Vilken Glykol?
Re: Vilken Glykol?
Anders S:
För det första; en bils vattenpump ser inte likadan ut som den i en båt som regel. Har du t ex funderat över varför du aldrig behöver byta impeller i bilen?
För det andra; det bildas inte rost eller andra partiklar i kylvattnet så länge man inte har ett läckage i systemet och tvingas fylla på och tillföra nytt syrerikt vatten.
För det första; en bils vattenpump ser inte likadan ut som den i en båt som regel. Har du t ex funderat över varför du aldrig behöver byta impeller i bilen?
För det andra; det bildas inte rost eller andra partiklar i kylvattnet så länge man inte har ett läckage i systemet och tvingas fylla på och tillföra nytt syrerikt vatten.
Alla borde ha skägg
Hej
man bör nog följa tillverkarnas råd om att använda rätt typ av glykol i motorn,en god vän till oss köpte en ny båt 2007 med en 3 cylindrig vp motor i. Han monterade i varmvatten beredare i den och, använde sig av (enligt Penta )av felaktig glykol. Motorn började efter en säsong gå varm vid högre varvtal, Penta blev inblandade och konstaterade att det blivit avlagringar i kylsystemet och full kyleffekt ej kunde uppnås, Efter rengjöring av systemet o ny glykol har det fungerat bra ,
Å om man har jobbat som mekaniker i 35 år bör man ju ha insett värdet av att följa instruktionerna i service boken,annars känns ju iden med att lämna in saker på service överflödig,
//Johan
man bör nog följa tillverkarnas råd om att använda rätt typ av glykol i motorn,en god vän till oss köpte en ny båt 2007 med en 3 cylindrig vp motor i. Han monterade i varmvatten beredare i den och, använde sig av (enligt Penta )av felaktig glykol. Motorn började efter en säsong gå varm vid högre varvtal, Penta blev inblandade och konstaterade att det blivit avlagringar i kylsystemet och full kyleffekt ej kunde uppnås, Efter rengjöring av systemet o ny glykol har det fungerat bra ,
Å om man har jobbat som mekaniker i 35 år bör man ju ha insett värdet av att följa instruktionerna i service boken,annars känns ju iden med att lämna in saker på service överflödig,
//Johan
Jag får ta ditt ord för det men det låter helt otroligt....jag tror Penta skyller ifrån sig, enklast så när man inte vet.
mvh
mvh
Du blev kanske irriterad för att jag var en smula spydig?thomask skrev:Jag skiter egentligen i glykolen, MEN jag blir så jäkla irriterad när det sitter folk som har lusläst instruktionsböckerna, och tagit fram alla fakta på Google om allt som kan hända om man möjligen har "fel glykol" eller inte sköter byten som man ska enligt boken!
Jag förstår om man undrar om man inte vet, men när Anders.S med följe sitter och rabblar upp allt som kan hända när man inte byter begriper jag inte!
Har man sötvattenkylning, tittar man ner i locket och kollar hur "vattnet" ser ut. ser det bra ut, så kör man vidare!!!!!!!
Har varit bilmek dom sista 35 åren, Och inte har något havererat på grund av dålig glykol!
/Thomas
Det behövde jag inte varit. Istället kunde jag skrivit att man knappast kan rekommendera någon som frågar att skita i handbokens rekommendationer och bara köra på när byte rekommenderas. Väntar man länge nog händer det ju grejor, och slam i kylsystemet är ingen höjdare eftersom det aldrig spolas ut om man inte byter kylvätska. Man byter ju inte bara glykol, utan också kör motorn varm och spolar igenom kylsystemet tills spolvattnet är helt rent. Det jobbet kan ju vara ide att göra emellanåt.
Anders S
Det finns olika tankesätt och kunskaper, jag tror också det handlar en del om båtens/motorns ålder och värde. Har man en gammal båt med gammal motor och båten har ett ringa värde så kan jag förstå att man tänker som en del gör här -att det har fungerat i många år och säkert kommer att fortsätta göra det ett antal år till. Men om man har satsat t.ex ett par mille på en ganska ny båt så tycker i alla fall jag att det är dumt att chansa och strunta i tillverkarens rekommendationer. Kostnaden för att hålla motorn väl servad i enlighet med rekommendationerna är en förhållandevis liten kostnad i det stora hela och det kan också vara pengar man får igen då man säljer båten om några år. Jämför med bilar -köp en ny BMW och strunta i att serva den (eller serva enligt egen idé) så ska ni se hur mycket man förlorar då den ska säljas begagnad efter 10000 mil.
