Bra båt att börja med?
Bra båt att börja med?
Hej!
Undrar vad för sorts båt som är bäst att börja med som nybörjare, en segeljolle eller en lite större båt som Tex Stortriss?
Jag hade nämligen tänkt börja segla nästa sommar och jag har aldrig seglat förut men har kört motorbåt den här sommaren.
Ha en fortsat trevlig dag!
// Andreas
Undrar vad för sorts båt som är bäst att börja med som nybörjare, en segeljolle eller en lite större båt som Tex Stortriss?
Jag hade nämligen tänkt börja segla nästa sommar och jag har aldrig seglat förut men har kört motorbåt den här sommaren.
// Andreas
Re: Bra båt att börja med?
Hade utan tvekan satsat 50 000 sek på en IF båt. Den är rejält byggd, styv, enkel och bra att segla, billig i drift och har tidlösa linjer. Satsar du på något flytetyg som ej kan segla är risken stor att du börjar köra motorbåt igen.svarne skrev:Hej!
// Andreas
mvh / Dan
-
M:et
Jag tycker absolut att du kan börja med en stortriss som har mycket av jollegenskaper över sig. Fördelar är att den är billig, seglar bra för sin storlek, lätta att hantera, övernattningsbar, samt stor sittbrunn mm. Jag startade själv min kölbåtskarriär i en Monark 540, brorsan hade en stortriss. Tillsammans seglade vi från Norrköping till Öland tor vid flera tillfällen med våra respektive (mot alla odds är vi fortfarande gifta med de samma).
Lycka till önskar
Mikael
Omega 34 SWE 184
Lycka till önskar
Mikael
Omega 34 SWE 184
Omega 34 SWE 184
-
justin
maxi 68 är nog den bästa båt jag haft om man räknar hur mycket utrymme man får för pengarna.
En stor båt i liten förpackning , bullig o snyggare än 77an-
Bra för en nybörjare tål mycket vind dock ingen lättvindsseglare.
Men det bästa av allt du får en båt som invändigt är större än många 26-28 fotare.
Saknar båten än i dag trots jag nu tar mig fram i en storfidra.
En stor båt i liten förpackning , bullig o snyggare än 77an-
Bra för en nybörjare tål mycket vind dock ingen lättvindsseglare.
Men det bästa av allt du får en båt som invändigt är större än många 26-28 fotare.
Saknar båten än i dag trots jag nu tar mig fram i en storfidra.
-
Bob
Att lära sig segla gör man utan tvekan bäst i en jolle. Hade du tänkt semestra i den kan man börja fundera på en Maxi eller liknande, men om du vill ha kul när du seglar är det jolle som gäller. Som gammal seglarinstruktör anser jag att man lär sig segla betydligt snabbare i en jolle, och har dessutom roligare på vägen!
Sedan är det ett naturligt steg att köpa kölbåt, men ingenting kan ersätta den känsla för trim och balans man lär sig i en jolle. Dessutom spar man en hel massa jobb och driftkostnader i början!
Sedan är det ett naturligt steg att köpa kölbåt, men ingenting kan ersätta den känsla för trim och balans man lär sig i en jolle. Dessutom spar man en hel massa jobb och driftkostnader i början!
-
Gert
Det är inte viktigt VILKEN båt du ska köpa, utan ATT du får tag i en båt, och kommer ut på sjön och seglar. Sedan när kunskaperna ökat kan du alltid sälja den första båten, och byta upp dig till en som passar just dig.
Denna båtfråga triggar alltid de flesta svaren, och alla försöker övertyga om att just hans egen båttyp oavsett pris är den bästa för nybörjaren.
Denna båtfråga triggar alltid de flesta svaren, och alla försöker övertyga om att just hans egen båttyp oavsett pris är den bästa för nybörjaren.
-
Gäst
Kan man inte segla lär man sig det fortast och bäst i en jolle. Anledningen är att en jolle straffar och belönar omedelbart och utan större risker (annat än att bli våt) när man prövar sina och båtens gränser. Den är också lätt att hantera, sköta och förvara. Framförallt är den så enkel att handskas med att det är närmast garanterat att du verkligen seglar mycket och ofta ifall du tycker det är det minsta kul.
En jolle kan man ha mycket billigt om man köper och säljer med förstånd, så när man bestämt sig hur roligt det är att segla och hur man själv vill ha det kan man fortsätta därifrån utan att ha förbrukat några stora summor.
Rekommenderas!
En jolle kan man ha mycket billigt om man köper och säljer med förstånd, så när man bestämt sig hur roligt det är att segla och hur man själv vill ha det kan man fortsätta därifrån utan att ha förbrukat några stora summor.
Rekommenderas!
Hej och tack för alla svaren än så länge!
Vad ska jag ha båten till?
Tja, ska nog bara segla runt lite, dock inte längre turer, och sen i framtiden skaffa mig en större båt för längre turer Tex åka till Öland och ev nere i Europa. Men först vill jag bara ha en bra och lätthanderlig båt som jag kan lära mig segla i och som inte är allt för dyr (max 20 000).
Och anledningen till att jag inte köper en båt nu är för att jag tycker det låter vettigare att köpa en till somaren? det är för kallt nu enligt mig.
// Andreas
Vad ska jag ha båten till?
Tja, ska nog bara segla runt lite, dock inte längre turer, och sen i framtiden skaffa mig en större båt för längre turer Tex åka till Öland och ev nere i Europa. Men först vill jag bara ha en bra och lätthanderlig båt som jag kan lära mig segla i och som inte är allt för dyr (max 20 000).
Och anledningen till att jag inte köper en båt nu är för att jag tycker det låter vettigare att köpa en till somaren? det är för kallt nu enligt mig.
// Andreas