Toalettavfall, sugtömning
Re: Toalettavfall, sugtömning
Visst har lokala utsläpp en lokal påverkan, AndersGustafsson, betydande sådana om utsläppen är betydande men annars inte.
Och ingen har redovisat några mätningar av förhöjda mängder föroreningar någonstans som kan kopplas till båtlivet, annat än mycket sporadiskt och utan att kunna utesluta andra föroreningskällor. Som till exempel, om det alltså faktiskt kommer från några båtar, kan komma från några av de 90% av alla båtar i Sverige som inte omfattas av något förbud.
Beträffande Finland har jag frågat flera gånger hur uppföljning av förbudet görs, eftersom så många påstår att det i stort sett efterlevs av alla, men jag har inte fått några svar. Vet du på vilka sakliga och kontrollerbara grunder påståendet bygger, AndersGustafsson?
Ingen jag har sett eller hört protestera mot förbudet har haft den egna kostnaden för modifiering av sin båt som argument, inte en enda. Alla argument handlar om andra aspekter av förbudet och dess utformning och dessa andra aspekter vill jag ha kommentarer till, om möjligt. Som till exempel varför endast tio procent av båtfolket ska dra sitt strå till stacken vilket jag redan nämnt.
Jag vill inte ha vare sig morot eller piska i mitt och andras båtliv och jag är definitivt inte en lydig undersåte som många tycks vara. Jag vill ha regler baserade på verkligheten och inte på politiska beslut som har sin grund uteslutande i internationella överenskommelser för handelsflottan, och som genom våra myndigheters likgiltiga attityd till båtliv kom att omfatta också fritidsbåtar, inklusive tolvmilsgräns och straffsatser upp till och inkluderande fängelse.
MVH
Håkan
Och ingen har redovisat några mätningar av förhöjda mängder föroreningar någonstans som kan kopplas till båtlivet, annat än mycket sporadiskt och utan att kunna utesluta andra föroreningskällor. Som till exempel, om det alltså faktiskt kommer från några båtar, kan komma från några av de 90% av alla båtar i Sverige som inte omfattas av något förbud.
Beträffande Finland har jag frågat flera gånger hur uppföljning av förbudet görs, eftersom så många påstår att det i stort sett efterlevs av alla, men jag har inte fått några svar. Vet du på vilka sakliga och kontrollerbara grunder påståendet bygger, AndersGustafsson?
Ingen jag har sett eller hört protestera mot förbudet har haft den egna kostnaden för modifiering av sin båt som argument, inte en enda. Alla argument handlar om andra aspekter av förbudet och dess utformning och dessa andra aspekter vill jag ha kommentarer till, om möjligt. Som till exempel varför endast tio procent av båtfolket ska dra sitt strå till stacken vilket jag redan nämnt.
Jag vill inte ha vare sig morot eller piska i mitt och andras båtliv och jag är definitivt inte en lydig undersåte som många tycks vara. Jag vill ha regler baserade på verkligheten och inte på politiska beslut som har sin grund uteslutande i internationella överenskommelser för handelsflottan, och som genom våra myndigheters likgiltiga attityd till båtliv kom att omfatta också fritidsbåtar, inklusive tolvmilsgräns och straffsatser upp till och inkluderande fängelse.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Väl formulerat !Maxi33 skrev:Visst har lokala utsläpp en lokal påverkan, AndersGustafsson, betydande sådana om utsläppen är betydande men annars inte.
MVH
Håkan
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
En fråga som slår mig när jag läser tråden är varför vi båtägare vet bäst om allting?
Vi vet hur lite vårt bajs påverkar havet, att fartygsfärgen är miljövänligare än den av myndigheter godkända färgen, att man visst kan dra ett par starköl eller några järn utan att för den skull bli en sämre båtförare.
Hur kommer det sig?
Och hur kommer det sig att vi båtägare inte styr världen med vår oändliga visdom?
Vi vet hur lite vårt bajs påverkar havet, att fartygsfärgen är miljövänligare än den av myndigheter godkända färgen, att man visst kan dra ett par starköl eller några järn utan att för den skull bli en sämre båtförare.
Hur kommer det sig?
Och hur kommer det sig att vi båtägare inte styr världen med vår oändliga visdom?
Alla borde ha skägg
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Hajar inte, vilka 90 % är dessa båtar? Menar du roddbåtar och kajaker och sånt...?Maxi33 skrev:Visst har lokala utsläpp en lokal påverkan, AndersGustafsson, betydande sådana om utsläppen är betydande men annars inte.
MVH
Håkan
Förbudet mot toautsläpp omfattar endast de båtar som har installerad toalett ( c:a 10% )
Övriga 90% får kissa över relingen ( om de vill leva farligt ) eller i en hink som sköljs i havet.
Övriga 90% får kissa över relingen ( om de vill leva farligt ) eller i en hink som sköljs i havet.