Har du funderat varför det vanligen sitter TVÅ vattenpumpar i en båtmotor med färskvattenkylning och värmeväxlare? Det är den inre kylvattenpumpen som har nytta av ren, slamfri kylvätska. Impellerpumpen är vald för sin förmåga att tåla slitage från partiklar i vattnet utan att förstöras, men en sådan skulle inte fungera länge i en motor med kylvattentemperaturer runt 100 grader - vingarna skulle gå av.Peter_K skrev:Anders S:
Korrosionsproblemen försvinner inte om man kör med "syrefritt vatten" (hur skall vatten kunna bli syrefritt?), utan är i första hand en funktion av att man har friska inhibitorer i kylvätskan. Att konditionera vattnet till rätt hårdhet och se till att vattnet innehåller litet syre och koldioxid i lösning är en annan sak, men det gör man enklast genom att använda till exempel vatten från torktumlaren eller batterivatten då man blandar (litet beroende på var man bor).
Förlorar man kylvatten, mer än några dl över en säsong spelar det förstås ingen roll med kvaliteten på kylarvätskan, men då har man ju vanligen andra problem än korrosion att ta hand om.
Anders S
Anders:
"(hur skall vatten kunna bli syrefritt?)"
Har du hört talas om fiskar som dör av syrebrist?
Fiskar andas i vatten löst syre - O2. Korrosion (oxidation) i kylsystem underhålls av i vatten löst syre. Om syret tar slut dör fisken, den kan inte andas de i vattenmolekylen ingående syreatomerna, de är förenade vilket är något helt annat. Oxidationsprocessen likaså.
mvh
"(hur skall vatten kunna bli syrefritt?)"
Har du hört talas om fiskar som dör av syrebrist?
Fiskar andas i vatten löst syre - O2. Korrosion (oxidation) i kylsystem underhålls av i vatten löst syre. Om syret tar slut dör fisken, den kan inte andas de i vattenmolekylen ingående syreatomerna, de är förenade vilket är något helt annat. Oxidationsprocessen likaså.
mvh
Jovisst kan vatten bli syrefritt!
Jag har jobbat tillräckligt med radiatorsystem i hus för att veta det. Radiatorsystem som kan vara bortåt 100 år utan att rosta bort, trots att slingan är fylld med inget annat än vatten och materialet är vanligt blötjärn. Orsakerna är två, dels försvinner syren av värmen, men främst reagerar syret med järnet och bildar oxid. Saken är nu den, att syret förbrukas då och tillförs inget nytt vatten blir det heller i stort sett ingen rost.
Det är lika i ett slutet system i en båt.
Har du funderat över att detta med den dyrare "longlife"-glykolen kanske kan vara ett sätt för tillverkarna att tjäna lite extra pengar..?
F ö har min båt dubbla kylkretsar, där båda cirkuleras med impellerpumpar då de drivs med en original dubbel pump från Penta. Verkar ha funkat i 32 år...
Jag har jobbat tillräckligt med radiatorsystem i hus för att veta det. Radiatorsystem som kan vara bortåt 100 år utan att rosta bort, trots att slingan är fylld med inget annat än vatten och materialet är vanligt blötjärn. Orsakerna är två, dels försvinner syren av värmen, men främst reagerar syret med järnet och bildar oxid. Saken är nu den, att syret förbrukas då och tillförs inget nytt vatten blir det heller i stort sett ingen rost.
Det är lika i ett slutet system i en båt.
Har du funderat över att detta med den dyrare "longlife"-glykolen kanske kan vara ett sätt för tillverkarna att tjäna lite extra pengar..?
F ö har min båt dubbla kylkretsar, där båda cirkuleras med impellerpumpar då de drivs med en original dubbel pump från Penta. Verkar ha funkat i 32 år...
Alla borde ha skägg
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Apropå färskvattenkylda motorer, korrosion och teoretiska tankemodeller...robban999 skrev:Vad spelar det för roll att korrosionsskyddet blir sämre? Det kan ju inte gärna korrodera ändå då vattnet är i det närmaste syrefritt i motorn.
Det verkar oerhört överdrivet att tro att man måste byta glykol var 3:e år.
Färskvattenkylda motorer som korroderar sönder tror jag är mest en teoretisk tankemodell. Alla bilar man haft, 20-30 år gamla med brunskitig glykol, aldrig några problem, se till så att frostskyddet är tillräckligt bara så behöver man nog aldrig byta.
