Motorbyte

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem

Motorbyte

Inlägg av sangris » mån 26 mar 2012, 20:26

Jag är i färd med att byta motor i min Tur 84. Jag har köpt en några år gammal Lombardini LDW 502 M.
Finns det någon här på forumet som har gjort ett byte från Yanmar YSE 8 till en Lombardini 502?
Jag skulle vara tacksam för lite råd och tips om hur andra har löst problemet med att motorfästena inte stämmer överens.

Yanmar YSE 8/12 och YSM 8/12, är gamla trotjänare från 70-talet och jag misstänker att det finna många motorer som nu bytts ut till andra märken. Vilka problem har ni stött på?

sangris
Diamantmedlem

Re: Motorbyte

Inlägg av sangris » tis 27 mar 2012, 20:31

Ingen som vet något???

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 09:06

löst problemet med att motorfästena inte stämmer överens
Kan du berätta hur mycket det skiljer? På vår NF där det är bytt från MD till Nanni sitter det plåtar av tjock aluminium i fästena och sedan är motorn skruvad i dessa.
/Anders G

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 28 mar 2012, 17:48

Hej Anders.

Det var en miss jag gjorde att inte mäta skillnaden på den gamla motorn innan jag bytte in den. Nu får jag vänta med att få fram det måttet tills jag tillverkat min jig. Den ska bli klar under helgen hoppas jag.

Jag har hört om tjocka aluminiumplåtar. är det universal eller tillverkade specifikt för olika motorer?

/S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 17:57

Jag tror att de som sitter i min är tillverkade för ändamålet
Motorrum.JPG
Motorrum utan motor
I mitt fall sitter nannins tassar litet framåt och inåt jämfört med original.
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 28 mar 2012, 18:48

Bytte motor för nåb styv månad sen, från en Volvo Pent MD11C med hydraldrift till en 30 hk Lombardini med rak axel.

Hydralen läckte hydralolja och motorn var från 1979.

Den nya motorn fick plats under durkarna i däckssalongen där oljetanken och hydralmotorn satt. För hydralmotorn fann en liten motorbädd, som montören förlängde med ett par kraftiga aluminiumplåtar, så det är nog en gängse metod. Tanken håller jag på att montera i den gamla motorbädden. Det hela blev mycket bra. Det blev en helt ny båt set ur motorsynpunkt. Fast det blir ju en del kringjobb. Å andra sidan är det just sånt som jag tycker är allra roligast. :wink:

Tyvärr han jag inte med att ta nån bild på själva aluminiummotorbädden innan motorn kom på plats.
Bilagor
zzxIMG_2984.jpg
zzIMG_2854.jpg
zzIMG_2851.jpg
zzIMG_2840.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 28 mar 2012, 20:51

OK. det blir väl någon liknande lösning jag tar till då jag inte är så van med plastarbete.

På min gamla Yanmar satt inte motortassarna på samma höjd. Det bakre fästet som var bultat mot backslaget var vänt upp o ner, om jag jämför med måttritningar som jag har på den motorn. Det var dessutom betydligt längre avstånd mellan de bakre och främre fästena.

Hur tjocka är aluminiumplåtarna som använts till Era motorer? Givetvis måste de vara så tjocka som det krävs för att bygga upp till behövlig höjd, men om jag säger så här i stället: Hur tjockt gods krävs det i plåtarna för att det inte ska vara för vekt?

/S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 29 mar 2012, 06:09

sangris skrev:

Hur tjocka är aluminiumplåtarna som använts till Era motorer? Givetvis måste de vara så tjocka som det krävs för att bygga upp till behövlig höjd, men om jag säger så här i stället: Hur tjockt gods krävs det i plåtarna för att det inte ska vara för vekt?

/S
Litet allmänt svarat: Det beror också på hur mycket de behöver sticka ut, utanför stödytan. Behöver du göra en mer utpräglad "hylla" för motorkudden kan man behöva bygga upp en konstruktion med förstärkningar. Ett annat alternativ är stål, det kan vara mer lättarbetat. En tredje möjlighet är att förlänga eller byta motorfästena på motorn, om det är enklare.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 29 mar 2012, 08:14

Jo, det beror ju jättemycket på. Blir dylika Al-bitar för långa kan de vibrera av etc. Det viktiga är ju att man får till en mekaniskt sund montering. Alla motorrum är ju olika. Ev kan det löna sig att höra med ägare av likadana båtar hur de gjort.
/Anders G

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 29 mar 2012, 16:14

Ni har ju helt rätt. Klart det beror på omständigheterna.
Jag hade hoppats på att någon Tur 84:a ägare som bytt motor kunde ge lite tips, men de växer väl inte på trän kan jag tänka..... eller någon annan som bytt ut sin Yanmar YSE8 till en Lombardini LDW 502M.

De bakre fästena på min 502:a är gjutna tillsammans med svänghjulskåpan så de är inte flyttbara, men de främre är ett kraftigt vinkeljärn så de kan jag säkert byta ut om det behövs.

