Jag har inte seglat i de friesiska vatten men i engelska kanalen. Ett bra tips kan vara att hålla sig långt ute och går in mot landet i ledarna. Sandbanker gör att det är rätt osäker med djupangivelse på sjökorten utanför farleden. Det som är väl positivt att det är inga 12 m i dessa vatten att ta hänsyn till. I kanalen (engelska försökte jag hålla mig på den engelska sidan i djuppare vatten än 10 m och det gick utmärkt).
När du kommer ut från kanalen i Brunsbüttel kan det vara bra att tajma in tidvatten så att det är utgående ström. Jag roade mig ibland från kraftverket i just Brunsbüttel att titta på båtarna som följde strömmen. Det var sällan någon som försökte att segla mot ...
Segla till holland via Kielkanalen
Re: Segla till holland via Kielkanalen
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
När vi seglade hem en båt från södra Holland förra sommaren gick vi ut i Nordsjön vid Lauwersoog. Då slipper man hela långa vägen in till Delfzijl, sen ska Deflzijls hamn vara tråkig och kanalen bort till Lauwersoog ska vara ganska trist.
Ja exakt, Fiskebåtarna går ut från Holland kust och en bit ut ligger separeringszonen som man inte får segla i. Men man kan ju ligga längs kanten på den för att undvika fiskebåtarna. Men man vänjer sig. Fiskebåtarna svänger hela tiden så på natten blir man lite konfunderad och undrar vad dom håller på med. Så det känns mer safe att ligga närmare zonen. Härlig upplevelse är det iaf. Lycka till!!LinusA2 skrev:FredrikH skrev:Hej,
Sorry, skrev lite otydligt. Vi seglade upp vår båt (First 31.7) från Rotterdam. Vi frågade holländaren om innanhaven (av nyfikenhet) och han avrådde.
Hoppas någon annan kan fylla i som kört på innanhaven där men min uppfattning är att det är grunnt, tidvattnet är klurigt (vänder ju var 6:e timme) plus att jag personligen tycker det är mer safe att segla fritt. Men har som sagt inte seglat innanför öarna utan bara utanför. Det tyckte jag var ruskigt bra. Vi höll oss ganska nära trafiksepareringszonen för att undvika fiskebåtarna som är många och visar väldigt liten hänsyn.
/F
Delar absolut din uppfattning om att man är fri från joxet på havet... hur som så blir det bara en koprtare etapp innanför öarna och då ska man väl klara av att hålla uppsikt... =)
Du menar att ni höll er mellan fiskebåtar och trafikesepareringszon alltså?
Hej!
Även vi har tänkt att segla till Amsterdam i sommar. Jag blev dock lite orolig nu när kanalintyg kom på tal. Jag känner ju förstås till sådana, men har helt glömt bort att ens fundera över om det behövs för Kielkanalen eller Staande Mast Route! Jag funderar på att trots avsaknaden chansa och naturligtvis hålla mig till reglerna i alla fall. Tror ni jag kan få problem?
En annan fråga är om det finns bra marinor eller hamnar i Hamburg? Jag har läst hur många seglingsbeskrivnigar som helst, men aldrig någon som seglat in i Elbe till Hamburg. Är det helt vedervärdigt eller dåligt på något sätt? Vi skall hämta upp anslutande besättningsmedlemmar och då passar Hamburg bra. Det är ju dessutom en fin stad som är värd ett besök. Eller är det kanske bättre att stanna med båten i Brunsbüttel och låta dem åka tåg eller buss till oss?
Vänligen,
Kalle
Även vi har tänkt att segla till Amsterdam i sommar. Jag blev dock lite orolig nu när kanalintyg kom på tal. Jag känner ju förstås till sådana, men har helt glömt bort att ens fundera över om det behövs för Kielkanalen eller Staande Mast Route! Jag funderar på att trots avsaknaden chansa och naturligtvis hålla mig till reglerna i alla fall. Tror ni jag kan få problem?
En annan fråga är om det finns bra marinor eller hamnar i Hamburg? Jag har läst hur många seglingsbeskrivnigar som helst, men aldrig någon som seglat in i Elbe till Hamburg. Är det helt vedervärdigt eller dåligt på något sätt? Vi skall hämta upp anslutande besättningsmedlemmar och då passar Hamburg bra. Det är ju dessutom en fin stad som är värd ett besök. Eller är det kanske bättre att stanna med båten i Brunsbüttel och låta dem åka tåg eller buss till oss?
Vänligen,
Kalle
Att ta ett kanalintyg är inte så svårt.
