Hur mycket kostar din båtplats?
Re: Hur mycket kostar din båtplats?
Det finns flera bottnar i detta. En är att kommuner inte aktivt får konkurrera eller prisdumpa till men för normala kommersiella företag. Sedan är GREFAB den stora aktören i regionen, och på det sättet kan GREFAB dessutom bli prisledande. Eventuella överskott går tillbaka till kommunens kassakista, huruvida kommunerna skall subventionera båtplatser av inflyttnings- eller konkurrensskäl (göra kommunen attaktiv för (hög)inkomsttagare är en annan intressant fråga. Till syvende och sist handlar det om kommuninnevånarnas vilja. Vi båtfolk är en trevlig och viktig minoritet men vi är, som sagt, en minoritet.
Det omvända förhållandet är också möjligt. I Lomma (som är i båtsammanhang är en liten sketkommun, halva Björlanda Kile-hamnen i omfång) så är det den lokala båtklubben som kör hamnen. Lejonparten av hamnen är arrenderad av LBS (båtklubben) , och sedan administrerar klubben numera även den kommunala delen. Klubbens enda anställde sköter i princip hamnen, med inhyrt folk vid behov (som nu senast, då di sjöräddes brygga rasade samman i stormen, den ligger längst ut).
Det omvända förhållandet är också möjligt. I Lomma (som är i båtsammanhang är en liten sketkommun, halva Björlanda Kile-hamnen i omfång) så är det den lokala båtklubben som kör hamnen. Lejonparten av hamnen är arrenderad av LBS (båtklubben) , och sedan administrerar klubben numera även den kommunala delen. Klubbens enda anställde sköter i princip hamnen, med inhyrt folk vid behov (som nu senast, då di sjöräddes brygga rasade samman i stormen, den ligger längst ut).
Anders S
Håller med, naturligtvis, om att det finns fler bottnar i detta som Anders S skriver, många båtbottnar till exempel. (Sorry, göteborgare ni vet...)
Just därför blev jag intresserad av det tämligen definitiva påståendet att GREFAB är alldeles för dyra och hoppades på några jämförande uppgifter.
Visst är det intressant att läsa inlägg med olika principiella funderingar och jag skriver själv också ofta sådana, men nu var ju frågan vad båtplatser kostar på andra ställen än GREFAB, men i Göteborgsområdet. Kan gärna definieras som ett stort område, möjligen ända upp till Stenungsund som ju Pirateking nämnde.
Alltså, hoppas på info om några aktuella båtplatspriser på andra håll, att jämföra med GREFAB.
MVH
Håkan
Just därför blev jag intresserad av det tämligen definitiva påståendet att GREFAB är alldeles för dyra och hoppades på några jämförande uppgifter.
Visst är det intressant att läsa inlägg med olika principiella funderingar och jag skriver själv också ofta sådana, men nu var ju frågan vad båtplatser kostar på andra ställen än GREFAB, men i Göteborgsområdet. Kan gärna definieras som ett stort område, möjligen ända upp till Stenungsund som ju Pirateking nämnde.
Alltså, hoppas på info om några aktuella båtplatspriser på andra håll, att jämföra med GREFAB.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Stenungsund och Ljunskile som nämnts konkurerar inte med hamnar som ligger ute vid kusten.
Det tar ju några timmar att komma till "havs" därifrån.
Semesterseglar man bara spelar det ingen roll.
Det tar ju några timmar att komma till "havs" därifrån.
Semesterseglar man bara spelar det ingen roll.
En i sin helhet snurrig tanke. För det första: Olika mark värdesätts olika. Jämför med vad tex ett hus eller en tomtmark kostar runt om i landet - de kostar olika. Helt enkelt beroende på att de anses olika attraktiv av oss konsumenter. Om utbudet är begränsat men efterfrågan är stor åker priset i taket. Enkelt.Pirateking skrev: Frågan var inte riktad till mig men vad har andra marinor i gbg-området med saken att göra? Man bör väl jämföra priser med andra kommuner i Sverige (resp storstadsområden). Frågan är väl knappast vad en båtplats i gbg bör kosta utan frågan bör väl hellre lyda under formuleringen vad en båtplats i Sverige skall kosta? Att en kommun kan erbjuda båtplatser till hyfsade priser är/var väl snarare ett lockbete för att få bra folk till att flytta in...
