Material skrovbeklädnad?
-
Stefan Johansson
- Erfaren medlem
Material skrovbeklädnad?
Funderar på att klä in skrovsidorna i förpik och akterkoj och snubblade över denna bild från el Luffe 40.04.
Någon som vet vad det är för material?
Någon som vet vad det är för material?
Re: Material skrovbeklädnad?
Rätta mig om jag har fel, men brukar det inte sitta måttanpassade paneler i plast på moderna båtar? Alternativt en tunn matta då de ofta är byggda i sandwichlaminat.
Alla borde ha skägg
Dom flesta anvädner mahogny som målas, har gjort liknande fast med 8x43mm kvistfri furupanel som målats innan slutmontering.
Tyckte om iden i Praktiskt Båtägande (i sista eller näst sista nummret) med klädda smala panelen (tunn plyfa) i samma material som man brukar klä skivorna i taket (vit skinnimitation?)
/ Tomas
/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999
Maxi 999
-
feeling286
- Diamantmedlem
Har för mig att jag sett färdiga "ribbor" i plast som är tänkta för skrovbeklädnad.. Bara o montera något på skrovsidan för att skruva i. Kommer dock inte ihåg vara jag såg detta
Skönt kanske o slippa måla eller klä plyfa med annat material.
Johan
Skönt kanske o slippa måla eller klä plyfa med annat material.
Johan
Jag kör med galonliknande limmat på tunn skiva.
Om man ska fästa "reglar" på insidan Glasfiberskrovet , vad ska man limma med då?? vanlig sika?
Har ingen lust att stå och söla med polyester o matta, och det lär ju inte vara någon påfrestning heller.
Hur har ni gjort?
/Thomas
Om man ska fästa "reglar" på insidan Glasfiberskrovet , vad ska man limma med då?? vanlig sika?
Har ingen lust att stå och söla med polyester o matta, och det lär ju inte vara någon påfrestning heller.
Hur har ni gjort?
/Thomas
-
feeling286
- Diamantmedlem
Sika har säker en produkt. Jag har kört med pl 400. Tar en stund innan det sitter men sen lossnar det aldrig.
Johan
Johan
kan pp-board vara något eller foam board?
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Limmar man med PL400 (typ) kan man såga tvärslitsar i en 15x15 fururibba och limma denna. Tvärslitsarna gör listen följsam mot skrovets rundning och minskar spänningar vid limningen. Använder man en utskuren tvärremsa från isolering/liggunderlag som mätdistans mellan ribborna bäddar man för så litet jobb som möjligt där också. Är isoleringen 12-13 mm tjock blir det precis lagom med med 15 mm. Annars är luftspalten ensam mellan garnering och skrov alltid av godo.thomask skrev:Jag kör med galonliknande limmat på tunn skiva.
Hur har ni gjort?
/Thomas
Anders S