Antenn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Antenn

Inlägg av T » sön 12 feb 2012, 21:52

Jag funderar på att slösa bort en massa pengar på en antenn från RR Electronic. En kombinationsantenn som i första hand fångar upp VHF, 3G/GSM och TV.
Att nere i båten kunna leda signalen till VHF resp TV ser jag inga problem med men hur ska jag få in signalen i mobilen och USB-modemet? Det finns ju inga antenningångar...
Lite letande på nätet ledde mig fram till 'antennrepeater'. Perfekt. Masttoppsantennen kopplas till en liten låda nere i båten. Lådan funkar sen som en väldigt lokal basstation för dom apparater som finns i närheten. Problemet är dock att den utrustningen kräver tillstånd, dels från PTS och dels från mobiltelefonoperatörerna. Jag tvivlar på att dom senare är direkt generösa med den sortens tillstånd. Och laglig vill man väl vara? :wink:

Vilka andra metoder finns överföra en bra signal till en enhet som saknar antenningång? Jag har hört att det ska finnas men kan inte hitta nåt.

:o
/T

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Antenn

Inlägg av Jaramaz » mån 13 feb 2012, 07:52

En sådan kombiantenn har relativt stora radiofrekventa förluster. Populära i bilar, då de spar utrymme och är billigare än separata lösningar.

Det är riktigt att man vinner en hel del på att ha antennen i masttoppen, för GSM och än mer för 3G äts en (hel) del av vinsten upp av de ökade kabelförlusterna vid de högre frekvenserna (VHF kör på ca 150 MHz, GSM på 900 och 1800 MHz, 3G mest på band kring 2000 MHz, kabelfölusterna ökar med frekvensen). Av detta förstås också att det kan vara svårt att kombinera alla i samma antennkabel.

Det finns 3G-modem med antennkontakt, likaså mobiltelefoner med antennkontakt - men de är sällsynta.
Repeaters är möjliga, men som du påpekar krävs det tillstånd både av PTS och operatören. Inte alla repeaters uppfyller heller rimliga krav - använder du en sådan är det stor risk att du stor eventuella grannar.

Tänkbar lösning är att sätta en stor och fin antenn på nerdelen av kabeln, då blir det en typ av passiv repeater. Men, det är redan så stora förluster i kablen att det hela inte lönar sig.

Det går at tvända lite på problematiken:

Kör TV och VHF tilsammans, vilket funkar bra.

Skaffa ett USB 3G-modem som tillåter lång USB-kabel (många har restriktioner), när du är i områden med dålig 3G-täckning så hissar du helt enkelt upp modemet en bit.
Alternativ, skaffa en 3G (/GSM) telefon som har inbyggt WLAN och som kan koppla upp via det. Då kan du hissa upp telefonen i masttoppen och köra WLAN till den. Prat kör du via Voice-over-IP. (flera telefoner har sådana möjlighetr som Xperia, iPhone).

Billig, effektiv lösning.

/J

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 13 feb 2012, 09:20

Det finns aktiva GSM-repeters för några tusen. Vanliga i USA och påstås fungera bra. Jag har träffat en som hade en sådan. En burk masten och en nere i båten med kabel emellan. Han tyckte det fungerade bra och viken han gillade att ligga var den helt enkelt nödvändig. Min invändning är väl att det är ytterligare en burk som drar någon ampere.
--
Att hissa upp en 3G-dongle i riggen är ett enkelt och bra sätt att kunna surfa - det finns aktiva USB-kablar om man behöver förlänga. Sejnfallet brukar vara användbart.

Själv funderar jag på att köpa en begagnad iPhone, stoppa den i en plastpåse och hissa upp. Sen köra "tethering" via wlan. Samtal kan jag ju åtminstone svara på via bluetooth. Men telefonen går ju att fjärrstyra ..
Det fina är att har man köpt appar så får man ha dem på fem iDevices. Alltså har jag ytterligare en reservplotter.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 13 feb 2012, 15:09

Att hissa upp både telefon och USB-modem i masten är ju billiga och ev innovativa lösningar men inte särskilt smidiga... Jag vill undvika lösningar som innebär kablar kors och tvärs eller andra konstiga åtgärder som måste vidtas när man kommit i hamn. Det ska vara klart för säsongen när båten är påmastad och dessutom är det ju bra om det funkar under färd... (nej, jag skulle inte segla runt med en mobiltelefon i masttoppen eller en USB-dongel under spridarn)

Kabelproblemet som nån nämnde verkar, konstigt nog, antenntillverkaren ha tänkt på. Och när jag letat och pillat och petat både på/i modem och telefon har jag hittat möjliga antennanslutningar. Så det kanske fixar sig ändå.