I grunden är det vi båtägare själva som skapat problemet genom att bli så många =)
Om det skall jämföras priser är det just med närliggande marinor. På samma sätt som värdet eller priset på ett hus beräknas på vad intilliggande hus har sålts för.
För det andra: Bara för att du har båt har du ingen automatisk rättighet till båtplats. Ta den tanken ett steg längre. Om jag skaffar ett golfset - skall jag då ha automatisk rätt till medlemskap i golfklubb? Bara för att jag har en bil - skall jag då ha automatisk rätt till garage?
För en kommun kan man gissa att se till att det finns båtplatser till "alla och till självkostnadspris" är relativt nedprioriterat om det finns alternativ (tex fler företag som betalar mer för samma yta och ger skatteintäkter tex). I vissa kommuner som vill stärka sina livsstilsargument och har plats kan det däremot vara mer prioriterat.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Min båtplats ligger på en klubb c:a tre mil sydost om Stockholm, kanonläge långt ute i skärgården.
Ingen service att tala om - det finns mastkran, ramp, miljöstuga och ett litet slitet klubbhus med en toa, ett mastskjul.
Gratis parkering för medlemmar.
Ingen el på bryggorna, klubben har eget oklorerat vatten.
Ingenstans att slänga sopor (tas hem), ingenstans att tömma toan (klubben har eget avlopp).
Vagga/bockar får man stå för själv.
Bryggor och Y-bommar i bra skick, grindar etc finns.
Båtvakt går man gå ett par gånger per år, man har även arbetsplikt några gånger per år.
Betalar för detta:
Medlemsavgift 500kr/år
Vinterplats 1 511 kr/år
Y-bom 8m 2775kr/år
Upptagning 500 kr/år
Sjösättning 500 kr/år
Summa, 5 786 kr/år
Javisst ja, det är en typisk familjebåt på lite över åtta meter jag har...
Ingen service att tala om - det finns mastkran, ramp, miljöstuga och ett litet slitet klubbhus med en toa, ett mastskjul.
Gratis parkering för medlemmar.
Ingen el på bryggorna, klubben har eget oklorerat vatten.
Ingenstans att slänga sopor (tas hem), ingenstans att tömma toan (klubben har eget avlopp).
Vagga/bockar får man stå för själv.
Bryggor och Y-bommar i bra skick, grindar etc finns.
Båtvakt går man gå ett par gånger per år, man har även arbetsplikt några gånger per år.
Betalar för detta:
Medlemsavgift 500kr/år
Vinterplats 1 511 kr/år
Y-bom 8m 2775kr/år
Upptagning 500 kr/år
Sjösättning 500 kr/år
Summa, 5 786 kr/år
Javisst ja, det är en typisk familjebåt på lite över åtta meter jag har...
Alla borde ha skägg
Tjena Peter K, long time no sea...
Kollade de exakta summorna jag betalat GREFAB för säsong 2011 och inkluderande sjösättningen våren 2012.
Bryggplats 4.255:-
Vinterplats på land 6.075:-
Parkeringstillstånd (Gäller i nästan alla GREFABs hamnar) 375:-
Somma 10.705:-
För detta får jag brygga med el och vatten, lyft, högtrycksspolning, uppställning av GREFAB med deras bockar osv, el på uppställningsplatsen och vatten till våren, och sjösättning.
PS. Bryggplatsen har nominella måtten 12 x 3,5 meter.
PPS. (börjar bli gammal...) i vinterpriset ingår extrakostnad för trucklyft 700:- och uppställning med mast 700:-, det senare för att antalet plaser för detta är begränsat. Tar man av masten och låter sig lyftas av den vanliga kranen minskar alltså priset med 1.400:-
Har en gång för längesedan betalat en "insats" som återfås vid uppsägning av avtalet, med ett par småhöjningar under åren vid byte till större plats är den nu den furstliga summan av 5.500:-
Vidhåller att detta är mycket humant för en båtplats i en väldigt fin hamn i ett väldigt fint område i Göteborgs västra stadsdel, med skärgården bredande ut sig direkt utanför hamnen, dvs inga transportsträckor överhuvudtaget när man vill ta en liten tur eller en längre.
