Då kan man ju fråga sig varför du initierade frågan?AndersGustafsson skrev:Men nu skall jag inte måla ett hus med linoljefärg, utan lacka mahogny....
Balsamterpentin är helt enkelt "bästa kvalisort" om man lackerar med traditionella färger och fernissor. Om du lackerar mahognyn (plywood, dessutom, som sannolikt bara har ett mm-tunt skikt fin-trä på ytan) inne i båten, med någon bättre sorts köpe-lack, så hade jag helt enkelt läst på burken för att kolla upp vad tillverkaren rekommenderar. Står där "spädes med lacknafta" behövs inget bättre eller konstigare - följ rekommendationerna så blir det bra.
Om det kan bygga upp din moral och tillförsikt, så kan jag meddela att jag lackat min båts inredning med lågpris-lack från Biltema (uretan-alkyd-fernissa, sannolikt från någon känd tillverkare, Jotun?) - den är (på råa ytor, inte redan lackad yta) förtunnad med någon matsked lacknafta ("målarfotogen") per dl, bara för att få litet fäste och flyta ut. INOMHUS är det inga stora krav, men UTOMHUS kan det vara mycket befogat att gå grundligt och arbetsamt tillväga.