/T

batingenjorn
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av batingenjorn » mån 13 feb 2012, 18:50

RR-antennen är mycket bra. Bland det bästa TV och VHF jag testat för masttop. När du ska ha 3g/gsm så blir ena kabeln tjockare för att minska förlusterna. Beställ vindexen för rr-antennen. Då kan du sätta antennen i aktern på masttoppen och vindgivaren på den främre platsen utan att de stör varandra.

/Marcus
Båtingenjörn - www.bati.se

batingenjorn
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av batingenjorn » mån 13 feb 2012, 18:52

Glömde att lägga till att den nya modellen är unik då den tar både vertikal och horizontel polarisation. Bra om man ska segla i norge eller europa.

/Marcus

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 13 feb 2012, 19:51

En RR Ibiza antenn för VHF, FM radio och 3G kostar alltså 18000 kr, Jösses!
Det blir två kablar ner.
Många vill ha VHF antennen i masttoppen för max räckvidd och en vanlig, hyggliga VHF antenn kostar 1-2 tkr inkl kabel. Men räckvidden bestäms av antennhöjden, det kan ingen antenn ändra på. Uteffekten i VHFen är väl tilltagen och har man inte riktigt dålig kabel/antenn räcker det till bra. Kustradion sändare når oftast runt 40M, några 50M. Lägg till 10M för en 20m höjd till antennen ombord. http://dl.dropbox.com/u/23184656/vhf_Sverige_110403.pdf
Behöver man mer räckvidd är det SSB (gränsvåg) eller satellittelefon (<10000kr).
FM radion har ungefär samma räckvidd, skillnaden mellan en antenn ombord placerad 2 eller 20 m upp är ca 7M.
3G är lite annorlunda eftersom systemet begränsar räckvidden. 7- 10 km enligt PTS. GSM når lite längre, max ca 50 km vid 900MHz, praktiskt handlar ofta om 20-30 km. Här finns en fördel av att få upp antennen så att inte terrängen skymmer men långa kablar äter upp mycket.
Vill man kunna surfa på fler ställen så finns ju Net1 eller Icet.net som de hette förut. Enligt vad som sägs så fungerar det bra, det vittnade tex Eilean om här.
För att kunna utnyttja 3G maximalt är nog en repeter/booster det bästa. Placerad i masttoppen. Skall bara ha ström och kopplar alltså trådlöst till telefonen/dongeln. För hur många telefoner har anslutning av yttre antenn? Burken kostar ca 2-6 tkr och ja, den kräver tillstånd men det går att få. Sen finns det ju de som struntar i det där med tillstånd. Det bästa är ju att man kan köpa en burk och returnera den om det inte fungerar.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 13 feb 2012, 21:11

bosseh skrev:En RR Ibiza antenn för VHF, FM radio och 3G kostar alltså 18000 kr, Jösses!
Det blir två kablar ner.
Många vill ha VHF antennen i masttoppen för max räckvidd och en vanlig, hyggliga VHF antenn kostar 1-2 tkr inkl kabel. Men räckvidden bestäms av antennhöjden, det kan ingen antenn ändra på. Uteffekten i VHFen är väl tilltagen och har man inte riktigt dålig kabel/antenn räcker det till bra. Kustradion sändare når oftast runt 40M, några 50M. Lägg till 10M för en 20m höjd till antennen ombord. http://dl.dropbox.com/u/23184656/vhf_Sverige_110403.pdf
Behöver man mer räckvidd är det SSB (gränsvåg) eller satellittelefon (<10000kr).
FM radion har ungefär samma räckvidd, skillnaden mellan en antenn ombord placerad 2 eller 20 m upp är ca 7M.
3G är lite annorlunda eftersom systemet begränsar räckvidden. 7- 10 km enligt PTS. GSM når lite längre, max ca 50 km vid 900MHz, praktiskt handlar ofta om 20-30 km. Här finns en fördel av att få upp antennen så att inte terrängen skymmer men långa kablar äter upp mycket.
Vill man kunna surfa på fler ställen så finns ju Net1 eller Icet.net som de hette förut. Enligt vad som sägs så fungerar det bra, det vittnade tex Eilean om här.
För att kunna utnyttja 3G maximalt är nog en repeter/booster det bästa. Placerad i masttoppen. Skall bara ha ström och kopplar alltså trådlöst till telefonen/dongeln. För hur många telefoner har anslutning av yttre antenn? Burken kostar ca 2-6 tkr och ja, den kräver tillstånd men det går att få. Sen finns det ju de som struntar i det där med tillstånd. Det bästa är ju att man kan köpa en burk och returnera den om det inte fungerar.
Du glömde TV:n.

/T

batingenjorn
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av batingenjorn » mån 13 feb 2012, 21:28

En 3g-repeater/booster/basstation som åker runt utan att man kan mäta in den och kontrollera att den inte stör mobilonätet. Tveksam om man kan få ett sådant tillstånd...