Peterh har redan svarat på frågan från Nautihamstern och jag vill bara tillägga att siffrorna kommer från Transportstyrelsen eller konsekvensutrdeningen, eller båda.
Förutom de rätt uppenbara toalettlösa kajakerna finns det en mängd övernattningsbara båtar utan toalett, många rätt stora och brukade på havet.
Bör då kanske påpeka att det finns fler hav, och båtlivsvatten av många slag, än Östersjön, även om det är mitt intryck att det är Östersjöns problem som fått myndigheterna att förbjuda användandet av toaletter i samtliga svenska vatten ut till tolv sjömil från kusten.
De utan toalett får fortsättningsvis bli av med sitt pink och skit på det sätt de själva finner lämpligt, inklusive i vattnen de befinner sig i, och detta är alltså 90% av alla båtars ägare och passagerare.
Och Peter K, visst är det som du skriver att båtägare alltid vet bäst. Det räcker att följa debatter om vilken båtpryl som helst för att få det bekräftat, liksom att det ofta finns många som är bäst. Så att säga.
Men det jag och några få andra försöker få upp till seriös debatt om tömningsförbudet är dels hur obefintliga de sakliga underlagen är förutom de politiska, dels hur förbudet inte på mätbart sätt bidrar till havens och vattnens hälsa, dels hur utbyggnad och drift av mängder av tömningssationer kommer att öka den totala miljöbelastningen och dels hur förbudet är helt fokuserat på tio procent av alla båtägare och dels hur strikt efterlevnad av förbudet innebär en drastisk ändring av båtlivets innehål beträffande planering av dagsetapper och anpassning till väder och vind och träffar med vänner och bekanta och vad barnen ombord vill och vad frun ombord vill och och och.
Och som lök på laxen är dessa tio procenten redan utan förbud med viss sannolikhet bland de allra minsta pinkarna och skitarna i havet just för att de har toalett ombord.
Men det kommer kanske att ändras.
MVH
Håkan
Förutom de rätt uppenbara toalettlösa kajakerna finns det en mängd övernattningsbara båtar utan toalett, många rätt stora och brukade på havet.
Bör då kanske påpeka att det finns fler hav, och båtlivsvatten av många slag, än Östersjön, även om det är mitt intryck att det är Östersjöns problem som fått myndigheterna att förbjuda användandet av toaletter i samtliga svenska vatten ut till tolv sjömil från kusten.
De utan toalett får fortsättningsvis bli av med sitt pink och skit på det sätt de själva finner lämpligt, inklusive i vattnen de befinner sig i, och detta är alltså 90% av alla båtars ägare och passagerare.
Och Peter K, visst är det som du skriver att båtägare alltid vet bäst. Det räcker att följa debatter om vilken båtpryl som helst för att få det bekräftat, liksom att det ofta finns många som är bäst. Så att säga.
Men det jag och några få andra försöker få upp till seriös debatt om tömningsförbudet är dels hur obefintliga de sakliga underlagen är förutom de politiska, dels hur förbudet inte på mätbart sätt bidrar till havens och vattnens hälsa, dels hur utbyggnad och drift av mängder av tömningssationer kommer att öka den totala miljöbelastningen och dels hur förbudet är helt fokuserat på tio procent av alla båtägare och dels hur strikt efterlevnad av förbudet innebär en drastisk ändring av båtlivets innehål beträffande planering av dagsetapper och anpassning till väder och vind och träffar med vänner och bekanta och vad barnen ombord vill och vad frun ombord vill och och och.
Och som lök på laxen är dessa tio procenten redan utan förbud med viss sannolikhet bland de allra minsta pinkarna och skitarna i havet just för att de har toalett ombord.
MVH
Håkan
En expert i mängden
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Det kanske inte spelar så stor roll rent miljömässigt sätt om 10 procent av båtåkarna blir tvungna att göra drastiska ändringar i sitt båtlivMaxi33 skrev:Peterh har redan svarat på frågan från Nautihamstern och jag vill bara tillägga att siffrorna kommer från Transportstyrelsen eller konsekvensutrdeningen, eller båda.
MVH
Håkan
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Fritidsbåtarnas bidrag till övergödningen av Östersjön är marginellt i
förhållande till de totala utsläppen av övergödande ämnen. Eftersom
utsläppen som regel sker koncentrerat under algernas största tillväxtperiod
och i skärgårdsområden som redan är hårt belastade, bedöms dock effekten
bli relativt sett större. Fosfor från toalettavfall kan dessutom tas upp mycket
lätt av algerna. Enligt en undersökning som Mariehamns stads
miljövårdskontor lät göra sommaren 1998 kan utsläppen av näringsämnen i
fritidsbåtars toalettavfall lokalt motsvara utsläppen från en mindre stads
reningsverk.
