Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Håkan

Mastens på eller av

Inlägg av Håkan » tor 10 nov 2005, 17:02

Hej Anders S,
Berätta gärna mer om det skadade fallet, och på vilket sätt det skadats efter semestern, men alltså inte skadats under hela säsongen fram till semesterslutet. Hade det klarat sig om masten varit horisontell?

Samvetsfråga till de som tar ner sina master: Tar ni ut alla fall, inspekterar noga, tvättar etc? Har själv aldrig sett detta annat än då fallet redan är bestämt att bytas.

En annan fråga till de som tar ner sina master: Hur ofta har ett allvarligt fel upptäckts? Dvs ett fel som inte kunnat upptäckas från mastkranen.
När man inspekterar så som de allra flesta båtägare gör, så kan man se bara de mest uppenbara bristerna, men smygande materialutmattningar, små sprickor på insidan av material, försvagade lager etc etc upptäcker både ni och jag först när något händer, om det händer.

Det där med att jag och andra med mig låter masten stå för att vi är bekväma, (ett snällare ord för lata) och inte vill göra onödigt arbete - läs igen dina ord Anders S och vänd på frågan:
Vad kallar man en som gör ett onödigt arbete? Flitig...eller dum?

Slutligen, i år är masten nere, inte för att jag tänkt om utan helt enligt mina tankar redan för två år sedan, just för att jag tror vart tredje år räcker för att kunna göra just den mer ingående inspektionen. Dessutom tänker jag kolla block etc i samband med att byta fallen mot Dyneema, de med stållina och isplitsad tamp som sitter där nu är möjligen lika gamla som båten, 30 år...

Hälsningar till alla med eller utan mast!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 nov 2005, 17:54

Blocket hade en vass kant och när fallet spändes upp arbetade det i vinden. Hade jag flyttat runt fallet minsta lilla hade det inte hänt, utan problemet var just att fallet satt i samma läge hela augusti och september. Jag kan nog tänka mig att just detta händer ännu lättare om man låter masten stå över vintern. I mastskjulet händer det inte, i alla fall inte på det sättet.

Det är klart att fallen skall ur masten hursomhelst, för rengöring och kontroll. Hur i all världen skulle det annrs gå till. Har du Dyneema eller wire med halända spelar det ingen roll - det är åtskilliga meter fall du aldrig får se om du inte drar ur fallet. Det är lätt gjort - man drar givetvis i en lina som man använder för att dra tillbaka det med. Har man wirefall finns där en splits (ibland två ögonsplitsar) som måste kollas emellanåt.

Ligger masten ner kan det gå att kolla hela linan, för då kan man gå upp till masttoppen. Då räcker det ibland att man har ett fall som är bara lite längre än kortast möjliga. Normalt slits fallet vid blockskivorna, och med ett överlångt fall kan man dessutom korta det ett par gånger om man får skav vid fallhornet (tips om du köper nya Dyneemafall).

Vad gäller lat vs smart kontrar jag med en maxim jag både lärt och lärt ut: \"hellre svett än blod\" :-) .
Anders S

herr P

Inlägg av herr P » tor 10 nov 2005, 19:13

Vad går sönder på en rigg.

1. Fabrikationsfel av någon del, det kan du inte göra mycket åt.
2. Slitage, det kan du hålla efter genom tillsyn, slitage minskas vid mast av.
3. Utmattning, uppstår av rörelser och vibrationer, minskas vid mast av.
4. Nedbrytning, uppkommer av UV,syre,ozon och diverse korrosiva medier. minskas vid mast av.

Vad välter en båt av på land?
1. Masten på.
2. Felaktigt surrad täckning.
3. dålig stöttning.
4. För kraftig vind

Inomhushallar med 30m takhöjd, det hade vart nåt.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 10 nov 2005, 20:33

herr P skrev:
Vad välter en båt av på land?
1. Masten på.
2. Felaktigt surrad täckning.
3. dålig stöttning.
4. För kraftig vind
Punkt 2, 3 och 4 kan jag direkt hålla med om. Säkert de flesta andra här också.
På punkt 1 så får du gärna förklara dig.
Jag håller med om att båten säkert kan välta med masten på - likväl som den kan välta utan masten på. Men om så många båtar med masten på fortfarande stod uppe efter orkanen Gudrun, då var nog inte huruvida masten var på eller ej det som avjorde att båten välte. Snarare något av punkterna 2, 3 och 4.

/Tomas

Ulrik

Inlägg av Ulrik » tor 10 nov 2005, 21:04

Det är naturligtvis inte så att masten i sig välter båten.

Men om man beräknar det extra vindtrycket från masten så upptäcker man att även om masten är liten i förhållande till skrovet så blir påverkan stor pga hävarmen. Båten ger ju inte efter som den gör i vattnet, utan stabiliteten kommer sig av stödytans bredd, dvs (förenklat) vaggans bredd. Båtens tyngdpunkt höjs visserligen en del (inte mycket), men det är vindens tryckkraft på masten som är den stora faktorn.

