Anders S skrev:
Alltså: hellre en sliten motor än en sunkig interiör!
Däremot är det ju tråkigt att göra det jobb som förre ägaren rätteligen skulle gjort. Men; den som kan svinga en symaskin, trä en pensel eller vet var i affären de rejäla gula handskarna finns behöver kanske inte vara rädd för en "sunkig" interiör.[/quote]
Väldigt många båtar har fanerad plywood i inredningen som bara är någon eller två tiondels millimeter tjock. Det är en oerhört grannlaga uppgift att på det materialet, där det fläckvis har flagnat till grått, fläckvis sitter hårt och träet under har ljusnat, slipa så att ett nytt lacklager ger ett resultat som inte ser ut som amatörputsarens förstaförsök. Försöker man använda värme och skrapa, lossar lätt limmet under faneret så även faneret åker med skrapan.
Jag provade senast på överdelen av navbordet, men gav upp efter diverse försök. Det var MYCKET lättare att göra en helt ny överdel.
Jag har visserligen träffat på en person som putsat upp motsvarande, men han medgav att han lagt oerhört många timmar av oändligt lätt putsning förhand för att precis få bort gamla lacken men att inte slipa igenom det lövtunna faneret.
Så visst kan man renovera en inredning, men då bör den vara bultad så man kan plocka ur alltihop och sen använda delarna som mallar till en helt ny. De båtar vars skott är plastade till skrovet eller där de är insatta innan däcket lades på är värre ute....
Vad gäller rengöring av sunkighet är det inte enkelt att få bort avlagringar av oljor, matrester och mögel från alla de trånga skrymslen som bildas då man klämt in en basinredning på ett sätt som (ev. via någon grundstötning) gör att de kan skvalpas dit men därefter inte nås, oavsett kvaliteten på handskarna.
Jag menar att det är därför som det är mera gripbart jobb att själv eller med hjälp av en kunnigare kompis skruva ur en motor helt eller delvis för att fixa upp vissa slitdelar och tätningar.