Utöver övergödningsproblemet medför toalettavfallet att badvatten blir
smutsigt. Dels är det otrevligt, dels kan halterna av vissa bakterier som
förekommer i fekalier lokalt bli så höga att badvattnet blir hälsofarligt och
kan orsaka magsjuka.
/Anders G
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ja man kan ju observera hur det fungerar då man seglar.... Dvs den förhärskande uppfattningen, baserat på att sugtömningsstationerna verkligen används är att efterlevnaden är god. Säkert inte 100%, men varje liten sak hjälper.Vet du på vilka sakliga och kontrollerbara grunder påståendet bygger
Jag skall dock fråga HSR om det finns någon statistik över tex mottagen mängd toaavfall.
Att bevisa att någon har pumpat ut sin tank är givetvis svårt, men det har förekommit lokala utbrott av höga halter av E-coli i några vikar här och i några av fallen har fritidsbåtar varit starkt misstänkta.
Vänta bara några år, då de flesta båtar har sugtömning installerat och systemet för tömning likaså så kommer kanske tom kryssarklubbens medlemmar att tycka att det är bekvämt och vettigt att sugtömma
/Anders G
Tack för svar på min fråga, AndersGustafsson, men ett enkelt "nej" hade räckt.
MVH
Håkan
MVH
Håkan
En expert i mängden
det är väl ingen som propagerar för att toalettavfall skall släppas ut i badvikar ???AndersGustafsson skrev:Fritidsbåtarnas bidrag till övergödningen av Östersjön är marginellt i
förhållande till de totala utsläppen av övergödande ämnen. Eftersom
utsläppen som regel sker koncentrerat under algernas största tillväxtperiod
och i skärgårdsområden som redan är hårt belastade, bedöms dock effekten
bli relativt sett större. Fosfor från toalettavfall kan dessutom tas upp mycket
lätt av algerna. Enligt en undersökning som Mariehamns stads
miljövårdskontor lät göra sommaren 1998 kan utsläppen av näringsämnen i
fritidsbåtars toalettavfall lokalt motsvara utsläppen från en mindre stads
reningsverk.
Utöver övergödningsproblemet medför toalettavfallet att badvatten blir
smutsigt. Dels är det otrevligt, dels kan halterna av vissa bakterier som
förekommer i fekalier lokalt bli så höga att badvattnet blir hälsofarligt och
kan orsaka magsjuka.
Det är naturligtvis en styggelse som sannolikt ingen här förespråkar, tvärtom
propageras här använda septictankar som töms på annan plats. T.ex. på "öppet vatten"
eller i tömmningsstationer där så finns.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Precis, så vad bråkar vi om? I ställer för att pumpa ut i sjön lagrar ni i septiktank och tömmer i sugtömning eller i nödfall utanför Sveriges sjöterritorium. Det är ju precis vad direktiven från transportstyrelsen säger.
Med ett väl utbyggt system med tömningsstationer kommer det inte att finnas någon orsak att tömma till havs, eller hur?
Sedan tror jag inte att någon här, avsiktligt, skulle tömma i en badvik. Däremot kan misstag ske. Å andra sidan kan man bli ganska trött då man ser vad vissa båtmänniskor har för attityd visavi vad man kastar från sin båt... Om du fimpar i sjön är nog inte steget så långt till att skita i sjön heller.
Återkommer när och om jag får statistik från HSR.
Med ett väl utbyggt system med tömningsstationer kommer det inte att finnas någon orsak att tömma till havs, eller hur?
Sedan tror jag inte att någon här, avsiktligt, skulle tömma i en badvik. Däremot kan misstag ske. Å andra sidan kan man bli ganska trött då man ser vad vissa båtmänniskor har för attityd visavi vad man kastar från sin båt... Om du fimpar i sjön är nog inte steget så långt till att skita i sjön heller.
Återkommer när och om jag får statistik från HSR.
/Anders G
Borde väl ge upp försöken att debattera, tror många har gjort det...men jag gör ett försök till.
Hur länge dröjer det innan en hålltank på 40 liter (som på min båt) behöver tömmas om det är fem vuxna ombord (som ofta på min båt) fina sommardagar och det inte finns annan toalett och man naturligtvis inte fuskar genom att passa på när man badar osv?
Svaret säger samtidigt, hoppas jag AndersGustafsson och alla andra förstår, hur ofta man då behöver ta sig till tömningsanläggning.
MVH
Håkan
Hur länge dröjer det innan en hålltank på 40 liter (som på min båt) behöver tömmas om det är fem vuxna ombord (som ofta på min båt) fina sommardagar och det inte finns annan toalett och man naturligtvis inte fuskar genom att passa på när man badar osv?
Svaret säger samtidigt, hoppas jag AndersGustafsson och alla andra förstår, hur ofta man då behöver ta sig till tömningsanläggning.
MVH
Håkan
En expert i mängden