Nu har jag fått tag i en bra segelbåt, och det blev en Stortriss Mk II med vagn, sprayhood och sittbrunskapell, justa segle och en Tohatsu 2-takatare... Så jag är helnöjd.
Nu har en "båt" till poppat upp. Det är en Crescent Skipper som legat på land i några år. Den är komplett med mast, segel, vagga och 9 hästars 2-taktare... allt till det facila priset av 1500:-. Jag tror jag köper den bara för att den inte ska hamna på tippen. Vad jag hört från hamnkaptenen så läckte den vid fenkölen, detta tror jag är åtgärdat för den ligger som sagt på land och det finns ett antal liter regnvatten i kölsvinet (om det nu heter så). Borgar inte detta för att båten är hyfsat tät runt fenköl?
Mina tankar om köpet är, förutom att jag räddar en ful men charmig båt, att konvertera till motorbåt. Ta bort (men behålla) mast och fenköl, plasta igen vid kölbultar.
Är det pyssel att ta bort kölen?
Brukar kölbultarna sitta som grisar?
Vanliga fel och brister på en Skipper?
Är det pyssel att plasta igen hålen, eller är det ett stort hål vid fenköl?
Den ligger bara 1.5 mil från mitt hem och jag är bekant med hamnkaptenen så han är med på noterna att den ska flyttas från hans fina hamn.
Tanken är att i framtiden konvertera tillbaks den som segelbåt, så därför ska jag behålla alla detaljer till rigg och köl. Anledningen till konverteringen är att jag inte blir beroende av kran vid sjösättning, vår hamn är rätt så långgrund vid rampen så man kan inte sjösätta segelbåt från vagn.
Åsikter och hjälp mottages tacksamt