Olika sorters glykol t.o.m. kom igen, det gör ingen skillnad!
Någon som har andra erfarenheter?
mvh
Min Yanmar 3GM30F från 1997 hade uppenbarligen inga kunskaper om dessa teorier..
I höstas korroderade värmeväxlaren sönder, i just den Inre kylvätske/glykol-kretsen...
Min maskin var i sammanhanget inte gammal, den var från 1997, men hade sprungit upp i precis över fem tusen drifttimmar, alla problemfria tills växlaren då bara plötsligt rasade, på grund av korrosion. Det stora antalet drifttimmar kommer från båtens första fem år då den gick som charter/hyrbåt i Grekland, vi har kört maskin ungefär 100 timmar om året de sju åren vi haft skutan.
Ny värmeväxlare kostade 26.000...
Andra skador är inte lika "billiga" att åtgärda..
Så varför chansa med att spara några hundralappar kanske vart tredje år..?
Med vänlig hälsning,
/Ola
Rätta mig om jag har fel, men har inte den inre delen kontakt med sjövattnet? Det är väl liksom principen för en värmeväxlare?
Alla borde ha skägg
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Givetvis har den det...den principen gäller!Peter_K skrev:Rätta mig om jag har fel, men har inte den inre delen kontakt med sjövattnet? Det är väl liksom principen för en värmeväxlare?
Men...det var inte där korrosionen uppstått...i sjö- saltvattendelen då alltså!
Sjö/saltvattensidan var intakt!
Yanmar 3GM30F har en värmeväxlare som även genererar kylning till cylindrarnas avgasuppsamlare/grenrör, detta sker i botten av värmeväxlarhuset, i ett flöde av...guess what...Glykol!
Där uppstod korrosionskadan!
Av skadans utseende såg det snarare ut att vara glykolsidan som korroderat sig igenom till avgassidan än tvärtom.
Men som sagt...varför chansa genom att spara några hundralappar var tredje år...och att följa en motortillverkares rekommendationer...
Med vänlig hälsning,
/Ola
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Kan ju tyvärr inte veta vad den varit fylld med och hur ofta det har bytts glykol under motorns första sju-åtta år utom min ägo då ju merparten av de totala antalet drifttimmar upparbetades...Peter_K skrev:Och den glykol som använts - var det "fel" glykol?
I min ägo så har det varit "rätt" glykol och bytt enligt tillverkarens rekommendationer...
Vilket leder mig tillbaka till min grundtes..
Varför chansa när det handlar om några hundralappar...typ vart tredje år...
..och dessutom..om nu tillverkaren rekommenderar något särskilt fabrikat/typ och det inte medför allt för stora kostnader eller besvär...varför inte helt enkelt bara följa det rådet oxå..
Om inte annat så får man ju kanske ett enklare case när man skall driva en ev reklamation...
Jag tycker det låter häpnadsväckande att din värmeväxlare korroderat trots att du haft "rätt" glykol i den. Vi kan anta att den tidigare varit fylld med "rätt" glykol också, eller har du indikationer på motsatsen? Bortkastade pengar med glykolbyten alltså ;=)
Det låter snarare som att det har varit ett case av galvanisk korrision eller så?
Har du bilder på skadan? Eller kanske meket sakkunnigt "konstaterade" detta och sedan kastade bort den?
mvh
Det låter snarare som att det har varit ett case av galvanisk korrision eller så?
Har du bilder på skadan? Eller kanske meket sakkunnigt "konstaterade" detta och sedan kastade bort den?
mvh
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Vi kan lätt tillbringa många trevliga stunder med att spekulera kring detta, men utan fakta så kommer vi ingen vart..
Så...
..varför chansa för att spara några hundralappar vart tredje år och inte följa tillverkarens rekommendation..
Skall vi ta en ny frisk anfallsvinkel istället..
Ni som har inombordare med drev på Era ögonstenar..följer Ni tillverkarens rekommendationer och byter bälgen då och då..?
Hur ofta eller varför inte?

Så...
..varför chansa för att spara några hundralappar vart tredje år och inte följa tillverkarens rekommendation..
Skall vi ta en ny frisk anfallsvinkel istället..
Ni som har inombordare med drev på Era ögonstenar..följer Ni tillverkarens rekommendationer och byter bälgen då och då..?
Hur ofta eller varför inte?