Att jag också bor såpass nära att jag kan promenera till båten är ju ett jättepluss för mig personligen men påverkar ju inte marknadsvärdet generellt.
Hoppas på det bästa för framtiden.
MVH
Håkan
Kollade de exakta summorna jag betalat GREFAB för säsong 2011 och inkluderande sjösättningen våren 2012.
Bryggplats 4.255:-
Vinterplats på land 6.075:-
Parkeringstillstånd (Gäller i nästan alla GREFABs hamnar) 375:-
Somma 10.705:-
För detta får jag brygga med el och vatten, lyft, högtrycksspolning, uppställning av GREFAB med deras bockar osv, el på uppställningsplatsen och vatten till våren, och sjösättning.
PS. Bryggplatsen har nominella måtten 12 x 3,5 meter.
PPS. (börjar bli gammal...) i vinterpriset ingår extrakostnad för trucklyft 700:- och uppställning med mast 700:-, det senare för att antalet plaser för detta är begränsat. Tar man av masten och låter sig lyftas av den vanliga kranen minskar alltså priset med 1.400:-
Har en gång för längesedan betalat en "insats" som återfås vid uppsägning av avtalet, med ett par småhöjningar under åren vid byte till större plats är den nu den furstliga summan av 5.500:-
Vidhåller att detta är mycket humant för en båtplats i en väldigt fin hamn i ett väldigt fint område i Göteborgs västra stadsdel, med skärgården bredande ut sig direkt utanför hamnen, dvs inga transportsträckor överhuvudtaget när man vill ta en liten tur eller en längre.
Att jag också bor såpass nära att jag kan promenera till båten är ju ett jättepluss för mig personligen men påverkar ju inte marknadsvärdet generellt.
Hoppas på det bästa för framtiden.
MVH
Håkan
En expert i mängden
-
Pirateking
- Guldmedlem
stangen skrev:En i sin helhet snurrig tanke. För det första: Olika mark värdesätts olika. Jämför med vad tex ett hus eller en tomtmark kostar runt om i landet - de kostar olika. Helt enkelt beroende på att de anses olika attraktiv av oss konsumenter. Om utbudet är begränsat men efterfrågan är stor åker priset i taket. Enkelt.Pirateking skrev: Frågan var inte riktad till mig men vad har andra marinor i gbg-området med saken att göra? Man bör väl jämföra priser med andra kommuner i Sverige (resp storstadsområden). Frågan är väl knappast vad en båtplats i gbg bör kosta utan frågan bör väl hellre lyda under formuleringen vad en båtplats i Sverige skall kosta? Att en kommun kan erbjuda båtplatser till hyfsade priser är/var väl snarare ett lockbete för att få bra folk till att flytta in...
I grunden är det vi båtägare själva som skapat problemet genom att bli så många =)
Om det skall jämföras priser är det just med närliggande marinor. På samma sätt som värdet eller priset på ett hus beräknas på vad intilliggande hus har sålts för.
För det andra: Bara för att du har båt har du ingen automatisk rättighet till båtplats. Ta den tanken ett steg längre. Om jag skaffar ett golfset - skall jag då ha automatisk rätt till medlemskap i golfklubb? Bara för att jag har en bil - skall jag då ha automatisk rätt till garage?
För en kommun kan man gissa att se till att det finns båtplatser till "alla och till självkostnadspris" är relativt nedprioriterat om det finns alternativ (tex fler företag som betalar mer för samma yta och ger skatteintäkter tex). I vissa kommuner som vill stärka sina livsstilsargument och har plats kan det däremot vara mer prioriterat.
Håller inte med! Värdelös mark är just värdelös oberoende var i landet marken (fastigheten) ligger. Eftersom det råder brist på båthamnar längs hela Bohuskusten så borde dessa beläggas med förbud att användas till just något annat än båthamnar.
Dvs, om du köper en båthamn varhelst den ligger i ovannämnda område borde du enligt mitt tycke få avslag av berörd byggnadsnämnd till allt vad du än föreslår än att använda den till just båthamn. På grund av detta så borde priset relateras till vad marken kan/får användas till, således borde man alltså inte kunna jämföra markvärdet med en t.ex villatomt eller liknande.
Nu är inte detta kutym men det borde vara det tycker jag.
Men okay! Jämför man med villatomter etc så råder ju marknadspriser såtillvida att byggnadsnämnden i kommunen beviljar bygglov till vad nu köparen önskar bygga och då råder i så fall andra villkor givetvis, men i en kommun med båtplatsbrist så tycker i alla fall jag att ett bygglov till annat ändamål i en småbåtshamn vore tjänstefel enligt kommunallagen.
Man kan diskutera mycket om det här och jag kan inte låta bli att tänka på någon under krisen -90 som föreslog att vi skulle sälja våra motorvägar till ngt rikt arabland för att få loss pengar och att vi kunde leasa tillbaks dom och därför ändå skulle kunna använda dom. Det är egentligen samma som med båthamnarna, gör vi oss av med dom, dvs säljer bort dom till lyxbostäder etc så då är dom borta för gott kan man säga.
stangen skrev:En i sin helhet snurrig tanke. För det första: Olika mark värdesätts olika. Jämför med vad tex ett hus eller en tomtmark kostar runt om i landet - de kostar olika. Helt enkelt beroende på att de anses olika attraktiv av oss konsumenter. Om utbudet är begränsat men efterfrågan är stor åker priset i taket. Enkelt.Pirateking skrev: Frågan var inte riktad till mig men vad har andra marinor i gbg-området med saken att göra? Man bör väl jämföra priser med andra kommuner i Sverige (resp storstadsområden). Frågan är väl knappast vad en båtplats i gbg bör kosta utan frågan bör väl hellre lyda under formuleringen vad en båtplats i Sverige skall kosta? Att en kommun kan erbjuda båtplatser till hyfsade priser är/var väl snarare ett lockbete för att få bra folk till att flytta in...
Fel. All mark har värde. Fråga den som äger den.Pirateking skrev:Håller inte med! Värdelös mark är just värdelös oberoende var i landet marken (fastigheten) ligger.
Det råder säkerligen brist på mycket. Företag, ålderdomshem, sjukhus, åkermark... Då skulle ALL obebyggd, outnyttjad mark vikas till olika särinträssen alltså. Tanken svindlar.Pirateking skrev:Eftersom det råder brist på båthamnar längs hela Bohuskusten så borde dessa beläggas med förbud att användas till just något annat än båthamnar.
Ingen har jämfört priserna för en villatomt och sagt att pris på mark för ex båthamn skall ställas efter dem. Inte jag iaf. Jag skrev Om utbudet är begränsat men efterfrågan är stor åker priset i taket. Detta är sanning för allt som köps och sälj, från båtplatser, vissa tjänster som bara få personer kan utföra till något så enkelt som saffran. Däremot kan man tänka sig prisjämförelse med "likvärdig täppa för industrifastighet" eller hur man vill definiera detta.Pirateking skrev:Dvs, om du köper en båthamn varhelst den ligger i ovannämnda område borde du enligt mitt tycke få avslag av berörd byggnadsnämnd till allt vad du än föreslår än att använda den till just båthamn. På grund av detta så borde priset relateras till vad marken kan/får användas till, således borde man alltså inte kunna jämföra markvärdet med en t.ex villatomt eller liknande.
Men okay! Jämför man med villatomter etc så råder ju marknadspriser såtillvida att byggnadsnämnden i kommunen beviljar bygglov till vad nu köparen önskar bygga och då råder i så fall andra villkor givetvis, men i en kommun med båtplatsbrist så tycker i alla fall jag att ett bygglov till annat ändamål i en småbåtshamn vore tjänstefel enligt kommunallagen.
Någon som föreslgit detta?Pirateking skrev:Man kan diskutera mycket om det här och jag kan inte låta bli att tänka på någon under krisen -90 som föreslog att vi skulle sälja våra motorvägar till ngt rikt arabland för att få loss pengar och att vi kunde leasa tillbaks dom och därför ändå skulle kunna använda dom. Det är egentligen samma som med båthamnarna, gör vi oss av med dom, dvs säljer bort dom till lyxbostäder etc så då är dom borta för gott kan man säga.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
-
Pirateking
- Guldmedlem
stangen skrev:stangen skrev:En i sin helhet snurrig tanke. För det första: Olika mark värdesätts olika. Jämför med vad tex ett hus eller en tomtmark kostar runt om i landet - de kostar olika. Helt enkelt beroende på att de anses olika attraktiv av oss konsumenter. Om utbudet är begränsat men efterfrågan är stor åker priset i taket. Enkelt.Pirateking skrev: Frågan var inte riktad till mig men vad har andra marinor i gbg-området med saken att göra? Man bör väl jämföra priser med andra kommuner i Sverige (resp storstadsområden). Frågan är väl knappast vad en båtplats i gbg bör kosta utan frågan bör väl hellre lyda under formuleringen vad en båtplats i Sverige skall kosta? Att en kommun kan erbjuda båtplatser till hyfsade priser är/var väl snarare ett lockbete för att få bra folk till att flytta in...
För en kommun kan man gissa att se till att det finns båtplatser till "alla och till självkostnadspris" är relativt nedprioriterat om det finns alternativ (tex fler företag som betalar mer för samma yta och ger skatteintäkter tex). I vissa kommuner som vill stärka sina livsstilsargument och har plats kan det däremot vara mer prioriterat.Fel. All mark har värde. Fråga den som äger den.Pirateking skrev:Håller inte med! Värdelös mark är just värdelös oberoende var i landet marken (fastigheten) ligger.Det råder säkerligen brist på mycket. Företag, ålderdomshem, sjukhus, åkermark... Då skulle ALL obebyggd, outnyttjad mark vikas till olika särinträssen alltså. Tanken svindlar.Pirateking skrev:Eftersom det råder brist på båthamnar längs hela Bohuskusten så borde dessa beläggas med förbud att användas till just något annat än båthamnar.Ingen har jämfört priserna för en villatomt och sagt att pris på mark för ex båthamn skall ställas efter dem. Inte jag iaf. Jag skrev Om utbudet är begränsat men efterfrågan är stor åker priset i taket. Detta är sanning för allt som köps och sälj, från båtplatser, vissa tjänster som bara få personer kan utföra till något så enkelt som saffran. Däremot kan man tänka sig prisjämförelse med "likvärdig täppa för industrifastighet" eller hur man vill definiera detta.Pirateking skrev:Dvs, om du köper en båthamn varhelst den ligger i ovannämnda område borde du enligt mitt tycke få avslag av berörd byggnadsnämnd till allt vad du än föreslår än att använda den till just båthamn. På grund av detta så borde priset relateras till vad marken kan/får användas till, således borde man alltså inte kunna jämföra markvärdet med en t.ex villatomt eller liknande.
Någon som föreslgit detta?Pirateking skrev:Man kan diskutera mycket om det här och jag kan inte låta bli att tänka på någon under krisen -90 som föreslog att vi skulle sälja våra motorvägar till ngt rikt arabland för att få loss pengar och att vi kunde leasa tillbaks dom och därför ändå skulle kunna använda dom. Det är egentligen samma som med båthamnarna, gör vi oss av med dom, dvs säljer bort dom till lyxbostäder etc så då är dom borta för gott kan man säga.
Ha ha ha ha ha! Driver du med mig? All mark har värde skriver du!?? Om du t.ex köper en tomt för att bygga en villa och sen får avslag på din bygglovsansökan med motiveringen att kommunen skall bygga en rondell på den om tio år enligt stadsplaneringen vad gör du då? Säljer du den då vidare utan att upplysa köparen? Ha ha ha ha.....Vad tror du att du får för den tomten?
Det sista undrar du om någon har föreslagit något som jag skrev att någon har föreslagit! Ha ha ha ha ha.
Den var rolig
Mvh
Pirateking
Pirateking.
Om kommunen skall bygga en rondell på din mark köper de marken först.
Kallas expropriering.
Som regel brukar man betala 10-25% mer än värdet på tomten jämfört med intilliggande tomter, dvs en bra bit över marknadsvärdet.
Regleras i expropriationslagen.
Googla lite om du inte tror mig.
Kallas expropriering.
Som regel brukar man betala 10-25% mer än värdet på tomten jämfört med intilliggande tomter, dvs en bra bit över marknadsvärdet.
Alla borde ha skägg
Ett exempel på konfiskation (förskönad omskrivning: expropriation) http://www.seniorseglarna.se/stenung-filer/stenung.htmPeter_K skrev:Pirateking.
Kallas expropriering.
Unge man, du har inte aning om vad du skriver om. Jag har varit med om att familjen ruinerats två gånger vid djupt traumatiska konfiskationer (expropriationer)
i Sverige, den sista? kommuniststaten!
.
Nu vet jag inte om du har hört talas om olika planbestämmelser och hur kommuner vanligtvis styr upp hur olika områden beläggs med industrier, villor, hyreshus, parker etc etc. Men tänker du efter så är det så saker och ting fungerar. Det är INTE så att valfri Krösus Sork kan köpa upp en fritidsbåtshamn och därstädes kunna bygga lyxbostäder, i alla fall inte utan att få ett tillstånd till detta från kommunens ledning. Av denna kan man utkräva endast ett politiskt ansvar. Det har försports mig att inte ens i den vackra stadem Muteborg kan man påräkna en stabil båtägande politisk majoritet - då går det som det går.Pirateking skrev: På grund av detta så borde priset relateras till vad marken kan/får användas till, således borde man alltså inte kunna jämföra markvärdet med en t.ex villatomt eller liknande.
Problemet i Göteborg är möjligen att allmännyttans hamnar är prisledande genom att de skall drivas med full kostnadstäckning enligt kommunens beräkningsmodell och att det tack vare bristsituationen i övrigt inte kan uppstå en prispress från privata alternativ.
Anders S
Tidigare skrev du
Fetstil för att betona att i en transaktion är alltid två parter inblandade - den ena har inte mer rätt än den andra. Som säljare får man väl aldrig det pris man anser att varan är värd. Som köpare får man väl alltid betala för dyrt. Vi har säkert båda varit på båda sidor.
Nu skriver duPirateking skrev:Håller inte med! Värdelös mark är just värdelös oberoende var i landet marken (fastigheten) ligger.
Värdelös i betydelsen saknar värde, 0 kronor. Om jag säljer till kommunen i ditt exempel får jag betalt (annars vore det ingen försäljning). Få jag pengar är marken inte utan värde. Bara för att du inte får ut det belopp vad du tycker något är värt så är det knappast värdelöst. Det handlar möjligen om ett lägre pris än vad du anser.Pirateking skrev: Ha ha ha ha ha! Driver du med mig? All mark har värde skriver du!?? Om du t.ex köper en tomt för att bygga en villa och sen får avslag på din bygglovsansökan med motiveringen att kommunen skall bygga en rondell på den om tio år enligt stadsplaneringen vad gör du då? Säljer du den då vidare utan att upplysa köparen? Ha ha ha ha.....Vad tror du att du får för den tomten?
Fetstil för att betona att i en transaktion är alltid två parter inblandade - den ena har inte mer rätt än den andra. Som säljare får man väl aldrig det pris man anser att varan är värd. Som köpare får man väl alltid betala för dyrt. Vi har säkert båda varit på båda sidor.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Händelserna du skriver om inträffade för femtio år sedan ungefär.Brendan skrev:
Ett exempel på konfiskation (förskönad omskrivning: expropriation) http://www.seniorseglarna.se/stenung-filer/stenung.htm
Unge man, du har inte aning om vad du skriver om. Jag har varit med om att familjen ruinerats två gånger vid djupt traumatiska konfiskationer (expropriationer)
i Sverige, den sista? kommuniststaten!
Den lagen jag skriver om är från 1972, c:a 20 år efter de händelser du beskriver.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Expropriation
Jag kan bara beklaga dina traumatiska och rättsvidriga erfarenheter, men förhoppningsvis har detta blivit bättre med åren.
Så ja, jag har viss aning om vad jag skriver om.
Alla borde ha skägg
-
Pirateking
- Guldmedlem
Peter_K skrev:Pirateking.
Kallas expropriering.
Mysko jag skrev ett svar men det försvann i etern? Okay! Vi låtsas och fantiserar nu att kommunen har problem med för mycket trafik i området och skall göra något åt det men inte hundra bestämt än hur, de har bl.a en lösning som går ut på att bygga rondell på din tomt men har inte riktigt bestämt sig än. Du får säkert avslag på din bygglovsansökan tills vidare. Om du då skulle ha synpunkter på det så hade dom bara sagt till dig att du skulle kollat med dom först innan du köpte tomten.
Det finns "tusentals" skäl att få avslag på en byggnadslovsansökan.