Läsplatta eller sjökortplotter
-
scampimicke
- Silvermedlem
Läsplatta eller sjökortplotter
Hej
Är det någon ide att köpa en ny sjökortplotter eller ska man välja en läsplatta ipad som plotter?
Vad är det bästa alternativet?
mvh
Micke
Är det någon ide att köpa en ny sjökortplotter eller ska man välja en läsplatta ipad som plotter?
Vad är det bästa alternativet?
mvh
Micke
Re: Läsplatta eller sjökortplotter
Det beror på hur du tänker använda den.
En läsplatta är en mer mångsidig produkt samtidigt som den påstås ha sämre skärm i solljus, man behöver också väderskydda den med något bra fodral. Läsplattan är billigare i inköp.
En "riktig" plotter är anpassad för sitt ändamål, den är robust byggd för att klara väder och solbelyst skärm. Men den har inga andra funktioner än att vara just plotter (om man undantar att vissa modeller också kan visa motordata, ekolod mm om man ansluter givare). Om man ska upp i samma skärmstorlek som en läsplatta blir plottern också en bra slant dyrare.
I den bästa av världar ska man givetvis ha bägge två, en stor plotter som funkar i alla lägen och en läsplatta att surfa med, lagra saker i samt ha som back-up-plotter. Men då kostar det som sagt en slant.
En läsplatta är en mer mångsidig produkt samtidigt som den påstås ha sämre skärm i solljus, man behöver också väderskydda den med något bra fodral. Läsplattan är billigare i inköp.
En "riktig" plotter är anpassad för sitt ändamål, den är robust byggd för att klara väder och solbelyst skärm. Men den har inga andra funktioner än att vara just plotter (om man undantar att vissa modeller också kan visa motordata, ekolod mm om man ansluter givare). Om man ska upp i samma skärmstorlek som en läsplatta blir plottern också en bra slant dyrare.
I den bästa av världar ska man givetvis ha bägge två, en stor plotter som funkar i alla lägen och en läsplatta att surfa med, lagra saker i samt ha som back-up-plotter. Men då kostar det som sagt en slant.
Jag brukar säga att man ska ha en plotter som tål att sitta utomhus och som syns i solljus. Den behöver inte vara så stor. Sen ska man ha en ipad som backup, planering och allt annat roligt man kan göra. Men min tro börjar vackla, seglar man normalt, dagsturer i mestadels fint väder så duger en ipad egentligen. Jag har båda men använder mest ipaden. Solljuset är inget problem eftersom den inte är fast monterad och väderpåse ger ett hyggligt skydd.
Just nu skulle jag definitivt vänta med att köpa en plotter, dessa måste bli bättre på att samarbeta med just ipad. Raymarine har börjat och jag är övertygad om att övriga jobbar på det.
Så rådet idag tycker jag är: börja med ipad, den år så mångsidig och definitivt mer populär i övriga familjen.
Just nu skulle jag definitivt vänta med att köpa en plotter, dessa måste bli bättre på att samarbeta med just ipad. Raymarine har börjat och jag är övertygad om att övriga jobbar på det.
Så rådet idag tycker jag är: börja med ipad, den år så mångsidig och definitivt mer populär i övriga familjen.
Kan ju vara bra att läsa igenom denna artikel som Anders Jangö skrivit:
http://www.pakryss.se/ipad-som-plotter_1/
mvh Sven-Barry
http://www.pakryss.se/ipad-som-plotter_1/
mvh Sven-Barry
Skall man lita på sin navigator och ha den utomhus även i dåligt OCH gott väder, så en plotter, alla gånger.
Därmed inte sagt att en läsplatta är en Dålig Sak, men är syftet navigering, så är en navigator/plotter mest lämpad för den uppgiften. Jag har (till exempel) ännu inte sett en läsplattepåse med fungerande vattentät öppning för strömförsörjningen, och heller inga fasta, vattentäta dockningsstationer för halvpermanent montage vid styrplatsen. Det är alltså en del som måste till för att man skall få en stabil navigationslösning som fungerar även då allt rör sig. För den som navigerar från navbordet, old-school style är det å andra sidan rätt så näpet med en läsplatta (som är mer av en generell dator) och enbart en navigator vid navbordet blir litet fattigt. Pekskärmsinterfejs är heller inte universellt omtyckt i mobila sammanhang (det gungar ju, ibland mycket) och med vantar... tja. Men då kan man lika väl ha en navigationsdator i stället för en padda. (Om någon frågar, jag har båda varianterna, inklusive tidigare en ruggad PC-skärm vid styrplatsen, men den fungerade inte bra i direkt sollljus - fjärrstyrning via ett muspekdon för powerpoint och en mobiltelefonpåse - mycket innovativt). En riktig uteskärm till dator kostar mer än en bra plotter.
