Hur mycket kostar din båtplats?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Re: Hur mycket kostar din båtplats?

Inlägg av Peter_K » fre 16 dec 2011, 09:48

Pirateking skrev: Mysko jag skrev ett svar men det försvann i etern? Okay! Vi låtsas och fantiserar nu att kommunen har problem med för mycket trafik i området och skall göra något åt det men inte hundra bestämt än hur, de har bl.a en lösning som går ut på att bygga rondell på din tomt men har inte riktigt bestämt sig än. Du får säkert avslag på din bygglovsansökan tills vidare. Om du då skulle ha synpunkter på det så hade dom bara sagt till dig att du skulle kollat med dom först innan du köpte tomten.

Det finns "tusentals" skäl att få avslag på en byggnadslovsansökan.
Visst gör det så.
Massor med anledningar.
Men, menar du att detta har inträffat på riktigt?
Kommunen vill kanske uppföra lite infrastruktur på din tomt i framtiden, därför får du avslag på bygglovsansökan?
Eller hittar du på?
"Tänk om..." kan vi forsätta med i all oändlighet, så vi kan hoppa över det tycker jag.
Alla borde ha skägg

Pirateking
Guldmedlem

Inlägg av Pirateking » fre 16 dec 2011, 09:52

stangen skrev:Tidigare skrev du
Pirateking skrev:Håller inte med! Värdelös mark är just värdelös oberoende var i landet marken (fastigheten) ligger.
Nu skriver du
Pirateking skrev: Ha ha ha ha ha! Driver du med mig? All mark har värde skriver du!?? Om du t.ex köper en tomt för att bygga en villa och sen får avslag på din bygglovsansökan med motiveringen att kommunen skall bygga en rondell på den om tio år enligt stadsplaneringen vad gör du då? Säljer du den då vidare utan att upplysa köparen? Ha ha ha ha.....Vad tror du att du får för den tomten?
Värdelös i betydelsen saknar värde, 0 kronor. Om jag säljer till kommunen i ditt exempel får jag betalt (annars vore det ingen försäljning). Få jag pengar är marken inte utan värde. Bara för att du inte får ut det belopp vad du tycker något är värt så är det knappast värdelöst. Det handlar möjligen om ett lägre pris än vad du anser.
Fetstil för att betona att i en transaktion är alltid två parter inblandade - den ena har inte mer rätt än den andra. Som säljare får man väl aldrig det pris man anser att varan är värd. Som köpare får man väl alltid betala för dyrt. Vi har säkert båda varit på båda sidor.

Okej! Ville mest påtala att mark faktiskt kan vara värdelös, vet en gubbe i Norrland som köpte en tomt vid en sjö som låg ensligt till men väldigt vackert , han byggde en ny lyxig sommarstuga där (miltals från närmaste granne) Men han fick riva alltihop efter några år för han hade kontinuerliga inbrott i huset där allt av värde hela tiden stals. han kunde inte sälja den tomten sen heller.

Pirateking
Guldmedlem

Inlägg av Pirateking » fre 16 dec 2011, 10:03

Peter_K skrev:
Pirateking skrev: Mysko jag skrev ett svar men det försvann i etern? Okay! Vi låtsas och fantiserar nu att kommunen har problem med för mycket trafik i området och skall göra något åt det men inte hundra bestämt än hur, de har bl.a en lösning som går ut på att bygga rondell på din tomt men har inte riktigt bestämt sig än. Du får säkert avslag på din bygglovsansökan tills vidare. Om du då skulle ha synpunkter på det så hade dom bara sagt till dig att du skulle kollat med dom först innan du köpte tomten.

Det finns "tusentals" skäl att få avslag på en byggnadslovsansökan.
Visst gör det så.
Massor med anledningar.
Men, menar du att detta har inträffat på riktigt?
Kommunen vill kanske uppföra lite infrastruktur på din tomt i framtiden, därför får du avslag på bygglovsansökan?
Eller hittar du på?
"Tänk om..." kan vi forsätta med i all oändlighet, så vi kan hoppa över det tycker jag.

