Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Gustavson
- Silvermedlem
Ja, alltså, gillar man pekskärm och Ipad och har en är det ju ingen dum grej att ha nere i båten. Tycker man (som jag) bättre om tangentbord och ogillar pekskärm kan man ju t o m ha en Mac-dator - om det måste vara på I-... Men litet beroende på vad man har för favvo-navigator och hur den kan kommunicera kan man bygga upp mer eller mindre vansinniga system, och där har väl Wintel fortfarande en del möjligheter som inte finns lika lätt/gratis/enkelt på Mac. I alla fall känns det så för mig, Garmin-PC-NMEA går att få ihop. Men det handlar mycket om legacy och återanvändning i mitt fall.
Jag hör vad du säger! Och jag håller med dig. Som det är idag (med stor vikt på idag, då utvecklingen går framåt) så är pc mer lämpat för navigering i system som i det fina blockschema som Lasse.L berikade oss med. Detta är ju super då man ska långsegla etc. men för en kustnära semestesegling så känns radar, ais, två burkar etc. som ett litet overkill. Jag har idag två st 70Ah batterier varav ett är förbrukningsbatteri + 50W solcell. För att driva ett sådant paket så behöver man ha (vild uppskattning) 300W-500W (bara de två processorerna drar i runda slängar 150W) vilket är en ren omöjlighet på en segelbåt utan generator.
Om vi återgår till jämförelsen mellan PC (laptop) och ipad så håller jag med om att pc är för närvarande flexiblare men drar ca 40-80Wh medan ipad ligger på 25wh. En laptop skulle jag behöva stötta med motor (generator) medan en ipad kan jag idagsläget driva på ren solkraft (inkl kyl etc) + den lilla motorgång som blir in och ut ur hamn.
Slutsats: jag håller med dig Anders om pc:ns flexibilitet, men jag föredrar ipad då den går på kärlek (nästan).
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Beträffande s.k. Netbooks, (Jag har en ASUS eeePC 1000H med WinXP) så drar den c:a 1 A 12VDC via sin spänningsomvandlare.
Batteridrifttid på eget inbyggt som ny c:a 6-8 timmar.
Sen har jag en ASUS U36S med Win7 med lite mera fart och bättre skärm, samt allmänt mera och snabbare av allt. Den drar i ekonomimode, alltså att den filar på processorfart mm efter behov och bara såna inre delar man just då behöver. Den drar c:a 1.2 A på 12VDC via en spänningsomvandlare.
Batteridrifttid på eget inbyggt som ny c:a 8-10 timmar.
Båda burkarna ovan drar lite mer under den tid då man laddar upp det inre batteriet, sen går det ner till ovanstående siffror.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
bosseh
- Diamantmedlem
En iPad har ett batteri på 42,5Wh, det räcker i 10 timmar. Vid segling, när skärmen inte alltid är igång hela tiden höll batteriet ca ett dygn, under den tiden sparades hela tiden ett spår. Samtidigt kollades mailkontot.
En 10W solpanel skulle hålla igång en iPad hela sommaren.
Ska man titta på kostnaderna PC kontra iPad ska man även kolla priser för sjökort och uppdateringar.
-
Lasse L
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Gustavson skrev:
Ja, alltså, gillar man pekskärm och Ipad och har en är det ju ingen dum grej att ha nere i båten. Tycker man (som jag) bättre om tangentbord och ogillar pekskärm kan man ju t o m ha en Mac-dator - om det måste vara på I-... Men litet beroende på vad man har för favvo-navigator och hur den kan kommunicera kan man bygga upp mer eller mindre vansinniga system, och där har väl Wintel fortfarande en del möjligheter som inte finns lika lätt/gratis/enkelt på Mac. I alla fall känns det så för mig, Garmin-PC-NMEA går att få ihop. Men det handlar mycket om legacy och återanvändning i mitt fall.
Jag hör vad du säger! Och jag håller med dig. Som det är idag (med stor vikt på idag, då utvecklingen går framåt) så är pc mer lämpat för navigering i system som i det fina blockschema som Lasse.L berikade oss med. Detta är ju super då man ska långsegla etc. men för en kustnära semestesegling så känns radar, ais, två burkar etc. som ett litet overkill. Jag har idag två st 70Ah batterier varav ett är förbrukningsbatteri + 50W solcell. För att driva ett sådant paket så behöver man ha (vild uppskattning) 300W-500W (bara de två processorerna drar i runda slängar 150W) vilket är en ren omöjlighet på en segelbåt utan generator.