Alltså: Läsplatta/dator inne, plotter ute!- Tvärtom blir litet av- eller sönderslaget...
Därmed inte sagt att en läsplatta är en Dålig Sak, men är syftet navigering, så är en navigator/plotter mest lämpad för den uppgiften. Jag har (till exempel) ännu inte sett en läsplattepåse med fungerande vattentät öppning för strömförsörjningen, och heller inga fasta, vattentäta dockningsstationer för halvpermanent montage vid styrplatsen. Det är alltså en del som måste till för att man skall få en stabil navigationslösning som fungerar även då allt rör sig. För den som navigerar från navbordet, old-school style är det å andra sidan rätt så näpet med en läsplatta (som är mer av en generell dator) och enbart en navigator vid navbordet blir litet fattigt. Pekskärmsinterfejs är heller inte universellt omtyckt i mobila sammanhang (det gungar ju, ibland mycket) och med vantar... tja. Men då kan man lika väl ha en navigationsdator i stället för en padda. (Om någon frågar, jag har båda varianterna, inklusive tidigare en ruggad PC-skärm vid styrplatsen, men den fungerade inte bra i direkt sollljus - fjärrstyrning via ett muspekdon för powerpoint och en mobiltelefonpåse - mycket innovativt). En riktig uteskärm till dator kostar mer än en bra plotter.
Alltså: Läsplatta/dator inne, plotter ute!- Tvärtom blir litet av- eller sönderslaget...
Anders S
Det mumlas i dagarna av och till i reportage från mässorna om ANdroidplattor som kommer med transflektiva skärmar. Dessa funkar tillräckligt bra i starkaste solsken utan att förbruka mer utan snarare mindre ström i det läget.
Men hittills har detta mummel inte resulterat i några produkter som börjat spridas i Västvärlden, trots att introdatum har angivits som början 2012 osv.
Skärmleverantörer är Pixel Qi, MIrasol, m.fl.
Jag får en känsla av att tillverkarna tvekar att trycka på knappen för tidigt, för iPad sätter ju bildkvalitetstandarden högre och högre, (fast inte i solsken).
Jag väntar själv bara på solskensskärmar innan jag ger mig hän med plattor......
Men hittills har detta mummel inte resulterat i några produkter som börjat spridas i Västvärlden, trots att introdatum har angivits som början 2012 osv.
Skärmleverantörer är Pixel Qi, MIrasol, m.fl.
Jag får en känsla av att tillverkarna tvekar att trycka på knappen för tidigt, för iPad sätter ju bildkvalitetstandarden högre och högre, (fast inte i solsken).
Jag väntar själv bara på solskensskärmar innan jag ger mig hän med plattor......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Jag har tidigare propagerat mycket för läsplattan (eller ipaden om man ska vara exakt). Jag anser fortfarande att den är helt fantastisk för våra behov men; jag har en Raymarine A65 som sköter den primära navigationen. ipx7 standard lär apple aldrig fixa till sina produkter.
Min plotter har bara 6,5" skärm så mer än att bara se var jag är kan jag inte begära av den, det är här ipaden kommer in och fyller ett viktigt planerings syfte. Man kan vid navigationsplatsen ta ut, beräkna och planera kurser mycket smidigare med en ipad, när man är i hamn kan ungarna kolla på bollibompa.
Jag håller med Anders inlägg ovan förutom på en punkt, det gäller jämförelsen med en laptop. Här anser jag att ipaden är mer behändig samt att en laptop drar ca. 3ggr mer strömming än en ipad2 vilket sällan nämns men är en viktig detalj för oss seglare...
