Rusta upp Seacat eller köpa nytt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Rusta upp Seacat eller köpa nytt?

Inlägg av Seawolf » mån 17 sep 2012, 21:03

VIll man få båten att segla väl så gäller det att ha en slät botten i första hand. Har man skapligt bra segel och kan skota och styra skapligt väl, så räcker det att ha en slät botten för att resultatet skall bli riktigt bra.
Med en botten som har pårollad epoxi och sen pårollad bottenfärg hjälper inte superbra segel, man seglar med handbromsen åtdragen ändå....
Många av de populära entypsbåtarna har fått sitt relativt höga SRS-tal för att toppbåtarna har perfekt botten, medan uddabåtar kanske aldrig har kappseglats med detta. Toppbåtarna inom Express och H-båt är spegelblanka under och förvaras på land då de inte tävlar....
Man kan ordna en sådan botten på vilken båt som helst utan annat än en del obekvämt jobb, och man kan köpa sig till det genom att köpa en f.d. tävlad entypsbåt där ägaren verkligen jobbat med saken. Men det handlar då alltså om exemplaret, inte båttypen, och man får vara beredd att betala rejält för det.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Max
Rookie

Inlägg av Max » tis 18 sep 2012, 08:11

Hej,

Jag tänkte slå ett slag för IF, även om H-båten är fartigare och bra på många sätt.
Jag seglade IF-båt i fem år, bytte till större båt i somras, och när jag ursprungligen valde så tittade jag just på IF och H-båt.

Varför IF:
Stor klass med bra urval av båtar och tillbehör. Lätt att köpa, lätt att sälja. Finns en välunderhållen hemsida med ett forum som håller hög klass och där kan man också sälja/köpa segel och tillbehör (jag har själv sålt segel där).
Ett aktivt klassförbund och med goda möjligheter till kappsegling.
Få design- eller konstruktionsfel på båten, de som finns är kända och finns fixar för.
Härlig att segla. Kursstabil och oerhört välbalanserad – går att styra med tummen och pekfingret även om det blåser ordentligt. Och nej, den är inte lika snabb eller tar lika bra höjd som H-båten men den seglar bra.
Trygg men inte tråkig. Har aldrig känt mig osäker på båten även om det blåst och gått hög sjö (seglar på västkusten). Men visst, på undanvind slingrar och ålar den sig lite mycket.
Kan hanteras själv. Jag har seglat mycket själv utan problem. Bäst är då att köpa en sk utökad fock, 12 kvm om jag kommer ihåg rätt och som är storleksmässigt mitt i mellan kryssfock och genua, så du slipper wincha runt genuan och du får dessutom bättre sikt framåt. Vidare går det utan problem att gå upp på däck och t ex ta ned focken, båten seglar lugnt vidare, alternativt så ligger den kvar i vindögat.
IF-båten, och naturligtvis H-båten, ser ut som en båt skall se ut! Klassiskt linjer och låga fribord – och självklart skall det inte finnas mantåg, pulpit eller sprayhood! :)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 20 sep 2012, 13:50

behåll sea caten!

med bra segel så blir det en kanonbåt som är både kul och supersmidig. köp en hyfsad beg större spinnaker, minst 35 kvm, från exempelvis en H-båt. beställ segel i BRA material som INTE töjer sej.
med nästa års nya släpregler kan du dra den med dej efter bilen, lagligt, på regat släp. fixa en böjd plåt fäst i bakre kölbultarna, så har du centrumlyft för att sjösätta enkelt.
men räkna med att du aldrig kommer att få tillbax pengarna. min har nog kostat ca 70 tusen. men det syns knappast på den. men den är trevlig : )

hyrde en RJ på västkusten för ett antal år sen, å jag blev lite förtjust i båten. tänkte sen att det skulle kännas väldigt trist med lilla sea caten när man kom hem å stack ut med den igen. men icke! den va faktiskt ännu trevligare och smidigare efter en vecka i en RJ.

har haft IF en gån i tiden. köpte för 50000. seglade till gotland å hem med skiten å sen sålde jag den för 30000. sea caten är bekvämare och betydligt torrare. IFen tar över sej enorma mängder vatten när vågorna blir stora. det blir även surt bakifrån. så jag tycker det är en överreklamerad skitbåt.

seglat en del H-båt åxå och skulle häromåret få låna en h-båt ett par veckor på hösten. det räckte med 40 minuters segling för att jag inte skulle vilja sticka ut mer med den. lovgirig, osmidig, å den styr ju väldigt dåligt med sitt lilla roder. dom läcker väl rätt ofta vid nederhörnen av ruffluckan åxå. näe. h-båt är inget för mej längre. på 80-talet tyckte jag att den va rätt najs. men inte nu längre.

så behåll lillskiten! det är mycket värt med en liten smidig båt å fixar du regad trailer till den så kan du segla var 17 som helst. längst upp i bottenviken....finland...danmark...nordnorge....spanien...england....ja vart som helst dit det går vägar och finns nån som kan lyfta i den.

ps. tänker inte försvara min åsikt att jag tycker IF är skit. har haft väldigt många små båtar och seglat myckat andra båtar åxå. jag tycker att IF är skit!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 20 sep 2012, 14:50

matsa skrev:behåll sea caten!

med bra segel så blir det en kanonbåt som är både kul och supersmidig. köp en hyfsad beg större spinnaker, minst 35 kvm, från exempelvis en H-båt. beställ segel i BRA material som INTE töjer sej.
med nästa års nya släpregler kan du dra den med dej efter bilen, lagligt, på regat släp. fixa en böjd plåt fäst i bakre kölbultarna, så har du centrumlyft för att sjösätta enkelt.
men räkna med att du aldrig kommer att få tillbax pengarna. min har nog kostat ca 70 tusen. men det syns knappast på den. men den är trevlig : )

hyrde en RJ på västkusten för ett antal år sen, å jag blev lite förtjust i båten. tänkte sen att det skulle kännas väldigt trist med lilla sea caten när man kom hem å stack ut med den igen. men icke! den va faktiskt ännu trevligare och smidigare efter en vecka i en RJ.