Jag återkommer efter jag fått klart min jig och sett hur mycket som behöver ändras.

/S

smoegen
Silvermedlem

Inlägg av smoegen » sön 01 apr 2012, 11:12

Har för mej att Yanmarn e större än din nya Italienare( å def tyngre) slå en signal till Rohdal marin alt Olofssons marinteknik på Smögen så löser sig det hela galant.. Rodahl har färdiga monteringsjiggar.

Ha´t pent S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tor 05 apr 2012, 15:21

Japp, har varit med om ett byte från Yanmar YSE8 till Lombardini 502M i en Polca 26. Går alldeles utmärkt då 502:an är betydligt mindre. Man får palla upp ordentligt från Yanmarns fäste så man kommer upp i höjd. I detta fallet användes hårdträ som bultades fast i skrovet vid platsen för de gamla tassfästena och som sedan de nya motortassarna sattes i. Enklast gör man inpassningen genom att använda en jigg, som man kan hyra från Rodahl eller från någon välsorterad representant. Motorn hamnar nästan en meter (!) längre bak om man använder samma propelleraxel.
Samtidigt byttes axelgenomföring och kutterslag samt propeller.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 05 apr 2012, 19:20

smoegen skrev:Har för mej att Yanmarn e större än din nya Italienare( å def tyngre) slå en signal till Rohdal marin alt Olofssons marinteknik på Smögen så löser sig det hela galant.. Rodahl har färdiga monteringsjiggar.

Ha´t pent S
Det var Olofssons Marinteknik på Smögen som bytte min motor.
http://thallatha.blogspot.se/2012/02/ny-motor.html
thallatha(alfakrull)hotmail.com

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 20 aug 2014, 21:49

Tar upp min gamla tråd igen som jag lät falla i glömska i all iver av att få provköra den nygamla motorn.
För att sammanfatta det hela så gick installationen helt smärtfritt. Jag tillverkade en egen gigg för motorn och en ny motorbädd skapades av 10-12 mm tjockt stål som skruvades fast i hålen efter de gamla motorfästena. Stålbitarna lämnades på ytbehandling efter att de svetsats och hål borrats och gängats. Giggen monterades och nya motorns tassar mättes in. När sedan motorn sänktes på plats behövdes endast lite justering i höjdled. Motorpanelen monterades på en borstad rostfri plåt på gamla panelens plats och samma sak gjordes för växelreglaget. Allt blev lika bra som jag förväntade mig. Att sedan motorn drabbades av ett elfel så hela semesterseglingen det året gick om intet, är en annan historia....

Nu till min fråga: På grund av att den gamla motorn inte var monterad exakt i sidled, så gick det inte att montera den ena bakre motortassen rakt, utan den sitter på snedden (diagonalen), så att säga. Jag hade en förväntan på att min nygamla motor skulle vara mer tyst i gången än vad den är och jag funderar nu på om det kan vara den snedmonterade motortassen som är bov i dramat? Tassarna har ju olika hårdhet i längs resp tvärsled. Kan det vara så att den tassen överför vibrationerna till skrovet?

Vad har Sailguides samlade expertiser för åsikt i denna fråga?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 aug 2014, 06:27

Motortassar är svårt. Hårda tassar är bra, för de tar upp krafterna utan att rubba motorns läge (mer än nödvändigt eller lämpligt) och då får man mindre oväsen från axel och transmission. Däremot märker man (såklart) av vibrationer mera. Mjuka tassar ger mindre vibrationer i skrovet, men större rörelser i axel/propellerpaketet, och det både sliter och märks. Sedan vibrerar alla motorer, det går inte att undvika. Då finns det harmoniska och mindre harmoniska varvtal och de harmoniska varvtalen skall man undvika, då vibrerar (självsvänger) det som mest. (Vi vet alla att "motorer går olika bra" på olika varvtal - plats för prov).

Den diagonala motortassen är troligen ingen avgörande bov i detta. Däremot har du en poäng i att den inte har riktigt samma belastningsfall som de andra, så den kanske går sönder först (efter många år). Den kan också hålla längst...

Jag tror helt enkelt att din nya motor är mindre slamrig (mindre sliten) tystare i allmänhet, går vackrare och i största allmänhet gör att du hör delvis nya ljud, förmodligen från propeller och axellager. Uppriktningen av motor mot propelleraxel är mycket viktig och om det finns glapp och spel i till exempel axellagren kan det uppstå mycket ljud. Med en ny propeller (för sådan tur hade du väl inte att den gamla passade?) får man "ny turbulens" mot skrovet och i propellerurtaget, och detta kan också höras. (Jag bytte från fast till flöjlande propeller för ett bra tag sedan, och hör fortfarande hur de annorlunda bladen sjunger en helt annan (mindre tilltalande) sång än de fasta gjorde. Jag myser också över hur litet den bromsar vid segling. Allt är små kompromisser).

Nu läge för litet hypnos: Min... nya... motor... är... mycket... tystare... - mycket... tystare... :D
Anders S

Skriv svar