(källa: http://www.eccomagazine.com/index.php?o ... Itemid=207 )
Min plotter har bara 6,5" skärm så mer än att bara se var jag är kan jag inte begära av den, det är här ipaden kommer in och fyller ett viktigt planerings syfte. Man kan vid navigationsplatsen ta ut, beräkna och planera kurser mycket smidigare med en ipad, när man är i hamn kan ungarna kolla på bollibompa.
Jag håller med Anders inlägg ovan förutom på en punkt, det gäller jämförelsen med en laptop. Här anser jag att ipaden är mer behändig samt att en laptop drar ca. 3ggr mer strömming än en ipad2 vilket sällan nämns men är en viktig detalj för oss seglare...
Testade Ipad i fjol, och det kan funka riktigt bra under en premiss, att du har en navigatör ombord, eller åtminstone en som vaktar ipaden. Någon som när det är "kritiskt" alltid har koll att strömsparläget inte är på, kan söka skugga, att den är rättvänd. Ska man samtidigt vara rorsman, kanske med ipaden runt halsen, drar man på sig ett ytterligare stressmoment om man vill ha koll i ipaden samtidigt som man ska slå. Är lite skeptiskt mot de betydligt dyrare fasta skydden, just beroende på att man behöver garantera skuggläge i alla lägen.
Ja, alltså, gillar man pekskärm och Ipad och har en är det ju ingen dum grej att ha nere i båten. Tycker man (som jag) bättre om tangentbord och ogillar pekskärm kan man ju t o m ha en Mac-dator - om det måste vara på I-... Men litet beroende på vad man har för favvo-navigator och hur den kan kommunicera kan man bygga upp mer eller mindre vansinniga system, och där har väl Wintel fortfarande en del möjligheter som inte finns lika lätt/gratis/enkelt på Mac. I alla fall känns det så för mig, Garmin-PC-NMEA går att få ihop. Men det handlar mycket om legacy och återanvändning i mitt fall.Gustavson skrev:Jag har tidigare propagerat mycket för läsplattan (eller ipaden om man ska vara exakt). Jag anser fortfarande att den är helt fantastisk för våra behov men; jag har en Raymarine A65 som sköter den primära navigationen. ipx7 standard lär apple aldrig fixa till sina produkter.
(Nu plats för Lasse L att visa årets blockschema över marina datorsystem...
Anders S
Man kan vara snäll ocksåAnders S skrev:
(Nu plats för Lasse L att visa årets blockschema över marina datorsystem...)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Tonen är rå men hjärtlig.Seawolf skrev:Man kan vara snäll ocksåAnders S skrev:
Har du ingen ström till VHFen?Lasse L skrev:Ja ja tjöta inte![]()
Helt fel. Lasse L är min IDOL. Jag har själv en sådant schema på evig rot, men jag hinner alltid ändra i verkligheten innan schemat hinner i kapp.Lasse L skrev:Tonen är rå men hjärtlig.Seawolf skrev:Man kan vara snäll ocksåAnders S skrev:
Det är också så att jag har till stora delar liknande erfarenheter och intresse, och till förvånande stor del samma grejor som Lasse L (containerfynd, jojo, jag har egen container...) Jag har dock inte samma erfarenhet av massor av nav-program och inte samma omfattning och bredd på lösningarna på grejorna. Någonstans i mitt bakhuvud surrar också "Decca-Lasse" och stämmer det finns det grunder i elektronisk navigation som inte alla har.
Anders S
Man kan vara snäll också
[/quote]
Tonen är rå men hjärtlig.
[/quote]
Helt fel. Lasse L är min IDOL. Jag har själv en sådant schema på evig rot, men jag hinner alltid ändra i verkligheten innan schemat hinner i kapp.[/quote]
Jag tar inte illa upp.
Lite elak får man vara.
Schemat är inte uppdaterat. Tillkommit Eagel "resvplotter". En dator utbytt till äldre Compaq.
http://lasselundell.se/eskader12.html
Tonen är rå men hjärtlig.
Helt fel. Lasse L är min IDOL. Jag har själv en sådant schema på evig rot, men jag hinner alltid ändra i verkligheten innan schemat hinner i kapp.[/quote]
Jag tar inte illa upp.
Lite elak får man vara.
Schemat är inte uppdaterat. Tillkommit Eagel "resvplotter". En dator utbytt till äldre Compaq.
http://lasselundell.se/eskader12.html