Vid senaste stor-stormen (Gudrun var ovanligt nyckfull, dvs med intermittenta vindceller) var vinden kanske inte lika hård överallt överallt, men i vår hamn såg vi båtar som stod i sina vaggor blåsa metervis i sidled (utan att vaggorna välte). Vi har också en stark rekommendation (läs förbud) mot att ha masten på över vintern. Därför kan inte jag heller ge Håkan några jämförande data :-).

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 10 nov 2005, 21:04

Egentligen bara 2 och 3.

De 2 båtar som välte på min marina välte pga att man surrat presseningen felaktigt i stöttorna.

Fick inbetalningskort från Svenska Sjö för förnyelse av försäkringen igår. En medskickad folder visade två båtar på land, en med mast och en utan. En av båtarna hade vält. Det var båten utan mast. Att den välte berodde nog inte på att den stod på land utan mast utan snarare att den inte var pallad på ett riktigt sätt.

Hälsningar från en lat, dåraktig båtägare som gärna låter båten stå på land med masten på om jag får möjlighet.

Varför då? Därför att jag under de åren jag stått med masten på inte kunnat upptäcka några skador av det slaget som många hävdar kommer att ske om man står på land med masten på.

Däremot har både min mast och båt fått skador vid avmastning speciellt vid ett tillfälle. En delägare trodde att han skulle kunna ta ned masten själv och tappade den. Både båten, masten och sjöboden som den föll mot fick skador. Men lite spill får man räkna med.

ha´t sô pen´t

Tommy Andersson
Kungshamn

herr P

Inlägg av herr P » tor 10 nov 2005, 21:22

OK
Då tar vi punkt ett, vilket vill ni ha matematiskt eller rent vetenskapligt.

Ok, då skiter vi i det, för ni vill inte förstå.

Reva aldrig, det hjälper ändå inte. :lol: :o :wink:

Ulrik

Inlägg av Ulrik » tor 10 nov 2005, 22:55

Fundera på denna fiktiva annons:

Scallbin 33 säljes. Däcket är så tätt att täckning inte behövs. Stöttor ingår ej, ligger i sjön för det mesta. Masten sällan nerplockad, därför osliten.

Får den många svar ?

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Mastens på eller av

Inlägg av Peter_K » fre 11 nov 2005, 12:10

Håkan skrev:Samvetsfråga till de som tar ner sina master: Tar ni ut alla fall, inspekterar noga, tvättar etc?
Japp!
Håkan skrev:En annan fråga till de som tar ner sina master: Hur ofta har ett allvarligt fel upptäckts? Dvs ett fel som inte kunnat upptäckas från mastkranen.
Jag upptäckte en fin spricka i masten vid ena spridaren för ett par år sedan som visade sig bero på att en förtärkning var bortplockad. Det hade helt klart kunna lett till att masten knäcktes. Jag hade inte kunnat se det från marken, tveksamt med en båstmansstol.
Håkan skrev:När man inspekterar så som de allra flesta båtägare gör, så kan man se bara de mest uppenbara bristerna, men smygande materialutmattningar, små sprickor på insidan av material, försvagade lager etc etc upptäcker både ni och jag först när något händer, om det händer.
Nja, eftersom jag demonterar fallen kollar jag även och smörjer lager i block, kollar efter tecken på utmattningar i material etc.
Håkan skrev:Det där med att jag och andra med mig låter masten stå för att vi är bekväma, (ett snällare ord för lata) och inte vill göra onödigt arbete - läs igen dina ord Anders S och vänd på frågan:
Vad kallar man en som gör ett onödigt arbete? Flitig...eller dum?
En person som gör onödigt arbete skulle nog kunna kallas dum, om han vet att det är onödigt arbete han utför. Frågan är väl OM det är onödigt arbete att ta ned masten..? Hmmm....

Tilläggas bör att min mast är i trä och följdaktligen bör fernissas årligen, men jag hade å andra sidan plockat ner den vintertid för rengöring, underhåll och inspektion om även den varit i aluminium.
Alla borde ha skägg

Håkan

Master av under vintern osv

Inlägg av Håkan » fre 11 nov 2005, 19:29

Hej Peter K, och andra.
Tack för svar om urtagning av fall etc av Peter K - några fler som tar ur fallen varje höst?

Hur kollar Peter K materialutmattning på maströr, rostfria rigglinor osv? Hur ser tecken på sådana ut?

Och så fortsätter jag att tjata om detta med slitage genom belastningar, vibrationer osv.
Våra båtar är riggade och med segel på plats, ligger i sjön med vågor osv halva året.
De seglas i vind och vågor, stampningar och vibrationer.
De ligger i hamnar eller naturhamnar med vinden ylande, ibland är vi oroliga att ankaret skall släppa i de häftiga rörelserna.
Tvärtemot vad många tror betyder sjöliggandet (även i hemmahamnen) ökade påfrestningar just för att båten inte sitter stumt i en vagga på land.

Ingen har hittills bemött det faktum att UV-strålning och alla aspekter av åldrande genom ljus och temperatur är mångdubbelt större under sommarhalvåret - men ingen är ju bekymrad över hur detta halvår påverkar båtens livslängd.