Ovanstående exempel är bara påhittat men liknande fall hände i gbg för inte så länge sedan. Det finns ett område som heter Olofstorp en bit utanför stan och det har varit ett större sommarstugeområde sedan lång tid tillbaka, men det som hänt senaste decennierna är att folk rivit och byggt åretruntkåkar där men nu har byggnadsnämnden satt stopp för "åretruntkåkar" för dom tycker det finns för många där idag, tror det hade med att vägarna inte "räcker" till längre. Det är många där nu som är sk-tsura för att dom inte får bygga ut/nytt trots att deras grannar fått det. Googlar du på det så hittar du säkert mer information.

Vi hoppar detta nu tycker jag också.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 16 dec 2011, 10:26

Pirateking skrev: Ovanstående exempel är bara påhittat men liknande fall hände i gbg för inte så länge sedan. Det finns ett område som heter Olofstorp en bit utanför stan och det har varit ett större sommarstugeområde sedan lång tid tillbaka, men det som hänt senaste decennierna är att folk rivit och byggt åretruntkåkar där men nu har byggnadsnämnden satt stopp för "åretruntkåkar" för dom tycker det finns för många där idag, tror det hade med att vägarna inte "räcker" till längre. Det är många där nu som är sk-tsura för att dom inte får bygga ut/nytt trots att deras grannar fått det. Googlar du på det så hittar du säkert mer information.

Vad detta har med din rondell att göra fattar jag inte.
Att man köper ett hus som sommarstuga, och sedan "bara" får använda det som sommarstuga..?
Men, OK...
Finns gott om exempel på sommarstugeområden som folk börjat permanentbo i, speciellt i närheten till storstadsområden. Problemet brukar vara att vatten- och avloppsförsörjningen inte hänger med, elnätet likaså.
Ska jag med mina skattepengar betala för utbyggnaden detta avloppsnätet? Nej.
Brukar sommarstugeägarna som vill forsätta använda sitt sommarhus som just det vilja betala detta? Nej.
Det - tillsammans med att man vill behålla sommarstugeområdens karaktär i viss mån - gör att man från kommunen väljer att stoppa detta. Lite som att stoppa att man bygger bostäder i småbåtshamnar...
Alla borde ha skägg

Pirateking
Guldmedlem

Inlägg av Pirateking » fre 16 dec 2011, 11:06

Peter_K skrev:
Pirateking skrev: Ovanstående exempel är bara påhittat men liknande fall hände i gbg för inte så länge sedan. Det finns ett område som heter Olofstorp en bit utanför stan och det har varit ett större sommarstugeområde sedan lång tid tillbaka, men det som hänt senaste decennierna är att folk rivit och byggt åretruntkåkar där men nu har byggnadsnämnden satt stopp för "åretruntkåkar" för dom tycker det finns för många där idag, tror det hade med att vägarna inte "räcker" till längre. Det är många där nu som är sk-tsura för att dom inte får bygga ut/nytt trots att deras grannar fått det. Googlar du på det så hittar du säkert mer information.

Vad detta har med din rondell att göra fattar jag inte.
Att man köper ett hus som sommarstuga, och sedan "bara" får använda det som sommarstuga..?
Men, OK...
Finns gott om exempel på sommarstugeområden som folk börjat permanentbo i, speciellt i närheten till storstadsområden. Problemet brukar vara att vatten- och avloppsförsörjningen inte hänger med, elnätet likaså.
Ska jag med mina skattepengar betala för utbyggnaden detta avloppsnätet? Nej.
Brukar sommarstugeägarna som vill forsätta använda sitt sommarhus som just det vilja betala detta? Nej.
Det - tillsammans med att man vill behålla sommarstugeområdens karaktär i viss mån - gör att man från kommunen väljer att stoppa detta. Lite som att stoppa att man bygger bostäder i småbåtshamnar...

Alla som vill förstå begriper nog nu att en fastighets värde beror inte bara på var den ligger utan även vad man kan och får göra med den, det är det jag försöker få folk att förstå med min rondell. Jag är trött på att på hela tiden höra att allt som ligger i gbg är värt multum just bara för att det ligger i gbg. Jag lämnar nu denna diskussionen och önskar trevlig helg till er alla.

Mvh

Pirateking

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 16 dec 2011, 13:45

Trevlig helg, Pirateking!
Och alla andra för den delen...
Alla borde ha skägg

Skriv svar