Jag har varit medlem här rätt länge men läser mest och skriver inte så mycket.
Vi är en situation med två små barn, hus och jobb som kräver rätt mycket tid men både min sambo och jag att vi vill behålla vår båt. Vi har en båt som snart är 30 år och 32 fot.
Om man räknar med det nödvändigaste arbetet som måste göras så ser det ut så här för oss:
Vår
Tvättning, slipning, målning 2-3 dagar
Sjösättning (båtklubb alla hjälper till) 1 dag
Påmastning och allmänt plock för att få båten seglingsduglig: 1 dag
Summa 4 -5 dagar
Höst
Avmasting, oljebyte, etc 1dag
Torrsättning 1 dag
Konservering och täckning 1 dag
uplock ur båten några kvällar
Summa ca 4 dagar
Detta under förutsättning att det inte är några större renoveringsbehov att göra.
Till detta kommer 1 eller 2 vaktnätter och eventuellt arbetsdag på klubben.
Rena driftkostnader, dvs inga avskrivningar och eller reparationskostnader.
Försäkring 3.500:-
Klubbavgift (sommar, vinter inkl sjösättning och torrsättning) 6.500:-
Olja, impeller, glykol, vax, färg, byte av någon mindre förslitningsdetalj, etc ca 3.000 - 5.000:-
Summa: ca 13.000:- - 15.000:- /år
Detta förutsätter att vi inte har några större reparationen eller inköp av nya prylar, exempelvis dynor som det blev i år.....
Vi seglar ca 2-3 veckor med familjen plus några helger. Kanske någon klubbkappsegling och någon helgsegling med kompisar.
Min sambo och jag tycker att det är värt pengarna och tiden, även om det är lite jobbigt att tiden för avrustning och vårrustning alltid infaller när det är dags att fixa vår och höstsysslor på huset....
Jag har seglat sedan jag var riktigt liten, både stor båt med familjen och kappseglat jolle rätt mycket. Under en lång period hyrde jag båt men skulle aldrig villja vara utan båt igen. Vetskapen om att det går att åka ner till båten och segla en dag eller en helg när det passar är värd rätt mycket pengar, även om det tyvärr inte blir så ofta.
Hoppas att det hjälper dig något.
/Fredrik