Om vi återgår till jämförelsen mellan PC (laptop) och ipad så håller jag med om att pc är för närvarande flexiblare men drar ca 40-80Wh medan ipad ligger på 25wh. En laptop skulle jag behöva stötta med motor (generator) medan en ipad kan jag idagsläget driva på ren solkraft (inkl kyl etc) + den lilla motorgång som blir in och ut ur hamn.
Slutsats: jag håller med dig Anders om pc:ns flexibilitet, men jag föredrar ipad då den går på kärlek (nästan).
Jomenvisst har jag "överdrivet" många prylar. Men när dimman låg tät 50-100 m sikt var det tryggt att ha dom, skulle inte vågat att köra annars.
http://www.lasselundell.se/dimma.html
Även på natten underlättar prylarna.
http://seniorseglarna.se/morkernavigeri ... morker.htm
http://seniorseglarna.se/morkernavigeri ... er2010.htm
-
Anders S
- Diamantmedlem
Seawolf skrev:Beträffande s.k. Netbooks, (Jag har en ASUS eeePC 1000H med WinXP) så drar den c:a 1 A 12VDC via sin spänningsomvandlare.
Batteridrifttid på eget inbyggt som ny c:a 6-8 timmar.
Sen har jag en ASUS U36S med Win7 med lite mera fart och bättre skärm, samt allmänt mera och snabbare av allt. Den drar i ekonomimode, alltså att den filar på processorfart mm efter behov och bara såna inre delar man just då behöver. Den drar c:a 1.2 A på 12VDC via en spänningsomvandlare.
Batteridrifttid på eget inbyggt som ny c:a 8-10 timmar.
Båda burkarna ovan drar lite mer under den tid då man laddar upp det inre batteriet, sen går det ner till ovanstående siffror.
JAg har på outgrundliga vägar kommit över en sådan liten asus, och det är nog frågan om den inte drar mindre än den snåla nav-båt-PC jag dsatte ihop för några år sedan (Mini-ITX med dedikerat fordons-12V-nätdel. Eller "nätdel", kanske) . Mitt problem just nu är att den ruggade skärmen inte lirar (VGA enbart) riktigt bra med diverse andra program. Vi får se.
Anders S
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Jag har lekt med tanken på att förlänga kablaget mellan Netbook och dess skärm för att se hur lång man kan göra den utan problem.
Sen kan man ev. rugga skärmen om kabeln funkar.
Men helst väntar jag på transflektiva Androider, där Oziexplorer också kan inackorderas.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
bosseh
- Diamantmedlem
Seawolf skrev:Jag har lekt med tanken på att förlänga kablaget mellan Netbook och dess skärm för att se hur lång man kan göra den utan problem.
Sen kan man ev. rugga skärmen om kabeln funkar.
Hade det varit vanlig VGA hade det funkat med några meter. Men det är det troligen inte. Jag provade att skarva i kabel mellan skärm och dator på en vanlig laptop men med en meter kabel blev bilden dålig.
Seawolf skrev:Men helst väntar jag på transflektiva Androider, där Oziexplorer också kan inackorderas.
Apple sålde förra kvartalet drygt 15 milj. iPads, på en dag säljs det lika många iPads som det säljs plotters på ett år. Ungefär. Möjligen kan det komma någon lite udda Android som gjorts vädertålig men eftersom det blir mycket dyrare så vill det till att man hittar en tillräckligt stor marknad. Orienterare kanske?
-
Seawolf
- Diamantmedlem
iPad är OK som platta, men i dagsljus är både den och alla Androider som drar måttligt med ström och som man kan köpa i Nordeuropa tämligen värdelösa i starkt solsken och/eller starkt soldis.
Läs gärna på vad transflektiva skärmar är för något. I min lilla plotter, en Garmin 278, sitter en sån skärm och den är klockren i sådant ljus.
