Lägga om förtöjning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
oceansailor
Diamantmedlem

Re: Lägga om förtöjning

Inlägg av oceansailor » tis 04 sep 2012, 16:34

Båtägare som inte kan hålla reda på fallen skall KÖLHALAS.

Finns väl inget straff för detta? :?:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 04 sep 2012, 17:10

Och vips sätter Oceansailor fingret klockrent på den yttersta synden, det ingen båtägare kan försvara sig emot; "det låter väl inte om dina fall"... :mrgreen:

Det låter ju som om några tycker att fall som slår i vinden motiverar ett olaga intrång, men det tycker inte jag. I så fall får vi öppna upp för "din sprayhood fladdrade och störde mig", din flagga för ett j-a väsen" och kanske till och med "din roderaxel gnisslade" eller "det var ett j-a skvalpande på din klinkbordläggning". Blir någon ertappad på min båt med en sådan dålig ursäkt, så blir det mudder (i proportion till tilltaget, förstås, kölhalning sparar vi för tillgreppsbrott och att sätta sig till motvärn om man avhyses).

Varför kan inte bryggseglare finna sig i att det faktiskt inte är särskilt tyst i en hamn?

(jag talar fortfarande inte om den gode grannen, den som griper in för att förhindra skada eller ta vara på ett intresse; negotiorum gestio)
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 04 sep 2012, 19:37

Men att fixa till fallen så att de inte står och slår mot masten tycker jag är en hederssak för en god skeppare. Det är jämförbart med att förhindra att flagglinan inte slår mot flaggstången på tomten. Tycker jag till allmän hänsyn, lika väl som att man inte spelar hög musik eller för allmänt festoväsen mitt i natten.

Det är självklart att det inte är tyst i en hamn, men det hindrar väl inte att man kan arbeta bort sånt oljud som man faktiskt enkelt kan åtgärda. Hur lång tid tar det egentligen att se till att fallet ligger utanpå spridare/vant innan man sträcker upp?

/j

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tis 04 sep 2012, 21:13

Tyskar gillar inte heller fall som slår. Minns när vi hade rundat Arkona och i lite busigt väder äntligen kommit fram till Glowe. Efter förtöjning tar jag hunden på en kissrunda allt medan frugan snor ihop mat till våra då 0, 2 och 5-åringar som höll på att gå upp i limningen efter en lång dag på sjön. Precis när lugnet lagt sig och vi fått barnen till bords uppmanas vi att åtgärda fallet som fortfarande hänger slappt i seglet. Detta var vid 17.30. Ordnung!
Håller nog f ö med att man ska låta bli att flytta båtar för att optimera antalet bryggplatser. Det brukar ordna sig och gör det inte det är det bara att knyta näven i fickan eller glädjas åt de mälar22:or som fick plats på var sida om diagonalliggaren.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 sep 2012, 06:24

Den enkla lösningen på fallen är ju att skepparen ser till att hans båt är sjömansmässigt ordnad för natten, shipshape och Bristol fashion. Börjar det sprida sig en åsikt att det är fritt fram för envar som retar sig på saken får göra det själv, var slutar den då?

Bortsett från att det var fel tillfälle så var ju den tyska uppmaningen att föredra och betydligt bättre än ett personligt besök från Hafenschutzpatrulle klockan 23.30, där de klampat ombord i träbottnade sjöstövlar för att lägga fast fallen på gästbåten...
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 05 sep 2012, 12:05

Anders S skrev:Och vips sätter Oceansailor fingret klockrent på den yttersta synden, det ingen båtägare kan försvara sig emot; "det låter väl inte om dina fall"... :mrgreen:

Det låter ju som om några tycker att fall som slår i vinden motiverar ett olaga intrång, men det tycker inte jag. I så fall får vi öppna upp för "din sprayhood fladdrade och störde mig", din flagga för ett j-a väsen" och kanske till och med "din roderaxel gnisslade" eller "det var ett j-a skvalpande på din klinkbordläggning". Blir någon ertappad på min båt med en sådan dålig ursäkt, så blir det mudder (i proportion till tilltaget, förstås, kölhalning sparar vi för tillgreppsbrott och att sätta sig till motvärn om man avhyses).

Varför kan inte bryggseglare finna sig i att det faktiskt inte är särskilt tyst i en hamn?

(jag talar fortfarande inte om den gode grannen, den som griper in för att förhindra skada eller ta vara på ett intresse; negotiorum gestio)
Dret är ju klart att det är en viss skillnad på reaktionen om den jag hittar på min båt är en gammal bekant (som i fallet jag beskrev tidigare) eller en vilt främmande människa ("förklara dej, du har tre sekunder....") :twisted:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 sep 2012, 17:20

Nautihamstern skrev:
Dret är ju klart att det är en viss skillnad på reaktionen om den jag hittar på min båt är en gammal bekant (som i fallet jag beskrev tidigare) eller en vilt främmande människa ("förklara dej, du har tre sekunder....") :twisted:
Tack för den, min världsbild var på väg att rasa samman ett tag där... :D
Anders S

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » ons 05 sep 2012, 18:38

Fall som slår.... Vad tycks om barn som leker i gummijolle med snurra, eller varför inte en fräsig vattenskoter som åker fram och tillbaka?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 06 sep 2012, 06:30

jaba skrev:Fall som slår.... Vad tycks om barn som leker i gummijolle med snurra, eller varför inte en fräsig vattenskoter som åker fram och tillbaka?
I en hamn... skottpengar på dem.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tor 06 sep 2012, 08:54

Det är användningen och betydelsen av det lilla ordet hänsyn som försvunnit. Istället gäller det nu JAG. Tidstypisk är väl att speciella områden skapas där hänsyn ska gälla. Varför ska inte hänsyn gälla överallt?

O tempera, o mores.

/j

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 06 sep 2012, 14:37

När jag var i tjugoårsåldern fick jag en utskällning för att jag förtöjde om min gästhamnsgrannes båt när den låg och hackade i bryggan. Båten, en 8 meter motorbåt, var uppenbarligen felaktig förtöjd med två klena tampar rakt fram mot bryggan (helt utan spridning) och akterankare i en hamn med ökänt dåligt fäste. I sidvinden blåste båten mot bryggan och jag skyndade fram för att hjälpa den frånvarande ägaren, en äldre herre. I det ögonblicket uppenbarade han sig, och skällde ut mig med just motiveringen att man ska ge faan i andra båtars förtöjningar och förtöjde återigen på samma tokiga sätt. När båten återigen började slå mot bryggan en stund senare lyfte jag inte ett finger. Den fick ligga där och hacka med fula märken som följd.

Min lärdom av detta: när någon tar sig friheten att förtöja om din båt sker det oftast med goda skäl som mycket väl kan vara till god hjälp för dig. Utgå inte från att folk vill jävlas.

I trådstartarens exempel så är det väl bättre om båten blir omförtöjd, snarare än att någon tränger sig in ändå. Jag hade velat det i alla fall, omdet var min båt som låg knepigt i min bortavaro.

Nils Nobbing

Skriv svar