Köpa båt - frågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
frhar
Silvermedlem

Re: Köpa båt - frågor

Inlägg av frhar » fre 20 apr 2012, 10:36

Hej!

Jag har varit medlem här rätt länge men läser mest och skriver inte så mycket.

Vi är en situation med två små barn, hus och jobb som kräver rätt mycket tid men både min sambo och jag att vi vill behålla vår båt. Vi har en båt som snart är 30 år och 32 fot.

Om man räknar med det nödvändigaste arbetet som måste göras så ser det ut så här för oss:

Vår
Tvättning, slipning, målning 2-3 dagar
Sjösättning (båtklubb alla hjälper till) 1 dag
Påmastning och allmänt plock för att få båten seglingsduglig: 1 dag

Summa 4 -5 dagar

Höst
Avmasting, oljebyte, etc 1dag
Torrsättning 1 dag
Konservering och täckning 1 dag
uplock ur båten några kvällar

Summa ca 4 dagar

Detta under förutsättning att det inte är några större renoveringsbehov att göra.

Till detta kommer 1 eller 2 vaktnätter och eventuellt arbetsdag på klubben.

Rena driftkostnader, dvs inga avskrivningar och eller reparationskostnader.

Försäkring 3.500:-
Klubbavgift (sommar, vinter inkl sjösättning och torrsättning) 6.500:-
Olja, impeller, glykol, vax, färg, byte av någon mindre förslitningsdetalj, etc ca 3.000 - 5.000:-

Summa: ca 13.000:- - 15.000:- /år

Detta förutsätter att vi inte har några större reparationen eller inköp av nya prylar, exempelvis dynor som det blev i år.....

Vi seglar ca 2-3 veckor med familjen plus några helger. Kanske någon klubbkappsegling och någon helgsegling med kompisar.

Min sambo och jag tycker att det är värt pengarna och tiden, även om det är lite jobbigt att tiden för avrustning och vårrustning alltid infaller när det är dags att fixa vår och höstsysslor på huset....

Jag har seglat sedan jag var riktigt liten, både stor båt med familjen och kappseglat jolle rätt mycket. Under en lång period hyrde jag båt men skulle aldrig villja vara utan båt igen. Vetskapen om att det går att åka ner till båten och segla en dag eller en helg när det passar är värd rätt mycket pengar, även om det tyvärr inte blir så ofta. :cry:

Hoppas att det hjälper dig något.
/Fredrik

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 20 apr 2012, 11:24

Anders S skrev:(vem gillar att rensa botten på 12 lager bottenfärg, och sedan måla 7 ggr med epoxyfärg? Retorisk fråga.)
Synd att din fråga var retorisk - annars skulle jag svarat - Jag. :wink:
Bilagor
IMG_3012.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » tis 24 apr 2012, 07:08

Tack för alla svar.

Det var som jag förväntade mig att det skiljer sig ganska mycket i hur mycket tid som man lägger ner. Jag vet ju med mig att jag kommer att vilja pilla en hel del och få ordning (inser ju efter att ha tittat på några ca 30-åriga objekt att det behövs), och därför är det ovärderligt att veta hur mycket tid andra lägger ner på det som måste göras. Då går det ju lättare att beräkna hur mycket man kommer att hinna med att göra utöver detta på den tid som man har till sitt förfogande.

Fortsätt gärna addera uppgifter, ju större underlag desto bättre :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 apr 2012, 07:23

sjöstrand skrev:Tack för alla svar.

Det var som jag förväntade mig att det skiljer sig ganska mycket i hur mycket tid som man lägger ner. Jag vet ju med mig att jag kommer att vilja pilla en hel del och få ordning (inser ju efter att ha tittat på några ca 30-åriga objekt att det behövs), och därför är det ovärderligt att veta hur mycket tid andra lägger ner på det som måste göras. Då går det ju lättare att beräkna hur mycket man kommer att hinna med att göra utöver detta på den tid som man har till sitt förfogande.

Fortsätt gärna addera uppgifter, ju större underlag desto bättre :-)
Min uppfattning (genom åren) är att det som måste göras före sjösättning brukar ta två helger med torrt väder. Att ta upp båten, spola den, städa den, vinterkonservera motorn, tömma på vatten etc etc och lägga på presenningen kräver också två helger (eller åtminstone större delen av två helger).