Eftersom Apple ju kör sitt race utan diversifieringsbehov lär de inte ta fram en plattor med nischade skärmar, men det sker i skaplig omfattning på Androiderna, och det är följdriktigt där det verkar finnas några modeller som står och trampar i kulisserna.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Håller med om att en transflektiv skärm skulle vara helt suveränt. Prisnivån är ganska hög men den kanske kommer ner med tiden. Rykte om utomhusanpassade Androidplattor har funnits ett tag. Hoppas det kommer, jag är dock pessimistisk.
Men utvecklingen är positiv, vi kommer få se många nya användningsområden för plattor i olika storlekar. För tillverkare av div utrustning är det suveränt att använda en platta och app ihop med någon liten burk och slippa producera displayenheter. Dessutom med ett gränssnitt som nästan alla känner igen. Så visst borde det finnas en marknad för vädertåliga plattor.
-
Seawolf
- Diamantmedlem
För de som inte sett en transflektiv skärm visas här ett foto på min lilla plotter idag i skarpt solsken med avstängd bakgrundsbelysning och alltså minimerad strömförbrukning.
En SÅN Andoroid vill jag ha!
-
stangen
- Diamantmedlem
Tidigare handdatorer (HP/Compaqs variant Ipaq) som använde windows mobile har transflektiv skärm. Använde en dylik som plotter med OziExplorer i många år. Kanon! Ju mer solljus desto bättre kontrast.
När det gäller mini-pc är det inte datorn som drar, tex
fit PC2 är nere på 6-8 W
http://www.fit-pc.se/fit-pc2.html utan skärmen är boven som gärna vill ha 30-40W.
Tydligen finns det en kinesisk (inget negativt i detta:) Android-platta med transflektiv skärm för ganska billiga pengar
ZTE Light http://ztesweden.se/Exego.aspx?p_id=326
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=795645
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
-
Seawolf
- Diamantmedlem
ZTE Light 2 är den version som har muttrats om att den skall ut på marknaden sedan mitten av 2011. I den mån det har det har den i vart fall inte i Europa kommit med Pixel Qi:s transflexiva skärm.
http://www.youtube.com/watch?v=-Zd60qpJuUs
På fråga till ZTE i Sverige lämnar de inga introdatum.
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Det finns många sidor av det här med valen mellan ditt och datt. Hårdvara, OS, mjukvara och kartmaterial. Som vanligt finns det många åsikter om allt detta.
Helgen ägnades en del åt lite armchair navigation. Jämförde Navionics på Android-tablet med PC (OpenCPN med diverse kartdata)
Handhavandet med pekskärm kan verkligen diskuteras. Inte direkt användarvänligt (en hand håller tabletten, den andra handen skall fingerzooma) under segling, men är fint i fåtöljen. Androiden ger ett mycket bra intryck så länge man sitter stilla, och inomhus.
Det mest intressanta är dock att Navionics har skurit ner på informationen i Androidappen. En hel del namn (jag tittade på öar) finns inte med, men vad värre är så är inte all Hydrographicas information med.
Navionics på plotter är mycket bättre - här avser jag informationsmängden, inte look-and-feel.
Navionics-tablet har många andra fördelar, möjligheter att komplettera med Google earth, landkartor osv., med ur ren navigationssynpunkt haltar det lite.
Jag har använt Navionics för Android-mobil, inte den lite senare utgåvan speciell för tablets, den som de kallar Navionics HD (som kostar mer, och sannolikt har mer detaljer, bättre upplösning osv).
/J
-
febb
- Silvermedlem
Hej
Jag undrar om man kan flytta waypoints från läsplatta till lowrance plotter. Tex navigatören sitter inne och lägger ut waypoints åt rorgängaren som står och styr efter plottern. Vad jag vet går det inte med ipad. Men det går med en dator. Går det också med läsplatta.
/fredrik
Febb
-
bosseh
- Diamantmedlem
febb skrev:Hej
Jag undrar om man kan flytta waypoints från läsplatta till lowrance plotter.
Vad jag känner till så går det bara med vissa Raymarine i dagsläget. I nästa generation plotters kommer det säkerligen. Kanske skulle man kunna fixa med Blåtand och en dongle till plottern. Tveksamt om det går att göra live, i många plotters måste man godkänna mottagningen.
Plottertillverkarna måste fixa detta om de vill vara med på banan i framtiden.
Sen kan det ju bli kul när ungarna tror sig hittat ett nytt spel och flyttar runt alla wp ...