Jag påstår fortfarande att det mesta av det alla anför som farligt för båten och masten på land under vintern är baserat på känslor, och hur vi själva upplever miljön.

Förresten. ökningen av den kraft som en Ballad med masten uppe lägger an mot stödplattorna är cirka 30%. Räkna på vindens inverkan, det finns formler för detta.
Är det någon segelbåtsägare som acceperar en stöttning med så små marginaler att detta innebär en verklig risk?

Hälsningar!

Ulrik

Inlägg av Ulrik » fre 11 nov 2005, 21:14

Låt oss säga att man har en säkerhetsmarginal om 100 % på stöttan, dvs 2 gångers säkerhet. Om man då ökar normalbelastningen med 30 % det en säkerhetsmarginal om ca 1,5, dvs en halvering av marginalerna. Eftersom båtar faktiskt välter (enligt rykte även utan mast) så må ju mer än en ha för små säkerhetsmarginaler.

Man kollar rostfritt och aluminum genom att leta efter sprickor. Ögat räcker inte riktigt till, så därför: Köp sprickindikerare, t ex CRC Crick 110/120. Alternativt, raida köksskåpet efter florsocker och köp en liter fotogen. Sedan fuktar man beslagen, torkar rent och pudrar med florsockret - finns där en spricka ser man det som regel genom att florsockret dras in i spriockan av fotogenet (låg ytspänning). B-alternativet är inte riktigt lika pålitligt, förstås. Speciellt skall man undersöka svetsade beslag på alu-master, alla RF-beslag, ändstycken etc.

(och förlåt, Peter K, om jag i onödan svarar i ditt ställe)

Det ovanstående kan kanske ha ett värde för intresserade, men rent polemiskt känner jag att diskussionen är vid vägs ände. Håkan gör som han vill med sin båt, och riskerna verkar både väl belysta och beskrivna.
Det är heller ingen som utlovar omedelbar undergång för den som inte tar ner masten, utan snarare fäster uppmärksamheten på att man byter en sorts problem mot andra som man inte bör blunda för.

Håkan

Mast på eller av

Inlägg av Håkan » fre 11 nov 2005, 21:30

Tack Ulrik för ditt svar, nu är jag verkligen intresserad av hur många av landets tusentals båtägare som bekräftar att just så gör de varje år med fotogen och florsocker osv, och just därför är den där Håkan ute och cyklar...

Beträffande säkerhetsmarginaler för stöttor - hur många av landets tusentals båtägare kan säga om de stöttor de använder i år, och de de använt i många år tidigare, har en säkerhetsmarginal på 2?
Eller 1,5? eller 10? Eller 100?

Så småningom kanske fler och fler börjar fundera över varför det bara är här i Norden vi tar ner masten samtidigt med att vi ställer båten på land...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 12 nov 2005, 09:23

Håkan, bara för att du tar lätt på problem som sällan uppstår betyder det inte att de inte finns eller att alla skall göra som du.

Masthaverier är, tack och lov, sällsynta vare sig man tar ner masten eller låter den stå uppe - uppenbarligen har de flesta familjebåtar goda säkerhetsmarginaler när det gäller riggen. Nu vet jag inte hur du seglar eller vad du utsätter din båt för, men något säger mig att det kanske inte är sådär långt eller under litet tuffare omständigheter. Vi som regelmässigt seglar några dygn i sträck och väl utanför Trossens aktionsradie kan eventuellt se det här annorlunda.

När det gäller mast upp eller ner och att man gör annorlunda utomlands kan man gärna betänka att sjön fostrar ändamålsenliga traditioner hursomhelst. Tar man inte ner masten regelbundet så måste man inspektera den på annat sätt, och det gör man, lita på det. Du verkar ju själv ta ner masten, bara att du inte gör det varje år?

Du får givetvis ha vilken åsikt du vill om förebyggande underhåll och inspektioner. Men du skall inte utgå från att de med andra åsikter är idioter.
Anders S

Håkan

Det här med mast och debatter...

Inlägg av Håkan » lör 12 nov 2005, 11:38

Anders, varför glida över till vantolkningar av vad jag skriver?

Varför tror du att jag tar lätt på möjliga problem? Jag analyserar och funderar och kommer till andra slutsatser än du och många andra, det är inte samma sak som att ta lätt på frågorna.

Varför antyder du att jag försöker få andra att göra som jag gör bara för att jag gör det? Jag beskriver hur jag tänker och uppmanar andra att fundera över mina tankar, men sedan skall de tänka själva och bestämma sig själva. Antalet båtar med mast under vintern ökar sakta men säkert i min hemmahamn Hinsholmskilen i Göteborg, var och en får tro vad de vill om orsakerna.

Kan du citera den eller de meningar från mig som motiverar din anklagelse att jag tycker någon är en idiot, sånt skriver jag inte medvetet.

Hälsningar!

SvenOlle

Inlägg av SvenOlle » lör 12 nov 2005, 15:44

Suck, Suck.......

En del individer tycks alltid vilja ha sista ordet i alla sammanhang....

Skriv svar