Nerdragning av fall och rev till sittbrun - winschval..?
Nerdragning av fall och rev till sittbrun - winschval..?
Är på g att installera singelrevbom och i samband med detta dra ner fall och revlinor etc till sittbrunn. Funderar lite kring val av winschar till rufftaket för fall och revlinor.. I den offert jag fick med bom och annan utrustning som behövs ligger det med två stycken selftailingwinschar men jag funderar över nödvändigheten med selftailing för just detta ändamål..? Seglar ofta ensam så man vill ju ha det så enkelt som möjligt men å andra sidan har jag lite svårt att se att selftailing här verkligen underlättar så mycket.. Vad säger ni som har erfarenhet, är det värt att lägga de extra tusenlapparna som ST kostar ?
Re: Nerdragning av fall och rev till sittbrun - winschval..?
Absolut ST. Underlättar oavsett var de sitter. På rufftaket upplever i varje fall jag att de är ovärderliga i vissa situationer. Som en extra hand.
Jag skulle inte tveka om ST-vincharna. Men det kanske går att köpa dom billigare än vad du har i din offert? Jag tror att flera av dom vanliga båttillbehörshandlarna just nu har vinchar i sina mäss- och kampanjerbjudanden.richardk skrev:Är på g att installera singelrevbom och i samband med detta dra ner fall och revlinor etc till sittbrunn. Funderar lite kring val av winschar till rufftaket för fall och revlinor.. I den offert jag fick med bom och annan utrustning som behövs ligger det med två stycken selftailingwinschar men jag funderar över nödvändigheten med selftailing för just detta ändamål..? Seglar ofta ensam så man vill ju ha det så enkelt som möjligt men å andra sidan har jag lite svårt att se att selftailing här verkligen underlättar så mycket.. Vad säger ni som har erfarenhet, är det värt att lägga de extra tusenlapparna som ST kostar ?
/T
ST är mycket bättre. Även på rufftaket. Ibland kan fall vara tunga att få upp. att då kunna använda båda händerna betyder mycket. Både för styrka och snabbhet.
Det är ju inte bara "båda händerna" utan minst lika mycket att man kan hålla sig med ena handen och veva med den andra. Även till fallen på rufftaket är ST bra, därför. Detta helt bortsett från att man behöver avlastare i alla fall.
Anders S