Sätta in en motorrumsfläkt?
Sätta in en motorrumsfläkt?
På min Ballad består "motorrummet" av två stycken huvar runt motorn ( Ganska lite luft runt om).
Jag funderar på att sätta in en fläkt som suger ut luft, för att få ner temperaturen och vädra ut dålig lukt. Kan detta vara en god idè?
Det jag funderar över är om ljudnivån blir markant högre och om man även behöver sätta in en ventil för att få in luft?
Jag funderar på att sätta in en fläkt som suger ut luft, för att få ner temperaturen och vädra ut dålig lukt. Kan detta vara en god idè?
Det jag funderar över är om ljudnivån blir markant högre och om man även behöver sätta in en ventil för att få in luft?
Re: Sätta in en motorrumsfläkt?
En fungerande ventilation kräver naturligtvis både till och frånluft...
Vart tänkte du att utluften skulle gå?
Vart tänkte du att utluften skulle gå?
Motorn får väl redan luft til förbränningen.........
Troligen från båtens livsutrumme - det er bra!
Men utblås får föras til någon ventil / galler ute.
Men utblås får föras til någon ventil / galler ute.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Det sitter en slangstos i sittbrunnen som är tom, där hade jag tänkt leda ut luften. Frågan är om man även ska leda in kall luft utifrån? Och om man borrar två hål på ca:90 mm i bakre huven, blir då motorljudet högre?
Det borde vara en ganska rejäl tilluftskanal redan nu, annars skulle motorn få astma och svårt att andas. Det är rejäla mängder luft som motorn suger i sig vid drift och redan här torde det fungera som motorrumsventilation. När man sedan stannar motorn behåller man värmen i båten en stund innan den svalnar.
Det bästa vore väl att motorn får frisk luft, och att man sedan ventilerar motorrummet 
När jag bytte motor i min motorbåt sa leverantören att temperaturen i motorrummet inte borde vara mer än 20 grader över "yttertempen".
På min brors fiskebåt uppnådde vi inte det, 2 kraftiga fläktar fick blåsa ner luft i maskinrummet.
På min brors fiskebåt uppnådde vi inte det, 2 kraftiga fläktar fick blåsa ner luft i maskinrummet.
Man skall vara försiktig med att fläktmata maskinrummet. Evakueringsfläktar är OK, men inte matarfläktar. Dels på grund av brandfaran, men framför allt därför att ett övertryck i maskinrummet trycker ut avgaser och bränsleångor i boendeutrymmena. Gärna en evakueringsfläkt, men in- och utlopp av tillräcklig storlek räcker långt.
En tvålitersdiesel på 2000 varv/minut tar in ca 2 kubikmeter per minut - det är ungefär vad en sk "motorrumsfläkt" hanterar. Men den kommer inte att hålla för kontinuerligt bruk.
En tvålitersdiesel på 2000 varv/minut tar in ca 2 kubikmeter per minut - det är ungefär vad en sk "motorrumsfläkt" hanterar. Men den kommer inte att hålla för kontinuerligt bruk.
Anders S
Boendeutrymmet ligger bakom vattentätt skott.Anders S skrev:Man skall vara försiktig med att fläktmata maskinrummet. Evakueringsfläktar är OK, men inte matarfläktar. Dels på grund av brandfaran, men framför allt därför att ett övertryck i maskinrummet trycker ut avgaser och bränsleångor i boendeutrymmena. Gärna en evakueringsfläkt, men in- och utlopp av tillräcklig storlek räcker långt.
Vi följde maskinleverantörens rekomendation.
Motorn är på 350 hkr 7 L 3000 rpm.
Har man anordnat tilluft så måste ju givetvis frånluftsdonen var dimensionerade så att övertrycket blir minimalt.
Nu gällde ju ursprungsfrågan en Ballad och det brukar sitta en 20 hk diesel i dom. Det ska vara ett hål på ca 15 cm i diameter för att släppa in den luft som behövs när man kör. Den luften går ut via avgaserna och då får man en rejäl ventilation. Har man dålig lukt från motorn kan det bero på gammal olja, läckage av diesel eller lite motorolja. Det kan också vara motorisoleringen som luktar och byter man den till ny med aluminiumfolie på isoleringen, ihop med en motortvätt, får man en god miljö som inte luktar.