Om det är en 4G så ska den absolut inte placeras nära en TV-antenn. De har lyckats lägga frekvensen i TV-bandet(kanal 61-69). Dvs din TV är anpassad att lyssna på 4G-frekvenserna.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 13 feb 2012, 22:51

T skrev: Du glömde TV:n.
Grädde på moset?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 14 feb 2012, 07:30

bosseh skrev:3G är lite annorlunda eftersom systemet begränsar räckvidden. 7- 10 km enligt PTS. GSM når lite längre, max ca 50 km vid 900MHz, praktiskt handlar ofta om 20-30 km. Här finns en fördel av att få upp antennen så att inte terrängen skymmer men långa kablar äter upp mycket.
Det är väl bäst jag inte ber dig förklara ....

GSM har på grund av sin TDMA (/FDD) struktur löptidsbegränsningar som maximerar räckvidden till ca 35 km.
De flesta bedömare är numera överens om att PTS fullständigt misslyckats i sin hantering av 3G. Det finns ingen systemegenskap som begränsar räckvidden till 7-10 km, den teoretiska räckvidden är betydligt högre. Praktisk räckvidd beror på uteffekt(er) och mottagarkänslighet(er), och modulation.
batingenjorn skrev:En 3g-repeater/booster/basstation som åker runt utan att man kan mäta in den och kontrollera att den inte stör mobilonätet. Tveksam om man kan få ett sådant tillstånd...

Om det är en 4G så ska den absolut inte placeras nära en TV-antenn. De har lyckats lägga frekvensen i TV-bandet(kanal 61-69). Dvs din TV är anpassad att lyssna på 4G-frekvenserna.
Operatörerna har exklusiv tillgång till mobil-spektra, ingen annan får sända på dessa. Tillstånd krävs alltså både av myndighet, vilket kräver typgodkännande, och av operatör.

4G (LTE) använder flera olika band, batingenjorn syftar här på de band som nyligen öppnats för LTE på UHF. Dessa band är sedan några år inte TV-band, men var det tidigare. Det fina med dessa låga frekvenser, ~700 MHz, är att räckvidden är betydligt bättre än på 2 GHz-bandet, kanske ca 4 ggr (en tillhöftad siffra, räckvidden beror på många parametrar). Nu har utbyggnaden med LTE inte kommit så långt, men med tiden blir den nog väl utbyggt. Telia har redan annonserat att de avser ersätta mycket partråd med LTE, speciellt på landsbygden.
Batingenjorn har helt rätt i att de flesta TV-apparater tar emot signaler utanför de nuvarande TV-banden, vilket kan ha vådliga konsekvenser. Det finns enkla filter att köpa för en mindre penning.

/J

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 14 feb 2012, 10:21

Tråden handlade från början, och borde väl fortfarande göra det, om hur man kan få in antennsignalen i telefon resp modem när det inte finns nån ingång för extern antenn. Det är iofs intressant att se vem som kan flest förkortningar, vem som är mest expert, vem som helt enkelt pinkar längst men det löser inte problemet.
På mitt modem hittade jag en ingång när jag satt på mig glasögonen, på telefonen verkar det finnas ett uttag under batterilocket, det är lite opraktiskt. Jag har dock sett exempel på en liten 'plopp' med antennkabel som fästs på telefonen, tyvärr var förklaringen på japanska, eller möjligen kinesiska. Sen finns det ju även telefonhållare för bil som över antennsignalen men en sån hållare passar inte i sammanhanget men tekniken finns ju uppenbarligen. Frågan är i vilken form, och var.

:eek:
/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 14 feb 2012, 11:00

T skrev: Frågan är i vilken form, och var.
Och hur fungerande det är.
Man kan ju tycka att om det fungerar så bra så borde tekniken vara mer använd.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 14 feb 2012, 13:09

Kan bara förmedla mina egna erfarenheter. Helt subjektiva.

VHF=Fungerar lika bra som när jag använde en dedikerad antenn.
TV=Mycket bättre
Telefon 3G=2 pinnar utan antenn och 5 med RR antenn på Langeland. Problemet är att hitta en telefon med antenn anslutning.
Kortvåg för Navtex=Mkt. bra. Bättre än den stubbantenn som medföljde Navtex.

Rekommenderar att man använder en antenn kabel med hög kvalitet. Lyth som säljer antennen har en kabel som har lika eller bättre egenskaper som en RG213 trots att den inte är tjockare än en RG58.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 16 feb 2012, 10:07

Här hittade jag till sist vad jag var ute efter (tror jag):
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... c-293.html
'3G-adapter' ... Det är väl knappast nån som har några åsikter om såna väl? :wink:

/T

Skriv svar