Kustskepparintyg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S. Andersson
Trogen medlem

Kustskepparintyg

Inlägg av S. Andersson » sön 06 nov 2005, 16:25

Funderar på att förkovra mig en aning i vinter. Finns det någon som har erfarenhet av att läsa kustskepparn som nätkurs?

Hälsnings Stefan

Oscar P

Inlägg av Oscar P » sön 06 nov 2005, 21:28

Det ligger lite kursmaterial ute på nätet ex. på http://www.mastereducate.com/. Gick själv förarintygskursen (inte nätvarianten) på Folkuniversitetet i våras och borde lagt pengarna på något bättre. Att under nästan tio lektioner få sambandet mellan hastighet, tid och sträcka förklarat för mig och mina kurskamrater var tålamodsprövande och bortkastat. En normalbegåvad person gör rätt i att bara köpa en lärobok i ämnet.

Sten

Alternativ

Inlägg av Sten » mån 07 nov 2005, 12:11

Tja, det kan ju vara trevligt med lite samvaro med andra personer.
För förarintyg o kustskepparintyg gick jag kurser.
Men när jag kom till utsjöskepparkursen valde jag ett enklare alternativ.
Jag köpte böckerna, inklusive övningshäfte, och läste själv.
Om man vill titta på internet så kan man gå till:
http://www.sailingissues.com/navcourse0.html
http://home.att.net/~agligani/navigation/navigate.html
http://www.murorum.demon.co.uk/sailing/

David

Instämmer

Inlägg av David » mån 07 nov 2005, 12:14

Jag gick förarintyg+kustskeppare på medborgarskolan i norrköping i våras. Många bortkastade timmar där. Hade kunnat göra det själv istället. Tog även VHF och den kursen var ett skämt. Hade kunnat läsa häftet själv på en timme.

Allt detta beror givetvis på studievanor sedan tidigare osv, men jag tror att min åsikt gäller på åtminstone 70% av deltagarna.

Att sedan uppskrivningen inte heller ställde några högre krav på förkunskaper skrämde mig lite. Visst skull man ha 60% rätt eller så, men om man inte nådde upp till det så kunde man snacka sig ur det hela och bli godkänd...

barry
Diamantmedlem

Re: Instämmer

Inlägg av barry » mån 07 nov 2005, 13:52

David skrev:Jag gick förarintyg+kustskeppare på medborgarskolan i norrköping i våras. Många bortkastade timmar där. Hade kunnat göra det själv istället. Tog även VHF och den kursen var ett skämt. Hade kunnat läsa häftet själv på en timme.

Allt detta beror givetvis på studievanor sedan tidigare osv, men jag tror att min åsikt gäller på åtminstone 70% av deltagarna.

Att sedan uppskrivningen inte heller ställde några högre krav på förkunskaper skrämde mig lite. Visst skull man ha 60% rätt eller så, men om man inte nådde upp till det så kunde man snacka sig ur det hela och bli godkänd...
Gäller detta alltså även sammanslagen förarintyg och kustskepparkurs? Hade för mig att tempot skulle vara åtminstone en smula uppskruvat på dessa kurser. Både folkuniversitetet och medborgarskolan ger denna variant med en "snabbrepetition" av förarintyget under ett par tre tillfällen följt av lite komprimerat kustskeppare. Kan väl i övrigt hålla med om att inget av intygen har överdrivet höga examinationskrav. Speciellt en person från akademisk miljö bör knappast finna det ansträngande, men det är kanske ej för dessa som materialet primärt utformats.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 07 nov 2005, 17:18

Efter att en kurs är färdig och man gått på lektionerna kan man inte lätt avgöra om ifall boken fungerar ensam eller bara ihop med lektionerna. Man kan däremot för det mesta avgöra om man haft roligt och om man tyckte det var \"bra\" lektioner - men det är helt subjektivt och behöver inte ha med \"kurspedagogiken\" att göra.

David

kustskeppare

Inlägg av David » tis 08 nov 2005, 09:13

Yes Barry,
det var den sammanslagna. Jag valde den för att jag hört att den 'vanliga' kursen var långsam. Vi läste förarintyget på 5 (långsamma) tillfällen, mot normala antalet som är 10 tillfällen.

herr P

Inlägg av herr P » ons 09 nov 2005, 21:37

Intesserade som läser kurser anser alltid att de är för lätta !!!!!!
Men garanterat lärde ni er något, om så bara en enda sak som var nyttig.
Det var väl bra, ibland handlar det om en sjunken båt eller ej.
Varför nonchalera?
Gå kurser, lär er mer, träffa likasinnade, och ha trevligt.

David

Jovisst...

Inlägg av David » tor 10 nov 2005, 08:41

Det är väl bara intresserade människor som anmäler sig till en kvällskurs ? Vad gör de ointresserade där ?
Något snappade man väl upp. Men med tanke på att det var 15*3 timmar så var det inte så mycket.

Skriv svar