Code 0 på rulle eller Gennaker i strumpa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nicce
Trogen medlem

Code 0 på rulle eller Gennaker i strumpa

Inlägg av Nicce » ons 14 nov 2012, 23:58

Hej,

Jag har kollat på lite nya undanvindssegel att ha till nästa sommar Vissa säger att man skall ha en Gennaker men ett loft tycket att det är bäst och enklast med en code 0 på rulle och rekomenderade det.

jag crusing seglar ju bara och jag har en rull genua 125 % 30m2 som dock är ganska tungt och därmed inte jätterolig i lättvind.

Men vad är bäst. Vilken tror ni man kommer använda mest ? en 55 m2 Code 0 på rulle eller en 77 m2 allaround gennaker med strumpa.

Min första tanke var ju en gennaker för lätta vindar på undanvind. Blåser det mycket kommer jag köra på genuan om jag känner mig rätt.

Code 0 på rulle låter ju lättanvänt och smidigt, men den har "bara" 55 m2yta jämfört med 77 m2 för gennakern. 22 m2 mer på undanvind borde ju bli lite extra fart ?

Och hur långt ned i vinklarna kan man segla med en Code 0 egentligen ?

Ni som provat båda vilken använder ni helst ?

Niclas

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Re: Code 0 på rulle eller Gennaker i strumpa

Inlägg av J@nne » tor 15 nov 2012, 05:12

Jag seglar en Dominant 78 med självslående fock. Till denna har jag ett utskjutbart hembyggt peke som sticker en meter ut. Till detta har jag en code 1 med den nya Selden cx 15, den är på 33 m2 att jämföras med en 18 m2 genua. Coden drar grymt bra och att segla 60 grader mot vinden är inga problem alls. Har även en 5 år gammal slörgennaker med strumpa på 38 m2, men iår har den inte varit ur säcken ens. Att jämföra dessa segel tycker jag inte går riktigt. Man kan ju hålla mycket högre fart mot VMG med coden på kryss/halvvind, men den tappar nog en hel del på slör vid jämförelse med den större gennakern. Skulle jag segla en hel dag i undanvind hade den större gennakern med strumpan åkt upp. Jag anser att bägge typerna kompletterar varann.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tor 15 nov 2012, 08:21

Code 0 är inget utpräglat segel för undanvind.

Varför inte en riktig spinnaker som kompletterar när rullgenakern inte funkar på länsen.

Då har Du en kombination som funkar för all undanvindsegling. 90-180 grader

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 15 nov 2012, 14:55

Här en översiktlig bild för olika segeltyper. Denna från North, men andra loft har liknande och liknande beteckningar.
Bild

Där A står för asymmetrisk, S för symmetrisk (dvs spinnaker), G för gennaker och C för ett Code-segel. TWS betyder vindstyrka i knop och AWA vindvinkel.

A2, S2 eller G2 är väl mest allround i diagrammet ovan. Använder du strumpa till assyn/spinnaren blir det enklare att ta upp/ner. En code ger såklart skjuts i lådan men skulle vara ett andrahandsval för mig - först ett undanvindssegel.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 nov 2012, 15:38

Utan anspråk på "rätt val", jag har en A2 (typ) i polyester som jag köpt begagnad från en IMX40 (de ni!). Denna är såklart overkill till min heffaklump, men poängen är att när det blåser såpass att den blir svårhanterlig (ffa att få ner, då vi seglar på två) så går båten ändå bra med rullgenua. Nu har vi skaffat en strumpa, men den är bara provad, inte testad i svåra förhållanden. På min båt seglar vi numera i lägre vindstyrkor än tidigare - med detta segel och en vridbar propeller har flyttat skamgränsen neråt med ett par m/s.

En "mjuk rulle" är troligen ännu bekvämare, men det finns i så fall modeller som kan rulla in även bukiga assymetriska undanvindssegel som man kan titta på.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 16 nov 2012, 00:57

stangen skrev:Här en översiktlig bild för olika segeltyper. Denna från North, men andra loft har liknande och liknande beteckningar.