Det man kan göra kan ta hur mycket tid som helst...
Anders S

sailaway
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av sailaway » tis 24 apr 2012, 18:49

Har en 27-årig dam som jag förutom ordinarie vår och höstarbete börjat ett uppdateringsarbete på. Har nog valt att försöka se detta på sikt. Dels är det ju en ekonomisk fråga men en egen energiavvägning som man behöver ta hänsyn till. Jag vill kunna sätta upp mål på kanske 3-4 år vad jag vill åstadkomma med båten och kanske variera tunga och lite lättare arbeten. Bra för både plånbok och familjeliv! Hursomhelst tar väl de olika delprojekten längre tid än vad man tänkt från början. Självklart gör man det för att det är kul och i vissa delar nödvändigt för att kunna njuta och segla säkert. (delvis en upprepning av tidigare svar)
Men.En erfaren äldre seglare sa en klok sak till mig i höstas när jag låg dubbelvikt och klagade över att det var trångt när dieseltanken skulle tas ur för rengöring. "Bra jobbat, tänk också på hur mycket du lär dig om båten kring konstruktion och funktion som du kan ha nytta av när du är ute." Tänkvärt det också!

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tor 26 apr 2012, 19:23

Vi har en båt som är 31 fot och 26 år gammal.

Jag lägger ner följande i tid:

Våren:

Demotering, smörjning och översyn av däckställning och presenning: 3 timmar
Slipning, behandling av vattenlinje (Y10) m.m. och målning avbotten: 5 timmar.
Översyn och vård av propeller och drev (byte av packboxar, anoder, olja på drev m.m.) 2 timmar
Vaxning och polering: 8 timmar.

Till detta kommer underhåll som inträffar mer sållan men ändå relativt regelbundet, tex slipning +lackering av detaljer som rorkult, flaggstång m.m. byte av beslag som gick sönder förra säsongen (tänk på att det tar tid att åka köpa nya beslag som passar osv). jag uppskattar att det rör sin om genomsnittliga 3 timmar per år inför rustning.

mastning och trimmning: 3 timmar.

Diverse motering av utrustning som text segel, mantång, skot, kablar till mast m.m. 2 timmar.

Totalt 26 timmar.

Hösten:

Oljebyte, impeller och demotering av utrustning m.m. Översyn av utrystning som gasol,pumpar och toalett samt värmare. Totalt 5 timmar
städning. 3 timmar.
Avmastning + översyn och oljning av riggdetaljer: 3 timmar
Upptagning 1 timma
motering av däckställning och presenning, skydd, torrbollar osv 5 timmar.
Till detta kommer att man varannan vecka, oftare om det blåsit mycket bör åka och titta till båten. Det blir många timmar totalt under vintern.

Kostnader då:
Båtplats sommar och vinter och upptagning/parkeringskostnader 12000
Diverse båtvårsprodukter (vax, polish, Sikaflex 290, 291, autosol, Y10 m.m.) målarfärg 3000 kr
Försäkring 3500 kr.
Nya tampar, fendrar m.m. 1000 kr

Man måste nästa säkert dessutom räkna med "oväntade kostnader". Det varierar lite från år till år men det rör sig om stora summor. För egen del har vi exempelvis i år renoverat/bytt vindrutan, nya mattor och gardiner i HR-tyg samt bytt den löpande riggen. Kostnad: 23 000 kr totalt. Andra år måste man byta gummikudar till motorn, kylen, värmaren, segel, sprayhood, kapell för att inte tala om motorn. Allt kostar massor av pengar. Favoriten är ändå den lilla röda plastpluppen som sitter på VP:s växelreglage som kostade 50 kr för ett par år sedan. Det är en bra illustration över att nästa inget är "billigt" på en båt.

Är det värt det? Ja jag tycker nog det.Vi har båten som utflyktsställe och det är rogivande att komma dit. Vi använder båten till ca 40 nätter + ett antal dagsutflykter men totalt hade det nog ekonomiskt varit bättre att hyra om man räknar in senare års prisfall på båtar. Men det är mycket värt att ha en "egen" båt. Det finns inte på kartan att vi skulle hyra ut vår pärla. Vi är alldeles för rädda om henne för att göra det.
Henric D

