Är du alldeles helt säker på att det inte är en konspiration?
Jaha, joho, det var ju en intressant förklaring. "Fyrkantspulsen innehåller i princip", vilket med Fourieranalys används för högtalarmätningar. Det blir bara mer och mer intressant. Vad är modell och vad är verklighet här? Vad gör en Fourieranalys?bosseh skrev:Vet man hur ekolodet fungerar så förstår man också varför kabellängden är ganska betydelselös.
Ekolodet innehåller ingen oscillator ("radiosändare"). Man genererar istället pulsen mycket enklare genom att helt enkelt att skicka ut en väldefinierad fyrkantpuls. Fyrkantpulsen innehåller i princip alla frekvenser (används tex ihop med fourieranalys för högtalarmätningar) I ekolodsgivaren sitter en kristall avstämd till tex 200 kHz och detta ger tillsammans med fyrkantpulsen skapar en kraftig 200 kHz puls. Enkelt och effektivt, hög uteffekt, hög verkningsgrad och utan en massa elektronik. Men, en fykantpuls är i princip bara en likspänning som snabbt slås till och från och därför ganska okänslig för impedans variationer i givarkretsen. Vilket ju är bra eftersom det skulle bli mycket dyrare om man skulle behöva hålla snäva toleranser på givarna. Mottagardelen bryr sig nästan inte alls om impedansen.
Ja, jag får väl trösta mig med att du kanske menar att du riktar dig till de fåkunniga, som inget bättre begriper.
Att sedan fyrkantspulsen ändå bara är likspänning, och då okänslig för impedansvariationer ja, det är från klarhet till klarhet. Så det är liksom det bästa av alla världar, både fullt spektrum och bara likspänning.
Att sedan mottagardelen inte "bryr sig" om impedansen är intressant. Den har alltså ett eget själsliv, som är agnostiskt.
Nå, själv tror jag att med så låg bärfrekvens så spelar inte impedansvariationer så stor roll. Kabelns impedans spelar mindre roll i frekvensplanet.
I frågan om att kapa kabeln så skulle jag avråda från det, av det enkla skälet att tillverkarna avråder. Jag har ingen möjlighet att ha full koll på deras algoritmer och programvara. Det som står i läroböcker är sällan hela sanningen, bara en bas. Själv skulle jag aldrig råda andra till åtgärder jag inte hade full täckning för.
/J