Där A står för asymmetrisk, S för symmetrisk (dvs spinnaker), G för gennaker och C för ett Code-segel. TWS betyder vindstyrka i knop och AWA vindvinkel.

A2, S2 eller G2 är väl mest allround i diagrammet ovan. Använder du strumpa till assyn/spinnaren blir det enklare att ta upp/ner. En code ger såklart skjuts i lådan men skulle vara ett andrahandsval för mig - först ett undanvindssegel.
där framgår tyligt att Code0 är mest en ersättare för en genua i lättvind. Som "undanvindssegel" (är väl mer tänkt för användning högre 90 grader) så kan man i de flesta regler har lite fler kvm.

en allround gennaker borde ge större användningsområde för pengarna än Code 0.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » fre 16 nov 2012, 14:22

Om jag skulle skaffat en Code-0 skulle jag kompletterat med nån form av undanvindssegel också.

Kör själv med en allround-gennaker på 47kvm till min Maxi 77, och den går behjälpligt även <90 grader om man tajtar åt uthalet och fallet ordentligt. Men något kryssegel är det ju inte. Inte går man heller gärna plattläns (men det gör man helst inte med en spinn heller), kan tänka mig att med en code-0 får du skära ännu mer på undanvinden och med en liten buk så frågan är hur mkt drag det ger..?

Seglade med det solo i somras, blev lite nervöst när jag märkte att det började friska på och man mötte en Delphia 28 som kom med revad stor :roll: Men gick att få ner själv rätt bra ändå. Strumpa har jag inte orkat bemöda mig med, racingbag funkar fint.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » lör 17 nov 2012, 00:20

bran skrev:Om jag skulle skaffat en Code-0 skulle jag kompletterat med nån form av undanvindssegel också.

Kör själv med en allround-gennaker på 47kvm till min Maxi 77, och den går behjälpligt även <90 grader om man tajtar åt uthalet och fallet ordentligt.
Kanske du slant på tangenterna för nåt uthal har jag då aldrig sett på en gennaker/ asymmetrisk spinnaker. Skotet antagligen eller så menar du uthalet på storen :o

Code 0 tror jag inte mycket på om man inte har en hysteriskt snabb båt, typ Vendée Globe för att nu dra ett aktuellt exempel. När den typen av båtar har lättare vind seglar de ju i princip alltid bidevind pga båtfarten som väsentligt drar fram apparent vind som man trimmar efter.

Har man inte den typen av racinglåda kan i a f jag inte se poängen, givet att man har en begränsad budget(och utrymme ombord) för segel.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 17 nov 2012, 02:14

En halshornslina är nog det som åsyftas? En trimmöjlighet för att ändra förlikets buk utan att behöva använda fallet vilket är tyngre. Dock på ett codesegel så eftersträvar man en så rakt förlik det går för att seglets buk ska ligga där segelsömmaren har tänkt sig.

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » lör 17 nov 2012, 15:57

KaptenKlant skrev:
bran skrev:Om jag skulle skaffat en Code-0 skulle jag kompletterat med nån form av undanvindssegel också.

Kör själv med en allround-gennaker på 47kvm till min Maxi 77, och den går behjälpligt även <90 grader om man tajtar åt uthalet och fallet ordentligt.
Kanske du slant på tangenterna för nåt uthal har jag då aldrig sett på en gennaker/ asymmetrisk spinnaker. Skotet antagligen eller så menar du uthalet på storen :o

Code 0 tror jag inte mycket på om man inte har en hysteriskt snabb båt, typ Vendée Globe för att nu dra ett aktuellt exempel. När den typen av båtar har lättare vind seglar de ju i princip alltid bidevind pga båtfarten som väsentligt drar fram apparent vind som man trimmar efter.

Har man inte den typen av racinglåda kan i a f jag inte se poängen, givet att man har en begränsad budget(och utrymme ombord) för segel.
Tackline då. Eller halshornslinan.

Skriv svar