Urinstenen är inte bra för kulorna, och framförallt inte omgivande mjukdelar. Och inte ens i dessa skönhetsoperationernas tider är det enkelt att byta bara till yngre kulor, det är enklast att byta hela kitet, om man så säger.Anders S skrev:Det låter som en obehaglig och kanske smärtsam åkomma. Den vill vi inte ha.Seawolf skrev:När det gäller ventiler i toalettsystem så bör man räkna med att det inte är ventilernas husmaterial som avgör livslängden utan urinstensbeläggningar på kulorna som i sin tur nöter sönder tätningarna. Och då får man byta dem i alla fall. Avzinkningsfri mässing räcker för detta ändamål....
På tal om mässing och toaventiler; har du kontemplerat ammoniaks nedbrytande verkan?
Rostfria genomföringar..
Re: Rostfria genomföringar..
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Du ska inte byta genomföringar enbart för bytandes skullKalle Kula skrev:Jag skall ju byta motor i skutan under vintern och idag åkte den gamla spisen ut med hjälp av gaffeltruck.
Nu skall motorrummet renoveras. Inser att jag nu även kan komma åt genomföringen till kylvattenintaget som normalt sitter svåråtkomligt placerat..
Kanske läge att passa på att byta den!
Tanken var att sätta dit en rostfri istället befintlig mässing..
Men, källor omkring mig påstår att man inte bör byta bara en genomföring till rostfritt,utan helst då byta samtliga..
Risk för korrosion, galvaniska strömmar anges som orsak..
Någon som vet...som i VET..?
-:)
Kan man byta bara en utan att riskera något?
Med vänlig hälsning,
/Ola
Kolla ordentligt kvaliten på de du har och är de av brons så byt inte.
Mina är av brons och 40 års dagen närmar sig, men det finns absolut inget negativt att säga om dem, lär hålla lika länge till.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Kompositgenomföringar är väl beprövade, många seglar sedan länge runt med dem nere på kontinenten. I min båt blir det uteslutande komposit när det är dags för byte.
Att komposit har fungerat i frostfritt område är en sak. Om de är tillförlitliga efter frysning en annan.Stream skrev:Kompositgenomföringar är väl beprövade, många seglar sedan länge runt med dem nere på kontinenten. I min båt blir det uteslutande komposit när det är dags för byte.
Men vad gäller byte av genomföringar _tror jag_ att regelbundna byten är vägen att gå. Var 10-20år ?
Samtidigt byts då kranar och slangar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.