Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Seawolf » mån 27 aug 2012, 13:21

Anders S skrev:
Alltså: hellre en sliten motor än en sunkig interiör!

Däremot är det ju tråkigt att göra det jobb som förre ägaren rätteligen skulle gjort. Men; den som kan svinga en symaskin, trä en pensel eller vet var i affären de rejäla gula handskarna finns behöver kanske inte vara rädd för en "sunkig" interiör.[/quote]

Väldigt många båtar har fanerad plywood i inredningen som bara är någon eller två tiondels millimeter tjock. Det är en oerhört grannlaga uppgift att på det materialet, där det fläckvis har flagnat till grått, fläckvis sitter hårt och träet under har ljusnat, slipa så att ett nytt lacklager ger ett resultat som inte ser ut som amatörputsarens förstaförsök. Försöker man använda värme och skrapa, lossar lätt limmet under faneret så även faneret åker med skrapan.

Jag provade senast på överdelen av navbordet, men gav upp efter diverse försök. Det var MYCKET lättare att göra en helt ny överdel.
Jag har visserligen träffat på en person som putsat upp motsvarande, men han medgav att han lagt oerhört många timmar av oändligt lätt putsning förhand för att precis få bort gamla lacken men att inte slipa igenom det lövtunna faneret.
Så visst kan man renovera en inredning, men då bör den vara bultad så man kan plocka ur alltihop och sen använda delarna som mallar till en helt ny. De båtar vars skott är plastade till skrovet eller där de är insatta innan däcket lades på är värre ute....

Vad gäller rengöring av sunkighet är det inte enkelt att få bort avlagringar av oljor, matrester och mögel från alla de trånga skrymslen som bildas då man klämt in en basinredning på ett sätt som (ev. via någon grundstötning) gör att de kan skvalpas dit men därefter inte nås, oavsett kvaliteten på handskarna.

Jag menar att det är därför som det är mera gripbart jobb att själv eller med hjälp av en kunnigare kompis skruva ur en motor helt eller delvis för att fixa upp vissa slitdelar och tätningar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 27 aug 2012, 15:21

Jag menar att det är därför som det är mera gripbart jobb att själv eller med hjälp av en kunnigare kompis skruva ur en motor helt eller delvis för att fixa upp vissa slitdelar och tätningar.
Där håller jag helt med. Till saken hör att då vi kikade på båtar så frågade jag en båtsnickare vad han skulle ha för att fräscha upp en sliten båt och han var utpräglat ointresserad.

Som jag ser det så är det enklare att i så fall blåsa ur hela båten och bygga ny inredning.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 27 aug 2012, 19:32

Men kära hjärtanes...

Talar vi om en båt som en normalspekulant överhuvud taget kan vara intresserad av, eller talar vi om ett vrak av en kaliber som får Titanic att rynka på näsan över sin nya granne - monstret i Gröna Lagunens senaste sommarskott, eller bara något som skall ha enkel biljett till närmaste återvinning?

Jag talar om att fräscha upp en sliten inredning, inte att sanera en koloni röt- och mögelsvampar.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 27 aug 2012, 20:59

Anders S skrev:Men kära hjärtanes...
.
Nu börjar diskussionen närma sig det stadium där moderatorn brukar få ingripa.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 27 aug 2012, 21:55

Seawolf skrev:
Anders S skrev:Men kära hjärtanes...
.
Nu börjar diskussionen närma sig det stadium där moderatorn brukar få ingripa.....
Nej, det handlar om att du överdriver besvären att snygga till en båt invändigt. En båt där det verkar vettigast att riva ut all inredning och byta den för att få den snygg igen, tror du att det är en båt som normalköparen egentligen är intresserad av ?
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 28 aug 2012, 07:03

En båt där det verkar vettigast att riva ut all inredning och byta den för att få den snygg igen, tror du att det är en båt som normalköparen egentligen är intresserad av ?
Definiera "normalköpare". Som Seawolf påpekade så är det inte så enkelt att bara slipa upp och lacka i många fall.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Om renovering och uppsnyggning

Inlägg av Anders S » tis 28 aug 2012, 07:43

Återigen då "kära hjärtanes?", nu med ett frågetecken.

Jag håller med om att när förfallet gått så långt att skotten ruttnat, lacken flagnat i stora sjok inombords och utbyte av allt trä är enda utvägen - det blir dyrt, svårt och knappast lönt. Lika litet är en båt som legat i marvatten till eller över kojfronterna, kanske med olja i slagvattnet och legat så en vinter eller två särskilt lätt att sanera, om nu en sådan båt inte dessutom skadats strukturellt. Är sedan ytfaneret på inredningsfaneret någon tiondels millimeter och limmet släpper om man använder blåslampa eller hetluftpistolen är det givetvis helt kört, åtminstone om det är så man definierar omlackering. Jag vet heller inte vilka båtvarv som använt den typen av billig plywood, men där kan ju i så fall Seawolf kanske tipsa.

Men åtminstone jag talar inte om de båtarna då jag påpekar att SÅ rädd för att lackera, sy dynor och tvätta behöver man inte vara. Det finns en hel del båtar på marknaden där ägarna helt enkelt bara tappat sugen och inte engagerat sig i båtvården så som sig bör, och eftersom "sunkighet" är en stark emotionell avskräckare, så finns det en bra prutmöjlighet för den som är beredd att sona förre ägarens underhållssynder vad gäller puts och studs på inredningen. Om man inte kan se eller förstå skillnaden mellan totalkörd och uppsnyggningsbar skall man förstås inte chansa.

Likaså innebär kunnighet på olika områden vanligen att man avdramatiserar problemen (sänker ångesten till en rimlig och funktionell nivå). Vad gäller elsystem och motorrenvering delar jag helt Seawolfs åsikt, det är sällan så hemskt som det låter. Jag tycker inte i det läget inte att man behöver påpeka att att en räddningslöst förlorad motor med en korroderad vevaxel, sönderslagna ramlagerlägen och med frostsprängt topplock kanske inte är så näpen att renovera, även om sådana finns. Lika litet behöver man utgå från att alla elsystem som visar funktionsstörningar är dragna med entrådig 1 kvmm kabel, allt i blått vare sig plus eller minus. ( "huskabel")

I samma anda bör man inte utgå från att en ofräsch och "sunkig" (för övrigt, definiera sunkig?) båt inte går att snygga till, ibland med tämligen enkla medel.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 28 aug 2012, 08:36

Visst och nu pratar jag inte om ytterlighetfall med båtar som legat i marvatten etc, utan mildare former av ofräschet. Jag vidhåller bara att i många fall är det enklare att byta motor än att renovera inredning.
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 03 sep 2012, 06:37

Det finns en bra bok som jag gärna gör reklam för: http://www.marinaman.se/elsystem-for-ba ... c-687.aspx
Beställde den på fjärrlån från Biblioteket i Kalmar, har inte hunnit läsa den ännu, men den verkar lovande.
/Anders G

Skriv svar