Kabeldragning i mast, två alternativ

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LasseT
Guldmedlem

Kabeldragning i mast, två alternativ

Inlägg av LasseT » ons 25 apr 2012, 20:08

Hej,

Vårens projekt är AIS o VHF installation + lite annat. Nu har turen kommit till att montera VHF anten i mast. För kabel dragningen i masten har jag 2 huvudalternativ.

Alt 1) Följa Seldens instruktion http://www.seldenmast.com/search.cfm?do ... %2DS%2Epdf
Jag har en genomgånde mast som faller in under instruktion 1A, dvs med halvöppna kanaler bredvid likrännan. Det verkar görbart men VAD ÄR SKUMPLAST KUDDAR med slutna celler? Är det typ samma material som i liggunderlag?
Tror ni det fungerar med fogskum? Lättare att spruta in tänker jag men åldras det o går i sönder?

Alt 2) Dra ett flexrör inuti kanalen och kabeln i det. Tänker att röret minskar risken för att kabeln ska dunka i masten. Röret ska väl då vara så stort så möjligt för att inte röra sig o slå mot masten.

Vad tror ni? Vore mycket bra att höra vad ni tror om detta. Kanske har någon erfarenhet av något av alternativen.

/Lasse

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Kabeldragning i mast, två alternativ

Inlägg av Mats Brage » ons 25 apr 2012, 20:51

Hej,

När jag bytte ut befintliga kablar passade jag även på att dra nya, och valde att inte lägga in ett vp-rör utan bra drag dom "nakna" i masten. Under de tre år jag hade kvar masten (bytte hela masten på grund av skada) noterade jag inte någon gång att det slog eller skramlade i masten.

Jag hade i grunden samma mastprofil som du, men valda att dra kablaget bl a till VHF i maströret istället utan VP-rör, och det skapade inget problem. Min mast, som också är genomgående, läckte redan tidigare lite vatten, men noterade ingen ökning med den nya dragning.

Lite fusk är min lösning, och skulle jag ha gjort det noggrannare skulle jag nog ha föredragit en lösning med VP-rör.

Fogskumm blir gammalt och lite mer poröst (torrt).

Mats
Scanner 391 nr 142

Flayban
Guldmedlem

Inlägg av Flayban » ons 25 apr 2012, 21:05

Ett tipps är att dra dom nakna i masten men på varje helvmeter sätter du tre bundband som du INTE klipper av. då spretar dom åt tre håll och håller kablarna Borta från att slå mot insidan.

//Jonas

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » tor 26 apr 2012, 07:29

Jag har bara erfarenhet av metoden 1A, som jag tycker fungerar utmärkt.
Skumplastkuddarna (man skär till dom själv) säljs av bl a vikingyachting.se. Sök på "klämkuddar" i deras produktlista.

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » mån 30 apr 2012, 13:16

Tack för kommentarer o råd.
Bestämde mig för att köra med skumgummi/klämkuddar eftersom jag tänkte att det skulle bli svårt att dra ett flexrör förbi täningen där masten går genom däcket.

Puh vad pilligt/svårt/ tråkigt det var att få ut silikonen som Selden tätat med där masten går genom däcket. Jag fick borra upp ett par hål till, ovan o under orginal tätningshållet för att kunna få ut silikonen. Men nu är det gjort, kabeln är dragen, antennen monterad. Nu återstår att trycka i klämkuddarna. Funderar på att klippa bitar av ett liggunderlag eftersom klämkuddarna jag beställde i torsdags inte kommit. Jag vill ha på masten NU :D när det är så fint väder.

/Lasse

Skriv svar