har haft IF en gån i tiden. köpte för 50000. seglade till gotland å hem med skiten å sen sålde jag den för 30000. sea caten är bekvämare och betydligt torrare. IFen tar över sej enorma mängder vatten när vågorna blir stora. det blir även surt bakifrån. så jag tycker det är en överreklamerad skitbåt.

seglat en del H-båt åxå och skulle häromåret få låna en h-båt ett par veckor på hösten. det räckte med 40 minuters segling för att jag inte skulle vilja sticka ut mer med den. lovgirig, osmidig, å den styr ju väldigt dåligt med sitt lilla roder. dom läcker väl rätt ofta vid nederhörnen av ruffluckan åxå. näe. h-båt är inget för mej längre. på 80-talet tyckte jag att den va rätt najs. men inte nu längre.

så behåll lillskiten! det är mycket värt med en liten smidig båt å fixar du regad trailer till den så kan du segla var 17 som helst. längst upp i bottenviken....finland...danmark...nordnorge....spanien...england....ja vart som helst dit det går vägar och finns nån som kan lyfta i den.

ps. tänker inte försvara min åsikt att jag tycker IF är skit. har haft väldigt många små båtar och seglat myckat andra båtar åxå. jag tycker att IF är skit!
Det var ett skitinlägg.

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » lör 22 sep 2012, 11:17

Min första egna båt var en SeaCat, har tidigare haft H-båt och RJ-85, och seglar nu en IF. Nästan enbart tursegling, men är trots det rätt kinkig med segeltrim och annat som får båten att gå bra.

Skall försöka svara på Felix frågor utifrån mina personliga erfarenheter.

1. Byta eller fixa till SeaCat?
Skulle rekommendera att byta. Förr eller senare vill ni ha något större än er SeaCat, och ni får aldrig igen pengarna ni lagt ner på er SeaCat.
Det blir inte svårare att lägga till i naturhamnar med en IF, H-båt och liknande än en SeaCat. Visserligen sticker en SeaCat bara 1.10, men båten är kortare så det djupet kommer närmare stranden.

2. H-båt eller IF?
Min personliga uppfattning är att boendekomforten är mycket bättre i en IF. Förpikskojerna på en IF håller verkligen fullängd, i en H-båt skall man nog inte vara längre än 170-175 cm för att sova bekvämt i förpiken. Ruffkojerna är också bekvämare i en IF. H-båtens har visserligen ordentlig längd, men är smala och det är trångt under skarndäcket (priset man får betala för bra kryssvinklar).

H-båtens inredningslösningar varierar. Många har pentryt mitt i båten. Fungerar ok, men föredrar själv pentry vid nedgångsluckan. I H-båten kunde jag aldrig hitta ett bekvämt sätt att sitta i ruffen och läsa medan regnet smattrade mot rufftaket. Medan det går utan problem i en IF. Jag håller alltså inte med om att H-båten och IF:en är ganska lika när det gäller komfort. Det är alltid några dm mer i alla riktningar i en IF, och det är skillnader som jag tycker märks.

H-båten är en lättare båt, vilket märks direkt när du kliver ombord. Den är mycket mindre stabil än en IF. Tycker livligheten i H-båten är positiv, om man vill segla aktivt och är minst två ombord som vill det. Men kräver aktivt jobb med storskottravare i byig skärgårdsvind, medan IF:en bara tuffar på.

Något som förvånade mig var hur H-båten med sitt delade lateralplan drog iväg med vinden när jag seglade själv och skulle lägga till vid bryggan i sidvind. Det blev några riktiga kalabaliksituationer innan jag lärt mig att hålla farten uppe så att kölen greppade. En IF (eller RJ eller Misil II) är betydligt lättare att hantera i detta avseende.

Mitt förslag är att försöka prova eller hyra en H-båt så ni kan jämföra (för erfarenhet av IF hade ni väl?). Lönar sig dessutom att kolla runt ordentligt på flera objekt. Skillnader i begärt pris har bara ett mycket svagt samband med skick och utrustning, och nya segel, ny motor m.m. höjer priset förvånansvärt lite.

Eftersom du/ni verkar vara beredda på att fixa med båten, kanske en RJ-85 kan vara ett alternativ? Seglingsmässigt lite mitt emellan H-båt och IF. Måste ha det "nya rodret", men det har nästan alla idag. Alla är självbyggen, så inredningslösningar och kvalitet på framförallt inredning varierar mycket. Men i dagsläget mycket billiga. Vår hade den s.k. Stockholmslösningen med pentryt i mitten på båten. Fungerade bättre än på H-båten; mer plats och en öppningsbar lucka ovanför köket som vädrade ut matlagningsångorna. En annan stor fördel är att den har blyköl, så när man gått på (vilket man förstås alltid gör förr eller senare) är det bara att knacka ut igen nästa vinter.

/Nils D

felix.t
Rookie

Inlägg av felix.t » tis 25 sep 2012, 11:03

Ok. Tack för alla förslag. Vi kommer nog att satsa på något nytt, mest för att få lite mer plats. Kommer att sakna Seacaten, det är en mycket fin båt.

RJ-85:an såg mycket intressant ut, och man verkar kunna få mycket för pengarna! Ska försöka provsegla några båtar i höst/vår och sen får vi se vad det blir.

Skriv svar