Tror du att det är så på särskilt många fritidsbåtar?Lasse L skrev:Boendeutrymmet ligger bakom vattentätt skott.Anders S skrev:Man skall vara försiktig med att fläktmata maskinrummet. Evakueringsfläktar är OK, men inte matarfläktar. Dels på grund av brandfaran, men framför allt därför att ett övertryck i maskinrummet trycker ut avgaser och bränsleångor i boendeutrymmena. Gärna en evakueringsfläkt, men in- och utlopp av tillräcklig storlek räcker långt.
Har man anordnat tilluft så måste ju givetvis frånluftsdonen var dimensionerade så att övertrycket blir minimalt.
Anders S
Ville bara beskriva hur vi gjorde för att få "rätt" temperaturAnders S skrev:Tror du att det är så på särskilt många fritidsbåtar?Lasse L skrev:Boendeutrymmet ligger bakom vattentätt skott.Anders S skrev:Man skall vara försiktig med att fläktmata maskinrummet. Evakueringsfläktar är OK, men inte matarfläktar. Dels på grund av brandfaran, men framför allt därför att ett övertryck i maskinrummet trycker ut avgaser och bränsleångor i boendeutrymmena. Gärna en evakueringsfläkt, men in- och utlopp av tillräcklig storlek räcker långt.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
OK. Så här har jag gjort i vår NF:
Precis som du noterat så håller motorn undertryck i motorrummet vid gång. Efter gång dock kan det läcka in litet luft och oberoende hur rent du har så luktar det alltid litet diesel (Vi kan i pricip äta från bilsen, så rent är det).
På NF finns en lucka längst akterut (för att man skall kunna tippa drevet vid montering). Där har jag tagit hål och monterat en vanlig datorfläkt. Då du slår av motorn, startar en timer som kör denna fläkt en halvtimme eller så.
Precis som du noterat så håller motorn undertryck i motorrummet vid gång. Efter gång dock kan det läcka in litet luft och oberoende hur rent du har så luktar det alltid litet diesel (Vi kan i pricip äta från bilsen, så rent är det).
På NF finns en lucka längst akterut (för att man skall kunna tippa drevet vid montering). Där har jag tagit hål och monterat en vanlig datorfläkt. Då du slår av motorn, startar en timer som kör denna fläkt en halvtimme eller så.
/Anders G
Hej
Jag installerade en Roca motorrumsfläkt 2,8 m3/min, 36 W. Motorn är en VP 2003 på 28hkr.
Till-luft är draget med slang från sittbrunnen till en punkt strax framför motorns luftintag. Fläkten suger i sin tur ut luften från en punkt som är placerad på motsatt sida till-luften så det blir ett drag genom motorrummet.
Installationen gjordes 2000 och vi har kört fläkten kontinuerligt under många timmar vid motorgång och det har fungerat mycket bra.
Jag hade önskat att jag monterat en av/på brytare uppe i sittbrunnen redan från början, det har tyvärr inte blivit av sedan.
Man noterar att det är stora mängder värme som förs ut från motorutrymmet på detta sätt. Jag har dock inte mätt temperaturer med och utan fläkt, vilket ju hade varit intressant.
Mycket Nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind
Jag installerade en Roca motorrumsfläkt 2,8 m3/min, 36 W. Motorn är en VP 2003 på 28hkr.
Till-luft är draget med slang från sittbrunnen till en punkt strax framför motorns luftintag. Fläkten suger i sin tur ut luften från en punkt som är placerad på motsatt sida till-luften så det blir ett drag genom motorrummet.
Installationen gjordes 2000 och vi har kört fläkten kontinuerligt under många timmar vid motorgång och det har fungerat mycket bra.
Jag hade önskat att jag monterat en av/på brytare uppe i sittbrunnen redan från början, det har tyvärr inte blivit av sedan.
Man noterar att det är stora mängder värme som förs ut från motorutrymmet på detta sätt. Jag har dock inte mätt temperaturer med och utan fläkt, vilket ju hade varit intressant.
Mycket Nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind