Vilket utseende skulle ni föredra?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
meadiva
Trogen medlem

Vilket utseende skulle ni föredra?

Inlägg av meadiva » mån 12 mar 2012, 19:37

Hej
Vi håller på att bygga en Diva 38.2 och har haft möjlighet att välja mellan två olika rutalternativ, den ena kallas Classic och den andra Elegance.

Nu är jag nyfiken på vad ni tycker, vi har valt den som kallas Classic! (den med de runda rutorna)

Motivera gärna era svar lite så vi förstår vad som gör skillnad på de olika alternativen!

/Tobias
Bilagor
Elegance.jpg
Classic.jpg
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se

omega
Diamantmedlem

Re: Vilket utseende skulle ni föredra?

Inlägg av omega » mån 12 mar 2012, 20:03

Hej
jag tycker de runda är snyggast mde får båten att se lite mer klassisk ut. Om man kikar på gamla båtar främst från Amerika har många lite rundare rutor även vissa Engelska byggen,Den med hel ruta ser ut som en typisk fransk serie tillverkad båt .

//Johan

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 12 mar 2012, 20:13

Runda ventiler ser bättre ut. Men jag gissar att de ger begränsat ljus i salongen samt dålig kontakt med utsidan när man står nere i båten och vill titta ut.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 12 mar 2012, 20:45

Tycker de runda rutorna ser för små ut och ger ett äldre intryck, som ser lite konstigt ut på en så ny båt. De små rutorna lär inte göra underverk på hur det upplevs inne ifrån heller.

Den enda stor rutan ser modern ut men med inslag av hur nya serietillverkade båtar ser ut idag. Mest tilltalande av dina två alternativ för mig, med stort ljusinsläpp.

Om du väljer fritt så hade siktat på lite större fyrkantiga öppningsbara rutor, men det kanske inte är ett alternativ.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 12 mar 2012, 22:00

De små runda ger lite klass. Dessutom läcker de troligen mindre.
Men mindre ljusinsläpp, båtar med mindre rutor verkar mörka när man kommer ned. Men i praktiken, soliga dagar, är det ganska skönt att det är lite mörkare.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » tis 13 mar 2012, 08:16

Jag tycker den stora avlånga rutan stämmer bättre med båtens linjer. De runda kan se mer klassiska ut med harmonierar inte med skrovformen.
Hur som helst -lycka till med bygget. Hur långt har ni kommit? Hur mycket byggsats är det, jag menar alltså hur mycket som er arbetsinsats blir?

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 13 mar 2012, 13:53

Stora fönster omintetgör (åtminstone i teorin) uppklassning till besiktningsklass 1 när du ska åka iväg på jordenruntsegling 8)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 13 mar 2012, 16:33

Nautihamstern skrev:Stora fönster omintetgör (åtminstone i teorin) uppklassning till besiktningsklass 1 när du ska åka iväg på jordenruntsegling 8)
Besiktningsklass 1... vad är det?

:o
/T
... som gärna skulle vilja se den stora ventilen delad på två, samma längd totalt alltså men med ett 'avbrott' på mitten. Givetvis måste även ventilerna i skrovet ha en design som matchar ruffens.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 13 mar 2012, 17:06

meadiva skrev:Hej
Vi håller på att bygga en Diva 38.2 och har haft möjlighet att välja mellan två olika rutalternativ, den ena kallas Classic och den andra Elegance.

Nu är jag nyfiken på vad ni tycker, vi har valt den som kallas Classic! (den med de runda rutorna)

Motivera gärna era svar lite så vi förstår vad som gör skillnad på de olika alternativen!

/Tobias
jag skulle föredra modellen med segel på masten. Fönstren struntar jag i.Kanske utelämna helt man får ändå in
dagsljus genom plasten. Och fönster som inte finns kan varken läcka eller gå sönder.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
meadiva
Trogen medlem

Inlägg av meadiva » tis 13 mar 2012, 18:32

Hej
Kul att ni kommenterar, de känns som om det är en båt som man antingen gillar eller inte gillar. De runda ventilerna tycker vi själva är mycket av båtens charm och själ. Det ger en båt som sticker ut lite från mängden.

Segull-tack, det kan behövas lite lycka till :) Vi får ett halvfabrikat där alla inredningsdetaljer är med och lackade, vi skall montera och passa in delarna och ge det en slutbehandling på plats. Sedan skall all teknik monteras (efter att man bestämt vad man skall ha....) Innertak skall byggas osv...., kolla på vår sida http://www.meadiva.se för mer.

Nautihamnstern-alla detaljer håller Ocean Klass A om det är det du tänker på, verkar inte som om det finns några begränsningar där. Är man bara väl förberedd med blindluckor som finns med olyckan skulle vara framme så är jag inte så orolig.

T-rutan är samma typ som finns på x-yachts och är öppningsbar och delad men ser hel ut från håll. Jag tror att Nautihamstern tänker på Oceanklassningen som finns på olika produkter till fritidsbåtar enligt CE märkning.

peterh-vi föredrar också varianten med segel på masten kolla på http://meadiva.se/2012/02/17/riggfunderingar/ så ser du hur vi tänker om riggen. Men en båt helt utan ventiler skulle vi inte vilja ha.

Fortsätt gärna att kommentera, det är roligt att höra vad ni tycker!

/Tobias

Andreas123321
Erfaren medlem

Inlägg av Andreas123321 » tis 13 mar 2012, 21:06

Nr 2 med de rundade fönstren ser bättre ut. De har en lite mer classy känsla medans den första versionen ser ut som något från tidigt 90 tal.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tor 15 mar 2012, 07:57

De runda rutorna ser bäst ut, bara ett tyckande från mig. JAg har ingen bra motivering.

Om man ska se framåt - förhoppningsvis lång tid framåt - ska ju båten säljas en dag.
Generellt är det lättare att sälja en båt som är så mycket standard som möjligt, gäller såväl rutornas utformning som båtens inredning och riggning. Speciallösningar och utformningar som ni själva gillar är inte säkert att de gillas av andra. Om man tittar på en båttyp i en köpsituation gör man ofta det för att man vet hur just den ser ut och blir då "besviken" om den ser anorlunda ut. Mindre avvikelser och bra finesser är ofta ok, men egna planlösningar uppsakttas sällan även om de är bättre än originalets.

Lycka till med bygget!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 17 mar 2012, 21:00

Den som våndas mellan de små, runda rutorna (ventiler, väl? Vi är ju på sjön!) och den stora kan ju då tänka så här: Om jag tycker båda är snygga, på var sitt sätt, så kan jag ju enkelt byta till den stora från de små, men inte tvärtom....

Min röst: Jag tycker personligen de små, runda (ovala?) ventilerna är shipshape, lagom stora och ser "rätt" ut på en sådan fin båt. Nosar man på havssegling och vill ha en stabil ruffsida är de nog (obs, nog) också starkare. En fullgod lösning med ett stort ljusinsläpp är inte helt gratis, arbete och material inräknat.
Anders S

Användarvisningsbild
meadiva
Trogen medlem

Inlägg av meadiva » tis 03 apr 2012, 00:49

Tackar för allas åsikter, nu står vår båt hemma och vi skall snart beställa rutor och portlights från Rutgerson Marin så vi får lite ljus under bygget. Takluckor fick vi med i paketet från varvet.

/Tobias

Skriv svar