Man får ha med regelboken på "provet".
Det gäller "bara" att kunna hitta i den.
Man får ha med regelboken på "provet".
Det gäller "bara" att kunna hitta i den.
Gjorde denna resan förra sommaren, utgångspunkt Lomma. Vi var ute 5 veckor vilket ger möjlighet att ta det lugnt när man så önskar och även marginal att ligga inblåst i hamn ett par dagar. Vi var fast ett par dagar i Vordingborg på väg dit och i Lauwersoog på vägen tillbaks.

Inga problem med masten i de holländska kanalerna. Vi kom även igenom med vårt ca 1,9 m djupgående (semesterlastade - lägg på 10 cm på djupgåendet enligt datablad), även om det inte gick komma in till kanten av kanalen för nattförtöjning på sina ställen. Enligt Staande Mastroute Wateratlas (som ni måste ha ombord, formellt krav) är det ned till 1,7 m djup på sina ställen i norra delarna av kanalen men där hade vi inga problem alls. När vi frågade om djupet på kommande etapper fick vi bara ett leende svar att: "keep in the middle".
Vill ni använda VHF måste ni ha ATIS i den (formellt krav) och får inte ha DSC aktivt, gäller innanför slussarna i alla Europas inre vattenvägar (inklusive Markermeer/IJselmeer i Holland).
Kanalintyg krävs även om ingen kollade det.
Finns även andra papper med förordningar som det är formellt krav på att ha ombord, minns faktiskt inte nu vad det hette. I princip allt är tillgängligt bara på holländska, inkl sidan http://www.staandemast.nl/.
Annat bra att ha med sig:
- Reeds Nautical Almanac
- Kunskaper om tidvatten och tidvattenströmmar motsvarande utsjsöskepparexamen
- Intryg på att båten är momsad inom EU
- Försäkringsbevis
- NYA sjökort över Nordsjön. Vårt kort i plottern var ett år gammalt och de bara skrattade åt oss i Lauwersoog där sanden gör att de måste flytta bojarna till lederna ibland flera gånger om året. Vi tog bilder på nytryckta kort i hamnen innan vi gick ut och lade in de nya bojarna som waypoints i plottern, nya vägen gick ända upp till 0,5 M bredvid den på våra kort utmarkerade - där våra kort visade det var farbart var i princip torrlagt. Kommer man utifrån och ska in kräver det stor försiktighet och man måste vara beredd på att bojar inte alls finns där man förväntar sig och man ska absolut inte chansa ta genvägar.

Inga problem med masten i de holländska kanalerna. Vi kom även igenom med vårt ca 1,9 m djupgående (semesterlastade - lägg på 10 cm på djupgåendet enligt datablad), även om det inte gick komma in till kanten av kanalen för nattförtöjning på sina ställen. Enligt Staande Mastroute Wateratlas (som ni måste ha ombord, formellt krav) är det ned till 1,7 m djup på sina ställen i norra delarna av kanalen men där hade vi inga problem alls. När vi frågade om djupet på kommande etapper fick vi bara ett leende svar att: "keep in the middle".
Vill ni använda VHF måste ni ha ATIS i den (formellt krav) och får inte ha DSC aktivt, gäller innanför slussarna i alla Europas inre vattenvägar (inklusive Markermeer/IJselmeer i Holland).
Kanalintyg krävs även om ingen kollade det.
Finns även andra papper med förordningar som det är formellt krav på att ha ombord, minns faktiskt inte nu vad det hette. I princip allt är tillgängligt bara på holländska, inkl sidan http://www.staandemast.nl/.
Annat bra att ha med sig:
- Reeds Nautical Almanac
- Kunskaper om tidvatten och tidvattenströmmar motsvarande utsjsöskepparexamen
- Intryg på att båten är momsad inom EU
- Försäkringsbevis
- NYA sjökort över Nordsjön. Vårt kort i plottern var ett år gammalt och de bara skrattade åt oss i Lauwersoog där sanden gör att de måste flytta bojarna till lederna ibland flera gånger om året. Vi tog bilder på nytryckta kort i hamnen innan vi gick ut och lade in de nya bojarna som waypoints i plottern, nya vägen gick ända upp till 0,5 M bredvid den på våra kort utmarkerade - där våra kort visade det var farbart var i princip torrlagt. Kommer man utifrån och ska in kräver det stor försiktighet och man måste vara beredd på att bojar inte alls finns där man förväntar sig och man ska absolut inte chansa ta genvägar.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se