren till min självslående fock. Första tanken vore att dra tampar likt travaren till storskotet som sedan leds till sittbrunnen. Ideealet vore dock att lösa det med en lina som från centrumlinjen släpper ut vagnen på samma avstånd på bägge halsarna.

Finns det någon som har något exempel på en sådan lösning ?

/ J

Berra2
Platinamedlem

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av Berra2 » ons 13 feb 2013, 13:55

har sett bilder på sådana arrangemang. t. ex. så kan man ha en ring runt en halv meter upp på masten där man fäster ett block. Man drar en lina från travaren, upp till blocket, ned till ett block vid mastfoten vidare genom brytblocken till avlastare längst bak på rufftaket.
det fungerar mycket bra, enligt en av dem som byggt ett sådant system.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » ons 13 feb 2013, 15:26

Är det infuckers du menar, kolla diskussionen här
http://www.blur.se/2012/01/22/inhal-till-focken/

beason
Trogen medlem

Inlägg av beason » ons 13 feb 2013, 18:07

Berra2 skrev:har sett bilder på sådana arrangemang. t. ex. så kan man ha en ring runt en halv meter upp på masten där man fäster ett block. Man drar en lina från travaren, upp till blocket, ned till ett block vid mastfoten vidare genom brytblocken till avlastare längst bak på rufftaket.
Tack Berra, verkar ju simpelt. Det får vi prova. In/out fucker enl Shwidjas länk är ju en "poppis"-lösning men det handlar väl om när man vill justera skotvinkeln för en standard genoa/fock skena.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 feb 2013, 18:49

beason skrev:
Berra2 skrev:har sett bilder på sådana arrangemang. t. ex. så kan man ha en ring runt en halv meter upp på masten där man fäster ett block. Man drar en lina från travaren, upp till blocket, ned till ett block vid mastfoten vidare genom brytblocken till avlastare längst bak på rufftaket.
Tack Berra, verkar ju simpelt. Det får vi prova. In/out fucker enl Shwidjas länk är ju en "poppis"-lösning men det handlar väl om när man vill justera skotvinkeln för en standard genoa/fock skena.

/J
Frågan är väl då vad man vinner på att ha blocket onödigt högt. Man kan ju behöva ett block för att slippa att trimtampen väljer nya spännande sätt att fiska i slaget, men ju lägre, ju bättre drag nära mittläget.
Anders S

beason
Trogen medlem

Inlägg av beason » ons 13 feb 2013, 19:07

Anders S skrev: Frågan är väl då vad man vinner på att ha blocket onödigt högt. Man kan ju behöva ett block för att slippa att trimtampen väljer nya spännande sätt att fiska i slaget, men ju lägre, ju bättre drag nära mittläget.
Japp, så är det ju förstås. Samtidigt finns det ju inget intresse av att få focken till mittläget. Snävare vinkel än ca 8-10 grader lär inte vara aktuellt. Idealiskt vore ju att kunna justera utan winchen så en utväxling någonstans på vägen kan man ju inkludera om det behövs. Det blir nog att prova sig fram.

/J

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » ons 13 feb 2013, 23:06

Man ska ha blocket så lågt som möjligt.
Men, det behöver vara en bit upp för enklare hantering, ligger det på däcket blir det svårt att få linan att löpa lätt.
Sitter det litet för lågt ned på masten kan linan under vissa förhållanden komma ivägen för vagnen och bromsa den och det vill man ju inte.
Sitter blocket en lagom bit upp på masten, kanske en halvmeter, så stör det ej vagnen och därmed seglet vid slagen.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 14 feb 2013, 15:52

Jag har ett arrangemang för att kunna justera spalten enligt bild. Två tampar (röd och grön i bild) som är dragna till sittbrunnen och varsinn Spinlock PXR. Utan utväxling får man ta i lite, men det går.
Fördelen med detta arrangemang med två tampar ser jag som att jag dels kan justera skotvinkel, men även bräcka med focken och också låsa travaren på undanvind så den inte slår fram och tebaks på skenan.
Med en tamp (dragen upp i masten eller fram på rufftak/fördäck) kan man endast justera spalten.
Skall villigt erkänna att det är på experimentstadiet och jag fortfarande lär mig om spalten i olika vindstyrkor och förhållanden i övrigt.
Bilagor
2010-08-01 13-52-06.jpeg
2010-08-01 13-51-56.jpeg
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 14 feb 2013, 16:26

Men... hur funkar det med den självslående delen av det självslående fock-arrangemanget?
Det ser ju ut som om du tar hem på lä-linan, eller?

Jag har f ö mitt brytblock för den aktuella linan på däck framför skenan.
Centriskt placerat.
Funkar bra.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 14 feb 2013, 22:45

Peter_K skrev:Men... hur funkar det med den självslående delen av det självslående fock-arrangemanget?
Det ser ju ut som om du tar hem på lä-linan, eller?

Jag har f ö mitt brytblock för den aktuella linan på däck framför skenan.
Centriskt placerat.
Funkar bra.
Nixepix, tampen i lä är normalt slack. På bilden exvis den röda. Lovartstampen är den som håller lasten (grön i bildex). Lätampen är avpassad så travaren stannar till tex pkt 8 på skenan på nästa ben. Vid en stagvändning går travaren över och stannar i den position som är inställd.
Vid fototillfället kan jag ha tagit hem i slacket för att göra tamparna synliga kanske.
__________________/)___
Mvh
Niclas

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tor 14 feb 2013, 23:18

Mmm..
Intressant!!
Funderar själv på hr jag ska lösa det på Magicen på bästa sätt. Dock
är det nedprioriterat i år.
Har en tanke med 2 löpande travare, som går till ett dubbelblock, centrerat i däckshöjd. Till
detta har jag en lina splitsad som ett Y. Mao, drar jag i tampen, så går travarna inåt och begränsar
skotvinkeln. Men ändå har man självslående funktionen kvar på ett bra sätt.

Vet inte hur det fungerar på riktigt. Spånar bara ännu.

Likaså, funderar jag på hur man kan lösa justeringen av skotpunkten. Utan att behöva flytta skotlinan
mellan hålen manuellt.
Vore gött/snabbare, om man kunde ha någon liten skena 8el. liknande) monterad i skothornet. Justera
flytande med hjälp att ett flygande block eller nåt...

Intressant. men en svår nöt att knäcka.
Här är nog en fock bom bästa lösningen. (Men vill inte ha en sådan)

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 15 feb 2013, 00:49

Som lösning på ditt sista problem...
Om focken inte sitter på en rulle, kan du fästa halshornet i en lina som bryts i ett block där du normalt halsar seglet. Istället för att flytta hål kan du då flytta seglet upp- och ner på förstaget, vilket ger samma effekt. Man slackar lite på halslinan och sträcker fallet.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 15 feb 2013, 08:30

Peter_K skrev:Som lösning på ditt sista problem...
Om focken inte sitter på en rulle, kan du fästa halshornet i en lina som bryts i ett block där du normalt halsar seglet. Istället för att flytta hål kan du då flytta seglet upp- och ner på förstaget, vilket ger samma effekt. Man slackar lite på halslinan och sträcker fallet.
Exakt! Bra tips. Att kunna hissa focken olika högt är samma sak som en skena på däck eller flytta punkt på clewboarden. Faktum är att det är bättre än en skena på däck. Jag har block i däck och utväxling på däck, draget akterut. Beroende på vindstyrka och vindvinkel kan man lätt dra focken upp, och ner (så att den känns som många fler:)
Med självslående fock och ett clewboard motsvaras ett högt hål på denna en skotpunkt långt fram, men clewboard är bökigt och omständligt att justera under gång. Att hissa seglet högre är samma sak som att flytta skotpunkten framåt. Utan ett nedhal till focken sträcker man normalt fallet när det tutar i. Det är i själva verket tvärs emot vad man önskar i hårdare vind eftersom det är som om ”skotpunkten” flyttas framåt vilket ökar fockens buk och stänger akterliket. Nedhal är då att föredra.
Bilagor
Nedhal fock S245 05.jpg
__________________/)___
Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 15 feb 2013, 16:25

Så här kan man också justera skotpunkten på en SX-fock med clewboard:
ST-Skot.jpg
Man har två skot i clewboarden som så småningom går ihop till ett skot. Vitsen är att längden på det ena skotet (B) kan justeras i förhållande till det andra (A). Justeringen sker i bildens nedre högra hörn mha av ett fast block och ett rörligt som kontrolleras med en liten talja.
Släpper man taljan 'förlängs' B-skotet och toppen öppnar, tar man hem på taljan blir det förstås tvärtom. Kan med fördel kombineras med ett justerbart halshorn men man slipper trixa med fallet.

Edit: I travaren på SX-skenan sitter ett fiolblock, om det kanske inte framgick riktigt.

Så det så...

:o
/T

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 15 feb 2013, 21:41

Ursäkta att jag svär..

Men fan grabbar vad ni kan!
Den mest lärorika och intressanta (för mig iaf) tråden på länge!

Tack!

Som jag har spånat...
Ska kolla i vår hur mycket trymme det finns på förstaget. För upp/nedhal.
Hur mycket tror ni man behöver kunna justera?

T
Din lösning ser kanon ut med. Men mer arbetsintensiv att utföra. Eller
är mervärdet i proportion till komplexiteten?

Skriv svar