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 26 apr 2012, 20:59

HR312 skrev: Favoriten är ändå den lilla röda plastpluppen som sitter på VP:s växelreglage som kostade 50 kr för ett par år sedan. Det är en bra illustration över att nästa inget är "billigt" på en båt.
Underbart exempel =) Har själv kört utan den lilla röda plastpluppen i 2 år. Visste inte ens att den fanns som reservdel. Nu måste jag ju genast skaffa en - till varje pris. Mycket bra exempel på att allt kostar dyrt till båt.
Mina sköna exempel är muttern till propellern (nära 400 kr) och låsskruvar till propellerbladen (nära 100 kr styck). Men vänta nu, det är ju VolvoPenta som kostar dyrast? Men allt kostar faktiskt.
Till OP: gör ett test: Gå in i en båtaffär och kolla pris på 25 m 8 mm Dynemafall, 2st 50mm enkelblock, Impeller och zinkring + zinkanoder till propeller (valfri VP modell), 4 burkar bottenfärg (valfri), en burk polish och vax och räkna ihop detta. Bara som ett exempel.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 27 apr 2012, 19:26

Köpte den röd pluppen på Mitab i Frölunda.

Ja VP-grejer är ofta så dyra att jag kommit på mig med att fråga expediten och det är något slags skämt...

Men alla grejer kostar massor. Allt med propellern är dyrt (som Stangen påpekar). En propeller kan ju nästa bli hur dyr som helt.

Jag köpte förra säsongen ett nytt tält och sprayhood. Inga bågar eller dylikt utan bara lite kapellväv. 17 papp gick det på...

Detär ändå värt massor att kunna lägga ut nu i maj när vädret är fint och ha nästan hela skärgården för sig själv. Det är toppen att bara bryggsegla också. Lite fika och några goa tidningar eller böcker samt frugans sällskap. På med värmaren om det är kyligt och sen är det bara att njuta...
Henric D

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 27 apr 2012, 19:32

...och Sjöstrand - skaffa dig inte en för stor båt, den ska vara lagom för era behov men INTE större än så.

Ju större båt, ju mer tid och pengar (och då menar jag inte inköpskostnaden) måste du lägga ner på båten.
Henric D

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 27 apr 2012, 21:16

VP har oförskämt dyra reservdels och motorpriser.
Har jämfört standarddelar som filter, glödstift, bränslepumpar. vattenpumpar etc.
Minst ½ priset ibland 1/4, om jag inte köper samma del i VP kartong.
Deras prisättning gjorde att VP valdes bort när jag och min bror skulle byta motorer.
Vi valde IVECO (Lombardini) jag en 48 hkr och brodern en 350 hkr.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » lör 28 apr 2012, 05:26

Nej jag kan inte heller se någon större anledning att köpa en ny VP-motor mer än möjligen tillången på reservdelar.

I stort sett alla tillverkare/försäljare av segelbåtsmotorer bygger ju på en industrimotorer från Japan, Lombardini möjligen undantagen och kanske Yanmar. Nu fungerar VP:n klanderfritt så trots reservdelspriserna får den hänga med ett tag till. Men blir det problem av någon mer komplicerad art kommer jag att direkt köpa en Solé/Mitsubishi mini33, en jättefin motor till nästan halva priset (om man räknar med allt) jämfört med en D1-30 och dessuton fem hästar starkare.

Man kan minska sina kostnader genom att inte köpa tex olja som det står VP på. Väljer du en olja som det står Gulf på kan du får en BÄTTRE olja för halva priset.
Henric D

KaptenEvin
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av KaptenEvin » lör 14 mar 2015, 18:52

Jag har funderat på de där med tillgången till reservdelar.
Om det bara finns EN firma som lagerför delarna så är det egentligen inget problem.
Med dagens leveransmöjligheter så är det inget problem längre med tillgången på reservdelar.
Jag har hittat en bra inköpskanal som fungerar jätte fint för mig, och även några båt bekanta.
Nu har jag bara beställt för leverans till min brevlåda/postombud. Däremot så fick en bekant till mig problem när han var ute och seglade i sommras.
Ringde då vår gemensamma leverantör av motordelar Lidingö Marin som då skickade delarna till gästhamnen han hade lagt till vid.
Detta på mindre än 24 timmar.
Jag har även pratat med andra långseglare som inte alls är oroliga över tillgången till reservdelar när de är ute och seglar.
Han hade till och med fått delar skickade till sig från Sverige till Brasilien utan några problem.
Detta måste jag nog följa upp lite mer i min "dagbok" http://kaptenevin.se/

De som inte bygger på andras industrimotorer är Lombardini och Yanmar, de har egentillverkning av motorer

Skriv svar